3070 med tre fläktar eller två

Permalänk
Medlem

3070 med tre fläktar eller två

Hej! Jag undrar vad det är för skillnad på tre fans på ett grafikkort och två? Jag tänker köpa ett 3070 men är inte helt säker, det finns ett med två fans för 5 tusen och med tre fans så är det runt 7-8 tusen kr

Permalänk
Medlem

Trefläktars brukar gå tystare och kallare. Mer OC utrymme, bättre binnade, bättre komponenter osv. Men det är inte bara fläktarna som avgör utan de olika tillverkarnas har ju olika modeller segmenterat som, blir bättre och bättre. Dock förutom då ljud och värme så snackar vi inte några super stora skillnader. Skulle ta ett billigt 3070 kort med 2 fläktar varje dag i veckan än ett 3060ti strix t.ex

Men vart kan du få ett kort för det priset i dags läget? Frågar för en vän

Permalänk
Hedersmedlem

Skillnaden är att det med två fläktar har två fläktar, det med tre fläktar har tre fläktar.

Det kan finnas skillnad i kylförmåga och ljudnivå mellan kort, men det beror på så mycket mer än antalet fläktar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hittar du ett 3070 för 5000 så köp 10st till mig xD

Permalänk
Medlem

Gick ifrån Asus 3070 DUAL OC (två fläktar) ---> Asus 3070 ROG Strix OC (tre fläktar)..
+ Otroligt mycket tystare.
+ nästan 10c kallare
- Men i normala fall så är Strix flera tusen dyrare.

Jag lyckades köpa ett nytt strix för samma peng som mitt dual, så sålde det vidare och körde på tre fläktars strix <3

Helt ärligt så pratar vi kanske någon enstaka procent på billigaste och dyraste korten i prestanda, det som skiljer är ljudnivå och flashiga lampor. Man får helt enkelt avgöra själv om det är värt pengarna.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället