3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Hahaha snart kommer ingen vilja sälja dessa kort då all marginal äts upp av alla kundservice-kostnader

Kundservicen har ju inte betalt per samtal så den kostnaden ändras ju inte för att dom blir nedringda några dagar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Orderstatus:?CC_ProductLineStatus.SAP_CAR.delivery_status.NOT_DELIVERED:Not delivered?
Leveransinformation: Standardleverans till ombud | Beräknad leverans fredag 23/04

Lär inte komma något kort idag 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Kundservicen har ju inte betalt per samtal så den kostnaden ändras ju inte för att dom blir nedringda några dagar

Visste inte att Elgiganten har inhouse KuSe, känns orimligt att all deras KuSe skulle vara det, men oavsett så driver ökat tryck på kundservice att de måste ta in mer extrapersonal och det driver i praktiken högre kostnad per samtal.

Alla KuSe-avdelningar, oavsett om det är inhouse eller outsourcat, staffar ju upp efter förväntade nivåer. Om det driver hårt tryck utöver detta så kostar det pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravage:

Fick liknande svar som Peee. Beställde 18:44.

"Från vad jag kan se så är varan påväg, dessvärre så skickas den från ett externlager så jag kan tyvärr inte få fram ett spårningsnummer. Men det är bokad till leverans idag!"

Ja så mycket kan ju vi också se på "min sida" på Elgiganten. 🤷‍♂️

Förstår att såna här saker är undantagsfall och man kan inte räkna med att alla i kundtjänst har stenkoll, men borde inte infon ha gått ut till alla vid det här laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Visste inte att Elgiganten har inhouse KuSe, känns orimligt att all deras KuSe skulle vara det, men oavsett så driver ökat tryck på kundservice att de måste ta in mer extrapersonal och det driver i praktiken högre kostnad per samtal.

Alla KuSe-avdelningar, oavsett om det är inhouse eller outsourcat, staffar ju upp efter förväntade nivåer. Om det driver hårt tryck utöver detta så kostar det pengar.

Ja såklart, men några dagars peak kommer inte behöva staffas upp, och det är och har ju knappt varit några väntetider att tala om så det kommer inte öka.
Har dom det outsourcat så kan dom ju i sitt kontrakt ha antal ärenden som en del av betalningsmetriken, eller så kan dom ha betalat för X antal 100% dedikerade agenter som bara tar Elgiganten-ärenden, eller betalat för viss service-level och låter folk sitta som sekundär kompetens på elgiganten som tar overflowet (vilket kan förklara både de stabila svarstiderna och den bristande kunskapen hos vissa)

Har en del år inom outsourcing-branschen och oavsett så är det inte många kronor extra för några dagars extra tryck.

Så Oavsett är det inte några enorma extrakostnader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis haft ett väldigt långt och trevligt samtal med kundservice och fick svaret att de inte kommer få in dessa kort och att det måste ha blivit ett fel.
Han ringde och dubbelkolla med inköparna och bekräftade att han inte har fått någon nyhet om att de skulle komma in eller något om dessas status.
Men jag behåller min köplats och att så fort varan kommer in så kommer det att skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Har precis haft ett väldigt långt och trevligt samtal med kundservice och fick svaret att de inte kommer få in dessa kort och att det måste ha blivit ett fel.
Han ringde och dubbelkolla med inköparna och bekräftade att han inte har fått någon nyhet om att de skulle komma in eller något om dessas status.
Men jag behåller min köplats och att så fort varan kommer in så kommer det att skickas.

Ok, tack för att du tog dig tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Ja såklart, men några dagars peak kommer inte behöva staffas upp, och det är och har ju knappt varit några väntetider att tala om så det kommer inte öka.
Har dom det outsourcat så kan dom ju i sitt kontrakt ha antal ärenden som en del av betalningsmetriken, eller så kan dom ha betalat för X antal 100% dedikerade agenter som bara tar Elgiganten-ärenden, eller betalat för viss service-level och låter folk sitta som sekundär kompetens på elgiganten som tar overflowet (vilket kan förklara både de stabila svarstiderna och den bristande kunskapen hos vissa)

Har en del år inom outsourcing-branschen och oavsett så är det inte många kronor extra för några dagars extra tryck.

Så Oavsett är det inte några enorma extrakostnader.

Ah nä precis, har jobbat som controller på en del företag som har kundservice och ofta så räknar man på att ett samtal till kuse kostar mellan 40-70 kr. Menade såklart inte att det skulle skapa ett stort problem för dem, mest bara på skämt att det nog varit oväntat mycket samtal gällande något som inte ens hunnit bli försenat enligt infon de gav ut vid köp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ravnit:

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Angående Elgiganten och Gigabyte RTX 3080 Gaming OC blev jag nyss återbetald summan för kortet.

Order ligger fortfarande kvar.

Beställd 18:29

Pengarna återbetlas i regel automatiskt efter en vecka om inget produkt har skickats ut, så det är inget konstigt.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Chat med kundtjänst:

Jag: Jag tänkte bara kolla om ni har någon uppdatering kring min beställning på ett grafikkort som förväntas levereras idag. Jag har inte fått någon information från Bring än nämligen
Ordernummer: xxxxxxxxxx
10:53

Kundtjänst: Den ska komma under dagen. Antingen kommer ni få sms idag senast på måndag beroende på vilken tid den hinner fram till ombudet

Jag: Okej. Kan ni se att den är skickad?

Kundtjänst: yes

Jag: Okej, ni har inte möjligtvis ett spårningsnummer?
10:54

Kundtjänst: nej det kommer inte förrän produkten är påväg ut mot ombudet
10:55

Dom verkar ju helt uppenbart inte ha någon som helst aning.

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Chat med kundtjänst:

Jag: Jag tänkte bara kolla om ni har någon uppdatering kring min beställning på ett grafikkort som förväntas levereras idag. Jag har inte fått någon information från Bring än nämligen

Kundtjänst: Den ska komma under dagen. Antingen kommer ni få sms idag senast på måndag beroende på vilken tid den hinner fram till ombudet

De kollar bara i bekräftelsen och sedan säger bara det som står där.
Det är oftast bättre att ringa.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är som gör detta men jag suktar OTROLIGT mycket efter uppdateringar från Elgiganten. Vill helst ha en nytt inlägg här i tråden varje halvtimme innehållande haltande formuleringar och famlande i mörkret från deras kundtjänst, även om jag såklart är fullt medveten om att det inte förändrar situationen ett dugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Vet inte vad det är som gör detta men jag suktar OTROLIGT mycket efter uppdateringar från Elgiganten. Vill helst ha en nytt inlägg här i tråden varje halvtimme innehållande haltande formuleringar och famlande i mörkret från deras kundtjänst, även om jag såklart är fullt medveten om att det inte förändrar situationen ett dugg.

Det ska bli kul att se elgiganten pudla i början av veckan 🤣🤣🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Haha samma här Det här är ju spännande på riktigt oavsett utfall

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Om alla tänker efter och jämför med andra butiker som säljer slut på några minuter, varför skulle Elgiganten vara speciella och få ett sådan stor leverans och få kännedom om detta en vecka innan och dessutom lägga ut det på nätet så att flera hundra kan boka det?

Det logiska är väl tyvärr att det finns inga kort, Elgiganten behövde kanske ett positivt penga flöde och detta är väl ett bra sätt att låna pengar på 😅

Lite mindre än 2.000.000 kr om runt 200 personer har bokat kortet 😂😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Om alla tänker efter och jämför med andra butiker som säljer slut på några minuter, varför skulle Elgiganten vara speciella och få ett sådan stor leverans och få kännedom om detta en vecka innan och dessutom lägga ut det på nätet så att flera hundra kan boka det?

Det logiska är väl tyvärr att det finns inga kort, Elgiganten behövde kanske ett positivt penga flöde och detta är väl ett bra sätt att låna pengar på 😅

Nja, det logiska är väl att det finns ett antal kort. Om man kollar på till exempel Proshop som redovisar kö, inkommande kort osv så kan man se att de nästan betat av hela sin kö. Däremot så har man ju aldrig sett att det fått in fler än typ 80st av samma modell samtidigt. Så min gissning är att Elgigantens kö var tom eller nästan tom, samtidigt fick de veta att de skulle få in en leverans av denna modell och de öppnade då upp för försäljning. Jag tror dock inte de riktigt var med på hur extremt snabbt detta kort skulle sälja, så de har troligtvis tagit in alldelles för många ordrar på kortet.

Nu är ju frågan, hur många kort får de i denna första leverans? Och kommer de låta oss/de som inte får kort vid första leveransen behålla våra bokningar likt det kösystem de haft tidigare, eller kommer de helt enkelt avboka korten. Jag gissar att inte ens Elgiganten själva vet vad som händer i det här ärendet förrän någon gång i nästa vecka och förhoppningsvis låter dom våra bokningar ligga kvar till det att fler kort inkommer

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem

Samtidigt sitter jag här och hoppas att Webhallen fått in något TUF non-oc idag.

Bokade 17/9 kl 16:15. Dom har betat av fram till 16:06, så det känns nära nu!

Permalänk

Jag frågade Elgiganten om korten ens finns eller ens kommer in.
Fick ett självsäkert svar:

11:57
”Det finns definitivt men vi har lite trögt utskick”

Permalänk
Medlem

Elgigantens svar påminner om de jag fick när jag blev lurad på Blocket sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Exakt, folk kan sluta drömma. I absolut bästa fall så kommer de låta beställningarna ligga i en backorder. Men det är inte så troligt då priset är för lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cochran:

Samtidigt sitter jag här och hoppas att Webhallen fått in något TUF non-oc idag.

Bokade 17/9 kl 16:15. Dom har betat av fram till 16:06, så det känns nära nu!

Ju fler non-oc, ju gladare blir jag 😜 18:42 här, så det är nog en stund kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Tengle:

Elgigantens svar påminner om de jag fick när jag blev lurad på Blocket sist.

Hahaha! Klassiskt scammer svar!

Permalänk
Skrivet av qaws:

Exakt, folk kan sluta drömma. I absolut bästa fall så kommer de låta beställningarna ligga i en backorder. Men det är inte så troligt då priset är för lågt.

Men ingen förväntar sig ett kort... vi vill ju bara drömma lite! Ta inte ifrån oss detta du grymme!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Chat med kundtjänst:

Hahaha det är det jag menar.
Jag ringde o snackade med 2 killar som sa hela tiden att den kommer.
Så vad ska man tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Låter som ett svar av någon som är sur för att denne inte lyckades boka ett kort.
"För billigt?", ja någon tusenlapp billigare än andra sidor men knappast att Elgiganten går med förlust vid försäljning vid det här priset. Har elgiganten avbokat något annat kort tidigare?

Mitt intryck av Elgiganten är att de oftast har varit billigast när det kommer till grafikkort och att det har varit en trögare rörelse uppåt på deras priser.

Man får komma ihåg att Elgiganten är en av Sveriges största återförsäljare av elektronik, inte främst datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

Glömde lägga upp, kortet kom förra veckan!

Asus RTX 3080 Strix OC 10GB

Beställt 15/10 kl.14:05 Webhallen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravage:

Fick liknande svar som Peee. Beställde 18:44.

"Från vad jag kan se så är varan påväg, dessvärre så skickas den från ett externlager så jag kan tyvärr inte få fram ett spårningsnummer. Men det är bokad till leverans idag!"

Tyvärr gick ja samma svar 2 månader sedan.. ännu ej fått kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Hahaha det är det jag menar.
Jag ringde o snackade med 2 killar som sa hela tiden att den kommer.
Så vad ska man tro?

Om man säger så här..
Jag ringde till Elgiganten runt kl11 på releasedagen och frågade om man kunde lägga undan ett kort för att hämta upp i butik. Det gick inte men det skulle garanterat finnas grafikkort i butikerna under eftermiddagen.
"Ok!"
Jag åker direkt när jag slutar jobbet kl14 för det tar ca 45 minuter att åka till Västerås där närmaste Elgiganten finns.
Väl i butiken skrattar grabben jag snackar med och säger att dom inte får några grafikkort alls till butikern. "Jaja, får boka ett kort på nätet då.."
Beställer ett 3080 MSI Ventus OC.
Får besked om att det ska komma i slutet av september.
Får meddelande om försening. Kortet kommer i början oktober.
Försening igen. Kortet kommer i mitten av oktoker.
Försening igen. Kortet kommer i slutet av oktober.
Försening igen. Kortet kommer i november.
Försening igen. Kortet kommer i december.
Försening igen. Okänt leveransdatum.

Kontaktar supporten i januari. Kortet ska komma i mars.
Kontaktar supporten i mars då kortet inte kommit. "Vi vet inte när det kommer"

Status nu: Reserverat. Okänt leveransdatum.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

"Bästa kund, er order XXX har dessvärre avbrytits av leverantörer då dom sålt ett större antal än vad dom haft. Därför kommer den ej skickas, vi beklagar detta. Mvh Elgiganten"

Fick detta sms precis, tråkigt