Nvidia Geforce RTX 3080 Ti får specifikationer – lanseras i maj

Permalänk
Medlem

med tanke på vad de flesta 3080 och 3090 kostar idag så lär detta kosta runt 15 och uppåt. frågan är om det är vär det. sen gäller det att få tag på ett också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag failade helt och tog fel 3080 på lanseringsdagen så har inte fått mitt än :-/
ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming (ej OC)

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

https://www.youtube.com/watch?v=TTza7ORDquI tycker jag sammanfattar det hela rätt bra

Förutom då att han får det att låta som att Nvidia INTE just nu säljer mer grafikkort än dom någonsin har gjort, vilket ju är fel som jag visade tidigare i tråden.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför bara 12GB VRAM?
Varför inte 16GB?

För att till skillnad från 3090, så är det här riktat mot gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför bara 12GB VRAM?
Varför inte 16GB?

För att det är 384 bits buss, dvs 12 minnesmoduler a 1 GB stryck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför bara 12GB VRAM?
Varför inte 16GB?

Då hade de raderat ut marknaden för 3090 helt. Enligt spec så är det mer eller mindre ett lätt nedskruvat 3090 med mindre minne de vill sälja.

Inte så många som egentligen behöver 24GB minne så de som köpt har gjort det för att 3080 inte gick att få tag på alls. Hade 3080Ti fått 16GB minne så hade marknaden för 3090 dött helt.

Jag håller med dig om att 12GB känns lite men har helt enkelt lagt ner tankarna på ett 30-kort och riktar in mig på 40-korten istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hade 3080Ti fått 16GB minne så hade marknaden för 3090 dött helt.

3080Ti kan inte få 16 GB minne eftersom det bara hade kunnat åstadkommas om man blandat 2GB och 1GB moduler. Men GDDR6X finns inte som 2GB moduler. Än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Har ett 3060 ti beställt 4 januari hos komplett som idag fick framflyttat datum till 3 juni.

Hur vore det om nvidia fixade backloggen istället för att lansera nya kort?
Det verkar vara förbokningar och miners de tjänar pengar på.

“Luxury!”
-4 Yorkshiremen

Jag beställde mitt 3080 den 17 september och har fortfarande inte sett röken av det.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

“Luxury!”
-4 Yorkshiremen

Jag beställde mitt 3080 den 17 september och har fortfarande inte sett röken av det.

Det är jag inte är avundsjuk på

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju lite sugen på att byta ut sitt 3080 mot ett 3080ti, synd bara att det inte går köra krypto. Har ju svängt ihop 20.000kr på mitt 3080 mellan spelsessionerna.

Permalänk
Medlem

Nvidia kan behålla sina papperslanseringar för sig själva, kan de inte sälja det så lansera det för fan inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Jepp, bara att kolla på Tradera.

Skulle ljuga om jag sa att det inte lockade att sälja grafikkort just nu Men man vill ju inte vara utan grafikkort i de här osäkra tiderna.

det där är ju helt absurt. men instämmer, mitt 3080 får snällt sitta kvar i burken. jag som tyckte att lagersituationen var dålig när jag köpte mitt för 8600kr. vilken oerhörd tur man hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

“Luxury!”
-4 Yorkshiremen

Jag beställde mitt 3080 den 17 september och har fortfarande inte sett röken av det.

17 sep 2020, och går vi strax in Maj detta år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nvidia kan behålla sina papperslanseringar för sig själva, kan de inte sälja det så lansera det för fan inte...

Återigen, Nvidia har sålt mer kort nu än någonsin innan. Den där myten om papperslanseringar måste dö.

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort som är skapat endast för att Nvidia ska kunna dra till med ett högre MSRP, utan att officiellt behöva höja priset för vanliga 3080.

Lita på att det kommer att levereras ännu mindre vanliga 3080 till förmån för denna dyrare version framöver.

Jag skriver version därför att prestandaskillnaden mot vanliga 3080 kommer att ligga på ~5-10% så detta blir som ett överklockat 3080.

Permalänk
Inaktiv

Ethereum måste nog tyvärr falla under 1000 dollar för att trycket ska släppa någorlunda =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det där är ju helt absurt. men instämmer, mitt 3080 får snällt sitta kvar i burken. jag som tyckte att lagersituationen var dålig när jag köpte mitt för 8600kr. vilken oerhörd tur man hade.

Aa, dumt att chansa vad gäller framtida lager. Hade gott om tur här med; beställde 3080:t i slutet av december och fick det ca en vecka efteråt (så turen för i år lär vara förbrukad).

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Detta har passerat löjligt för länge sedan ... ännu en pappersrelease och ännu ett grafikkort som ingen får tag på. Priset orkar jag inte ens ....... 😐😐😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

"Lanseras"

Blir lite som att man kan åka till morderna muséet och beskåda original från olika kända konstnärer.
Där finns också bara en av varje släppt skapelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Jepp, bara att kolla på Tradera.

Skulle ljuga om jag sa att det inte lockade att sälja grafikkort just nu Men man vill ju inte vara utan grafikkort i de här osäkra tiderna.

Det är helt VANSINNIGT!
Sen förstår jag inte den potentiella köparen, vad den tänker med... jag skulle aldrig i livet ge mer än inköpspris för en vara... förstår inte att det verkar brinna så mycket i knutarna hos vissa?

Håller med, varit sugen ett tag nu att sälja mitt 1080ti för att byta till 3080ti, men vill inte heller vara utan kort 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nästan 30.000:- för mitt kort och jag tyckte 20.000:- var i grövsta laget vilket det så klart är men ändå, 3080ti kommer mycket sannolikt att landa kring 18-20.000:- för custom varianterna.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ethereum måste nog tyvärr falla under 1000 dollar för att trycket ska släppa någorlunda =(

I juli kommer Ethereums London hardfork, i den inkluderas EIP-1559 som kommer minska mining-rewards markant. Så redan då kan vi förvänta oss mindre efterfrågan på gpuer, även om ETH priset fortsätter upp.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Det är helt VANSINNIGT!
Sen förstår jag inte den potentiella köparen, vad den tänker med... jag skulle aldrig i livet ge mer än inköpspris för en vara... förstår inte att det verkar brinna så mycket i knutarna hos vissa?

Håller med, varit sugen ett tag nu att sälja mitt 1080ti för att byta till 3080ti, men vill inte heller vara utan kort 😂

Tyvärr baksidan med en fri marknad.
Jag är av åsikten att köparna har lika stor skuld i den galna prissättningen.
Hade folk inte köpt till dom priserna som ligger hade köparna inte kunnat sälja.
Sen att köpa en datorkomponent för 10.000+ kr utan att veta att man får någon som helst garanti är mig lika obegripligt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Jepp, bara att kolla på Tradera.

Skulle ljuga om jag sa att det inte lockade att sälja grafikkort just nu Men man vill ju inte vara utan grafikkort i de här osäkra tiderna.

Jag sålde 6800 XT som snälla webhallen sålde till mig. Fick tillbaka vad jag gav.

Sålde mitt Vega 64, fick också tillbaka vad jag gav för flera år sen. Har nog minat ihop 1-2 vega på det också

Spelar just nu på ett Fury och kör ingen mining längre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tyvärr baksidan med en fri marknad.
Jag är av åsikten att köparna har lika stor skuld i den galna prissättningen.
Hade folk inte köpt till dom priserna som ligger hade köparna inte kunnat sälja.
Sen att köpa en datorkomponent för 10.000+ kr utan att veta att man får någon som helst garanti är mig lika obegripligt.

Ja tyvärr... tragiskt, men det vänder väl någon gång.
Det också, en sak om kortet hade varit något år så det inte finns fabriksgaranti... men det här att köpa av en annan, där den personens namn står på kvittot men jag äger det. Kan ju ställa till det vid ev. Reklamation eller garantiärende.
Köper jag något för dom pengarna som är nytt/plomberat så ska mitt namn stå på originalkvittot också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

I juli kommer Ethereums London hardfork, i den inkluderas EIP-1559 som kommer minska mining-rewards markant. Så redan då kan vi förvänta oss mindre efterfrågan på gpuer, även om ETH priset fortsätter upp.

Och strax efter kommer Ethereum 2.0-uppdateringen som kör PoS istället för PoW.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maereng:

Återigen, Nvidia har sålt mer kort nu än någonsin innan. Den där myten om papperslanseringar måste dö.

https://youtu.be/3A4yk-P5ukY

Och ändå är det ingen myt, folk har väntat mer än 6 månader på sitt köp.
Nvidia måste sluta bullshitta, de får leverera innan de lanserar nästa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Och ändå är det ingen myt, folk har väntat mer än 6 månader på sitt köp.
Nvidia måste sluta bullshitta, de får leverera innan de lanserar nästa kort.

Är du på riktigt?! Nvidia säljer och levererar mer grafikkort nu än de någonsin har gjort tidigare. Orsaken till bristen är otroligt hög efterfrågan pga pandemin. Den som pratar om papperslanseringar vet helt enkelt inte vad dom pratar om. Sprid kunskapen istället och sluta sprida myten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ja tyvärr... tragiskt, men det vänder väl någon gång.
Det också, en sak om kortet hade varit något år så det inte finns fabriksgaranti... men det här att köpa av en annan, där den personens namn står på kvittot men jag äger det. Kan ju ställa till det vid ev. Reklamation eller garantiärende.
Köper jag något för dom pengarna som är nytt/plomberat så ska mitt namn stå på originalkvittot också.

EVGA tillhör dom som inte godkänner garanti/reklamationsanspråk om någon annans namn står på kvittot. Vet inte vilka fler tillverkare som kör att det bara är första köpare som erhåller garantin.
Rätt vanligt att man ser på privatannonser "kvitto och garanti finns"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

EVGA tillhör dom som inte godkänner garanti/reklamationsanspråk om någon annans namn står på kvittot. Vet inte vilka fler tillverkare som kör att det bara är första köpare som erhåller garantin.
Rätt vanligt att man ser på privatannonser "kvitto och garanti finns"

Ja men det förstår jag.
Trist att folk utnyttjar så mycket det här problemet, tjäna någon tusing på det... till vilken nytta?
Aja, nog men gnäll från mig. Ha en fin helg!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Limo:

I juli kommer Ethereums London hardfork, i den inkluderas EIP-1559 som kommer minska mining-rewards markant. Så redan då kan vi förvänta oss mindre efterfrågan på gpuer, även om ETH priset fortsätter upp.

Mycket möjligt att det EIP-1559 kommer ut betydligt senare, fast vi får hoppas på det bästa!