Nvidia Geforce RTX 3080 Ti får specifikationer – lanseras i maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tyvärr baksidan med en fri marknad.
Jag är av åsikten att köparna har lika stor skuld i den galna prissättningen.
Hade folk inte köpt till dom priserna som ligger hade köparna inte kunnat sälja.
Sen att köpa en datorkomponent för 10.000+ kr utan att veta att man får någon som helst garanti är mig lika obegripligt.

Jag köper inte. Vad ska jag med något annat än gtx1080 till? Rendera en minut snabbare? Mjukvarorna för produktivitet är ändå så buggiga och begränsade oavsett hårdvara i en enstaka dator, min dator fuxar videoredigering, vill man hålla på med 3d osv är allt utom renderingsfarmar leksaker. Spela spel? Inte intresserad, skulle jag vara det behöver jag inte 200fps i 4k. Gissar att det gäller de flesta som hade slentrianköpt om korten funnits i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Har ett 3060 ti beställt 4 januari hos komplett som idag fick framflyttat datum till 3 juni.

Hur vore det om nvidia fixade backloggen istället för att lansera nya kort?
Det verkar vara förbokningar och miners de tjänar pengar på.

https://media3.giphy.com/media/uUIFcDYRbvJTtxaFNa/200.gif

Testa september 2020...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

En enkel lösning på problemet om det är miners som är orsaken (vilket inte är fastställt) är att leverera kort med 4GB vram fast med senaste gpu. Fine, det finns spel som kommer bli lidande, men många funkar bra. Miners köper inte <4GB kort.

Hahaha. Visst, om man vill lira i 720p. 😅
Tyvärr knappast någon lösning. Inga gamers köper flaggskeppskort med 4GB VRam heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

“Luxury!”
-4 Yorkshiremen

Jag beställde mitt 3080 den 17 september och har fortfarande inte sett röken av det.

22:a september för mig, har inte heller sett mitt än. 7 månaders väntetid 🤣😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Mycket möjligt att det EIP-1559 kommer ut betydligt senare, fast vi får hoppas på det bästa!

Ethereum Improvement Proposal (EIP) 1559 will be packaged with the London hard fork this coming July regardless of the mining industry’s discontent with the proposal, according to the All Core Developers call Friday. At least five other EIPs are likely to join EIP 1559 in London.

från coindesk

Det var prat om att miners skulle gå ihop och signalera motstånd första april, men det tramset misslyckades.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Hahaha. Visst, om man vill lira i 720p. 😅
Tyvärr knappast någon lösning. Inga gamers köper flaggskeppskort med 4GB VRam heller.

Sure, alla är olika så det passar nog inte dig.

Sedan överdriver du nog en del med 720p. Det går nog bra att spela de flesta moderna spelen i 1080p med 4 GB VRAM. Cyberpunk kräver endast 3 GB i 1080p. Du kan alltid motivera för dig själv att det bli bättre med de högsta inställningarna, och du är säkert en som njuter av det. Inget fel med det. Allt måste dock ställas mot priset. Är det värt att betala 15 000+ kr för att kunna maxa inställningarna i spelet du vill spela? Eller kan du minska dina krav något och kanske inte behöva betala mer än vad som var vanligt för några år sedan för en GPU? Säg 2500 kr för ett 3060 ti med 4 GB VRAM? Jag kan tycka att det borde vara rimligt för många som sitter med en 1080p skärm. Kollar vi på STEAMs användarstatistik så är ju 1060 överlägsen etta fortfarande.

Detta är inte direkt en realistisk lösning i verkligheten eftersom NVIDIA aldrig skulle göra det. De tjänar duktiga pengar nu och alla arga gamers kommer ändå köpa deras produkter när de väl finns tillgängliga oavsett vad som skrivs på diverse forum. Det är så oligopol funkar.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Ja, man får väl tag på ett någon gång i mitten av 2025.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Älskar humorn i era artiklar! Mer sånt! 😄

Skrivet av firstofmay:

"Lanseras"

*Fniss*

Skrivet av Mathrohas:

Har ett 3060 ti beställt 4 januari hos komplett som idag fick framflyttat datum till 3 juni.

Hur vore det om nvidia fixade backloggen istället för att lansera nya kort?
Det verkar vara förbokningar och miners de tjänar pengar på.

Det vore vääääldigt dåligt för deras lönsamhet. Om du menar till förbokningspriset 7825:- så vore det stenkorkat av dem o kanske olagligt med. Deras aktieägare hade INTE gillat att de säljer kort billigare när de kan sälja de dyrare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det vore vääääldigt dåligt för deras lönsamhet. Om du menar till förbokningspriset 7825:- så vore det stenkorkat av dem o kanske olagligt med. Deras aktieägare hade INTE gillat att de säljer kort billigare när de kan sälja de dyrare.

Ja det är klart att det vore dåligt för nvidia att levera någonting de redan sålt ...
Jag kan faktiskt inte avgöra om du är ironisk eller om du menar allvar.

Menar du att det är olagligt av nvidia att få fram kretsar till grafikkort till förbokningspris?
Så du menar att folk som redan betalat för t.ex ett 3080 i september ska fortsätta få vänta pga av att nvidia kan sälja dyrare?
Makes no sense.

Inte menat som påhopp jag vill bara förstå vad du menar.

rättstavning
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"