Com Hem uppgår i Tele2 – får samma namn

Permalänk
Medlem

Skaffa nyss bredband 600 (300-600 ner, 30-50 upp). Vi har gruppavtal och Comhem var det enda vi kunde få. Så jag betalar 200/mån för det. Men kollar jag Tele2 nu så tar de 230/mån vid nyteckning, sneaky!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Comhem ingår i avgiften i vår bostadsrättsförening och det är den i särklass sämsta internetoperatören (eller teknik kanske man borde säga..) jag haft. Konstanta nedkopplingar och driftstörningar, minst en gång i månaden. även om dom är korta är det ohållbart om man skall arbeta hemifrån. Dock hade deras nya router schysst täckning, det var ett plus.

Sen ska vi inte prata om hastigheterna.... 300/10. Är det sent 90-tal / tidigt 00-tal med halv duplex som kallar eller?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Bor sedan fem år tillbaka i ett Com Hem-hus och den leverantör jag har att välja på är just ... Com Hem, eller om jag hatar livet ADSL. Kan tyvärr bara sammanfatta med att jag har dåliga erfarenheter med att nätet stup i ett dyker och att jag får löjligt långa fördröjningar. Ofta inte över längre tid, utan i kortare stötar, vilket är mer irriterande än att skiten slutar fungera helt. Det fungerar mestadelen av tiden, men när det väl strular brukar det pågå några dagar i följd.

Har trots åratal av klagomål fått höra att det är fel på min utrustning och att det bör bli bättre om jag köper deras senaste router. Känner mig hyfsat säker på att det inte är tal om något user error då en nära vän som bor några hundra meter bort i området upplever exakt samma problem vid exakt samma tidpunkter som jag. Lyckligtvis flyttar man snart till hus med fiber och kan byta leverantör.

Jag lider med dig, det är helt otroligt vilket monopol de lyckades få också.

Det är rätt enkelt beslut för mig nu, ser jag ett potentiellt objekt som har comhem-coax lösning så klickar jag bort snabbare än attan.

Permalänk
Medlem

De flesta problemen har troligen med själva nätet att göra, var man än ser sig om i världen är det samma strul med internet via kabelnät. Tanken är att man drar antennkabel (dvs en antenn som omges av mer eller mindre välfungerande isolering) som man sedan ska skicka och ta emot radiovågör på via sitt modem. Det säger sig självt att kvalitén kommer att bli kass här och där eftersom det kostar massor av pengar att täta nätet och att det är mycket mer kritiskt när man kör bredband än någon TV-sändning, speciellt analog TV där kvaliten är helt dynamisk - det blir lite brus i bilden helt enkelt.

Pingen lider av tekniken också då man brukar köra token ring där modemen i ett visst nätsegment ska dela på "sändningsslottar" så det går inte att få ner den ens till välfungerande DSL-nivåer i alla fall vad jag vet. Inte konstigt att CH hypar sina hastigheter hela tiden för där finns det rätt så mycket att plocka ut, men vad gör det när kvalitén på anslutningen har hårda begränsningar jämfört med konkurrenterna?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Sedan Tele2 tog över Com Hem kan man också köra vi deras lågprisoperatör Penny även om det är tekniskt lär vara samma sak. Det är inte fiber som sagt och lite av en katastrof generellt för "bredbandslandet" men det är en annan historia.

Permalänk
Medlem

Ytterst märkligt att man inte avvecklat Com Hem som varumärke tidigare, det har ju varit i botten de senaste typ... två decennierna? De var snabba på att jobba fram ramavtal med typ HSB och andra stora fastighetsägare, är väl därför som de säger att de har så många kunder, eftersom det "ingår" i hyran med avtalen de har.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har Tele2 för min mobil och Comhem för bredbandet, så skönt att få det samlat då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har bara haft problem med allt vad gäller ComHem, tror jag inte känner någon personligen som är nöjd med ComHem heller.

För att lista några problem jag upplevt:

  • Generellt hög ping i spelande (pendlat mellan 60 – 80(+)ms, kontra Telia/Bahnhof som alltid är 32 – 35ms eller lägre ändå mot EU-servrar).

  • Deras routrar har varit väldigt dåliga generellt, bristfällande funktionalitet och inställningsmöjligheter samt medioker räckvidd i lägenhetsmiljö. Under perioden jag hade dem för ca. 5 år sedan kunde man inte brygga deras utrustning heller.

  • Internet som går ner eller tappar hastighet i tid och otid (hade mer down-time på en månad med ComHem än vad jag hade med Bahnhof under 1 ½ års tid).

  • Generellt låga hastigheter över sina linor och har historiskt ej erbjudit internet över fiber även om lägenheten varit ansluten, åtminstone inte i den fastigheten jag bodde i då.

Kan fortsätta på denna listan en bra bit egentligen... Och igen är jag inte ensam om denna problematik eller allmänna uppfattning gällande ComHem. Vet en handfull individer som häckar här på forumet som bor relativt nära mig som klagat om vartannat att deras internet är nere i deras ComHem-hus, medan jag glatt surfat vidare med Bahnhof (eller Telia som jag idag använder).

När jag bodde i Tullinge så bodde jag i ett Telia hus, det var inte ovanligt att man låg på 2 ms mot servrarna när man spelade CS. Folk trodde oftast att man fuskade då de flesta var mellan 10-30 ms mot servern.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

ComBort alltså.
Skönt att man är av med dem sedan många år tillbaka.
När de lanserade 250/50 (tror jag) så såldes det in/uppgraderades gratis till väldigt många i stan.
Då gick det inte att använda uppkopplingen 15-23 var dag.
ComHems lösning:
Starta om modemet, byt kablar, skicka mätresultat, "nej vi har ingen störning". I 6 månader.

Till sist kröp det fram att utrustningen i fastigheten inte klarade av bandbredden, inte ens i närheten.
Men sedan tog det 12 månader till innan de fixade det hela, med lögnen att de inte fick tag i fastighetsägaren/fastighetsförvaltaren för att komma in i rummet med deras utrustning.
Märkligt då jag kände denne person och han hade då inte fått samtal om detta, trots att vi gav ComHem hans direktnummer.

Fanns inget annat att välja på heller tyvärr.
Det lustiga var också att de gång på gång erbjöd sig att sänka hastigheten till 50/50 eller 50/10.
Hur det skulle öka hastigheten från 0.01/0.01Mbit med 1000+ms svarstid kunde de aldrig svara på.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag kollar ibland för skojs skull ComHem bredband/TV-abonnemang då och då (har fiber via stadsnät). Det verkar så om de äntligen har insett hur löjligt det är att behöva betala extra för HD-kanaler. Långt in på 10-talet var det ett separat paket.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur detta utvecklar sig. Speciellt när det är comhems ledning vid rodret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

4.5 miljoner kunder? I Sverige? Skulle vara varannan person, har jag mycket svårt att tro på.

De har en hel del företagskunder utöver privatkunder. Sen vet jag inte om dessa 4,5 miljoner även inkluderar kunder från Comviq och Com Hem (som dessutom äger Boxer). Så det är inte omöjligt att halva Sverige är kund hos Tele2 på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Bor sedan fem år tillbaka i ett Com Hem-hus och den leverantör jag har att välja på är just ... Com Hem, eller om jag hatar livet ADSL. Kan tyvärr bara sammanfatta med att jag har dåliga erfarenheter med att nätet stup i ett dyker och att jag får löjligt långa fördröjningar. Ofta inte över längre tid, utan i kortare stötar, vilket är mer irriterande än att skiten slutar fungera helt. Det fungerar mestadelen av tiden, men när det väl strular brukar det pågå några dagar i följd.

Har trots åratal av klagomål fått höra att det är fel på min utrustning och att det bör bli bättre om jag köper deras senaste router. Känner mig hyfsat säker på att det inte är tal om något user error då en nära vän som bor några hundra meter bort i området upplever exakt samma problem vid exakt samma tidpunkter som jag. Lyckligtvis flyttar man snart till hus med fiber och kan byta leverantör.

Går ju alltid att köpa hem routern, använda den tills nästa gång du får problem. Sedan hävda att lösningen inte fungerade, kräva att de kommer och åtgärdar problemet och få pengarna tillbaka för routern du köpte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

När de lanserade 250/50 (tror jag) så såldes det in/uppgraderades gratis till väldigt många i stan.
Då gick det inte att använda uppkopplingen 15-23 var dag.
ComHems lösning:
Starta om modemet, byt kablar, skicka mätresultat, "nej vi har ingen störning". I 6 månader.

Jag verkar vara en av få som varit supernöjd med ComHem. Hade tidigare 100Mbit och det strulade aldrig.

Sedan dess har föreningen där jag bor gått över till Bredbandsbolaget/Telenor och då började även allt strul. I 100% av fallen har det berott på att fiberkonvertern gett upp med jämna mellanrum.

Är just nu inne på min tredje fiberkonverter och hoppas att denna håller lite längre än de jag haft tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

https://ispspeedindex.netflix.net/country/sweden

Eller vad tänker du på? Personligen tar jag en leverantör som kan leverera hela vägen från a till z utan mellanhänder oavsett teknik. Öppna nät t.ex. lägger ansvaret på flera och det är lätt att man pekar på varandra. Då spelar det ingen roll att datan överförs med ljus

Men alla har rätt till sin åsikt så klart.

För att nyansera bilden lite så är detta inte ett uppköp utan en sammanslagning, som redan är gjord. Idag valde man bara att slå sina påsar ihop under gemensamt brand.

Jag hade koll på detta sedan innan men idag blev det officiellt att de skulle ”lägga ner” namnet Comhem.
Som sagt innan så har jag jobbat med dem i deras datahallar och allt som det innebär.
Låt mig säga så här: Att deras internet och tv tjänst överhuvudtaget fungerar är något av ett mirakel 😂.
Deras infrastruktur är bedrövlig och deras Datacenter är inte bättre.
Så det spelar ingen roll att de kan leverera hela vägen när det funkar så dåligt som det gör.
Supporten ska vi inte ens tala om 😀

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

Ah, Comhem. I tidernas begynnelse ägdes bolaget av Televerket(Telia), men av konkurrensskäl avyttrades bolaget till EQT för den sorgliga köpeskillingen 2,6 miljarder svenska pistoler. Två år senare såldes bolaget vidare med en skön vinst på över 7 miljarder som resultat, helt i linje med andra affärer där det offentliga göder privata intressen.

Det känns bra att skiten kommit till vägs ände.

Bolaget startades av Televerket efter en tids provkörning bla. här i Lund, jag jobbade på Televerket en tid (~1 år) & om jag inte misstar mig gjordes en provinstallation av kabel-tv på klostergården här i Lund då.

Televerket låg bla. på Traktorvägen i Lund & där hade dom satt upp sina paraboler för utvärdering & test.. detta utspelade sig någon gång 1982-83.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan körde de slogan "Sveriges snabbaste bredband" i någon kampanj, minns ni? Kändes som att bli spottad i ansiktet. Skönt att de försvinner, väldigt glad över det.

Står också att på sikt kommer utrustningen att uppgraderas till 10g (läs https://www.tele2.se/fastighetsagare/10g)
Detta är oerhört bra nyheter för oss stackare som är fast i ett sånt hus med 90-tals internet som @KniFF nämnde.

Permalänk

Jag har haft comhem bredband så länge jag kan minnas, alltid fungerat bra. Nu har vi inget fiber så kör coax 1200/100 för 279kr/mån 👌🏻 Tog även över våra två mobiler till tele2 för att ta del av deras ”förmåner”. So far so good

Permalänk
Medlem

Haft Comhem i många långa år - gruppavtal Brf- först kostade 150/månad sen 50/ månad och nu är det gratis - aldrig störningar aldrig problem.

Smaka på ordet "gratis".

Permalänk
Medlem

~15år med ComHem och har sällan problem måste jag säga. Deras priser är dock ingenting man hurrar över.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saltl:

Haft Comhem i många långa år - gruppavtal Brf- först kostade 150/månad sen 50/ månad och nu är det gratis - aldrig störningar aldrig problem.

Smaka på ordet "gratis".

Hur kan det vara gratis om du betalar en hyresavgift till din Brf? Grattis du slipper en extra faktura att hantera men din Brf tar ju garanterat ut kostnaden på dig...

Själv hatar jag com hem, har massor med games som förstörts för polares nät gett upp...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Jag hade koll på detta sedan innan men idag blev det officiellt att de skulle ”lägga ner” namnet Comhem.
Som sagt innan så har jag jobbat med dem i deras datahallar och allt som det innebär.
Låt mig säga så här: Att deras internet och tv tjänst överhuvudtaget fungerar är något av ett mirakel 😂.
Deras infrastruktur är bedrövlig och deras Datacenter är inte bättre.
Så det spelar ingen roll att de kan leverera hela vägen när det funkar så dåligt som det gör.
Supporten ska vi inte ens tala om 😀

Miraklet verkar inträffa rätt ofta. Det är många som menar att Comhem fungerar rätt bra.

Permalänk
Skrivet av FatCash:

För ett tag sedan körde de slogan "Sveriges snabbaste bredband" i någon kampanj, minns ni? Kändes som att bli spottad i ansiktet. Skönt att de försvinner, väldigt glad över det.

Står också att på sikt kommer utrustningen att uppgraderas till 10g (läs https://www.tele2.se/fastighetsagare/10g)
Detta är oerhört bra nyheter för oss stackare som är fast i ett sånt hus med 90-tals internet som @KniFF nämnde.

Blir intressant, bor själv i Fibercoax lägenhet så får hoppas att satsningen gynnar en själv.

"Flerfamiljsfastigheter och samfälligheter med infrastrukturen FiberKoax kommer bli uppgraderade. Tele2 hör av sig till berörd fastighetsägare med information i god tid innan uppgraderingen påbörjas. För de fastigheter som redan har fiber ända fram kommer vi endast uppgradera utrustningen vid överlämningspunkten."

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Hur kan det vara gratis om du betalar en hyresavgift till din Brf? Grattis du slipper en extra faktura att hantera men din Brf tar ju garanterat ut kostnaden på dig...

Själv hatar jag com hem, har massor med games som förstörts för polares nät gett upp...

Så kan det vara men i min brf så är det gratis, föreningan har tagit kostanden utan att höja hyran.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Hade dem som dyr monopolistisk leverantör för länge sedan, men när hyresvärden öppnade för konkurrens fick jag dubbel hastighet till halva priset av annan leverantör, har undvikit C.H. sedan dess.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Hur kan det vara gratis om du betalar en hyresavgift till din Brf? Grattis du slipper en extra faktura att hantera men din Brf tar ju garanterat ut kostnaden på dig...

Själv hatar jag com hem, har massor med games som förstörts för polares nät gett upp...

Själva hyresavgiften har under tiden också sänkts - sänks varje år med en hundring ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Bor sedan fem år tillbaka i ett Com Hem-hus och den leverantör jag har att välja på är just ... Com Hem, eller om jag hatar livet ADSL. Kan tyvärr bara sammanfatta med att jag har dåliga erfarenheter med att nätet stup i ett dyker och att jag får löjligt långa fördröjningar. Ofta inte över längre tid, utan i kortare stötar, vilket är mer irriterande än att skiten slutar fungera helt. Det fungerar mestadelen av tiden, men när det väl strular brukar det pågå några dagar i följd.

Har trots åratal av klagomål fått höra att det är fel på min utrustning och att det bör bli bättre om jag köper deras senaste router. Känner mig hyfsat säker på att det inte är tal om något user error då en nära vän som bor några hundra meter bort i området upplever exakt samma problem vid exakt samma tidpunkter som jag. Lyckligtvis flyttar man snart till hus med fiber och kan byta leverantör.

Jag valde alltid DSL istället när jag bodde i comhem-hus. Visst det var bara 40mbit eller 60mbit men hellre det än den svajiga pingen comhem gav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Så kan det vara men i min brf så är det gratis, föreningan har tagit kostanden utan att höja hyran.

Finns ingenting som är gratis, någon betalar för det antingen direkt eller indirekt.. Eftersom du hyr din lägenhet så finns kostnaden inbakad i din hyra utan bredbandet inbakat så hade du kanske fått en hyresminskning istället.

I min förening så har förening tagit kostnaden för bredbandet 100/10 från Telenor numera... Gissa vem som betalar till föreningen jo vi bostadsrätts innehavare genom vår månadsavgift.. så visst betalar man för sitt bredband på ett eller annat sätt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Skaffa nyss bredband 600 (300-600 ner, 30-50 upp). Vi har gruppavtal och Comhem var det enda vi kunde få. Så jag betalar 200/mån för det. Men kollar jag Tele2 nu så tar de 230/mån vid nyteckning, sneaky!

Tack för info!

Hjälpte nyligen föräldrarna med att beställa ett ComHem abonnemang (brist på alternativ) som ej har aktiverats ännu och borde vara någon dag ångerrätt kvar.
Tyvärr högre priser än för dig, men ändå lite billigare under Tele2 flagg.
Dessutom har de så att de först är kampanjpris och sen går upp till högre månadskostnad.
(Det kanske ni slipper i ert gruppavtal).
Under Comhem så är det den lägre kostnaden i 12 månader men beställer man nytt från Tele 2 så är det 'billigt' i 24 månader.

Lite surt att man ska behöva gå upp till Bredband 600 för att få mer än 10Mbit upload.

Det blir ett samtal imorgon för att se om vi kan ångra/avbeställa.

Permalänk
Medlem

Haft ComHem i tio år nu och måste säga att jag varit mycket nöjd, levererat i den hastighet dom ska och bara med något enstaka avbrott.