Commodore 64 används för att bryta Bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Commodore 64 används för att bryta Bitcoin

I komponentbristens tidevarv moddas klassikern Commodore 64 för att bryta Bitcoin i hela 0,3 hashes per sekund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk vad härligt om den kunde verifiera ett block...Revansch deluxe

Permalänk
Rekordmedlem

Fjantig modern "falsk cpu" att koppla till, han skulle naturligtvis ha kopplat på en diskettstation och kört på cpun i den för att accelerera.
Jag är också skeptisk till C, låter som nått otroligt oortodoxt modernt krafs, man gör det i Basic eller maskinkod (eller inte alls)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Snusfri

Skulle vara intressant att se ett gäng äldre mobiler köra någon variant av HiveOS eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fjantig modern "falsk cpu" att koppla till, han skulle naturligtvis ha kopplat på en diskettstation och kört på cpun i den för att accelerera.
Jag är också skeptisk till C, låter som nått otroligt oortodoxt modernt krafs, man gör det i Basic eller maskinkod (eller inte alls)

SuperCPU fjantig, modern, och falsk????

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Alltså något snabbare än att göra det med papper och penna

http://www.righto.com/2014/09/mining-bitcoin-with-pencil-and-...

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

sweclockers

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Chia på 2,5" floppy incoming

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikgus:

sweclockers

Ja det kunde i så fall vara att koppla på en diskettstation och expandera minnet i den och köra parallellt, inte att koppla på nån modern hädelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Finns redan bilder på hur C64 miners börjar sätta upp sina mining farms!

Entreprenörandan håller i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kunde i så fall vara att koppla på en diskettstation och expandera minnet i den och köra parallellt, inte att koppla på nån modern hädelse.

Vet inte om jag skulle kalla en 24 år gammal burk för modern

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade en C64! Jag saknar min C64.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på varför han tror att det skulle ge upp till en faktor 10x bättre prestanda att använda maskinkod istället för C. Vad är det för grymma mikrooptimeringar som inte är tillgängliga för C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag är mest nyfiken på varför han tror att det skulle ge upp till en faktor 10x bättre prestanda att använda maskinkod istället för C. Vad är det för grymma mikrooptimeringar som inte är tillgängliga för C?

Om du har använt en c-kompilator till 6502 och sett hur de fungerar så vet du. 6502 passar inte så bra för C. Det finns några kompilatorer, och de funkar, men hjälpligt. Koden blir stor och långsam.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

sweclockers

Det oortodoxa är inte att CPU:n är högre klockad utan att man helt bypassar Commdore 64:an. Det är inte så långt ifrån att t.ex. koppla på en Raspberry Pi på 64:ans PSU och säga att man minar med en "Commodore 64" när det enda den tar från 64:an är ström...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Nu kommer scalpers köpa upp alla c64 på tradera!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Det är ju ändå 1/2.000.000.000 av vad jag fick på mitt 7970! Kanske ska snoka upp ett gäng C64

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Har väll en 7 st c64 liggandes i källaren, spectravideon kan få va med på ett hörn den med, kanske koppla ihop till en mining rigg av rang 😉

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om du har använt en c-kompilator till 6502 och sett hur de fungerar så vet du. 6502 passar inte så bra för C. Det finns några kompilatorer, och de funkar, men hjälpligt. Koden blir stor och långsam.

Tack, jag började med C först på motorolas 68000 så har ingen erfarenhet av 6502. Vet du varför 6502 skulle vara särdeles knepig för C, eller är det bara en fråga om att ingen brytt sig om att producera en tillräckligt optimerad kompilator? C används ju med fördel för att skapa maskinära kod i alla möjliga och omöjliga system, så jag blir lite förvånad över att just 6502 skulle vara så knepig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deltascu:

Tack, jag började med C först på motorolas 68000 så har ingen erfarenhet av 6502. Vet du varför 6502 skulle vara särdeles knepig för C, eller är det bara en fråga om att ingen brytt sig om att producera en tillräckligt optimerad kompilator? C används ju med fördel för att skapa maskinära kod i alla möjliga och omöjliga system, så jag blir lite förvånad över att just 6502 skulle vara så knepig.

C är inget som användes på 64an utan det började dyka upp på Amiga så C är ju en modern efterkonstruktion till 64an och troligen är det mycket lite intresse av att optimera det på nått sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En väldigt begränsad uppsättning register (en ackumulator och två "räknare"), en liten stack, zero-page som är svår för en kompilator att använda, speciellt för funktioner med diverse argument som måste läggas på stacken istället. Sen sättet att adressera minne gör att man får optimera sin kod på ett bökigt sätt. Man bör inte ha en array av structs, utan bör istället göra structs av arrays. Svårt att förklara utan att peka på exempel, men har man programmerat 6502 och sen tänker på allt en C-kompilator behöver klara av så blir det tydligt. 6502 är helt enkelt för begränsad för att kunna kompilera kod till effektivt utan att ändå göra ganska specialskriven C-kod till den. Sen var liksom aldrig C ett välanvänt eller kanske inte ens alls använt språk till 6502 när det begav sig, utan alla kompilatorer är hobbyprojekt från modern tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En väldigt begränsad uppsättning register (en ackumulator och två "räknare"), en liten stack, zero-page som är svår för en kompilator att använda, speciellt för funktioner med diverse argument som måste läggas på stacken istället. Sen sättet att adressera minne gör att man får optimera sin kod på ett bökigt sätt. Man bör inte ha en array av structs, utan bör istället göra structs av arrays. Svårt att förklara utan att peka på exempel, men har man programmerat 6502 och sen tänker på allt en C-kompilator behöver klara av så blir det tydligt. 6502 är helt enkelt för begränsad för att kunna kompilera kod till effektivt utan att ändå göra ganska specialskriven C-kod till den. Sen var liksom aldrig C ett välanvänt eller kanske inte ens alls använt språk till 6502 när det begav sig, utan alla kompilatorer är hobbyprojekt från modern tid.

Åjo, det fanns C-kompilatorer till C64 även då det begav sig, liksom kompilatorer för Pascal, Fortran, och en del andra språk.
Kompilatorerna ifråga var väl inte så där jättebra ens med den tidens mått, och blev aldrig särskilt populära, men de fanns.

Permalänk
Medlem

Men ... varför göra det så ineffektivt och icke-native, det missar ju liksom hela poängen att överhuvudtaget göra det?

Skrivet av mrqaffe:

Exakt. Som gammal C-64-räv så hade jag självklart implementerat det i maskinkod, och att "accelerera" med diskettstationen hade varit en riktigt härlig nördbonus!

Hade varit kul att se Adam Dunkels (en gammal 8-bit-räv med seriösa skills) göra det, men jag tippar på att han skulle tycka att det bara är slöseri med tid.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men ... varför göra det så ineffektivt och icke-native, det missar ju liksom hela poängen att överhuvudtaget göra det?

Exakt. Som gammal C-64-räv så hade jag självklart implementerat det i maskinkod, och att "accelerera" med diskettstationen hade varit en riktigt härlig nördbonus!

Hade varit kul att se Adam Dunkels (en gammal 8-bit-räv med seriösa skills) göra det, men jag tippar på att han skulle tycka att det bara är slöseri med tid.

Jag vet ju att diskettstationen i princip är en komplett c64, men va där folk som använde den som extra cpu back in the day?

Låter jävligt coolt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serverfel:

Jag vet ju att diskettstationen i princip är en komplett c64, men va där folk som använde den som extra cpu back in the day?

Låter jävligt coolt.

Nja, det fanns en del som gjorde program som kunde köras i den men parallellisering var inget som fanns på nått sätt som liknar hur det görs idag, den har också lite ram men det går att bygga ut.
Diskettstationer var också ganska ovanliga på "originaltiden" då de var väldigt dyra och de blev normen/standard först på Amiga/ST tiden men idag skulle väl nån kanske kunna nörda ner sig i det och koda ihop nått bara för att visa att det kan fungera, på 80 talet var det ju däremot inte vettigt att ens försöka för det var "brödburken" som var normen och bara ett fåtal hade diskettstationer och när disketter började bli vanligt var det dags för 16 bitar och Amiga/ST i stället för 64an för de som ville ha nått värre.
Disketter var ju faktisk så pass dyrt på den tiden att Zinclair använde ändlösa band i stället med sina Microdrive och Wafadrive lösningar.
Själv gnetade och sparade jag och köpte en begagnad 1540 som byggdes om till 1541 men en ny diskettstation var i sig dyrare än datorn.
Enligt wikipedia kostade diskettstationen motsvarande €970 vid lanseringen som ny vilket skulle motsvara ca 20000 kr idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, det fanns en del som gjorde program som kunde köras i den men parallellisering var inget som fanns på nått sätt som liknar hur det görs idag, den har också lite ram men det går att bygga ut.
Diskettstationer var också ganska ovanliga på "originaltiden" då de var väldigt dyra och de blev normen/standard först på Amiga/ST tiden men idag skulle väl nån kanske kunna nörda ner sig i det och koda ihop nått bara för att visa att det kan fungera, på 80 talet var det ju däremot inte vettigt att ens försöka för det var "brödburken" som var normen och bara ett fåtal hade diskettstationer och när disketter började bli vanligt var det dags för 16 bitar och Amiga/ST i stället för 64an för de som ville ha nått värre.
Disketter var ju faktisk så pass dyrt på den tiden att Zinclair använde ändlösa band i stället med sina Microdrive och Wafadrive lösningar.
Själv gnetade och sparade jag och köpte en begagnad 1540 som byggdes om till 1541 men en ny diskettstation var i sig dyrare än datorn.
Enligt wikipedia kostade diskettstationen motsvarande €970 vid lanseringen som ny vilket skulle motsvara ca 20000 kr idag.

Jag hade själv en 1541-II. Men jag köpte ett helt paket begagnat när c64:an redan var omodern.

Men det gör inget, för jag har helt underbara minnen från den datorn.

10 Poke 53281,0
20 poke 53280,0
Run

Så blev det lite mer som grannens flashiga Pc. 🙂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.