Anmäl dig till Roborock Challenge!

3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Givet att de inte kör någon slags medlemskampanj eller nått på webhallen så får man väl ingen förtur eller nått, eller har jag missat något? Jag är lvl12 Guld, och får lite fraktrabatt, fyndrabatt, nå medlemspriser och nå "insider" ("utvalda nyheter och erbjudanden"). Så länge de inte kör en guld-medlemmar-only-kampanj där de lagt undan grafikkort till enbart dessa medlemmar så ser jag inte riktigt hur jag skulle kunna lägga händerna på ett RTX-kort hur lätt som helst som vissa verkar tro? Eller har de haft ett gäng just sådana erbjudanden som jag totalt missat?

Nä du har helt rätt, de har visst satt en begränsning på att man måste vara minst silver-medlem för att beställa. Men korten säljer ju ändå slut på några minuter när de får påfyllning. Så även om det begränsar folk från att köpa flera av varje kort samt att skapa nya användare hela tiden så är efterfrågan så otroligt hög att de tar slut på nolltid ändå.

Permalänk
Medlem

Vad är felet att man säljer till trogna kunder först som även gör det svårare för folk att köpa upp hela lager.?
Det motiverar väl folk att bli silvermedlwm för att kunna va med nästa vända kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Nä du har helt rätt, de har visst satt en begränsning på att man måste vara minst silver-medlem för att beställa.

Åfan, vart ser man det? Enda jag ser är "max 1 köp per kund".

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foooozty:

Vad är felet att man säljer till trogna kunder först som även gör det svårare för folk att köpa upp hela lager.?
Det motiverar väl folk att bli silvermedlwm för att kunna va med nästa vända kort?

Ser inget fel alls med det, blir ju bara verifierade medlemmar som har tidigare köp, enkelt att få bort många som gör dubbelkonton, extra bra vore det om dom begränsade så att en kund som köpt ett 30x0 kort tidigare inte kan köpa ett till.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Åfan, vart ser man det? Enda jag ser är "max 1 köp per kund".

Det har skrivits om här av användare som inte är silvermedlemmar och då inte kunnat beställa, sedan bekräftade webhallen själva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Det har skrivits om här av användare som inte är silvermedlemmar och då inte kunnat beställa, sedan bekräftade webhallen själva det.

Ah ok, hade jag helt missat. Isf tar jag väl tillbaks det jag sa tidigare om att medlemmar inte verkade få någon som helst förtur

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Helt rätt bättre det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Ser inget fel alls med det, blir ju bara verifierade medlemmar som har tidigare köp, enkelt att få bort många som gör dubbelkonton, extra bra vore det om dom begränsade så att en kund som köpt ett 30x0 kort tidigare inte kan köpa ett till.

Förstår hur det ur vissas synpunkt kan ses som bra att de skulle begränsa det med ett 30x0 kort per användare. Håller dock inte alls med, om du är en familj där det finns två datorer som behöver nya grafikkort? I alla såna fall så skulle den typen av begränsning uppmuntra att dessa kunder köper de dyrt på andrahandsmarknaden och således uppmuntra scalping. Sen lär den typen av begränsning göra att webhallen som återförsäljare blir lägre prioriterad av leverantörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Förstår hur det ur vissas synpunkt kan ses som bra att de skulle begränsa det med ett 30x0 kort per användare. Håller dock inte alls med, om du är en familj där det finns två datorer som behöver nya grafikkort? I alla såna fall så skulle den typen av begränsning uppmuntra att dessa kunder köper de dyrt på andrahandsmarknaden och således uppmuntra scalping. Sen lär den typen av begränsning göra att webhallen som återförsäljare blir lägre prioriterad av leverantörerna.

Begränsningen påverkar ingenting hos leverantörerna, tror du dom bryr sig? Bara dom får sälja X antal kort så är de nöjda.

Och i en familj med verkligt behov av 2st 30x0 kort så är det väl bara för en familjemedlem att skaffa ett webhallen-konto, eller köpa någon annanstans. För behöver man två stycken kort för minst 6000kr så har man inte dåligt med pengar i familjen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Begränsningen påverkar ingenting hos leverantörerna, tror du dom bryr sig? Bara dom får sälja X antal kort så är de nöjda.

Och i en familj med verkligt behov av 2st 30x0 kort så är det väl bara för en familjemedlem att skaffa ett webhallen-konto, eller köpa någon annanstans. För behöver man två stycken kort för minst 6000kr så har man inte dåligt med pengar i familjen

Jag vet att leverantörerna bryr sig. Finns alltid en myriad av begränsningar från leverantörerna för att få sälja deras varor. Apple är exempelvis ett av de absolut värsta exemplen på en leverantör som ställer krav på att återförsäljarna måste investera en viss mängd pengar i marknadsföring av deras produkter, en obligatorisk nivå av egenfinansierade rabatter samt fixerade försäljningspriser som de inte får avvikas ifrån. Plus saker som miniminivåer av sålda enheter osv. om återförsäljarna inte når upp till dessa nivåer så har apple rätt till enorma skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Jag vet att leverantörerna bryr sig. Finns alltid en myriad av begränsningar från leverantörerna för att få sälja deras varor. Apple är exempelvis ett av de absolut värsta exemplen på en leverantör som ställer krav på att återförsäljarna måste investera en viss mängd pengar i marknadsföring av deras produkter, en obligatorisk nivå av egenfinansierade rabatter samt fixerade försäljningspriser som de inte får avvikas ifrån. Plus saker som miniminivåer av sålda enheter osv. om återförsäljarna inte når upp till dessa nivåer så har apple rätt till enorma skadestånd.

Det är en tillverkare, som är kända för att vara nitiska, ASUS och liknande har jag aldrig hört om har likadana begränsningar.
Jag vet inte vad Apple, som varken tillverkar eller levererar grafikkort till återförsäljare, och dessutom är kända för att vara den tillverkare som har högst krav på sina ÅF över hur de får eller inte får bete sig.

Sen tänker jag leverantör som närmare grossister, grossisterna bryr sig inte ett dyft så länge man säljer varorna.

Sen kan jag inte se att någon tillverkare av grafikkort idag skulle ha några problem med en riktig "gateway" för att få köpa kort.

Heck, Costco som kräver betalt medlemsskap för att ens få handla där får sälja Apple. Så inte ens Apple som du tar upp något exempel har några problem med att man ens kräver betalt medlemsskap för att handla...

Visa signatur

Permalänk

Skrev i fel tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Fick ett samtal från elgiganten nyss som sa att de behövde annuelera min order på 3080 eftersom de fått för många beställningar och inte kunde erbjuda någon annan produkt istället. Någon annan som fått liknande?

fullt av samma besked i rätt tråd, dvs den för 3080/3090

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz 32GB | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Ducky Aura MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk

Jag har ALDRIG sett ett kort säljas i andra hand med kvitto från Proshop. Vad tror ni det beror på? Verkar omöjligt att köpa där.

Permalänk
Medlem

På Proshop, https://www.proshop.se/Grafikkort, finns det en drös 3060, 3060Ti och 3070 (samt andra sällsynta kort) nästan dagligen, som ofta tipsas om i denna tråd. Problemet med dessa som ofta missas är att allting släpps/öppnas för köp prick kl 14:00 varje dag, och några sekunder (i vissa fall bara någon enstaka) sekunder efter dem släppts är allting som är någorlunda prisvärt/sällsynt slut då bottar köper upp allt nästan omedelbart. Viktigt att vara medveten om detta om man planerar att försöka köpa ett kort därifrån så att man är med på att man verkligen måste vara på hugget prick kl 14!

Visa signatur

Tidigare nickad "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omart:

Vem är det som ens vill ha en 3060 för 7000? Samma gäller 3070 som köps för 9000+

9000+?

jag gav 7499kr för mitt strix 3070 SPRILLANS NYTT.

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem

Ligger väldigt många 3060 på tradera nu men nästan ingen som bjuder på korten.
Nästan alla som säljer ett kort säljer minst ett till, hoppas folk slutar mata dom snart och vägrar betala ockerpriserna så det slutar löna sig att handla med grafikkort :/

Permalänk

proshop

Skrivet av Stalkeria:

Jag har ALDRIG sett ett kort säljas i andra hand med kvitto från Proshop. Vad tror ni det beror på? Verkar omöjligt att köpa där.

Ligger ute ett 3080 aws från proshop på tradera....

Permalänk
Medlem

Allt andrahandssäljande, utlovas kvitton å garantier till höger å vänster. Vad gäller egentligen? Googlar man lite snabbt så verkar det som att garantier å sånt bara gäller mellan butiken samt den ursprungliga köparen? Antar att det gäller oavsett om förpackningen är bruten eller om varan är oanvänd?
Förbannat snopet om man köper ett dyrt kort på blocket och det är något fabriksfel på't :S

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Allt andrahandssäljande, utlovas kvitton å garantier till höger å vänster. Vad gäller egentligen? Googlar man lite snabbt så verkar det som att garantier å sånt bara gäller mellan butiken samt den ursprungliga köparen? Antar att det gäller oavsett om förpackningen är bruten eller om varan är oanvänd?
Förbannat snopet om man köper ett dyrt kort på blocket och det är något fabriksfel på't :S

Reklamationsrätten följer inte med då den tillfaller endast originalköparen mot butiken, garantin är olika från tillverkare till tillverkare, vissa låter den endast gälla första köparen och vissa låter den följa med nya köpare.

Notera att det är tillverkaren som står för garantin, inte köparen.
Men har du ett kvitto utan namn på så är det ju lätt att säga att det var du som köpte den, värre på onlinebutiker osv som oftast skriver ut fullständigt namn och adress på kvittona.

MSI och Asus har mig veterligen överförbara garantier, mig veterligen hade EVGA det förr men slutade med det för ett par år sen, om dom inte tillåter det fortfarande med originalkvittot

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har mitt evga 3070 från Dustin blivit restnoterat med förväntad leverans i juli istället..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Nu har mitt evga 3070 från Dustin blivit restnoterat med förväntad leverans i juli istället..

Mitt ligger kvar på 3:e maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Same.

Classic.

För bra för att vara sant.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Vägledare

Holy shit! Köpte ett 3070 för 7000kr på Blocket idag. Ibland har man tur.

Permalänk

Det skulle ju jag ha!

Permalänk
Medlem

Man blir lite suigen beställa men ett 3060 för nästan 7 papp är bisarrt.. det är ju mer än vad 3080 kostade vid lansering..

Nä man får nog vänta glatt..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Man blir lite suigen beställa men ett 3060 för nästan 7 papp är bisarrt.. det är ju mer än vad 3080 kostade vid lansering..

Nä man får nog vänta glatt..

Ett 3080 kostade 7800 kr vid release som bäst. Om du inte tänker på att amazon råkade prissätta fel en gång och sålde för cirka 6000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Mitt ligger kvar på 3:e maj.

Mitt ligger också kvar på 3/5 ... hoppas, hoppas

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChipZ:

Min står fortfarande på 3/5. Kommer den i juli och man får ett av de som inte går att mine:a så åker den i retur.

Permalänk
Medlem

det 3060ti som jag beställde i januari från komplett fick nytt leveransdatum igen. Nu är det juni som gäller. Gissar att det inte kommer något 3060ti under 2021 eftersom dom förmodligen lika gärna kan tillverka 3070 och få dubbla priset?