Permalänk
Medlem

Har inte ägt så många bilar men den roligaste är utan tvekan första bilen: en Honda CRX VT (SiR) EF8 -91. Inget fartmonster på något sätt men kul som tusan med VTEC när man var 19 Låg sällan under 5500 varv ... och varvstopp vid 8200. Maxeffekt runt 7500 någonstans. Mest (o)ljud och lite verkstad men kul ändå. Liten knort med vikt under 1000kg och med hyfsade coil-overs plus bra däck var det rätt bra väghållning. Ingen servo heller och låg sittposition så lite av den gamla klyschiga gokartkänslan var det allt

Hade mycket karaktär och körglädje trots sin blygsamma prestanda. Som så många andra CRX:er hamnade den dock på taket till slut ... Lärde mig om lift-off oversteer den hårda vägen och satan vad fort den bytte ände med den extremt korta hjulbasen och ingen vikt över bakhjulen. Ung och dum var man onekligen.

Skrivet av Smack Jack:

Får nog ändå säga min VW Transporter T3 (felaktigt benämnt), gammal Televerketbil med 50 trötta dieselhästar. Det är sann glädje att sätta sig i den.

https://i.imgur.com/1hbGqDo.jpg

Riktigt tuff Ge fan i att frontalkrocka bara ...

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Subaru Legacy 2.2 år 1990, skattebefriad och kostar 39 kr i månaden försäkring, får dessutom dra 1670kg på dragkroken.

Permalänk
Medlem

Jag kör uteslutande Taxi Stockholm.

Permalänk
Medlem

Saknar min gamla BMW e30 325i coupe -90 något oerhört, ångrar att man sålde den för sisådär 15 år sedan.

Permalänk
Vila i frid

Saab 99 turbo 1978 med fastrostad waste. Hysterisk på ettan/tvåan.

Permalänk
Medlem

Oj. Kul fråga. Den bilen jag äger nu är ett guldkorn. En Honda CRV. Den bara går och går utan några problem. Det uppskattar jag idag.

Men ROLIGASTE bilen var nog en uppskrämd Nissan 200sx jag hade. Bakhjulsdrift, relativt låg vikt och lätt att trimma gjorde den till ren körglädje.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Ok jag gör en liten lista:

Häftigaste/dyraste bilen jag åkt: Porsche 959, grå med beige inredning. Det var sjukt fet för att vara en 80-talare. Han som körde den och ägde den hade köpt den ny på 80-talet. Jo den gubben hade pengar som gräs. Jag åkte den runt 2002 om jag minns rätt.

Bilen jag kört med sjukast acceleration: Syrrans Tesla 100D. Jag axade upp 0-100 på ca 3 sek 2 ggr, sedan fick jag lägga ner för jag blev rätt åksjuk.

Råaste bilen jag kört: En Porsche 911 Club sport från 1987 med slicks. Riktigt rå, helt utan servo, solskydd på passagerarsidan mm. Han som ägde den ville att jag skulle dra en rondell i 60 km/h, jag fegade ur.

Bilen jag ägt med mest själ: En Datsun cherry, klarblå skinninredning (även tak), metallicblå lack. Så läcker, så genomusel som bil betraktad.

Bästa bilen jag ägt: Nuvarande bil, V60 Crosscountry med en D4 (190 hk). Valde till träinredning i valnöt då jag är allergisk mot plats. Gubbigt? Ja lite men ändå ombonat. Den är tyst, den tar sig fram även på gropiga vägar i skogen, den kan dra båten (bilen väger närmare 2 ton) och den är förvånansvärt snål (ca 0,52 l/mil). Den är även rätt rolig att köra, jag valde manuell låda. Det blir nog den sista manuella lådan för mig tyvärr när elbilarna tar över

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fantastisk, vad drar den?

Oj, svårt att säga då jag aldrig mätt det direkt, inte så mycket skulle jag säga - kanske 0,5-0,7 liter milen.

Skrivet av fragande:

Jag vet.. Horribelt att kolla krocktester på den modellen..

Permalänk
Medlem

Saknar ändå min gamla amazon, trimmad b20, fjärrstyrt centrallås och lite annat fixat på den för i princip inga pengar

De tre bilarna jag äger nu har alla 6 cylindrar och fyrhjulsdrift, de är bra på olika sätt (hat-kärlek till projektbilen...)
Kör inte så mycket per år, men nästa bil blir nog elektrisk!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c8/2012_Saab_9-5_Aero_Turbo4_Automatic_2.0_Front.jpg/1280px-2012_Saab_9-5_Aero_Turbo4_Automatic_2.0_Front.jpg

Lyckas inte hitta nåt som slår den. V60 är nära men kvalitén är inte i närheten. Så jag kör vidare så länge jag bara kan.

Så sjukt fina bilar! Synd att det är svårt att hitta en välutrustad här i sverige eller en Aero. Var sjuk sugen på skaffa en Aero 2.8T XWD men var typ omöjligt hitta till salu så blev en BMW.

Vart sjuk nöjd med min OG9-5 hade den i 6 år och gick som ett spjut(var dock trimmad till 370hk)

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det skulle nog vara min gamla numera skrotade SAAB 9000 2.3T CD -93 som hade Maptune Steg3 box, 3" från turbon och hela vägen med 100cells racing kisse, TB58Turbo med en Tial öppen 52mm dump (Kopia) Gick riktigt fint och mullrade bra (i mellan varven man bytta V-lådan då förstås)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Antingen min gamla BMW m135i. 440hk och 1300kg bil var en rentav farlig kombination. Såldes pga rädd om körkortet/livet.

Alternativt min BMW 535D f11. Bekväm och stor bil med cirka 380 dieselhästar, såldes nyligen pga ska köpa en hybrid så frugan har något att köra till jobbet i. Lättare att motivera törstiga bilar när man inte kör dom till vardags. Det kommer troligen landa i en BMW f30 330e, för den som undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Antingen min gamla BMW m135i. 440hk och 1300kg bil var en rentav farlig kombination. Såldes pga rädd om körkortet/livet.

Alternativt min BMW 535D f11. Bekväm och stor bil med cirka 380 dieselhästar, såldes nyligen pga ska köpa en hybrid så frugan har något att köra till jobbet i. Lättare att motivera törstiga bilar när man inte kör dom till vardags. Det kommer troligen landa i en BMW f30 330e, för den som undrar.

Provkör F30n innan, jag har en sån och det är sjukt mycket väg och vindljud när man kör över 80km/h . Typ Toyota aygo på motorvägen nivå...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Provkör F30n innan, jag har en sån och det är sjukt mycket väg och vindljud när man kör över 80km/h . Typ Toyota aygo på motorvägen nivå...

Har provkört några bilar, helt klart mer högljutt än vad man kan tycka är rimligt. Men jag är beredd att ta det då jag till vardags kör arbetsbilar 4 timmar per dag så en högljudd cupé är man ju tyvärr van vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Har provkört några bilar, helt klart mer högljutt än vad man kan tycka är rimligt. Men jag är beredd att ta det då jag till vardags kör arbetsbilar 4 timmar per dag så en högljudd cupé är man ju tyvärr van vid.

Har du några problem med F34? för de är tystare så de kan vara ett alternativ markant tystare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Har du några problem med F34? för de är tystare så de kan vara ett alternativ markant tystare

Två problem, inte snygg i min mening och finns inte i hybrid-variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Två problem, inte snygg i min mening och finns inte i hybrid-variant

Det håller jag med om! ett tips till kolla nogrann på lister etc, de har en vana att krympa och släppa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Grymt fin färg, har den på vår RS med. Hade ångest när vi beställde en Enyaq nu om jag skulle ta samma färg igen...
Fick bli Artic silver för att testa något nytt istället. Kommer säkert ångra mig när jag ser första med Racing blå på gatan.

Nästan lite småsugen på att kasta ett getöga på kombin. Läst att Superben är rätt trökig med flera dåliga val. Octavian ska fortfarande vara mest intressant, dock är kanske lastutrymmet en nackdel? Får se

Vitt är ju fint men man tröttnar rätt fort, precis som svart som jag har idag på Audin.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Tekniakt sett är det väl S80:n från 2003 jag har nu, med den minsta och bästa motorn. Extremt bekväm och trevlig och mindre törstig än man kan tro. Men jag saknar ibland 745:an faktiskt, den var riktigt trevlig... Men jag har gillat alla mina bilar. Min första var en Citroen BX19TRS från -86 och jag gillade den rätt skarpt. Jag har också haft några Saab 900 (i och C) och de var bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nästan lite småsugen på att kasta ett getöga på kombin. Läst att Superben är rätt trökig med flera dåliga val. Octavian ska fortfarande vara mest intressant, dock är kanske lastutrymmet en nackdel? Får se

Vitt är ju fint men man tröttnar rätt fort, precis som svart som jag har idag på Audin.

Vi kör kombin och den rymmer oss fem men det är lite tajt i sidled bak när man ska bälta 3st. I benutrymme framåt är det helt lugnt och bagaget är på dryga 600 liter så där saknar vi inte heller plats.

Superben är ett bättre val om man börjar ha 3 större barn, med två räcker Octavian gott. Superben går även att få med 4x4 och större motor något dom fortfarande vägrar ge Octavian.

Vitt är fräsch, men likt svart är svåra att hålla rena och fina tyvärr.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rolnil:

Toyota corolla 2004 kombi köptes begagnat 3000 mil. Hade den i 10 år och inte ett enda fel under dessa år. Bytte bort den efter 19000 mil. Klarade besiktningen utmärkt .

Ja Corollorna var bra bilar. De från 90-talet verkar bara gå och gå, även om de är så tråkiga att det känns fel att bara titta på dem. Funderade på en sån när jag köpte S80:n därför att de är bra bilar, men jag hade bokstavligt talat inte stått ut. Det hade känts som ett straff att sätta sig i den.

Permalänk
Medlem

Faktiskt otroligt nöjd med vår nya Golf Sportcombi, sjukt trevlig att köra och för någon som egentligen inte har något bilintresse är jag förvånansvärt förtjust i den. Grymt hög kvalitetskänsla jämfört med bilar jag kört tidigare som Peugeot 308 Sportwagon mfl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragande:

Har inte ägt så många bilar men den roligaste är utan tvekan första bilen: en Honda CRX VT (SiR) EF8 -91. Inget fartmonster på något sätt men kul som tusan med VTEC när man var 19 Låg sällan under 5500 varv ... och varvstopp vid 8200. Maxeffekt runt 7500 någonstans. Mest (o)ljud och lite verkstad men kul ändå. Liten knort med vikt under 1000kg och med hyfsade coil-overs plus bra däck var det rätt bra väghållning. Ingen servo heller och låg sittposition så lite av den gamla klyschiga gokartkänslan var det allt

Hade mycket karaktär och körglädje trots sin blygsamma prestanda. Som så många andra CRX:er hamnade den dock på taket till slut ... Lärde mig om lift-off oversteer den hårda vägen och satan vad fort den bytte ände med den extremt korta hjulbasen och ingen vikt över bakhjulen. Ung och dum var man onekligen.

V-TEC är kul oavsett ålder. Syrran hade en Civic -98 och den kändes som en gokart, även med den lilla motorn. En kompis hade en Civic -97 med den större motorn och den var väldigt rolig tyckte jag. Synd att de rostade så mycket, annars var de väldigt bra bilar.

Permalänk
Medlem

En Mazda RX-8. Den roligaste bil jag ägt. Hittills. Wankelmotor, bakhjulsdrift och välbalanserad 48/52.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Citroen GS 1200, makalös komfort, som ingen modern bil kommer i närheten av. Startvev som fungerade bra när startmotorn hade slutat fungera.

Permalänk
Medlem

Bästa är väl nuvarande, Tesla Model 3 Long Range AWD -19. Vansinnigt snabb och kapabel om man önskar - men också en grym pendlarbil. Men jag saknar motorljudet och att spaka själv de gånger jag kör inspirerat, vilket leder mig till nästa bil - en gammal V70 T5 -99 jag hade för ett gäng år sen, lagom vässad och med bättre väghållning. Senaste bilen jag har haft med bensinfemma, det är något speciellt med de motorerna. Sitter fortfarande nån gång i veckan på Blocket och letar efter en välskött 850 T5-R, 850R, S70R, V70R eller kanske en C70 T5 att ha som hobbybil. De växer inte på träd längre..

Permalänk
Medlem

M3 e46 utan tvekan, har ägt två. Saknar dom varje dag

Permalänk
Medlem

Roligaste bilen jag ägt av mina: Min gamla MX-5 med 1.8L kompressor matad. 232HK på hjulen, bakhjulsdriven och med en vikt på 810kg. Extremt gående gokart.

Bästa bilen i hållbarhet: Min förre detta Audi A4 2008 Avant, böt kamrem och årlig service, sen rullade den på utan absolut något problem alls.

Ägt en Toyota Yaris -03 med, enbart för att pendla till jobbet, snål billig och extremt snål i drift. Men inte så rolig bil att åka längre med, allt man räknar med i komfort fattades.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

V-TEC är kul oavsett ålder. Syrran hade en Civic -98 och den kändes som en gokart, även med den lilla motorn. En kompis hade en Civic -97 med den större motorn och den var väldigt rolig tyckte jag. Synd att de rostade så mycket, annars var de väldigt bra bilar.

Visst är det kul i alla åldrar, men var lite extra speciellt när man inte hade några referensramar direkt. Första gångerna man drog över till andra kamprofilen flinade man som en idiot vill jag minnas. Jo det är körglada små rackare med förvånande bra väghållning. Som du säger har de flesta rostat bort nu, eller körts sönder fullständigt. Vill man komma åt samma känsla idag är det nog Type R EP3 som kommer närmast gissar jag, sådana bör gå att hitta i OK skick fortfarande.

Skrivet av Tenchi:

En Mazda RX-8. Den roligaste bil jag ägt. Hittills. Wankelmotor, bakhjulsdrift och välbalanserad 48/52.

Vore det inte för skräckhistorierna om apextätningar och bensinförbrukning så verkar det vara en jäkligt kul bil Hur har driftsäkerheten varit för dig?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Ärvde mina föräldrars saab 9-5 2.3t 1998 med 170hk som hade sina egenheter. Den gick spikrakt på vägen utan minsta vibration eller orolig väghållning, skönaste långfärdsåket jag upplevt. Backen trillskade så man var tvungen att lägga i 3an och sedan nästan få motorstopp för att sedan snabbt rycka i backen, funkade kanske 30% av försöken. Blev en och annan putt ut från parkeringsfickorna där man inte kunde åka ut rakt fram ;). besiktningen klagade dock aldrig konstigt nog.

Efter den har det varit ett gäng gamla og9-3 som ALLA hade vibrationer vid acceleration vilket jag störde mig enormt på. alla kostade dock under 10000 men höll minst 1 år vardera.

Fick år 2015 tag på en fin ng9-3 vector 2.0t 2003 automat som jag körde i dryga 5 år med två länkarmsbyten samt att jag bytte olja och filter en gång om året. Inte illa för en bil som till sist var uppe i 30k mil med turbo. Tappade slutdämparen (rostade loss) en gång så det slog gnistor i vägen men det var bara att lyfta bort så fick man lite skönare ljud.Det blev läckage i styrväxeln vilket gjorde att bilen blev svårstyrd åt ett håll och hade kostat en förmögenhet att fixa så den fick gå till någon som kan mecka på egen hand.

Nu för tiden har jag en rostig ng9-3 från 2007 1.8t med ett steg 1- för att spara på kopplingen (kanske 200hk), rolig och stabil bil och inget jag behöver vara direkt rädd om. Fungerat felfritt i 1 år och förhoppningsvis flera.

Kommer nog fortsätta med saab så länge de finns vettiga bilar kvar som ni kanske märker xD.

Rent nostalgiskt så vinner nog ng9-3 från 2003. 5 hyffsat problemfria år och mycket trevlig och komfortabel bil.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P