Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Metro Exodus Enhanced Edition med ray tracing som minimikrav testas

Permalänk
Melding Plague

Metro Exodus Enhanced Edition med ray tracing som minimikrav testas

Digital Foundry lägger vantarna på förhandskod till 4A Games specialversion av Metro Exodus, med krav på ray racing och stöd för DLSS 2.1 samt VRS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket dom fick av Nvidia för att skapa det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Undrar hur mycket dom fick av Nvidia för att skapa det här?

En låda 3080's kanske.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Undrar hur mycket dom fick av Nvidia för att skapa det här?

Ta en titt på videoen så kanske du får en bredare och bättre syn fördelarna med RT. Fungerar utmärkt på AMD 6000 serien också men med den förväntade prestanda tappet som 6000 serien har mot Nvidia. Häftigt att prestandan är bättre trots mer RT effekter, ska bli kul å spela igenom igen när de släpps.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Undrar hur mycket dom fick av Nvidia för att skapa det här?

Varför skulle de få betalt? De har sagt att detta är deras nya motor som de ska använda framåt.

Om något så slipper man dubbla ljussättningen som originalet hade, mindre arbete för utvecklarna.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kanske lite gubbgnälligt, men istället för att skriva en artikel om vad videon handlar om så hade man inte kunnat få en liten sammanfattning av fynd och slutsatser för dom som inte har tid för en 40min video?

Aja får väl se videon istället, ser att vissa redan börjat gnälla om nvidia hit å dit, men själv tycker jag han brukar ha en genuin entusiasm kring nya renderingstekniker som jag brukar uppskatta, kul att någon är pepp iaf i en värld av gubbgnäll 😅

Edit. Jag var het på gröten, ser att det även länkas till en eurogamer artikel! Allt gott

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Kanske lite gubbgnälligt, men istället för att skriva en artikel om vad videon handlar om så hade man inte kunnat få en liten sammanfattning av fynd och slutsatser för dom som inte har tid för en 40min video?

Aja får väl se videon istället, ser att vissa redan börjat gnälla om nvidia hit å dit, men själv tycker jag han brukar ha en genuin entusiasm kring nya renderingstekniker som jag brukar uppskatta, kul att någon är pepp iaf i en värld av gubbgnäll 😅

Det har visat sig att om du laddar ner det här spelet och har en Nvidia GPU av senaste 3000-serien så suger Nvidia ut din själ genom datorn. Till slut så ser du Nvidia överallt där det annars står andra varumärken.

Skrämmande utveckling. /s

VRS är ju riktigt spännande dock. Det blir till att kolla videon är ikväll.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Undrar hur mycket dom fick av Nvidia för att skapa det här?

Utvecklare brukar vara glada för raytracing då man slipper ljussätta och specialanpassa scener,
att ta bort den biten i ett befintligt spel kräver kanske en mindre insats av designers och mer kodning.
Men hönan och ägget är ju vem som ska spela, det är väl länge till man kan lansera enbart för rtx ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Undrar hur mycket dom fick av Nvidia för att skapa det här?

Menar du Digital Foundry som skapade videon eller 4A Games som gjorde spelet?
*edit* eller båda?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Ta en titt på videoen så kanske du får en bredare och bättre syn fördelarna med RT. Fungerar utmärkt på AMD 6000 serien också men med den förväntade prestanda tappet som 6000 serien har mot Nvidia. Häftigt att prestandan är bättre trots mer RT effekter, ska bli kul å spela igenom igen när de släpps.

= OBS, äldre test =
Metro Exodus RX 6900 XT | 1080p - 1440p - 2160p Extreme/Ultra RayTracing ON/OFF | FRAME-RATE TEST
https://www.youtube.com/watch?v=nMglwkhRGU0
Jag har då själv inte satt upp en ribba med ett Krav på 500FPS ändå i spel, dags att ge detta spel lite pengar! snart bara jag som inte testat detta spelet 😜😎

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ludde72:

Metro Exodus RX 6900 XT | 1080p - 1440p - 2160p Extreme/Ultra RayTracing ON/OFF | FRAME-RATE TEST
https://www.youtube.com/watch?v=nMglwkhRGU0
Jag har då själv inte satt upp en ribba med ett Krav på 500FPS ändå i spel, dags att ge detta spel lite pengar! snart bara jag som inte testat detta spelet 😜😎

Det där är dock fel version av spelet
RT only-varianten (Enhanced Edition) är inte släppt ännu. Originalspelet har RT blandat med rastering.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag blir lite kluven här. Finns det någon som har något emot ray tracing? Jag kör alltid med RT i de spel där det finns tillgängligt och har specifikt sett fram emot de förändringar som Enhanced Edition till Metro Exodus kommer att medföra.
Visserligen är det en markant tapp i prestanda med RT men jag väger upp det med hjälp av DLSS där det finns tillgängligt och framförallt GSync. Själv har jag ju väntat på den här tekniken i snart två decennier så det känns otroligt roligt att få vara med i startgroparna.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det där är dock fel version av spelet
RT only-varianten (Enhanced Edition) är inte släppt ännu. Originalspelet har RT blandat med rastering.

La just till OBS, äldre test, du snabba Ninja 😎
Och det talades om att spelet skulle flyta på Ennu bättre nu? 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

La just till OBS, äldre test, du snabba Ninja 😎
Och det talades om att spelet skulle flyta på Ennu bättre nu? 😜

Det borde det göra med tanke på att DLSS 2.1 används vilket ger fler kvalitetsinställningar än 1.0 gör.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sanazin:

Jag blir lite kluven här. Finns det någon som har något emot ray tracing? Jag kör alltid med RT i de spel där det finns tillgängligt och har specifikt sett fram emot de förändringar som Enhanced Edition till Metro Exodus kommer att medföra.
Visserligen är det en markant tapp i prestanda med RT men jag väger upp det med hjälp av DLSS där det finns tillgängligt och framförallt GSync. Själv har jag ju väntat på den här tekniken i snart två decennier så det känns otroligt roligt att få vara med i startgroparna.

Huvudargumentet mot raytracing som jag hört är att det är för prestandakrävande (många väljer hellre hög FPS än förbättringarna i kvalité som raytracing innebär).

Men om spelet i fråga inte ens stödjer rasterisering till att börja med så är ju det en icke-fråga.

Kan absolut se en framtid där spel utvecklas endast för raytracing men därifrån är vi ju inte riktigt där än. Kan ju tänka mig att det kommer börja komma allt eftersom nextgenspel till konsoller utvecklas med raytracing-stöd till att börja med, och sedan portas till PC, och man kanske väljer i att strunta i rasteriseringsstödet eftersom det är för mycket jobb att fixa med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det borde det göra med tanke på att DLSS 2.1 används vilket ger fler kvalitetsinställningar än 1.0 gör.

"Borta är alla traditionella rastreringstekniker som alla spel annars har som bas"
Ska bli intressant att testa med AMD som inte iheller har DLSS, inte för att jag tänker spela i 4K 🙂
I värsta fall med den äldre versionen, ser ju inte precis dåligt ut 😎
Får 'la se om en vecka då som en del säger 😉

Permalänk
Medlem

Helt klart imponerad! Tyckte deras RT i 2019 var bra redan på, och nu är det på en helt ny nivå. Fortfarande inte perfekt, men det kommer nog. Det drar nog ner otroligt på tiden man behöver spendera på att bygga kartor som de nämner, så mer tid att fixa och trixa lite med RT istället.

Tyckte prestandan överraskade positiv också, visst äter RT en del, men nu (i detta spel) är det så stor skillnad i kvalité att om man inte vill offra prestanda för RT, så är man nog en person som inte kör Ultra på andra inställningar heller. Eller så är man en riktig hycklare. Det fram emot test på detta

Idag sitter 15.87% på ett RTX kort, så finns definitiv en marknad för att utveckla spel med bara RT, och det lär nog öka snabbt.

Permalänk
Medlem

Spelet verkar faktiskt prestera över förväntan på RDNA2. Ska nog ge det en chans. Har bara spelat första Metro när det begav sig, blir kul att testa detta. Ljussättningen verkar ju fantastisk, både tekniskt och konstnärligt.

Permalänk
Medlem

Snyggt är det. Men jag tar alla dar i veckan skarpa texturer över RT om jag måste välja.
Vad gör snyggt ljus och skuggor om allt är suddigt?

RT påminner många gånger om dom där första vatteneffekterna som kom i Flash.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Helt underbart och på tiden. Gör mig extremt glad jag aldrig spelade igenom det, pga det första usla SUPERBLUR DLSS 1.0
Detta med Revolutionerande DLSS 2.1 och im in heaven. Lär skina på min nya CX55 💪🏽😁

Hoppas nu bara andra följer. Dags för progress - dax att låta det gamla dö ut. RT all the way 👍🏻

Permalänk
Medlem

Synd att spelet var så enformigt och trist.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Försökte verkligen gilla Exodus då jag starkt gillade både Metro 2033 och Last Light, men Exodus dras med så mycket problem att det var svårt att hålla i trots ett par försök.

De tidigare spelen var verkligen stämningsfulla och snygga, och ja Exodus är absolut snyggt som satan men gud vad problem det är med allt från AI, Pathfinding till grafikbuggar och annat, för att inte tala om det horribla röstskådespeleriet och storyskrivandet. Ja de var ostiga redan i de första spelen men Exodus tar det verkligen till en helt ny nivå.. klarade inte av att känna någon som helst inlevelse..

Ta tillbaka serien i ett linjärt narrativ istället där den gjorde sig bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Snyggt är det. Men jag tar alla dar i veckan skarpa texturer över RT om jag måste välja.
Vad gör snyggt ljus och skuggor om allt är suddigt?

RT påminner många gånger om dom där första vatteneffekterna som kom i Flash.

https://www.youtube.com/watch?v=kfl7q07XJlM

Håller med!
Just nu känns RT mest som en grej utvecklarna "kastar in" ovanpå befintliga spel. Ja, för att de får pengar/hjälp från Nvidia. Det kommer mao, i vanlig ordning, ta ett tag till innan vi har hårdvara och spel där RT gör någon större visuell skillnad...

Permalänk
Medlem

Snygga ljuseffekter, skuggor och partiklar som skapar bra atmosfär, men. Grundgrafiken på miljön och texturer är ju lite meh 2021 i många fall tycker jag nog som de också borde kunnat enhanca lite tycker man nog.

Permalänk
Medlem

Bra spel men pallar nog inte dra igenom det en gång till för sakens skull. Redan varvar ett par ggr.
Tycker spelet växer med tiden man lirar det. Gillade man dom tidigare Metrospelen kan man känna att dom förstört konceptet lite då det är väldigt annorlunda men efter att ha kört igenom det var det faktiskt det bästa Metro i mitt (personliga) tycke. Vissa delar av spelet är dock tradiga och lite trista men dom flesta delar är väldigt spännande att utforska.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fikabulle:

Håller med!
Just nu känns RT mest som en grej utvecklarna "kastar in" ovanpå befintliga spel. Ja, för att de får pengar/hjälp från Nvidia. Det kommer mao, i vanlig ordning, ta ett tag till innan vi har hårdvara och spel där RT gör någon större visuell skillnad...

Fast spelet vi diskuterar här är ju just ett sådant spel där man inte bara slängt in det på toppen.
Snarare har man slängt ut all traditionell rastereringsljus och helt fokuserat på enbart RT ju.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hmmm, det går ju inte få tag i några grafik kort med ray tracing.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toko:

Hmmm, det går ju inte få tag i några grafik kort med ray tracing.

Man kanske har ett sedan innan?

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Digital Foundry lägger vantarna på förhandskod till 4A Games specialversion av Metro Exodus, med krav på ray racing och stöd för DLSS 2.1 samt VRS.

Läs hela artikeln här

Min gamla harv orkar knappt Metrospelen som de är utan Tråd spårning, trögdrivna rackare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Undrar hur mycket dom fick av Nvidia för att skapa det här?

Skrivet av GarfieldPower:

Varför skulle de få betalt? De har sagt att detta är deras nya motor som de ska använda framåt. Om något så slipper man dubbla ljussättningen som originalet hade, mindre arbete för utvecklarna.

Rent generellt tror jag väl inte Nvidia ger betalt i reell valuta, minns i sammanhanget framförallt deras indignerade kommentar ang det när kritiken kom ang pengar och TWIMTBP, tror det gällde Far Cry 2 eller Assassin's Creed och DirectX 10.1 när deras kort inte hade DX 10.1 men AMDs kort hade det; "no money has changed hands".

Fast det uttalandet var väl snarast hårklyverier, eftersom Nvidia bistod med programmerare m fl yrkesgrupper för att få spelen att anpassas till deras kort, och det måste ju anses vara värt en del, även om det inte är i kontanter eller summor. Och på liknande sätt är det naturligt att anta att det är så det ligger till med RTX-spelen som Metro Exodus, BF V, Control etc, dvs att de fått hjälp att optimera spelen och raytracingen av flinka programmerare etc. Fast så är det väl alltid när det gäller spel, tror Far Cry 2 övergick från att vara ett Nvidiasponsrat spel till att bli ett AMD-spel, tack vare övergången till DX 10.1 (kunde ses på loggan i början), medan DX 10.1-patchen till Assassin's Creed drogs tillbaka pga "felaktigheter", och aldrig kom ut igen. Hmm, undrar vad det kan ha berott på...

Så i den betydelsen är väl min tolkning att även den nya raytracingmotorn förmodligen gynnar RTX mer. Att tro något annat är att vara naiv. Fröet kommer därifrån och de har byggt vidare på den grunden, men jag tror faktiskt också att de optimerat mer för AMD den här gången. Första gången Metro Exodus kom ut fanns ju inte några kort alls från AMD som klarade av raytracing. Så Nvidia har i viss mån "rätt" att ha en fördel.

Och, som det sägs i videon, att det här sparar mycket utvecklingstid. Samt att de "bara" gjort om belysningen till enbart raytracing, det är därför att ett kort utan raytracing inte funkar, det kan inte hantera något ljus alls. Så även om spelet kräver raytracing, är det ju långt ifrån ett Minecraft RTX där allt görs med raytracing, vilket ju också visas i videon att det är en mix för reflektionerna t ex. Men raytracing är helt klart framtiden. Det här är bara positivt, och ett bra steg framåt. Bra!!

Skrivet av zauii89:

Ta tillbaka serien i ett linjärt narrativ istället där den gjorde sig bäst.

Jag har ju läst böckerna, och kan säga att det räcker med den första. Den andra är ok, men helt annorlunda, och Metro 2035 är i princip en lång, rörig spya jag inte kan rekommendera till någon. Dessutom divergerar böckerna och spelen. Jag trodde att 2035 skulle vara mer en återgång till hur det var i första boken igen, men nej, osympatisk Artyom, röriga dialoger och osannolika miljöer mm. På ett sätt kunde jag ändå köpa det och vad han gjorde i den boken, och en författare har ju rätt att behandla sin värld hur han vill, men rent allmänt undrar jag vad han ville med boken? Vad var syftet, vad ville han säga? Nej, hoppas han gör spelen bättre än hur han avslutade "trilogin".