Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Tangentbord PS/2 vs modern USB gaming?

Jag spelar quake på ett trådat appletangentbord. Tycker att spelet känts rätt segt och har inte tänkt på att det kan ha med tangentbordets latenser att göra. Kollade lite youtubeklipp och insåg att den har typ 70ms fördröjning?! Det är ju så pass illa att det påverkar strafe aim. Kollade även på tester med moderna gaming tangentbord men även dom hade förvånansvärt hög fördröjning trots 1000hz pollingrate. Jag plockade hur som helst fram mitt gamla "keytronic" PS/2 tangentbord från typ 1999? Och satan vilken skillnad det var. Jag rörde mig till och med snabbare eftersom båda händerna var mer i sync än med det andra tangentbordet.
Jag såg att det än idag tillverkas PS/2 tangentbord. Mitt sjunger verkligen på sista eftersom vissa knappar blivit tröga. Men finns det några vettiga fördelar med dessa dyra gamingtangentbord för över tusenlappen? Eller kan man lika gärna köpa ett nytillverkat PS/2 tangentbord för en hundralapp och glädjas åt att man slipper allt vad latenser heter?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

På de flesta "vanliga" tangentbord så kan en tredje alfanumerisk tangent blockeras (inte kännas av) om två andra tangenter hålls nedtryckta. Vilka tangenter som begränsar varandra beror på hur den fysiska tangentbordsmatrisen är utformad på just det tangentbordet.

Moderna mekaniska speltangentbord har inte den typen av begränsning. Icke-mekaniska speltangentbord är anpassade för att alla kombinationer av WASD och omgivande tangenter ska funka utan blockering.

Många tangentbord med USB stödjer också PS/2 över samma sladd med en passiv adapter, men det varierar: man får kolla runt lite. Det kanske är vanligare hos enklare tangentbord eftersom konfigurering av tangentbordet (bakgrundsbelysning, macros etc.) på datorn ofta kräver USB.

(Jag generaliserar självklart väldigt nu, och utan att gå in för mycket på tekniska detaljer ...)

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

På de flesta "vanliga" tangentbord så kan en tredje alfanumerisk tangent blockeras (inte kännas av) om två andra tangenter hålls nedtryckta. Vilka tangenter som begränsar varandra beror på hur den fysiska tangentbordsmatrisen är utformad på just det tangentbordet.

Moderna mekaniska speltangentbord har inte den typen av begränsning. Icke-mekaniska speltangentbord är anpassade för att alla kombinationer av WASD och omgivande tangenter ska funka utan blockering.

Många tangentbord med USB stödjer också PS/2 över samma sladd med en passiv adapter, men det varierar: man får kolla runt lite. Det kanske är vanligare hos enklare tangentbord eftersom konfigurering av tangentbordet (bakgrundsbelysning, macros etc.) på datorn ofta kräver USB.

(Jag generaliserar självklart väldigt nu, och utan att gå in för mycket på tekniska detaljer ...)

Du verkar kunnig. Du har inga tips på tangentbord annars? Trots att tangenterna inte svarar om jag trycker för löst, så spelar jag sååå mycket bättre med det här tangentbordet. Meen det långt från perfekt, bortsett från just latenserna som tycks vara obefintliga. Sätter air rockets som jag missade med mitt appletangentbord. Hittar vinklar jag annars missade osv. Kan spela på en helt annan nivå nu. Men är inte sugen på att betala 1500:- bara för låga latenser? Jag menar, jag skiter i hur tangenterna låter när jag trycker på dom eller om det lyser å blinkar. Skulle gärna se att det håller några år däremot.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Den här tråden gräver jag upp då den är aktuell för mig själv nu. Jag har haft ett gammalt Keytronic KT1000 PS/2 tangentbord i hur många år som helst. En del bokstäver är slitna men det fungerar fortfarande ypperligt och låser sig aldrig vid kombinationer som jag använder (jag är vänsterhänt så är området kring piltangenterna jag brukar mest när jag bindar olika saker i spel).

Nu när jag skaffade ny burk så har dess Mobo ej PS/2 och när jag testade nån gammal PS/2 to USB adapter som låg i en gammal låda fungerade det tyvärr inte. Var iofs grön färg på adaptern. Måste vara lila för TGB adapter och grön bara lirar för möss?

Om det är helt kört att köra vidare med mitt gamla TGB så är väl dags att börja leta i djungeln efter något som fungerar lika bra som mitt gamla har gjort men även passar "hur jag vill ha det". Känns jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Den här tråden gräver jag upp då den är aktuell för mig själv nu. Jag har haft ett gammalt Keytronic KT1000 PS/2 tangentbord i hur många år som helst. En del bokstäver är slitna men det fungerar fortfarande ypperligt och låser sig aldrig vid kombinationer som jag använder (jag är vänsterhänt så är området kring piltangenterna jag brukar mest när jag bindar olika saker i spel).

Nu när jag skaffade ny burk så har dess Mobo ej PS/2 och när jag testade nån gammal PS/2 to USB adapter som låg i en gammal låda fungerade det tyvärr inte. Var iofs grön färg på adaptern. Måste vara lila för TGB adapter och grön bara lirar för möss?

Om det är helt kört att köra vidare med mitt gamla TGB så är väl dags att börja leta i djungeln efter något som fungerar lika bra som mitt gamla har gjort men även passar "hur jag vill ha det". Känns jobbigt

Du kan inte köra med en passiv adapter utan du behöver en aktiv som omvandlar PS/2 till USB. Har inget tips att ge, men de finns från en hundring och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan inte köra med en passiv adapter utan du behöver en aktiv som omvandlar PS/2 till USB. Har inget tips att ge, men de finns från en hundring och uppåt.

Tack för snabbt svar. Kilar till Kjelles på lunchen, det har sådana för 149:- och är lätt värt om det visar sig fungera väl. För att få motsvarande känsla gissar jag det landar på en bra bit över tusingen, kanske 1500.