Riot börjar spela in röstchattar i Valorant

Permalänk
Melding Plague

Riot börjar spela in röstchattar i Valorant

Inspelningar ska underlätta moderering av röstchatt och motverka kränkningar och trakasserier spelare emellan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag bara blockera dessa människor i spelen.
Enklast så.

Ska även tillägga att av 100 spelare i Fortnite så är det 2 personer som är otrevliga kanske.
Men kanske annat i Valorant.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Beroende på spel så brukar jag för det mesta bara stänga av voice chat helt, väldigt få spel då det behövs. Text chat fungerar för det mest grundläggande. Och har hellre musik på
Och spelar jag med vänner så blir det över discord.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Förstår initiativet men känns riskfyllt, inspelningar har ju en tendens att missbrukas och ibland få med mer än lagen tillåter etc.
Helt ärligt tycker jag det är få spel som behöver en öppen allmän voice kanal, jag slår som regel alltid av dem om det går eller sänker volym till noll på dem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tur att ma inte spelat det spelet då

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att hoppa över Riots spel, de har redan visat med alla år av League of Legends att deras förmåga att sköta sin community är obefintlig.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Bra tbh. Spelar inte Valorant, men är så äckligt frustrerad av att höra att folk säger att man hör hemma i köket och diverse kvinnofientligt bara av att man öppnar munnen i public. Önskar det kommer till fler spel.

Sure, man kan alltid stänga av voicechat, men man kan missa viktig info och jag ska inte behöva göra det bara för att slippa det.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Snusfri

Fruktansvärt vidrigt.
Hoppas att Riot åker dit ordentligt för detta vidriga övertramp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Bra tbh. Spelar inte Valorant, men är så äckligt frustrerad av att höra att folk säger att man hör hemma i köket och diverse kvinnofientligt bara av att man öppnar munnen i public. Önskar det kommer till fler spel.

Sure, man kan alltid stänga av voicechat, men man kan missa viktig info och jag ska inte behöva göra det bara för att slippa det.

Känns väl spontant mer som att problemet ligger i att du spelar med kids. Du får försöka leta upp spelare att spela tillsammans med istället, så slipper man allt sånt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Fruktansvärt vidrigt.
Hoppas att Riot åker dit ordentligt för detta vidriga övertramp.

Antar det du menar är att de ska åka dit för att folk har uppträtt illa och inte kan följa grundläggande regler kring hur man beter sig kring andra människor

Ser tyvärr detta som ett nödvändigt ont då många beter sig direkt otrevligt så fort de kan gömma sig bakom en bildskärm och ett tangentbord. Finns ingen anledning att man ska behöva stå ut med att bli kallad både det ena och andra bara för att man råkar spela ett datorspel med andra människor.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Beroende på spel så brukar jag för det mesta bara stänga av voice chat helt, väldigt få spel då det behövs. Text chat fungerar för det mest grundläggande. Och har hellre musik på
Och spelar jag med vänner så blir det över discord.

Menar du att du sitter och skriver när du spelar tävlings fps?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

CSGO spelar in röst i MM, bara Valve som hör det dock.

Faceit tar med röstchatten i demot man laddar ner, inget nytt där direkt.

Sen godkänner man det när man intstallerar/startar spelet, vill man inte ha det så får man väl låta bli att spela.

Permalänk

Jag antar att samtliga röstchattar kommer lagras på Riots servers...

Vore bättre imo att lagra det temporärt på klienten och endast ifall en spelare rapporterar voice chat abuse skickas inspelningen till Riot från den spelarens klient. Gärna med information så att spelaren som rapporterar förstått detta och gett sitt samtycke.

Permalänk
Medlem

Tencent 😂

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag spelar inte Valorant men jag spelar Hell Let Loose och där är koordination och kommunikation A och O för framgång. Voice är en naturlig del av spelet.

Det som gör mig orolig inför detta är alltid att dela kan man ibland hasplar ur sig saker i affekt. Då tänker jag inte på rasism eller andra direkt nedvärderande ord men det kan ju komma saker som idiot eller stupid med mera. Rösten används mycket mer frikostigt och involverar reptilhjärnan mer än text som ändå kräver att du först tittar på det du skriver och naturligt tänker till och använder frontalloben en extra gång.

Sen är det aspekten med hur länge du skall hållas skyldig. Hur mycket spelas in och hur länge till exempel. Guidelines ändras och plötsligt görs du skyldig för något som du sagt för två år sedan och som var tillåtet då. Samma logik som appliceras för övervakning i samhället. Saker du gjort för fem år sedan som finns på film plötsligt kriminaliseras.

Sen så är ju detta under förutsättning att vi också kan lite på att Riot Games inte börjar använda denna information också till helt andra syften.

Jag hade nog slutat spela Hell Let Loose om detta infördes, inte så mycket för att jag inte tror att jag kan lägga band på mig själv eller att jag inte kan undvika rasistiska uttalanden utan mer att det snart inte finns några frizoner kvar att få va lite spontan och kanske lite klumpig.

Moderera live istället och satsa på det säger jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Snusfri
Skrivet av OSkar000:

Antar det du menar är att de ska åka dit för att folk har uppträtt illa och inte kan följa grundläggande regler kring hur man beter sig kring andra människor

Ser tyvärr detta som ett nödvändigt ont då många beter sig direkt otrevligt så fort de kan gömma sig bakom en bildskärm och ett tangentbord. Finns ingen anledning att man ska behöva stå ut med att bli kallad både det ena och andra bara för att man råkar spela ett datorspel med andra människor.

Nej. för att de tror att de har rätt att spela in voice-chat.

Beteenden som detta är en stor anledning till varför jag slutade spela online när Forza 3 släpptes till Xbox 360.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Moderera live istället och satsa på det säger jag.

Lite svårt när det är flera hundra tusen spelare samtidigt.

Permalänk
Lego Master

Tror aldrig jag haft allmän voicechat igång i ett spel sen det blev vanligt. Jag kurerar min vänlista istället och snackar bara med dem över Discord eller motsvarande.

Men, såklart finns det ju ändå anledning att hålla koll på de funktioner som faktiskt är inbyggda i spelen. Vi gör liknande på jobb, så jag vet inte varför det inte skulle kunna användas i spel. Vill folk skrika okvädesord åt andra får de hitta andra sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Låter som samma system som Sony kör på Playstation, inspelningen sparas ett tag och analyseras först om någon anmäler.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag spelar inte Valorant men jag spelar Hell Let Loose och där är koordination och kommunikation A och O för framgång. Voice är en naturlig del av spelet.

Det som gör mig orolig inför detta är alltid att dela kan man ibland hasplar ur sig saker i affekt. Då tänker jag inte på rasism eller andra direkt nedvärderande ord men det kan ju komma saker som idiot eller stupid med mera. Rösten används mycket mer frikostigt och involverar reptilhjärnan mer än text som ändå kräver att du först tittar på det du skriver och naturligt tänker till och använder frontalloben en extra gång.

Sen är det aspekten med hur länge du skall hållas skyldig. Hur mycket spelas in och hur länge till exempel. Guidelines ändras och plötsligt görs du skyldig för något som du sagt för två år sedan och som var tillåtet då. Samma logik som appliceras för övervakning i samhället. Saker du gjort för fem år sedan som finns på film plötsligt kriminaliseras.

Sen så är ju detta under förutsättning att vi också kan lite på att Riot Games inte börjar använda denna information också till helt andra syften.

Jag hade nog slutat spela Hell Let Loose om detta infördes, inte så mycket för att jag inte tror att jag kan lägga band på mig själv eller att jag inte kan undvika rasistiska uttalanden utan mer att det snart inte finns några frizoner kvar att få va lite spontan och kanske lite klumpig.

Moderera live istället och satsa på det säger jag.

Det borde väl inte vara så kontroversiellt att utvecklare vill få bort t.ex. rasism och annat hat från spel. Att moderera vad som sägs i ett spel är inte ett långt steg från att moderera chatten.

Vad det gäller spontanitet kan det vara bra att träna reptilhjärnan ibland och istället för att skrika "bög, fitta, kuk" använd något annat uttryck för frustration.

Om röstmoderering är för tråkigt så kan man spela med sina vänner i stället. Som någon föreslog till Snöfrost, fast tvärtom då. Det borde väl vara naturligt att man beter sig någorlunda offentligt och så kan man vara lite (eller mycket) grov i en privat kanal.

Permalänk

Spelar man Valorant eller andra spel har man säkerligen tillåtit skaparen att samla på sig hur mycket information dom vill (inkl spela in voicechat) hur många läser 367 sidor EULA? innan dom klickar OK...
Riot har med 100% säkerhet redan ditt tillstånd att spela in voicechat, via EULAN.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Men, eh, är detta lagligt? Det känns som detta enkelt kan bryta mot någon övervakningslag någonstans.

Fast, det blir väl att "du accepterar blaha-blaha". Undrar bara hur det blir då när minderåriga blir övervakade på detta sätt? Då de juridiskt inte kan ingå i avtal kan jag tänka mig att detta blir grötigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Känns väl spontant mer som att problemet ligger i att du spelar med kids. Du får försöka leta upp spelare att spela tillsammans med istället, så slipper man allt sånt!

Toxicity har ingen ålder.

Man ska inte behöva ha en fast squad bara för att slippa detta. Att jag råkar ha svårt med det sociala är faktiskt ytterligare en anledning till att jag har svårt att hitta fler att spela med (men ibland måste man säga snabb info via voicechat där det går snabbare än att skriva). Min squad (närmaste vänner) är inte alltid tillgänglig när man kommer hem efter ett nattskift...jag vill då bara leka runt och slappna av utan att riskera att höra skit från någon. Om folk kan vara en decent human från första början, så hade jag och miljoner andra gamers (oavsett kön) haft en roligare gamingmiljö.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Tachiyon:

Bra tbh. Spelar inte Valorant, men är så äckligt frustrerad av att höra att folk säger att man hör hemma i köket och diverse kvinnofientligt bara av att man öppnar munnen i public. Önskar det kommer till fler spel.

Sure, man kan alltid stänga av voicechat, men man kan missa viktig info och jag ska inte behöva göra det bara för att slippa det.

Folk som bara säger "men du kan stänga av voice chat" vill bara blunda för problemet, istället för att förbättra sig själva eller hela tonsättningen i spelcommunitys. Får hoppas att röstinspelningen gör någon skillnad.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av GuuFi:

CSGO spelar in röst i MM, bara Valve som hör det dock.

Faceit tar med röstchatten i demot man laddar ner, inget nytt där direkt.

Sen godkänner man det när man intstallerar/startar spelet, vill man inte ha det så får man väl låta bli att spela.

Tänkte på det också faktiskt, men används det vid rapporteringar också? Vet inte det själv men det vore rimligt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tachiyon:

Toxicity har ingen ålder.

Man ska inte behöva ha en fast squad bara för att slippa detta. Att jag råkar ha svårt med det sociala är faktiskt ytterligare en anledning till att jag har svårt att hitta fler att spela med (men ibland måste man säga snabb info via voicechat där det går snabbare än att skriva). Min squad (närmaste vänner) är inte alltid tillgänglig när man kommer hem efter ett nattskift...jag vill då bara leka runt och slappna av utan att riskera att höra skit från någon. Om folk kan vara en decent human från första början, så hade jag och miljoner andra gamers (oavsett kön) haft en roligare gamingmiljö.

Jag har en fundering faktiskt. Voicechat är en relativt ny företeelse, onlinespel har ju inte funnits länge i det stora perspektivet. Det är ju först nu som de som först växte upp med WoW och liknande spel faktiskt har egna barn som också spelar online. Kan man eventuellt se en minskning av toxicity online när föräldrarna till nya generationen är medvetna om vilket problem det är? Mina föräldrar kunde ju aldrig förbereda mig på onlinemiljön eftersom de aldrig upplevt den. På så sätt är vi 30+ gamers lite pionjärer på den fronten, och måste börja dela med oss till nästa generation som kommer in i det nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Låter som samma system som Sony kör på Playstation, inspelningen sparas ett tag och analyseras först om någon anmäler.

Detta är väl lite som all övervakning så många är emot hela tiden. Det ska bara användas vid anmälningar men det finns där och någon person kan komma åt det.

Jag själv har inga problem med videoövervakning eller vad det nu kan vara men många blir väldigt arga så fort det tas upp.
Samma sak där, det ska endast användas vid anmälningar men samtidigt finns det sparat och någon person kan se det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Sen är det aspekten med hur länge du skall hållas skyldig. Hur mycket spelas in och hur länge till exempel. Guidelines ändras och plötsligt görs du skyldig för något som du sagt för två år sedan och som var tillåtet då. Samma logik som appliceras för övervakning i samhället. Saker du gjort för fem år sedan som finns på film plötsligt kriminaliseras.

Lagar gäller väl ändå inte retroaktivt, så det är knappast någon risk för att du ska drabbas av något du gjort något år tidigare. Samma sak lär ju appliceras på inspelad röstchatt. Filerna har datumstämpel.

Annars tycker jag det är bra att publik in-game röstchatt spelas in om det kan stävja hur folk beter sig online. Och man pratar ju knappast hemligheter med okända i en publik chatt, utan då har man troligen en separat chatt.

Största risken är väl att folk i bakgrunden kan fångas upp i chatten. Tex om ungdomen i familjen sitter och spelar samtidigt som övriga familjen sitter i samma rum och diskuterar utan att veta om den potentiella inspelningen.

Att de annars inte skulle få spela in eller att det skulle vara något "övertramp" ser jag inte alls. Man måste ju själv acceptera att det spelas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har en fundering faktiskt. Voicechat är en relativt ny företeelse, onlinespel har ju inte funnits länge i det stora perspektivet. Det är ju först nu som de som först växte upp med WoW och liknande spel faktiskt har egna barn som också spelar online. Kan man eventuellt se en minskning av toxicity online när föräldrarna till nya generationen är medvetna om vilket problem det är? Mina föräldrar kunde ju aldrig förbereda mig på onlinemiljön eftersom de aldrig upplevt den. På så sätt är vi 30+ gamers lite pionjärer på den fronten, och måste börja dela med oss till nästa generation som kommer in i det nu.

Har ett minne anekdot som jag inte glömmer i första taget.
Var och kollade på fotboll och där sitter en pappa med sin unge, mellan 5-10 (många år sedan) och skriker diverse obscena ord om domaren och lite annat smått och gott. Tyckte det var helt sjukt att han är där och skriker dessa rätt otrevliga kommentarer och sen att han har sin unge med sig gör saken än värre.
Tänker att om du betedde dig illa som barn och ingen sa åt dig då fortsätter du som vuxen och dina barn fortsätter i samma spår. Det gäller att vi vuxna inte blundar för det här utan faktiskt säger ifrån och påpekar att det inte är ok. Oavsett medium och om det är på internet eller IRL.

Anekdot lät för högfärdigt :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Menar du att du sitter och skriver när du spelar tävlings fps?

Tävlings fps?
Första gången jag hör det, om du menar tävlar i e-sport så nej. Spelar för rolighetens skull. Och text har fungerar fin fint sen Quake.

Om det är något lagbaserat så vet folk oftast vad som måste göras utan att man säger det till dom. Skulle vara Arma eller liknande där rösten är en del av det roliga för rollspelandets skull.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.