Louqe Raw S1 – kompakt premiumchassi med vissa skavanker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Här är de rätt aktiva: https://smallformfactor.net/forum/threads/mjolnir-the-minimal...

Men annars än den siten är jag osäker om man inte backat projektet, men jag tror du kan se alla uppdateringar om du bara har ett konto hos kickstarter. Senaste uppdateringen var den 15:e April där de ber alla bekräfta sin leveransadress. Jag tror alla som valt Stealth färgen borde fått sitt chassi skickat. Asien och Indien får det först läste jag nånstans.

- Is Batch 2 shipping together with Batch 1? No, we are shipping Kickstarter cases and June pre-orders now. Batch 2 is still in production and will be shipped later during the summer.

- Status on other Batch 1 colors. Dark is in assembly now, Steel will move on to assembly once Dark is packed.

- Cancelling of some stretch goals. We canceled the toolkit (hex key + screw driver) and the Noctua thermals paste in order to produce more parts in our best factory. The toolkit saved us ~$1 and the thermals tape ~$7.5, which we used to upgrade the surface finish and materials of the Core. Our reasoning was that producing more parts at our highest quality factory would lead to less problems, better tolerances and surface finish. This was too expensive when keeping the simple toolkit + thermals paste, so we reasoned that most of you guys already have those things and would much rather prefer a higher quality/higher consistency MJOLNIR instead. There was no time to hold a vote since we needed to start production ASAP. The O2 panel and Shield of Founders, which are NOT generic/cheap item you can get anywhere, are of course included in your package.

Will the other colors be ready before June? Yes and I would be very surprised if most/all of Dark/Steel aren't shipped before the end of May.

Great, thanks mannen. Verkar mer intressant och snyggare än Ghost.

Permalänk
Medlem

Alltså, all cred för att det tillverkas och monteras i Sverige...men hur f*n kan en sån sak som att gummiflisor skrapas av när man tar av och på sidopanelerna? Är det inget man märker vid en första testbuild? För någon måste det väl ha gjorts?
Sen hela historien med knappt nån ventilation i toppen Obegripligt hur man kan täppa till den delen.
Nej detta känns som att det behövs en rev. 2

Permalänk
Häxmästare ✨

Skulle riva bygget nu på morgonen men fick ett infall att testa den oerhört snygga monteringspunkten för 140 mm-fläkten och se hur den påverkar kylprestandan.

Det var lite småmekigt att få den på plats eftersom man måste dra kabeln till fläktkontakten på moderkortet med skalet avtaget, men det gick efter lite pulande. Ser ju dock verkligen inte vackert ut...

Raw S1 (stock)

Raw S1 (med fläkt)

Raw S1 (utan topp)

Raw S1 (toppfläkt)

Raw S1 (utan skal)

Temperatur

73 °C

70 °C

68 °C

65 °C

65 °C

Varvtal

2050 RPM

1950 RPM

1850 RPM

1550 RPM

1100 RPM

Klockfrekvens

2530 MHz

2530 MHz

2530 MHz

2530 MHz

2530 MHz

Det hjälper dock till väldigt mycket på kylfronten! NZXT-fläkten jag skruvade på snurrar här i 1000 RPM och suger ut luft ur toppen. Grafikkortets temperatur (6700 XT Nitro+) gick ned till 65 °C samtidigt som varvtalet sjönk ordentligt med 300 RPM. Det hade varit väldigt intressant att se om Louqe kan ta fram en ny modul för toppen som rymmer en 140 mm-fläkt internt, då det skulle hjälpa en hel del för särskilt värmealstrande grafikkort.

Permalänk
Medlem

@JonasT precis så här jag tänker mig att designen borde sett ut från början.
Fasiken fick dom för sig nåt annat för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

@JonasT precis så här jag tänker mig att designen borde sett ut från början.
Fasiken fick dom för sig nåt annat för?

Ja, synnerligen märkligt. Jag tror på två alternativ - antingen tyckte det att den extra höjden förstörde helhetsintrycket eller så var/är de giriga och vill sälja på en valbar tophat.

Jag har dock kvar min beställlning som för övrigt skickades tidigare idag då jag inte har några värstinggrejer; mid high.

Permalänk
Medlem

Linus checkar in RAW S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Här är de rätt aktiva: https://smallformfactor.net/forum/threads/mjolnir-the-minimal...

Men annars än den siten är jag osäker om man inte backat projektet, men jag tror du kan se alla uppdateringar om du bara har ett konto hos kickstarter. Senaste uppdateringen var den 15:e April där de ber alla bekräfta sin leveransadress. Jag tror alla som valt Stealth färgen borde fått sitt chassi skickat. Asien och Indien får det först läste jag nånstans.

- Is Batch 2 shipping together with Batch 1? No, we are shipping Kickstarter cases and June pre-orders now. Batch 2 is still in production and will be shipped later during the summer.

- Status on other Batch 1 colors. Dark is in assembly now, Steel will move on to assembly once Dark is packed.

- Cancelling of some stretch goals. We canceled the toolkit (hex key + screw driver) and the Noctua thermals paste in order to produce more parts in our best factory. The toolkit saved us ~$1 and the thermals tape ~$7.5, which we used to upgrade the surface finish and materials of the Core. Our reasoning was that producing more parts at our highest quality factory would lead to less problems, better tolerances and surface finish. This was too expensive when keeping the simple toolkit + thermals paste, so we reasoned that most of you guys already have those things and would much rather prefer a higher quality/higher consistency MJOLNIR instead. There was no time to hold a vote since we needed to start production ASAP. The O2 panel and Shield of Founders, which are NOT generic/cheap item you can get anywhere, are of course included in your package.

Will the other colors be ready before June? Yes and I would be very surprised if most/all of Dark/Steel aren't shipped before the end of May.

Måste säga att jag inte hade varit så taggad på att fortfarande ha ett chassi om jag hade behövt vänta 4 år på den. Sätt folk som köpt mjolnir kopior, som dessutom tillverkats långt efter, men ändå fått innan deras riktiga mjolnir. Riktigt synd. För det var ett snyggt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Måste säga att jag inte hade varit så taggad på att fortfarande ha ett chassi om jag hade behövt vänta 4 år på den. Sätt folk som köpt mjolnir kopior, som dessutom tillverkats långt efter, men ändå fått innan deras riktiga mjolnir. Riktigt synd. För det var ett snyggt chassi.

Beror ju på om du bara bryr dig om produkten, och verkligen planerar ett bygge i den kring det datum som först satts.

De fick ju starta om sin kickstarter kampanj innan den första ens var avslutad, och starta om från scratch. Sånt som händer tycker jag, det är ett nytt litet företag med under 10 anställda. För mig handlar det mer om att stödja ett svensk företag som har en skön ide, jag har alltid haft inställningen den kommer när den kommer. När jag backade kampanjen var releasen tänkt i Maj 2020. Men av förståeliga skäl kunde den ju inte släppas då, då tillverkningen i Asien var nedstängt pga. pandemin. Så att de är 1 år försenade mitt i en pandemi tycke jag ändå är helt okej. Så för mig har väntan varit 2 år nu i Maj. Jag backade även Louqe Ghost S1 och har nu köpt Raw S1 (hann aldrig avbeställa det )

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Skulle riva bygget nu på morgonen men fick ett infall att testa den oerhört snygga monteringspunkten för 140 mm-fläkten och se hur den påverkar kylprestandan.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/93739?key=b18edf24bf6e7b0611b5799494965861

Det var lite småmekigt att få den på plats eftersom man måste dra kabeln till fläktkontakten på moderkortet med skalet avtaget, men det gick efter lite pulande. Ser ju dock verkligen inte vackert ut...

Raw S1 (stock)

Raw S1 (med fläkt)

Raw S1 (utan topp)

Raw S1 (toppfläkt)

Raw S1 (utan skal)

Temperatur

73 °C

70 °C

68 °C

65 °C

65 °C

Varvtal

2050 RPM

1950 RPM

1850 RPM

1550 RPM

1100 RPM

Klockfrekvens

2530 MHz

2530 MHz

2530 MHz

2530 MHz

2530 MHz

Det hjälper dock till väldigt mycket på kylfronten! NZXT-fläkten jag skruvade på snurrar här i 1000 RPM och suger ut luft ur toppen. Grafikkortets temperatur (6700 XT Nitro+) gick ned till 65 °C samtidigt som varvtalet sjönk ordentligt med 300 RPM. Det hade varit väldigt intressant att se om Louqe kan ta fram en ny modul för toppen som rymmer en 140 mm-fläkt internt, då det skulle hjälpa en hel del för särskilt värmealstrande grafikkort.

Nice!

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=PfugYtBAjOg

undrar om det går att 3D skriva ut en clear-plast version med liten mer ventilation
Skulle går med på den

Permalänk
Medlem

LTT fick ju helt andra temperaturer. Valde mer passande GPU och fläktorientering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag tror starkare på ett lite bredare Louqe Ghost, det ser, i mina ögon, betydligt bättre ut och verkar vara ett koncept som många har en kärlek för.

Håller med 110%. Ghosten är 18 cm bred, det hade inte gjort ont att den breddats lite och kunnat svälja 3 slotare.

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av Ernesto:

LTT fick ju helt andra temperaturer. Valde mer passande GPU och fläktorientering?

Tycker det är väldigt svårt att dra några slutsatser från den videon sett till att det inte finns några detaljer kring testmetoden. Jag kan också få fina temperaturer i chassit med kortare tids belastning, men ofta så spelar man under längre perioder än 5 till 10 minuter.