Delstaten New York vill förbjuda brytning av kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag förstått det rätt så används det bara till att verifiera blockkedjans integritet och transaktioner och sådant. Så de är extremt själviska. Hade de åtminstonne använt vetenskapliga beräkningar som proof of work hade det ju varit en helt annan sak. Men de bränner energi i helt själviska syften för att bara gagna sig själva. Svin.

När du bränner energi på gaming är det förstås till gagn för hela mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag lovar, gamingen slösar mycket mer enerig än mining. Med tanke på att de flesta ga.ers dessutom har bling bling datorer med lampor, superfläktar, stora monitorer osv så är det inte så konstigt. Lägg dessutom till att gamers ständigt uppgraderar allting vilket ger enormt sopberg och koldioxidpålägg.
Förbjud gamingen så gör vi störst miljöpåverkan.
En miner köper sin hårdvara och thats it. Använder ingenting förutom grafikkortet.

Är ni som viftar med klimatflaggan i denna tråden beredda på att sluta med gamingen för klimatet?

Struntprat. Gaming har en rätt så liten klimatpåverkan. Från Sweclockers RTX 3060-recension framkommer att testsystemet vid spellast drar 245W från väggen. En Bitcoin-betalning kräver ca 910kWh. Det betyder att betalningen av en kopp kaffe med BTC motsvarar energibehovet för närmare 4000 timmar gaming.

Edit: Korrigerat timantalet. Tankefel kring kilowatt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag förstått det rätt så används det bara till att verifiera blockkedjans integritet och transaktioner och sådant. Så de är extremt själviska. Hade de åtminstonne använt vetenskapliga beräkningar som proof of work hade det ju varit en helt annan sak. Men de bränner energi i helt själviska syften för att bara gagna sig själva. Svin.

Tänkte skriva ett längre resonerande inlägg men inser att det faller på döva öron ändå eftersom den som religiöst inte vill se något värde i defi heller aldrig kommer göra det. Jag nöjer mig med att du inte borde kasta sten i glashus och skippa invektiven, eftersom du inte direkt är koldioxidneutral själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Bra! Sent men ett steg i rätt riktning. Grattis till alla som tjänat en hacka, jag är glad för alla er. Men att, som i Taiwan, allokera 100 ton vatten per dag för grafikkortstillverkning när de behöver vattnet till ris, det är bizarrt. Och det är bara en aspekt av det. Hoppas att alla hustlers kan hitta nya födkrokar. Trading vad som helst. Men mining är bokstavligt talat ett stort svart hål för världens resurser.

Lol ett stort svart hål för världens resurser? Säger du samma om PC gaming?
Mining är en droppe i havet.

Klimatbluffen används för att kontrollera och tjäna pengar för dom som har makten.
Mining påverkar inte klimatet alls i jämförelse med allt annat.

Permalänk
Medlem

Nu väl New York en rätt sjuk stat till att börja med!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vad används ens all beräkningskraft till? Ifall det bara är helt meningslöst bör man först och främst försöka göra så att det används till något nyttigt (proteinveckning?, nasa?). Görs inte det kan man lika gärna förbjuda det ur min synvinkel.

Ska vi förbjuda datorspel också som förbrukar 10000 gånger mer energi än mining?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewrtar123:

Lycka till säger jag bara.

Skrivet av flashen:

Kommer nog bli samma effekt som när man försökte förbjuda TV-antenn i Sverige, lycka till

Väldigt enkelt om du kollar lite på ämnet.

Man vill förbjuda företag och för att driva företag behöver du licenser. Folk som kör lite hemma är inte målet här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ingen energi är helt ren, så den absurda mängd energi som går åt till mining är ändå inte motiverad, fast man skulle använda solenergi eller kärnkraft. Även i såna fall så driver det upp priserna på den energin, vilket gör att de ekonomiska förutsättningarna för att ta resten av samhället i den riktningen blir svårare, åtminstone på kort sikt. Sen är produktion av solceller och brytning och efterhantering av kärnkraftsmaterial inte heller oproblematiska. Bra mycket bättre än kol och olja, men "Reduce, Reuse, Recycle" kommer i den ordningen av en orsak.

Man brukar väl snarare säga att ett ökat pris på solel är gynnsamt för utbyggnaden av densamma?

Permalänk
Medlem

Bra. Ser gärna att mining försvinner helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Struntprat. Gaming har en rätt så liten klimatpåverkan. Från Sweclockers RTX 3060-recension framkommer att testsystemet vid spellast drar 245W från väggen. En Bitcoin-betalning kräver ca 910kWh. Det betyder att betalningen av en kopp kaffe med BTC motsvarar energibehovet för närmare 4 timmar gaming.

Hur stor är en bitcoinbetalning? Att använda nån orealistiskt liten köpesumma för att illustrera en poäng blir ju jättekonstigt. Därtill är 910kWh ofantligt mycket mer än vad ett 245W system drar på 4h. Ungefär 910x mer faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Ska vi förbjuda datorspel också som förbrukar 10000 gånger mer energi än mining?

Som tidigare konstaterat, mining kräver betydligt mera energi än gaming för den nytta det ger. Som exempel så kan du spela väga upp en 100 000 Visa-betalningar och gaming i tretusen[edit: skrev tidigare 3) timmar på en sida, och mining för en BTC-betalning på andra, och jämförelsen ser ändå inte bra ut för BTC.

Skrivet av Chrisj:

Man brukar väl snarare säga att ett ökat pris på solel är gynnsamt för utbyggnaden av densamma?

Det är om ökat pris leder till högre marginal, men om det leder till en flaskhals i produktionen så är det negativt och sänker både lönsamheten och efterfrågan i övrigt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sjukt hur det har blivit så trendigt att allt ska förbjudas och begränsas.
Ingen bry sig om frihet längre.
Det kommer att sluta som i Kina och NordKorea, ingen lär sig av historien och vad som händer när man ger upp sin frihet till staten.

Permalänk
Medlem

Känns som det skulle bryta mot någon rättighet?

Det är inget olagligt man gör med sin privata burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Som tidigare konstaterat, mining kräver betydligt mera energi än gaming för den nytta det ger. Som exempel så kan du spela väga upp en 100 000 Visa-betalningar och gaming i tre timmar på en sida, och mining för en BTC-betalning på andra, och jämförelsen ser ändå inte bra ut för BTC.

Det är om ökat pris leder till högre marginal, men om det leder till en flaskhals i produktionen så är det negativt och sänker både lönsamheten och efterfrågan i övrigt.

Vilket spel spelar du som kan göra 100 000 visa betalningar?
Bitcoin kan göra betalningar på riktigt, 100 000 VISA betalningar kan du bara göra i din fantasi med ditt datorspel. Den enda VISA betalning du kan göra är för microtransaktioner i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Sjukt hur det har blivit så trendigt att allt ska förbjudas och begränsas.
Ingen bry sig om frihet längre.
Det kommer att sluta som i Kina och NordKorea, ingen lär sig av historien och vad som händer när man ger upp sin frihet till staten.

Våra förfäder fick kämpa för frihet och vi ger bort den för vi tar den för given, i framtiden kommer någon kämpa för att få tillbaka den tills den tas för given igen.
Själv håller jag inte på med krypto för det verkar vara en skakig och osäker marknad som fler och fler länder förbjuder. Kan det ha med brott att göra då krypto valutor inte går att spåra eller har jag fått det om bakfoten.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hur stor är en bitcoinbetalning? Att använda nån orealistiskt liten köpesumma för att illustrera en poäng blir ju jättekonstigt. Därtill är 910kWh ofantligt mycket mer än vad ett 245W system drar på 4h. Ungefär 910x mer faktiskt.

Du har helt rätt. Blev tankefel med kilowatt där. Det betyder ju alltså att man kan gamea i nästan 4000 timmar med en rätt standard gamingdator för en BTC-betalning.

Skrivet av RCA56:

Bitcoin kan göra betalningar på riktigt, 100 000 VISA betalningar kan du bara göra i din fantasi med ditt datorspel. Den enda VISA betalning du kan göra är för microtransaktioner i spelet.

Jämförelsen gäller ju energiförbrukning, inte om min dator är en Visa-server. Det är ju fullständigt orelevant om en speldator har nåt med det att göra.

Som ovan nämns blev det fel också - du gamear ungefär en timme om dagen i tio år för energiförbrukningen för en BTC-betalning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

tror han skrev lite galet, menade nog att VISA gör 100 000 betalningar med samma mängd energi förbrukat och lite annat...

https://www.statista.com/statistics/881541/bitcoin-energy-con...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Våra förfäder fick kämpa för frihet och vi ger bort den för vi tar den för given, i framtiden kommer någon kämpa för att få tillbaka den tills den tas för given igen.
Själv håller jag inte på med krypto för det verkar vara en skakig och osäker marknad som fler och fler länder förbjuder. Kan det ha med brott att göra då krypto valutor inte går att spåra eller har jag fått det om bakfoten.

Med dagens system så kanske det inte längre går att kämpa för frihet utan ett helt folk kan förslavas för alltid som i Kina och Nord Kora. Folk tror att frihet är en naturlag som alltid kommer att existera.
Visst kan krypto användas av kriminella, det kan och gör kontanter, guld osv också. Det är inget argument för att förbjuda valutan i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ohh. Gäller det även datorspelande? Alltså definitionen av vad som kan anses vara helt meningslöst. Vem har rätt svar här?

Det här är ett knepigt ämne att ge sig in på hehe.

De initiala fördelningssystemen har kanske varit nödvändiga - iaf tidigare för att konceptet alls ska fungera och få spridning. Om så är fallet så har de där uträkningsmodellerna som kostar massa beräkningsprestanda inte varit onödiga utan tvärt om helt nödvändiga för att få fart på ktryptoutvecklingen.
Men om man tycker att kryptovalutor är meningslöst då? Ja den är också bra som fråga alltså. Vem avgör det? De som tycker det är det bästa sedan skivat bröd - eller de som inte är intresserade?

Själv tycker jag det är katastrof att kryptovärlden använder så mycket energi för att fördela ut slantarna. Det är riktigt slösigt.
Så ja, jag hoppas ju på att om det är här för att stanna så byter man över till energisnålare varianter än vad som gäller i nuläget iaf.
Men ja - jag vet inte vad som är rätt eller fel.

Jo, det är knepigt. Och det finns säkert många "verkliga" (eller hur man nu ska beskriva det) situationer där man kan applicera meningslösheten på. Men jag tänker iallafall ungefär på följande sätt om man jämför i verkligheten.

Arbetare får pengar, arbetsgivare får arbetskraft (till sin mer eller mindre meningslösa produkt ur olika personer perspektiv ).
Bitcoin-brytare får bitcoin, ??? får beräkningskraft.
(Eller ska man jämföra det med att printa pengar? Svårt detta...)

Efter att dom bitcoinen blivit brutna så fungerar ju bitcoin som vilken valuta som helst, men synd att all beräkningskraft går upp i rök. Sorry för eventuell språkförrådscancer jag bidragit till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

tror han skrev lite galet, menade nog att VISA gör 100 000 betalningar med samma mängd energi förbrukat och lite annat...

https://www.statista.com/statistics/881541/bitcoin-energy-con...

Jo men det är bara teori. I verkligheten så kan man inte göra en enda VISA transaktion med sitt grafikkort så det är 100% slöseri.
Med bitcoin så kan du göra transaktioner.

Att ens jämföra på det viset är löjligt då alternativet(Gaming) ni säger är bättre inte ens fungerar i verkligheten för det ändamål ni påstår är mer energieffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra bra. Allt som går i en riktning att stoppa dessa satans miners uppskattas mycket av mig ❤️

Amen.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jo, det är knepigt. Och det finns säkert många "verkliga" (eller hur man nu ska beskriva det) situationer där man kan applicera meningslösheten på. Men jag tänker iallafall ungefär på följande sätt om man jämför i verkligheten.

Arbetare får pengar, arbetsgivare får arbetskraft (till sin mer eller mindre meningslösa produkt ur olika personer perspektiv ).

Efter att dom bitcoinen blivit brutna så fungerar ju bitcoin som vilken valuta som helst, men synd att all beräkningskraft går upp i rök. Sorry för eventuell språkförrådscancer jag bidragit till.

Beräkningskraften genererar bitcoins OCH verifierar samtliga transaktioner som görs dagligen.
Inget går upp i rök utan det underhåller hela systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Struntprat. Gaming har en rätt så liten klimatpåverkan. Från Sweclockers RTX 3060-recension framkommer att testsystemet vid spellast drar 245W från väggen. En Bitcoin-betalning kräver ca 910kWh. Det betyder att betalningen av en kopp kaffe med BTC motsvarar energibehovet för närmare 4000 timmar gaming.

Edit: Korrigerat timantalet. Tankefel kring kilowatt.

Mja...om elen som motsvarar 25 kärnkraftvetks totala produktion för bara PC gaming globalt år 2018 inte skall räknas är det upp till dig.

För att tjäna pengar till en kopp kaffe behöver min dator vara på i 4 timmar. Den drar 150 w i timmen eftesom allt utom grafikkortets minnen är max nedklockat för att hålla nere strömförbrukningen och tempen.. Som två lampor tända i 4 timmar. En gamingsession med samma rig drar 250-300w i timmen plus ström för monitor, högtalare, lampor runt den som spelar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Hur mycket drar vanliga banksystemet i jämförelse?
Givetvis har det blivit extremt knepigt men mining då många vill göra sig extrema pengar på det, men i grunden tycker jag det vore bra med ett alternativ till annan valuta. Otroligt smidigt om man handlar från olika länder, reser mycket eller vill ha ett stabilt säkert sätt för att göra över pengar snabbt. Givetvis behöver systemet mogna så 1 crypto valuta inte svänger i värde med 5-40% på en dag men när den är mogen och stabil är jag för. Så länge tjänar jag några kronor på den.

Handla från olika länder: banköverföring / VISA / Mastercard
Resa: VISA / Mastercard / uttag i lokal ATM

Jag kan inte påstå att jag i modern tid (senaste 10 åren) känt mig begränsad i ovanstående situationer. Då har jag kanske besökt ett 30-tal länder med stor spridning i utvecklingsgrad.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Jag lovar, gamingen slösar mycket mer enerig än mining. Med tanke på att de flesta ga.ers dessutom har bling bling datorer med lampor, superfläktar, stora monitorer osv så är det inte så konstigt. Lägg dessutom till att gamers ständigt uppgraderar allting vilket ger enormt sopberg och koldioxidpålägg.
Förbjud gamingen så gör vi störst miljöpåverkan.
En miner köper sin hårdvara och thats it. Använder ingenting förutom grafikkortet.

Är ni som viftar med klimatflaggan i denna tråden beredda på att sluta med gamingen för klimatet?

Whataboutism är inget bra argument. För det är bara fortsätta på samma spår i all oändlighet, för alla frågor och alla debatter.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Det är lite märkligt att de vill förbjuda det ändå. Gör du en vanlig produkt tar det några mellansteg men i slutändan har du stoppat i energi och fått ut något som är värt mer än energin du stoppat i. Nu gör de här företagen samma sak fast utan en produkt som mellansteg. Det blir spännande att se om de får igenom lagförslaget.

Permalänk
Medlem

Är inte heller jätteförtjust i alla konsekvenser av mining - till synes onödig energiförbrukning och sviniga grafikkortspriser suger - men undrar hur tusan man tänkt genomdriva en sådan lag? Ska polisen sparka in dörren hos den som har lite för hög elräkning, eller handlat med kryptovalutor den senaste månaden?

I praktiken kommer förbudet nog bli minst sagt tandlöst i ett demokratiskt land.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Då kan de även stänga ner Facebooks servrar! Riktigt onödigt skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Whataboutism är inget bra argument. För det är bara fortsätta på samma spår i all oändlighet, för alla frågor och alla debatter.

Det är jag medveten om. Denna tråden har vänt ifrån klimatfråga till ren intressekonflikt.
Gamers vs miners. Jag lovar...de flesta här hade inte brytt sig alls om det fanns grafikkort att tillgå. Det är en ren intressefråga för egen vinning, inget med klimatet att göra.

Dessutom börjar det bli vanligare med Miningfarms som har en solpanelanläggning som producerar den el som behövs.
Finns att läsa om på nätet om man är intresserad.

Jag pausar miningen så fort jag skall spela. Allt annat kan jag använda som vanligt samtidigt som jag minar. Surfa, jobba osv.
Så...nej jag har verkligen inte dåligt samvete.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Transaktionerna går att spåra (dock svårt och resurskrävande). Blockkedjan fungerar i princip som en stor bankbok så all historik finns där. Vissa kryptovalutor som Monero försöker anonymisera detta men det är oklart om det är vattentätt.

Nu är förvisso krypto populärt bland busar men de är i minoritet av alla användare. Jag tror inte det är där skon klämmer utan snarare att staten vill ha kontroll över all valuta.