Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Betala skatter på krypto

Permalänk

Betala skatter på krypto

Så jag flyttade nyligen hit från spanien. Har gjort några vinster och en massa byten från en krypto till en annan. Jag visste inte om att man behövde skatta på varje byte av krypto till krypto.
Hur ska jag få reda på alla byten jag har gjort? Det är ju inget jag har hållit koll på exakt, etherscan kanske? Sen angående uniswap, jag fick 800 uni genom att jag använde uniswap hur skattas dem? och kan jag hitta alla transaktioner jag har gjort där? Allt jag har gjort via exchangerna som kraken och binance kan jag ju tänka mig är enkelt men resten?
Fick nyss reda på detta om att skatta och man skulle ju deklarera inte länge sen men jag trodde man bara gjorde det när man byte krypto till fiat. Vad händer nu?
Hur fungerar det angående om man sätter in krypto som collateral i AAVE och får ta lån etc
Måste jag ta ut krypto för att betala skatter? pga jag har absolut inte pengarna för att skatta de vinsterna jag har gjort... låter fucking absurt att ta ut pengar och skatta dem pengarna för att sedan betala skatten på vinsterna.
Tack för hjälpen!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bravezoomafterburner:

Så jag flyttade nyligen hit från spanien. Har gjort några vinster och en massa byten från en krypto till en annan. Jag visste inte om att man behövde skatta på varje byte av krypto till krypto.
Hur ska jag få reda på alla byten jag har gjort? Det är ju inget jag har hållit koll på exakt, etherscan kanske? Sen angående uniswap, jag fick 800 uni genom att jag använde uniswap hur skattas dem? och kan jag hitta alla transaktioner jag har gjort där? Allt jag har gjort via exchangerna som kraken och binance kan jag ju tänka mig är enkelt men resten?
Fick nyss reda på detta om att skatta och man skulle ju deklarera inte länge sen men jag trodde man bara gjorde det när man byte krypto till fiat. Vad händer nu?
Hur fungerar det angående om man sätter in krypto som collateral i AAVE och får ta lån etc
Måste jag ta ut krypto för att betala skatter? pga jag har absolut inte pengarna för att skatta de vinsterna jag har gjort... låter fucking absurt att ta ut pengar och skatta dem pengarna för att sedan betala skatten på vinsterna.
Tack för hjälpen!!!

Det var mycket frågor, men det låter som att du har gjort tillräckligt mycket transaktioner för att det ska vara värt att du skaffar ett konto på koinly.io och lägger till info om dina wallets/exchanges där så att dom räknar ut hur mycket du ska deklarera(du betalar först när du ska ha ut en rapport). När det gäller staking så räknas det som att du säljer all krypto som du stakear, och det som du tjänar under stakingen ska sedan skattas som inkomst. Sedan när du säljer den krypton du tjänat undet stakingen så ska du betala vinstskatt på det.
Summa summarum, tradea krypto är väldigt ofördelaktigt i Sverige. Hoppas det ger svar på vissa av dina frågor iaf.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Rent spontant tycker jag HODL tills du ska casha ut, o flytta tillbaks till spanien när du ska ta ut om skattevillkoren ser bättre ut där^^ Verkar ju totalkaos angående hur man ska skatta här i sverige, finns massa trådar här där folk säger att de ska va på ett visst sätt, sen ser man någon som skattat och det gått igenom på ett helt annat sätt. Kaos.

Edit: Har inte stått skriven i sverige på många år, men det verkar som många andra länder har betydligt lindrigare skatter på krypto än kära svea så det är väl bara o välja o vraka

Permalänk

Om jag är fortfarande skriven i spanien kan jag välja att skatta där om jag också är skriven här? Vad skulle hända om man tappar bort sin hardware wallet och inte har sina 24 ord, jag tror jag har de 24 orden någonstans men själva walleten är borta tyvärr. Måste jag skatta då med? Det är ju pengar som kommer ta mig lång tid att kunda betala. Och vad händer då om jag måste vänta ett år eller så för att kuna betala av dem skatterna?

FYI funderar på Divly för det med skatterna.

Permalänk
Medlem

Varför får jag känslan av att du trollar?

Om inte så finns all info på nätet. Läs på.
Bl.a. https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Visa signatur
Permalänk

Jag har redan läst, jag har bättre saker för mig än att lägga ner tid på att trolla.

Permalänk
Medlem

Halv miljon handlar med krypto – få deklarerar vinster..
https://omni.se/halv-miljon-handlar-med-krypto-fa-deklarerar-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Halv miljon handlar med krypto – få deklarerar vinster..
https://omni.se/halv-miljon-handlar-med-krypto-fa-deklarerar-...

Blir nog en förändring när det gäller att deklarera https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/fa-skattar-pa-kryptotillga...

Permalänk
Medlem

Hur du hittar din transaktionshistorik får du nog kolla upp själv, för det är beroende av vilka tjänster du har använt

Ja, all vinst ska skattas, även om du växlar mellan olika valutor.

När du har tagit fram allt du behöver kan du ringa till Skatteverket och säga att du har gjort fel av misstag/okunskap och vill rätta till dina fel.

Läxan inför framtiden är att HODL like a boss och ta inte ut nåt förns du flyttat till valfritt skatteparadis