Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon med lite koll på gråstarrsoperationer? Släkt som kanske gjort det?

Permalänk
Medlem

Någon med lite koll på gråstarrsoperationer? Släkt som kanske gjort det?

Farsgubben fick tid bokad för några månader sen. Läkaren tyckte att man kunde fixa båda ögonen samtidigt men ändrade sig och bokade tid två dagar efter varandra.

Av olika anledningar fick vi avboka tiderna och farsgubben fick lite kalla fötter så han avvaktade.

De ringde upp för någon vecka sen och hörde sig för om han ville ha tid. De berättade att om han väntar för länge kan operationen/erna bli svårare om linsen grumlar till sig ännu mer så han tänkte till och insåg att det är lika bra att göra det.

Tid bokad igen två dagar efter varandra.

Sitter nu och undrar om det är kutymen. Om man måste operera båda ögon, gör man det då "verkligen" samtidigt eller två dagar på raken? Ringde igår o bokning och fick frågor i huvudet sent igår kväll.

Har en moster som gjort det för några år sen men låter på henne som det gick några veckor emellan. Kan ju vara att man vidareutvecklat metoden, vad vet jag.....

Vad bör man tänka på efter en operation?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Han bör inte köra bil hem efter operationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Han bör inte köra bil hem efter operationen.

Nej då. Jag skjutsar. Han kör, självmant, inte bil längre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Farsan har genomgått två sådana operationer, men med ett par år mellan tillfällena pågrund av olika stadier på linserna.
Känns som att man väljer att inte genomför operationerna på samma dag för din far för att ge det första ögat en läkedag innan man ger sig på nästa. Kan ju vara så att man vill minimera muskelansträngningar runt linsen innan den har satt sig ordentligt.
Men det är ju förstås ren spekulation från min sida.
Mitt tips är att fråga den som utför operationen varför man har valt just detta tillvägagångssätt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Förövrigt är det inte jättemycket man behöver tänka på.
Farsgubben lyckades få ut 2 veckor sjukskrivning per tillfälle då hans arbetsplats är en dammig miljö (Vilket man bör undvika).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Har man glasögon bör man överväga privat vårdgivare med vårdavtal då man kan få lins med styrka mot tillägg.
För 3k extra behöver jag inga glasögon efter operationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Farsan har genomgått två sådana operationer, men med ett par år mellan tillfällena pågrund av olika stadier på linserna.
Känns som att man väljer att inte genomför operationerna på samma dag för din far för att ge det första ögat en läkedag innan man ger sig på nästa. Kan ju vara så att man vill minimera muskelansträngningar runt linsen innan den har satt sig ordentligt.
Men det är ju förstås ren spekulation från min sida.
Mitt tips är att fråga den som utför operationen varför man har valt just detta tillvägagångssätt.

Skrivet av Hugashaka:

Förövrigt är det inte jättemycket man behöver tänka på.
Farsgubben lyckades få ut 2 veckor sjukskrivning per tillfälle då hans arbetsplats är en dammig miljö (Vilket man bör undvika).

Ska ringa upp och höra. Fick hjärnsläpp i fredags då jag ringde för att boka tid, de ringde upp efter de stängt. (Farsgubben är 88 och hör knappt någonting, definitivt inte i telefon.)

Skrivet av SUMITOMO:

Har man glasögon bör man överväga privat vårdgivare med vårdavtal då man kan få lins med styrka mot tillägg.
För 3k extra behöver jag inga glasögon efter operationen.

Du har gjort operationen? Ett öga eller två?
Jo. Privat är det. Vet inte om han behöver annat än läsglasögon. Får visa sig efter operationen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk