3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattt1985:

Jag jagar kort som alla andra men varför köper inget detta?? Dåligt kort? Annars försvinner korten som vinden gpu 3070

rätt dyrt tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattt1985:

Jag jagar kort som alla andra men varför köper inget detta?? Dåligt kort? Annars försvinner korten som vinden gpu 3070

Obskyr butik men även extremt dyrt för ett så basic kort. Du kan få bättre kort från Blocket för mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Jag har mina tvivel, men jag hoppas. Varit ute efter ett EVGA FTW3 kort men EVGA kort överlag är helt otroligt svåra att få tag på i Sverige.

Jag lade dock en beställning på ett EVGA 3070 XC3 Ultra på julafton och fick det strax under 2 veckor senare tror jag. Valde just XC3 Ultra då jag föreställde mig att det var kortast kö på den, verkar vara det minst prisvärda EVGA-3070-kortet.

Men det kanske är helt annorlunda nu.

Skrivet av Elfsberg:

Spontant känner jag att om man har så lite pengar att köpa grafikkort för att man inte ens kan boka två så kanske man ska börja spara lite hårdare och inte köpa något nytt ultralyxigt grafikkort..

Nä precis har man inte råd att ligga ute med cash för 3 RTX3090 tycker jag att man måste omvärdera hela sin historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Obskyr butik men även extremt dyrt för ett så basic kort. Du kan få bättre kort från Blocket för mindre.

Har sett dig här på forumet rätt mycket. Har du märkt några trender om hur butiker lägger till kort (tider m.m)? Är mest intresserad av 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag lade dock en beställning på ett EVGA 3070 XC3 Ultra på julafton och fick det strax under 2 veckor senare tror jag. Valde just XC3 Ultra då jag föreställde mig att det var kortast kö på den, verkar vara det minst prisvärda EVGA-3070-kortet.

Men det kanske är helt annorlunda nu.

Tror marknaden har förvärrats sen dess, särskilt för EVGA kort. Verkar som att USA får de flesta EVGA korten. Elgiganten sa att dom förväntar att mitt kort levereras under juni men att det inte är bekräftat, så det lär dröja än. Har även en beställning på ett 3070 XC3 Ultra från Dustin som skulle komma 3/5 men inte den levererades heller. Förhoppningsvis så lyckas man knipa ett kort när Elgiganten säljer sina EVGA bundles nästa vecka men den som lever får se.

Skrivet av UtanGrafikkort:

Har sett dig här på forumet rätt mycket. Har du märkt några trender om hur butiker lägger till kort (tider m.m)? Är mest intresserad av 3070

Det enklaste är att kolla Webhallen varje minut eller två runt 8-10 på morgonen. Resten av återförsäljarna är inte lika konsekventa med när dom lägger upp kort utan det sker lite här och var under dagen om det sker överhuvudtaget. På Webhallen måste du dock ha medlemsnivå 5 för att kunna köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Tror marknaden har förvärrats sen dess, särskilt för EVGA kort. Verkar som att USA får de flesta EVGA korten. Elgiganten sa att dom förväntar att mitt kort levereras under juni men att det inte är bekräftat, så det lär dröja än. Har även en beställning på ett 3070 XC3 Ultra från Dustin som skulle komma 3/5 men inte den levererades heller. Förhoppningsvis så lyckas man knipa ett kort när Elgiganten säljer sina EVGA bundles nästa vecka men den som lever får se.

Det enklaste är att kolla Webhallen varje minut eller två runt 8-10 på morgonen. Resten av återförsäljarna är inte lika konsekventa med när dom lägger upp kort utan det sker lite här och var under dagen om det sker överhuvudtaget. På Webhallen måste du dock ha medlemsnivå 5 för att kunna köpa.

Tack :). Hörde dock att levlarna inte gällde alla kort via support.

Permalänk
Medlem

Tack :). Hörde dock att levlarna inte gällde alla kort via support.

Så kan det mycket väl vara. När inte medlemsnivå krävs så försvinner korten ännu snabbare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Så kan det mycket väl vara. När inte medlemsnivå krävs så försvinner korten ännu snabbare dock.

Måste dock ge webhallen att de har kort som är rätt billiga (jämfört med hur marknaden ser ut i nuläget).

Undrar dock vilka priser komplett har. Ser endast "meddela mig" så...

Permalänk
Medlem

Hur kunde Elgigantens bundle på EVGA vara så billiga i Norge? Priser alltifrån 5699 till 22 749 kr

Permalänk
Medlem

Måste dock ge webhallen att de har kort som är rätt billiga (jämfört med hur marknaden ser ut i nuläget).

Undrar dock vilka priser komplett har. Ser endast "meddela mig" så...

Dom är nog billigast av alla återförsäljare förutom Elgiganten (ibland).

Kompletts priser är ganska mycket dyrare än Webhallen.

Skrivet av Jasopo:

Hur kunde Elgigantens bundle på EVGA vara så billiga i Norge? Priser alltifrån 5699 till 22 749 kr

Har undrat samma sak själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Dom är nog billigast av alla återförsäljare förutom Elgiganten (ibland).

Kompletts priser är ganska mycket dyrare än Webhallen.

Har undrat samma sak själv.

Känns som Elgiganten gick från att vara billiga till att vara dyrast efter gigabyte 3080 fadäsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Känns som Elgiganten gick från att vara billiga till att vara dyrast efter gigabyte 3080 fadäsen...

Fick tag på ett EVGA 3070 FTW3 Ultra för 7999kr och det är billigare än i princip alla andra kort hos alla återförsäljare förutom möjligen ett par stycken "budget" 3070 kort. Elgiganten är lite överallt med priserna, just därför jag skrev (ibland). Deras EVGA bundles verkade otroligt billiga i Norge i alla fall. Kanske får dom bra inköpspriser på just EVGA kort? Kommer inte ihåg om dom haft så bra priser på andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fick tag på ett EVGA 3070 FTW3 Ultra för 7999kr och det är billigare än i princip alla andra kort hos alla återförsäljare förutom möjligen ett par stycken "budget" 3070 kort. Elgiganten är lite överallt med priserna, just därför jag skrev (ibland). Deras EVGA bundles verkade otroligt billiga i Norge i alla fall. Kanske får dom bra inköpspriser på just EVGA kort? Kommer inte ihåg om dom haft så bra priser på andra märken.

Det var absolut ett bra pris, känns ändå som de blivit lite mer medvetna med att inte låta gamla priser ligga kvar när kort kommer in i saldo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Nä precis har man inte råd att ligga ute med cash för 3 RTX3090 tycker jag att man måste omvärdera hela sin historia.

Ja, kanske ska man omvärdera sin livsstil om man inte har typ 50 000 över.
Att köpa ett 3090 för sina 26 000 kr för att sedan stå med tomma konton.. vuxet.

Buffert.

Det var ett 3060 Ti det handlade om.. 6000 kr?

Men jaja. Det är off topic. Man gör väl vad man vill för sina egna pengar, tyvärr.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Det var absolut ett bra pris, känns ändå som de blivit lite mer medvetna med att inte låta gamla priser ligga kvar när kort kommer in i saldo.

Vissa kort är dyrare än andra så du kan ha rätt, men känns ändå som att Elgiganten är där man kan göra bäst "klipp".

Permalänk
Medlem

Trösten till de dyra priserna är väl att det går att minea på korten och sy ihop några av skadorna i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Trösten till de dyra priserna är väl att det går att minea på korten och sy ihop några av skadorna i plånboken.

Samt om man aktivt vill hjälpa situationen bör man vara med och tjäna dessa enkla pengar så att miners faktiskt får mindre betalt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Samt om man aktivt vill hjälpa situationen bör man vara med och tjäna dessa enkla pengar så att miners faktiskt får mindre betalt.

När jag minear handlar det mer om att lägga pengar i min plånbok än att ta från någon annan men visst är det så.

Detta har säkert redan lagts upp i tråden, men lite positiva nyheter iallafall: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tsmc-sa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Vissa kort är dyrare än andra så du kan ha rätt, men känns ändå som att Elgiganten är där man kan göra bäst "klipp".

Håller med, det har iaf varit så. Plockade upp ett asus 3070 för 6200:- i februari och ett asus 3060 för 4700:- i mars på Elgiganten. Fanns i saldo under en betydligt längre tid än 5 minuter som det verkar vara nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Håller med, det har iaf varit så. Plockade upp ett asus 3070 för 6200:- i februari och ett asus 3060 för 4700:- i mars på Elgiganten. Fanns i saldo under en betydligt längre tid än 5 minuter som det verkar vara nu.

3070 för 6200:- är ett riktigt klipp. Nu är det bara att hålla ögonen öppna för EVGA paketen och hoppas på bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

3070 för 6200:- är ett riktigt klipp. Nu är det bara att hålla ögonen öppna för EVGA paketen och hoppas på bra priser.

Jag har en hel del monitoring på elgigantens hemsida nu, skulle jag orkat skulle jag scriptat ihop ett script som köper direkt vid tillgång 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Men samtidigt så var det ett nästan bespottat kort i jan-feb och ansågs som ett dåligt köp.

Tycker ändå det är konstigt om man sitter och klagar nu för att man inte kan köpa kort. LTT varnade för komponentbrist för över ett år sedan och Nvidia gick ut med att det skulle vara fortsatt brist under lång tid för flera månader sedan.

Det är bara att bita i det sura och jaga korten som släpps eller köpa ett från Tradera/blocket. Hjälpte brorsan och köpte ett 6700xt från Tradera igår, 7300:- tycker jag var ett helt ok pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Men samtidigt så var det ett nästan bespottat kort i jan-feb och ansågs som ett dåligt köp.

Tycker ändå det är konstigt om man sitter och klagar nu för att man inte kan köpa kort. LTT varnade för komponentbrist för över ett år sedan och Nvidia gick ut med att det skulle vara fortsatt brist under lång tid för flera månader sedan.

Det är bara att bita i det sura och jaga korten som släpps eller köpa ett från Tradera/blocket. Hjälpte brorsan och köpte ett 6700xt från Tradera igår, 7300:- tycker jag var ett helt ok pris.

Låter som att det är ett ASUS Dual.

Inte alla var inne på att uppgradera för flera månader sen dock. Jag började kika för 3 veckor sedan ungefär, dock så klagar jag inte utan väntar gott på att saker kommer in i lager.

6700 XT för 7300:- är inte så farligt, billigare än hos ÅF.

Skrivet av bogg:

Jag har en hel del monitoring på elgigantens hemsida nu, skulle jag orkat skulle jag scriptat ihop ett script som köper direkt vid tillgång 🤣

Du är inte den enda kan jag säga haha.

Permalänk
Inaktiv

Lyckades hitta enhörningen 3060Ti i en HP-dator som fyndvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Lyckades hitta enhörningen 3060Ti i en HP-dator som fyndvara.

Klippte du den på elgiganten för 11k eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Fanns en på elgiganten i flera dagar för ca 11.200kr
Men den datormodellen såldes väl helt ny på rea för 10.990kr för inte så länge sen?
En polare köpte och har för mig att han betalade 11k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ok112:

Så jävla dryg är jag inte att jag postar en länk och sen tar den själv. Nä.. jag och tjejen har varsitt 3070 redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Så jävla dryg är jag inte att jag postar en länk och sen tar den själv. Nä.. jag och tjejen har varsitt 3070 redan.

Aha haha, visste inte att det var du som la ut tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/310...

För den som bor nära Barkaby. 11 242 kr

Då sitter det ett 3060Ti i.
Specs:
Intel® Core™ i5-10400F processor
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti graphics
16 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD storage

Den verkar ju fortfaande finnas kvar i barkarby, helt sjukt prisvärt ju^^

Edit: kanske inte går o klippa den längre ändå

Permalänk

Måste fråga, rtx,3060 är inte detta ett skitkort? Detta kort är ju enda kort som verkar hagla in överallt och också köps upp, bara folk som är okunniga lr har jag missat något??

Visa signatur

Fractal Design Define R5 (Titan) i7-6700K 4,6Ghz, 16GB, 500GB SSD, GTX980 Ti, ASUS ROG SWIFT PG278Q (IPS)
Fractal Design Define, 3600x, 32GB, 500GB m2, 2070super

Alienware R3 i7-7700HQ, 16GB, 512GB SSD m2, GTX 1060 6GB
Gpu låda 1080ti