Vägledning önskas för inköp av komponenter (bygga egen dator)

Permalänk
Medlem

Vägledning önskas för inköp av komponenter (bygga egen dator)

Hej,

Jag är ute efter att bygga en egen dator som ska klara WoW Classic TBC med högsta grafik.

Jag har tidigare aldrig byggt en dator och har heller ingen vidare koll på komponenter men ser detta som en rolig utmaning.

Budgeten ligger på ca 10k men kommer gärna under, detta är exklusive skärm, tangenbort och mus.

Jag bifogar ett första utkast på valda komponenter:

Vad säger ni överlag om bygget?
Skulle jag kunna välja ett mindre presterande grafikkort för mitt krav?

Tack på förhand,

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du ska ju inte köpa två generationer gammal intel, jag tycker du ska sikta på en 11400F istället. Tillsammans med ett B560-moderkort. Sen minnen på minst 3200Mhz.

Grafikkort och wow classic har jag dålig koll på tyvärr, men det finns ju inget bättre än 1660Super till salu nånstans ändå

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänker mig något sånt här, som ovan säger så är det 11400f du är ute efter och passar bra med ett 560 kort då dessa nu låter en använda XMP profil för att köra minnena i full hastighet med ett klick, dessa är 3600MHz.

Valde att köra en pure rock 2 då stockkylaren som följer med processorn är fruktansvärt dålig.

Likvärdigt ditt eget prismässigt men skippade grafikkort då jag tycker du ska söka beggat, typ GTX 1080. Ett 1660S för 4000kr som presterar sämre än ett GTX 1080 är verkligen inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Grafikkort och wow classic har jag dålig koll på tyvärr, men det finns ju inget bättre än 1660Super till salu nånstans ändå

Det optimala skulle vara ett Navi baserat kort då WoW har högre CPU overhead med Nvidia än AMD sedan DX12 patchen. Då wow inte skalar typ alls efter 4C/8T så presterar förmodligen en 10100F med AMD grafik i princip jämbördigt eller kanske tom bättre än 11400F med Nvidia när man är CPU begränsad. Sen gillar WoW också Zen 3 L3 cachen, men då hamnar vi en annan prisklass som sagt.

Men som du säger så finns ju inget annat än 1650/1660 att köpa till nåt som ens påminner om vettiga priser. Sen var det classic det gällde vilket har lägre krav än retail till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du ska ju inte köpa två generationer gammal intel, jag tycker du ska sikta på en 11400F istället. Tillsammans med ett B560-moderkort. Sen minnen på minst 3200Mhz.

Grafikkort och wow classic har jag dålig koll på tyvärr, men det finns ju inget bättre än 1660Super till salu nånstans ändå

Eller 10400f det är den som itegra och elgiganten pushar nu med 1660 super.
Tyvker att den är ful som styk men
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...
Helt ok pris.
Samt att den hade wifi.
Men som sagt. Man vet inte hur chassit eller om de sparat in på psu mm.*

Edit:
finns ingen dator som kan köra wow på max. Men man kör det ändå. Sen klagar man på servrarna mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Tänker mig något sånt här, som ovan säger så är det 11400f du är ute efter och passar bra med ett 560 kort då dessa nu låter en använda XMP profil för att köra minnena i full hastighet med ett klick, dessa är 3600MHz.

Valde att köra en pure rock 2 då stockkylaren som följer med processorn är fruktansvärt dålig.

Likvärdigt ditt eget prismässigt men skippade grafikkort då jag tycker du ska söka beggat, typ GTX 1080. Ett 1660S för 4000kr som presterar sämre än ett GTX 1080 är verkligen inte värt det.

https://komponentkoll.se/bild/gjyZn.png

Sjysst dator, kan inte bli fel. Lägg till ett GTX 1660 Super eller RTX 2060.

Permalänk
Medlem

Några tankar om att få ner priset på ditt datorägande över tid. Generellt, var varsam med vilka prisbrackets du är i. Att köpa "hög lowend" i vilken kategori som helst (kläder, teknik, bilar, vad du vill) är i längden oftast dyrare än att köpa "lägre highend" på grund av förväntad brukstid. Följande tips kommer för en lite dyrare prislapp nu (behöver inte bli så mycket mer), men kommer sänka dina kostnader med 50% över tid:

Min mest generella feedback här är att jag hade köpt ett Ryzen-system alla dagar i veckan. Om jag hade din budget hade jag absolut, utan tvekan, försökt hitta ett B5xx-moderkort som är kompatibelt med nuvarande och kommande Ryzen-generationer. Sedan pluggat in en typ Ryzen 3600-propp beggad för runt 1200kr. Kommer räcka mycket länge, men framför allt så har du en plattform som är väldigt uppgraderingsbar och som sparar dig mycket pengar om några år då du ska uppgradera. Då är det bara för dig att köpa en ny Ryzen-propp så är du klar.

Av samma skäl hade jag då kikat lite mera på att välja nätagg, chassi och kylning som har längre livslängd. Jag hade köpt ett Seasonic Core (eller Focus, helst), guldspeccat med LÅNG garantitid. Kostar en hundring eller två extra men gör att det kommer räcka igenom 2-3 uppgraderingar till, minst. Hade aldrig köpt ett billigt agg, eller för den delen, något annat agg än Seasonic (möjligen Corsairs högre serier).

Hade vidare också tagit ett Meshify C alla dagar över varje annat chassi i den prisklassen. Är du prestanda-onanist, försök hitta ett Phanteks p400a eller Lancool 215. En p400a, lancool 215 eller meshify kommer hjälpa mycket i en situation då du kanske inte vill spendera massor av pengar på fläktar. Kommer att spara dig pengar i det långa loppet.

Kan också propsa på vad andra sagt här om cpu-kylare, lägg absolut till en Pure Rock 2 då stock fans är helt outhärdliga. Har du sen pengar över skulle jag såsmåningom försöka hitta ett par Noctuafläktar (kanske beggat), väldigt hög quality of life-uppgradering att få typ ljudlös dator.

Som flera andra har tipsat om hade jag också tänkt över en eller två gånger om ett 1660 Super för 4k är idealiskt. Jag hade INTE köpt ett beggat GTX1080 eller något äldre, men jag hade tveklöst köpt något mera temporärt kort (typ GTX960) ett tag och sedan hållit utkik för ett RTX3060 eller något. De kommer regelbundet såna för 5-6k (köpte ett EVGA 3060 på dustin för 5400kr för två veckor sedan). Det är en prisökning på 40-50% från ett 1660 Super, men prestandaökningen är väsentligen mer än 50% och du kommer kunna ha det länge.

Med dessa förändringar, särskilt Ryzentipset, kommer ditt datorägande bli mycket billigare sett över en lite längre period.

Permalänk
Medlem

Stort tack för er feedback!