Tycker min portabla AC inte ger samma svalkande och kylande effekt längre. Vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Tycker min portabla AC inte ger samma svalkande och kylande effekt längre. Vad kan vara felet?

Köpte min portable AC för cirka 1.5-2 år sedan. Kör den ganska effektivt på sommrarna när det varit varmt och tycker den funkat väldigt bra.

Men slutet på förra sommaren tycker jag inte att man fick den där svalkande ''AC'' känslan längre. Luften kändes mer bara lite sval som kom ut.

och när jag startar upp den nu igen så känner jag samma sak.

Den gick på cirka 5500 så inte en jättebillig variant.

Försämras portabla AC's prestanda med åren? Eller finns det något jag kan göra.

Läste på någon engelsk sida att man måste fylla på kylmedium. Tror det heter R290 eller något liknande.

Men ser inte någonstans vars på maskinen eller i manualen vars man skall göra det, eller hur mycket.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen om den ens går att fylla på. Portabla AC brukar vara helt förslutna. Om det är hål i den kanske du kan reklamera den. Dom fasta som vi installerade krävdes att en ”AC tekniker” först tömde rören på all luft med nån vakummaskin och sedan fylldes den på med en annan maskin och mätare. Såg inte helt lätt ut.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min på Elgiganten så sade säljaren att jag borde köpa till försäkring då det var vanligt med att den slutade fungera....

Men ja, de försämras precis som i din bil med åren. Vissa packningar kan vad jag har förstått torka när maskinen inte används, och där tex. kan det då läcka ut kylmedia.
På min finns det möjlighet att fylla på, och det finns hemsidor att köpa ny gas på även om det egentligen ska vara en behörig person som ska utföra detta arbete.
Brukar finnas en lapp som beskriver kylmediat som används, och hur mycket det ska vara.

Egentligen får man inte fylla på, då detta betyder att systemet är otätt, så egentligen ska en tekniker leta upp läckan och åtgärda läckan innan det fylls på ny kylmedia.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Mäta är att veta

Termometer där insugsluften är, utblåset för kalluft, utblåset för varmluften i slangen och också energimätare 36-2897 på Clas ohlson för 149:- just den, inte någon annan! för att mäta effektförbrukning. också om möjligt en hygrometer för luftfuktigheten.

mät för temperaturdiff mellan in och utblås (kallaste luftstråket du kan hitta helst innan för utblåsets grill), utblåstemperaturen på hetluftslangen (vid maskins utblås, inte ändan av slangen) samt energiförbrukningen kan ge hint om maskinen fungerar rimligen bra. - är det väldigt het utluft i slangen (> 60 grader C) så fungerar inte luftevakueringen genom slangen bra och kompressorn går tungt (mätt som hög effektförbrukning) moderna portabla AC har ofta inte mycket mer än 45 grader C på utblåset så är det 50 och närmare 60 grader C så är det tecken på för lite luft genom slangen av någon orsak (tex förlängd slang - det räcker, man måste öka diametern om man skall förlänga slang för att luftmotståndet inte skall öka för mycket)

temperaturdiffen mellan in och ut kalla utblåssidan bör vara över 10 grader, uppemot 12-15 grader C vid full fart men kan variera med pådrag och inte minst också av luftfuktighet och hur mycket fukt som kondenseras ut till vatten av evaporatorn - blöder det ut mycket kondens så är temperaturskillnaden mindre.

Rådande luftfuktigheten har stor påverkan när det gäller den upplevda kylan och vid hög luftfuktighet som brittsommar och rötmånad är det lätt att man upplever att AC tappat kylkapaciteten - i själva verket är att en stor del av kyleffekten går åt till att kondensera ut vatten och kan vara mer än hälften av kyleffekten vid tropisk fuktnivåer.

---

Sådana enhetsmaskiner som portabel AC brukar inte läcka köldmedium - om man tittar på alla kylmaskiner som tillverkas så är den här typen av maskiner likväl som vitvaror (kyl/frys) dom som släpper ut allra minst med köldmedel under dess livstid - vi skall inte prata om värmepumpar och mataffärs-kyl/frys och fastighets-kyla i hur mycket de har släppt ut under åren - likväl bil-AC.

men visst, det kan vara otur med en por eller vibrations-spricka som gör att gasen pyser sakta ut, men det kan man lista ut med temperaturmätninga till viss sannolikhet som ovan innan man behöver öppna maskinen och det finns ingen som tycker det är lönt pengarna för att en kylnisse skall titta på en portabel AC, man köper en ny, typ.

---

R290 är köldmediebeteckningen för ren Propangas (samma som du har till gasgrillen men där inte i ren form, vitvaror kör sedan mycket länge med R600a vilket är samma som isobutan - tändargas i cigarettändare typ) och idag finns bara att köpa maskiner med R290-fyllning och kanske i vissa modeller R32 och det är för att de gamla köldmedlen som R134a, R404A, 407C, 410A fasas ut av EU för deras höga GWP-värden.

Finns Portabla AC med R407C eller R410A att köpa så är det gamla lagervaror och egentligen säljförbud på dessa.

---

Man skall inte själv försöka fylla en sådan maskin om man inte är mycket påläst hur dessa fungerar och kan med termometrar och fingrar mäta och känna sig fram om maskinen fungerar rimligen bra - dessa maskiner är mycket exakt fyllda och lite för lite och lite för mycket är inge bra och man med kunskap och temperatruprobar på rör (inloppet av kompressorn, inlopp och utloppet av evaporator, utloppet av kompressor, inlopp och utlopp av kondensorn) deduktiv lista ut var optimumet för fyllningen är.

Ofta är det bara en gasanslutning på kompressorns service-ledning och mätning enbart sugtryck ger inte lika mycket information som om man mätte både sugsidan och trycksidan samtidigt, så det mesta är att mäta temperatur på olika punkter och lyssna när flashgas börja höras eller inte höras för rätt fyllnadnivå (gällande kapillärsystem).

Permalänk
Avstängd

EU borde lägga sin tid på att göra en-slangs-AC olagligt och kräva att VARJE AC har två slangar, vilket jag beskrev anledningen till i en annan tråd: #19062679

Anyway, "Den gick på cirka 5500 så inte en jättebillig variant" - vilken modell köpte du? Det är mer intressant att veta om det är random China än vad den kostade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

energimätare 36-2897 på Clas ohlson för 149:- just den, inte någon annan!

Vad är det som utmörker den och gör den till det självklara valet? Tänkte köpa en mätare och undrar varför jag bör denna och inte en för 70 kr och 8 kg potatis😊

Permalänk
Medlem

Det är ingen fel mer R290 - det handlar bara om arbetssätt när man hanterar gasen - folk tankar bensin vid macken var dag och gasen i tankhålet (som är stor del butangas) är precis lika farligt som R290 och ingen är idiotisk nog att vifta med en tändsticka där...

R32 är också klassad brandfarlig gas och måste hanteras på samma sätt som R290. dessutom brinner R32 med mycket giftiga gaser som fluorväte och fluorfosgen (ca 10 ggr av halten av fluorvätet) - man behöver inte många andetag av bränngaserna från gasen förrän man är i livshotande tillstånd. Samma gäller för HFO1234yf som används i dagens bil-AC.

Faktum är att R290 och R600a är bättre än någon av de syntetsiska gaserna när det gäller teoretisk COP, det finns anledning varför R600a slog ut R12/R134a - det var inte för olika förbud som drev på, det var mer kyla för mindre med el!!!

min gamla bil med AC har aldrig gett så bra kyla som när jag fyllde med HC-blandning, när den började läcka innan reparation och dessutom arbetade både kompressor och kondensor svalare trots bättre kylverkan - laddningsmängderna är runt 100-150 gram HC-blandning för full kylverkan i en maskin som skall ha 470 gram R134a.

Skillanden är så mycket att man säger 'fan, har köldmedelsindustrin lurat oss hela tiden till sämre fungerande köldmedel med just FUD om olika köldmedels hyptetiska situationers brandfara som aldrig inträffar i verkligheten för att välja deras produkter' - och den nuvarande HFO1234yf är den värsta av alla - skulle man ersätta gasen med HC-blandning så kommer bilägaren märka det mycket med snabbare och kallare kyla för att man ökade kylkapaciteten med 30% i ett snäpp!

Det är ju så att dagens AC i dagens bilar är inte byggda ett dugg annorlunda än när de var fyllda med R134a och för att HFO1234yf skall fungera nära ekvivalent så måste man ha en värmeväxlare mellan suggasen och kondensatet pga. HFO1234yf stora värmekapacivitet i gas och vätska och låga förångningsvärme - och det har man struntat i de flesta fallen (jag har i alla fall inte hittat något sådant på AC-rörledningarna i nya bilar) , inte heller skalat upp kompressor och ledningssystemet 30% för tillräcklig massaflöde, så har man idag stället 30% lägre max kylkapacitet än med R134a-fyllning och dessutom fungerar dålig och ger dålig med kyla när man startar med riktigt varm bil - för att kondensatet är het när den går in i evaporatorn och nästan allt går åt för att kyla ned sig själv pga. sin låga förångningvärme och det blir bara liten skvätt kvar som ger aktiv kylan i evaporatorn.

HFO1234yf är en skitgas!!! och inte så miljövänligt heller pga. de mycket (oändligt) långlivade nedbrytningsprodukter som TFA som bildas i mycket högre uträkning med HFO1234yf och andra HFO köldmedel än tex. nedbrytning av R134a och R32 i atmosfären.

Permalänk
Medlem

Just protabel AC finns en anledning till korta garantiperioder. Räkna med några säsonger sen går det utför.
Köpte till försäkringen jag med (170kr med personalrabatt) men den gäller ju dock bara ett år.

Den 5 års garanti man kan köpa till på TV hade varit riktigt fint på AC istället.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Just protabel AC finns en anledning till korta garantiperioder. Räkna med några säsonger sen går det utför.
Köpte till försäkringen jag med (170kr med personalrabatt) men den gäller ju dock bara ett år.

Den 5 års garanti man kan köpa till på TV hade varit riktigt fint på AC istället.

Jag har nog aldrig köpt en försäkring på något ställe. Förutom person, hem och bil. Överraskad att se det :). Tolkar det som ren blåsning när drulle t.ex täcker mycket.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Just protabel AC finns en anledning till korta garantiperioder. Räkna med några säsonger sen går det utför.
Köpte till försäkringen jag med (170kr med personalrabatt) men den gäller ju dock bara ett år.

Den 5 års garanti man kan köpa till på TV hade varit riktigt fint på AC istället.

Det går om du handlar på tretti.se iallafall. Där kan du köpa 1 års försäkring mot "alla skador inklusive olyckor" för 159kr och kan sedan förlänga den +1 år i taget.

"Ersättning för skada vid t.ex tappskada, fukt/vatten, främmande element i maskinen (t.ex. en hårnål).
Skydd mot funktionsfel på grund av slitage (undantaget batterier)
Ingen självrisk
Möjlig förlängning med ett år i taget i upp till 4 år."

Detta gäller alltså även portabel AC.

Men jag köpte min utan försäkring. Handlade ett bra icke-skräpmärke som är känt för bra kompressor som håller år efter år efter år. Dock skulle jag aldrig ens köpa kinavarianterna som är kända för att kunna gå sönder inom bara en vecka. Det kanske mest chockerande är att de flesta portabla AC på prisjakt är opålitliga, generiska modeller från Kina som Europeiska företag sätter sin logga på. Läs om kinavarianterna längst ner i denna post: #19062679

Det är lätt att bli lurad om man köper kinavarianter. Och det går inte att döma av priset eftersom vissa företag tar högt betalt trots den låga kvaliteten. Ett av de bästa sätten att känna igen dem är istället att titta på kontrollpanelen. De som kommer från samma kinesiska OEM har samma kontrollpanel/ikoner. Ni ser exempel i den länkade posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag har nog aldrig köpt en försäkring på något ställe. Förutom person, hem och bil. Överraskad att se det :). Tolkar det som ren blåsning när drulle t.ex täcker mycket.

En ac för 3700kr (5800kr utan rabatt) och och du åker på en självrisk på 1500kr svider lagom hårt.
40% av totalkostnaden med drulle, Har barn och hund med så risken att den blir vält är stor.

För en kostnad på runt 15kr i månaden så blir det svårt att inte ta det:
- Täcker både inre och yttre oförutsedda skador – inklusive vätskeskador
- Gratis reparation av produkten eller ersättning i form av en ny produkt
- Ingen självrisk, åldersavdrag eller dolda avgifter
- Avtalet omfattar alla tillbehör som ingår i originalförpackningen
- Snabb leverans vid skada – 9 av 10 löses vid det första samtalet

Skrivet av dextrodammit:

Det går om du handlar på tretti.se iallafall. Där kan du köpa 1 års försäkring mot "alla skador inklusive olyckor" för 159kr och kan sedan förlänga den +1 år i taget.

"Ersättning för skada vid t.ex tappskada, fukt/vatten, främmande element i maskinen (t.ex. en hårnål).
Skydd mot funktionsfel på grund av slitage (undantaget batterier)
Ingen självrisk
Möjlig förlängning med ett år i taget i upp till 4 år."

Då tappar jag personalrabatten som var riktigt najs denna gången, annars är det ett alternativ. 13kr i månaden är inga pengar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gx rade:

Köpte min portable AC för cirka 1.5-2 år sedan. Kör den ganska effektivt på sommrarna när det varit varmt och tycker den funkat väldigt bra.

Men slutet på förra sommaren tycker jag inte att man fick den där svalkande ''AC'' känslan längre. Luften kändes mer bara lite sval som kom ut.

och när jag startar upp den nu igen så känner jag samma sak.

Den gick på cirka 5500 så inte en jättebillig variant.

Försämras portabla AC's prestanda med åren? Eller finns det något jag kan göra.

Läste på någon engelsk sida att man måste fylla på kylmedium. Tror det heter R290 eller något liknande.

Men ser inte någonstans vars på maskinen eller i manualen vars man skall göra det, eller hur mycket.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Är detta en AC med bara en enhet? Är det en delad enhet så finns ju slangar emellan som måste hanteras på ett vettigt sätt, men med bara en enhet finns ju inga sådana problem. I så fall hade jag reklamerat den om den är mindre än 2 år. Egentligen skulle du ha reklamerat den redan förra sommaren när du upptäckte problemet då problem måste reklameras inom 3 månader, men skadar inte att prova.

AC brukar försämras över tid, men inte efter så kort tid som du haft denna. Att de försämras beror på att packningar torkar och annat som skapar mikroläckor där gasen sipprar ut. Visst kan man fylla på mer gas. Du kan inte göra det själv, men det finns många företag som gör, men tätar du inte läckan så försvinner gasen igen, oftast snabbare än gången innan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En ac för 3700kr (5800kr utan rabatt) och och du åker på en självrisk på 1500kr svider lagom hårt.
40% av totalkostnaden med drulle, Har barn och hund med så risken att den blir vält är stor.

För en kostnad på runt 15kr i månaden så blir det svårt att inte ta det:
- Täcker både inre och yttre oförutsedda skador – inklusive vätskeskador
- Gratis reparation av produkten eller ersättning i form av en ny produkt
- Ingen självrisk, åldersavdrag eller dolda avgifter
- Avtalet omfattar alla tillbehör som ingår i originalförpackningen
- Snabb leverans vid skada – 9 av 10 löses vid det första samtalet

Vilka för saker har du extraförsäkring på idag? Hur många?

Mest nyfiken, kommer inte dra upp nått i stil med "ÖÖÖHH du har ju 20 saker och det är ju mer än självrisken, ÖÖÖHHH!"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Köpte min portable AC för cirka 1.5-2 år sedan. Kör den ganska effektivt på sommrarna när det varit varmt och tycker den funkat väldigt bra.

Men slutet på förra sommaren tycker jag inte att man fick den där svalkande ''AC'' känslan längre. Luften kändes mer bara lite sval som kom ut.

och när jag startar upp den nu igen så känner jag samma sak.

Den gick på cirka 5500 så inte en jättebillig variant.

Försämras portabla AC's prestanda med åren? Eller finns det något jag kan göra.

Läste på någon engelsk sida att man måste fylla på kylmedium. Tror det heter R290 eller något liknande.

Men ser inte någonstans vars på maskinen eller i manualen vars man skall göra det, eller hur mycket.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Min portabla AC har ett filter man behöver tömma då och då, har jag glömt så brukar kylan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vilka för saker har du extraförsäkring på idag? Hur många?

Mest nyfiken, kommer inte dra upp nått i stil med "ÖÖÖHH du har ju 20 saker och det är ju mer än självrisken, ÖÖÖHHH!"

Bara ACn
Sen +5 års garanti på min LG CX 65* (dock ingen försäkring)

thats it

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället