Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Så hemskt på alla iva att man nu kan lägga ner vissa iva-avd tydligen

https://twitter.com/Sven_Roman/status/1392079853235671040?s=1...

Och du läste bara rubriken?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Vi har ännu inte koll på ev långtidseffekter/biverkningar av vaccinen. 180st har dött efter att ha tagit Pfizers vaccin ( https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i... se pdf)

Du läser in det du vill. Det du refererar till handlar om misstänkta biverkningar, det står till och med i länken.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagarbosse:

Underdödligheten under 2021 är bättre än på länge, bäst av alla år sedan åtminstone 2015 (alla år som jämförs av Socialstyrelsen här).

https://datawrapper.dwcdn.net/PKVla/58/

Jag har personligen inget större problem att förstå folk som är skeptiska till att nu ha tvingande restriktioner i samhället (den som är rädd kan väl stanna hemma - problem löst) och att vaccinera friska personer (ej riskgrupp) under 65 år, personer som ändå inte dör av viruset. Men heeey, jag är väl bara en högerextrem rysk antivaxxxer-foliehatt förstås.

Vi har ännu inte koll på ev långtidseffekter/biverkningar av vaccinen. 180st har dött efter att ha tagit Pfizers vaccin ( https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i... se pdf)

Blev inget vaccin för mig när jag läste det där...

Skämtar dåligt. Bokar ny tid då jag fuckat dygnsrytmen.

Det är viktigt att kontrollera varje dödsfall i samband med vaccin. Samtidigt så kommer det alltid finnas de som dör i samband med vaccin trots att vaccinet inte hade någonting med det att göra. Det är dock intressant att följa upp och studera om det hade orsakssamband direkt eller indirekt via en tredje samverkande faktor.

Vissa människor dör efter att de har gått på bio. Är det biobesöken som orsakade dödsfallen då? Visst, de kanske åt för mycket smörpopcorn men då var det ju inte riktigt biobesöket utan smörpopcorna. Läs även hur många som har dött efter att ha tagit körkort. Därför måste vi stoppa utfärdandet av körkort!

Till sist: en långtidseffekt av att vara levande - hur man än lever - är att man dör.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Underdödligheten under 2021 är bättre än på länge, bäst av alla år sedan åtminstone 2015 (alla år som jämförs av Socialstyrelsen här).

https://datawrapper.dwcdn.net/PKVla/58/

Underdödlighet? Hur faen läser du kurvorna du länkade till?

2020 visar ju på en klar överdödlighet fastän vi har restriktioner för begränsning av smittspridning, 2021 börjar högt och klingar sen av.
Vi kan vara glada att det klingar av som det gör nu, det visar på att restriktionerna har verkan. Sen bidrar säkert vaccineringen även den.
Inte en tanke på att restriktioner även begränsar smittspridningen av andra sjukdomar som även dom har en viss dödlighet. Influensa som ex.

En annan indikator som direkt har en korrelation till över/under-dödlighet är medellivslängden, medellivslängden sjönk 2020, vilket då ger en indikation på att vi har en överdödlighet.

Skrivet av Bagarbosse:

Jag har personligen inget större problem att förstå folk som är skeptiska till att nu ha tvingande restriktioner i samhället (den som är rädd kan väl stanna hemma - problem löst) och att vaccinera friska personer (ej riskgrupp) under 65 år, personer som ändå inte dör av viruset. Men heeey, jag är väl bara en högerextrem rysk antivaxxxer-foliehatt förstås.

Hur långt tänkte du här?
(den som är rädd kan väl stanna hemma - problem löst)
Förutsätter du att alla har ett rulla tummarna jobb?

Å var fick du det ifrån att INGEN frisk person under 65-år dör av viruset.
Du kan inte ha mer fel!
Är ju ett antal länkar i tråden som visar på motsatsen...

Skrivet av Bagarbosse:

Vi har ännu inte koll på ev långtidseffekter/biverkningar av vaccinen. 180st har dött efter att ha tagit Pfizers vaccin ( https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i... se pdf)

Långtidseffekter av vaccinet kanske vi inte vet, men vi vet effekten av tidigare vacciner som även dom har biverkningar.

Har du någon gång funderat över hur ett vaccin fungerar?

Ett vaccin skall träna immunförsvaret, inrapporterade biverkningar är dom mest förekommande symptomer som även finns med den verkliga sjukdomen, men i mycket mildare form.
Personligen så skulle jag själv vara mycket skeptisk till ett vaccin som inte visar dom lättare symptomerna, ställa mig frågan om det verkligen har avsedd verkan.
Därav så skulle jag i detta fallet föredra att få "Vaxzevria".

Du nämner även att "180st har dött efter att ha tagit Pfizers vaccin", det är misstänkta fall efter vaccinering som rapporterats vilket inte är likvärdigt med att vaccinet dödat dom. Bidragande orsak, kanske.
Kanske, då det skall utredas! Innan dess så...

Misstanke och orsak är inte samma sak!
Allt är inte enbart svart eller vitt, något högerextrema ryska antivaxxxer-foliehattar verkar ha fått för sig.

Tycker nog att det beskrivs rätt bra här: Dödsfall behöver inte ha koppling till coronavaccinen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagarbosse:

Jag har personligen inget större problem att förstå folk som är skeptiska till att nu ha tvingande restriktioner i samhället (den som är rädd kan väl stanna hemma - problem löst) och att vaccinera friska personer (ej riskgrupp) under 65 år, personer som ändå inte dör av viruset. Men heeey, jag är väl bara en högerextrem rysk antivaxxxer-foliehatt förstås.

Du låter åtminstone som en då du möjligen har knaprat i dig deras så kallade "motargument" om vaccinen på diverse "nyhetssajter som lyfter fram sanningen i dagsljuset - det alla andra annars blundar för".

Vissa "friska" personer kan ha underliggande brister i kroppen som de möjligen skulle ha upptäckt i senare ålder men som ett svårt sjukdomsförlopp av COVID-19 kan utlösa mycket tidigare varav unga på IVA.

Det är bokstavligen talat rysk roulette med viruset huruvida du får en patetisk förkylning eller får kämpa mot liemannen.

Ta exempelvis någon med rätt mycket kolesterol i kroppen (på grund av mycket skräpmat som mycket liten) men som annars är frisk och med normalt BMI. COVID-19 är en vaskulär sjukdom som då kan orsaka en blodpropp hos denna person som annars kanske hade fått det mycket senare i livet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

ja covid beter sig väldigt underligt.. hela vår familj fick det

Kärringen: fick de först , hade en löjlig hösta som hon först trodde ha pga pollen (hun brukar ha den hostan var vår) men de va covid, några dagar senare huvudvärk från helvetet i 1-2 dar sen blev hon bra...

Jag: Feber dag1 sen huvudvärk i 12 dar samtidigt som hosta o tappad smak...

barnen... 5 och 11 år märktes de inte ett skit på mer än att de va positiva på testet

Ingen följdverkan hos någon i familjen?

Har nog aldrig haft något som varit mer underligt, lätt feber med en konstig frossa, huvudvärk i omgångar, nysningar, konstigt varm runt ögonen, extremt trött och krypningar i huden (mest i hårbotten, ansiktet och armarna) som kom i omgångar, så man trodde det var insekter i sängen, ledvärk (kändes lite som tennisarm).
Men inga problem med luftrören, fastän jag är rökare.

Covid varade i 8-dagar för mig.

Värst var ändå effekterna efteråt, ork och kondition var som bortblåst.

Yrselanfall? Som kom plötsligt och helt slog omkull en, helt omöjligt att fästa blicken på något då allt föreföll hoppa runt.

Första kom 3-4 veckor efter Covid, hämtade en kopp kaffe och var på väg ut då jag plötsligt gick rakt in i dörrkarmen.
Fick krypa till sängkammaren, inte det lättaste då balansen fungerade dåligt även på alla fyra. 3-timmar senare försvann det lika plötsligt som det kom.

Yrselanfallen? kom sen med längre och längre mellanrum under en 7-månaders period och varade kortare tid, det sista var runt 30-minuter. Har totalt haft 6 yrselanfall, tror att dom är borta nu.

Kondition och ork har så smått börjat att återvända.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kommentarsfältet är som saxat från Flashback...

Ja, verkligen.

En plats att besöka när man vill ha en dos av alternativ verklighet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Vila i frid

Så stor skillnad är det inte mellan Sweclockers & Flashback vad gällande anti-vaxxare, det enda uppenbara är nog att bildningsnivån och inkomst som på Swelockers förmodat är högre verkar överensstämma rätt bra med vad undersökningar visar - att lägre bildningsnivå och lägre inkomst ger anti-vaxxers och konspirationsteorier. Bägge fora modereras och uppmaningar till brott t.ex. tas bort. Största skillnaden är att Flashback tillåter dimwits, spån och annat bös att göra sin röst hörd.

Permalänk

Tid bokad för 1:a sprutan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Atm så kommer jag inte självmant boka in en tid för vaccinet nej. Jag vill inte ta upp en plats mot någon som kanske behöver det mer än mig, men jag kommer ta det när det väl är dags.

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Atm så kommer jag inte självmant boka in en tid för vaccinet nej. Jag vill inte ta upp en plats mot någon som kanske behöver det mer än mig, men jag kommer ta det när det väl är dags.

Du kommer ju inte att bli kallad till vaccinering, det får du styra själv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Moderna spruta 1 tagen i förra veckan, biverkning lite öm i biceps ett par dagar.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rismik:

Moderna spruta 1 tagen i förra veckan, biverkning lite öm i biceps ett par dagar.

Moo-döörna!

Biceps? Sprutade de in i dina Karl Alfred-muskler?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Man får väl ha åsikter och tankar utan att tro sig själv placerad över andra?

Vad du skrev tycker jag är en del av problemet med informationen kring covid. För att jag uppvisar skepsis eller inte verkar ha samma åsikt som dig så placerar du mig på en piedestal och hävdar att jag ser ned på andra?

Inte cool. Inte sant.

Opposition, upplysning, zoner och vaccinpass.

Rena rama spelstoryn

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Så hemskt på alla iva att man nu kan lägga ner vissa iva-avd tydligen

https://twitter.com/Sven_Roman/status/1392079853235671040?s=1...

Har du bara läst rubrik eller vadå?

Ja det har varit pressat, tillräckligt pressat för att 10 regioner ska ha aktiverat krislägesavtalet under pandemin för att kunna rädda bemanningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Så hemskt på alla iva att man nu kan lägga ner vissa iva-avd tydligen

https://twitter.com/Sven_Roman/status/1392079853235671040?s=1...

Efter att kört personalen hårt under lång tid behöver dom få vila och tid för återhämtning, typ semester. Istället för att tunna ut bemanningen lite överallt så är det mer kostnadseffektivt att stänga en avdelning. Skulle tro att många fler avdelningar kommer att stängas nu över sommaren.

Känns som du läser in det du vill i den lilla faktoiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Så stor skillnad är det inte mellan Sweclockers & Flashback vad gällande anti-vaxxare, det enda uppenbara är nog att bildningsnivån och inkomst som på Swelockers förmodat är högre verkar överensstämma rätt bra med vad undersökningar visar - att lägre bildningsnivå och lägre inkomst ger anti-vaxxers och konspirationsteorier. Bägge fora modereras och uppmaningar till brott t.ex. tas bort. Största skillnaden är att Flashback tillåter dimwits, spån och annat bös att göra sin röst hörd.

Varför pratar du så mycket om flashback?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Underdödligheten under 2021 är bättre än på länge, bäst av alla år sedan åtminstone 2015 (alla år som jämförs av Socialstyrelsen här).

https://datawrapper.dwcdn.net/PKVla/58/

Jag har personligen inget större problem att förstå folk som är skeptiska till att nu ha tvingande restriktioner i samhället (den som är rädd kan väl stanna hemma - problem löst) och att vaccinera friska personer (ej riskgrupp) under 65 år, personer som ändå inte dör av viruset. Men heeey, jag är väl bara en högerextrem rysk antivaxxxer-foliehatt förstås.

Vi har ännu inte koll på ev långtidseffekter/biverkningar av vaccinen. 180st har dött efter att ha tagit Pfizers vaccin ( https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i... se pdf)

Det du länkar till innebär inte alls det du vill tolka det till att betyda.

Inse att FHM kan detta bättre än vad du kan. Inse att det är fakta och vetenskap det handlar om och att ditt tyckande är av noll och platt intet värde bredvid vad FHM säger. Som man brukar säga: tänka fritt är stort men tänka rätt är större. Så bara gör som FHM säger. I brist på ännu bättre kunskap så är det den smartaste attityden. Lugnast för alla inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Underdödligheten under 2021 är bättre än på länge, bäst av alla år sedan åtminstone 2015 (alla år som jämförs av Socialstyrelsen här).

https://datawrapper.dwcdn.net/PKVla/58/

Jag har personligen inget större problem att förstå folk som är skeptiska till att nu ha tvingande restriktioner i samhället (den som är rädd kan väl stanna hemma - problem löst) och att vaccinera friska personer (ej riskgrupp) under 65 år, personer som ändå inte dör av viruset. Men heeey, jag är väl bara en högerextrem rysk antivaxxxer-foliehatt förstås.

Vi har ännu inte koll på ev långtidseffekter/biverkningar av vaccinen. 180st har dött efter att ha tagit Pfizers vaccin ( https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i... se pdf)

Vi vet däremot att ca 16000 i sverige idag lider av långtidseffekter av viruset. Det vi inte vet är hur länge de skall leva med detta.
https://www.svd.se/16000-i-sverige-med-langtidscovid
Det finns så mycket skräp på nätet angående covid19 och framförallt antivaxxare är extremt flitiga med att trolla med olika statistiker hit och dit där de medvetet utelämnar olika faktorer.
I grunden är detta ett sätt att övertyga sig själva om varför de inte skall/vågar ta sprutan. De vill ha bekräftelse från andra helt enkelt och många går på detta tyvärr.

Fakta är fakta. Covid19 är en sjukdom som kan vara dödlig. Vaccinet skyddar dig mot att få dödliga komplikationer från Covid19 infektionen. Den minskar även risken att du skall bli smittad och att du kan smitta andra (eftersom en omsmittad inte kan smitta andra)
Har man antikroppar mot Covid19 på grund av att man haft det kan man vänta med vaccinationen tills köerna lugnat ner sig. Man har redan ett bra skydd mot smittan och risken att bli dödligt sjuk.

Väljer man att tro på antivaxxare som är allt från barnpsykologer till bagare måste man vara medveten om att man tar detta beslutet även för de som lever nära.

Narcolepsi drabbade 440 stycken i Sverige när vi vaccinerade mot svininfluensan. Det var 6 miljoner människor i Sverige som fick den sprutan. Det är väldigt tragiskt.
Anledningen verkar vara att en av biverkningarna av själva svininfluensan verkar vara just narkolepsi. I kombination med vävnadstyp HLA-DQB1*06:02 som en viss procent av befolkningen har (alla som fick Narkolepsi i sverige, 440 st, har den vävnadstypen)

Covid19 vaccinet har absolut ingen liknande biverkning eftersom det är gjort på ett helt annat sätt. Jag kommer absolut ta vaccinet. Ligger som en iller på bokningssidorna för min första dos, men har inte haft tur än så länge.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Största problemet med dagens informationssamhälle är att det är så lätt och sprida desinformation.

Detta ihop med att alla människor har en viss confirmation bias, och att personer man ofta lyssnar på för opinions då sprider information som stämmer överens med ens confirmation bias.

Det är viktigt för alla att lära granska källor kritiskt och utmana sin egen confirmation bias.

Om vi nu pratar om Corona, så borde det inte vara politiskt laddat. Vi borde lyssna på hälsomyndigheter och experter inom området, och inte vad Tucker säger på FoxNews, eller Joe Rogan för den delen. oavsett vad du tycker om dem i vanliga fall.

Bara för att slå hål på de värsta desinformationerna;

  • Vetenskapen har inte blivit "rushed" i utvecklingen av detta vaccin. Man har forskat på corona virus i åratal, och hade redan en bra headstart innan pandemin (inget nytt typ av virus)

  • Program som Operation Warpspeed (som faktiskt startardes under trump) handlar mer om att ta bort byrokrati, och parallellisera uppgifter som normalt sett görs sekventiellt för att på såvis får ner utvecklingstiden

  • Alla västerländska vaccin har gått igenom samma kliniska studier som alla andra vaccin, ingen skillnad. Vissa studier är även större än normala vaccin studier

Bara värt och länka igen;
artikel om varför långtida biverkningar är ossanolika för covid vaccinen;
https://www.chop.edu/news/long-term-side-effects-covid-19-vac...
Med så många miljoner som är vaccinerade med alla vaccin, så är risken för någon "hemlig biverkning" i stort sett 0, så alla som "vill vänta och se". Finns ingen anledning, hade någon hemsk vi biverking som narkolepsi vart kopplad till något av dessa vaccin så hade vi sett det vid det här laget redan. (vid H1N1 viruset så upptäcktes den biverkningen vid vecka 7 av vaccineringen)

Om varför alla vaccin är bra, och varför man inte behöver tänka så mycket på effektivitetsgraden (då den inte betyder samma om inte vaccinen var del av samma kliniska studier)

Och John Olivers program om vaccin skepsis och desinformation, värt och se på om man är "on the fence)

Let's help end the pandeminc!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Underdödligheten under 2021 är bättre än på länge, bäst av alla år sedan åtminstone 2015 (alla år som jämförs av Socialstyrelsen här).

https://datawrapper.dwcdn.net/PKVla/58/

Hur läser du ut underdödlighet ur det materialet? Man redovisar antalet döda per vecka, inte över- resp. underdödlighet. Det finns inte heller någon notis om vad man skulle kunna kalla "normaldödlighet". Det är klart att det ser ut som en fallande trend för 2021 men dels har vi bara hittills inrapporterade dödsfall och dels går det inte att extrapolera den typen av data in i framtiden. Den fallande trenden tar dessutom inte bara hänsyn till covid-19 utan statistiken talar om samtliga dödsfall och redan kan man konstatera att andra smittsamma sjukdomar har minskat till följd av att vi håller avstånd, inte samlas i stora grupper och har en bättre handhygien än vanligt och de sjukdomarna tar i vanliga fall ett antal liv varje år. Så ingenting i det refererade materialet säger något specifikt om just covid-19, bara att det finns en fallande trend just nu.

Kuriosa i sammahanget: Den enorma omfattningen av digerdöden under medeltiden berodde delvis på att många trodde att jordens undergång var nära och att det därför gällde att festa och leva loppan innan slutet kom. Som en reaktion på det dök de s.k. gisslarbröderna upp, som trodde att man genom att genomgå Kristi lidande skulle kunna vända smittan. De gick omkring och piskade sig själva och varandra blodiga. Både festandet och självspäkningen bidrog till att pesten spreds snabbare och till slut kom att döda mellan 30 och 40% av befolkningen.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt förvånad att det inte dykt upp någon tomte som hävdar att kolloidalt silver botar eller skyddar mot covid. Annars brukar ju sådana dyka upp i hälsorelaterade diskussioner lite överallt.

Jag kan tycka det är skrämmande att så många lyssnar på diverse okända personer som sprider lögner och direkt skriker "äntligen någon som säger sanningen" samtidigt som de helt förkastar forskning och vetenskap. När det gäller saker som platt jord och att månlandningarna skulle vara fejkade är det ganska harmlöst men nu gäller det en extremt smittsam sjukdom som dödar många människor, då blir det direkt farligt.

Jag har ärligt talat svårt förstå hur någon kan tro på en helt okänd människa på youtube, någon alternativ mediesajt eller dylikt framför forskare och experter som jobbar med detta dagligen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av landahl:

Varför pratar du så mycket om flashback?

Vad är det du vill veta om Flashback - gällande Covid-19 vaccin? Som info, själv är jag på Sporthoj, Sweclockers och Flashback beroende på vad som diskuteras. Fora som fora, alla tre modereras och uppmaning till brott renderar avstängning. Banhof's Karlung skrev en rätt bra artikel i ämnet. https://www.svd.se/fel-att-kartlagga-de-som-skriver-anonymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det du länkar till innebär inte alls det du vill tolka det till att betyda.

Inse att FHM kan detta bättre än vad du kan. Inse att det är fakta och vetenskap det handlar om och att ditt tyckande är av noll och platt intet värde bredvid vad FHM säger. Som man brukar säga: tänka fritt är stort men tänka rätt är större. Så bara gör som FHM säger. I brist på ännu bättre kunskap så är det den smartaste attityden. Lugnast för alla inblandade.

Japp, jag lyssnar på myndigheterna. Duger WHO's och FHM's rådgivare?

"när det gäller alla sjukdomar är det bättre att ha haft sjukdomen än vaccinet. Infektionen ger en mer komplett immunitet än vaccinet."

Eller tror du att man nu de senaste veckorna har kommit fram till någonting historisk kring just denna sjukdom och detta nödgodkända vaccin, något som mänskligheten inte någonsin förr skådat?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/giesecke-det-ar-inte-saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Japp, jag lyssnar på myndigheterna. Duger WHO's och FHM's rådgivare?

"när det gäller alla sjukdomar är det bättre att ha haft sjukdomen än vaccinet. Infektionen ger en mer komplett immunitet än vaccinet."

Eller tror du att man nu de senaste veckorna har kommit fram till någonting historisk kring just denna sjukdom och detta nödgodkända vaccin, något som mänskligheten inte någonsin förr skådat?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/giesecke-det-ar-inte-saker...

För det första. Artikeln du länkar till är ett år gammal, den är alltså från ett halvt år före vaccinen började användas och man visste inte då hur effektiva vaccinen skulle bli.

För det andra. Du rycker saker ur sitt sammanhang. Det är möjligt att infektionen ger en bättre immunitet, problemet är dock att sjukdomen dödar människor samt tär enormt på sjukvården. Förstår inte hur du kunnat missa det. Du bygger halmgubbar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Japp, jag lyssnar på myndigheterna. Duger WHO's och FHM's rådgivare?

"när det gäller alla sjukdomar är det bättre att ha haft sjukdomen än vaccinet. Infektionen ger en mer komplett immunitet än vaccinet."

Eller tror du att man nu de senaste veckorna har kommit fram till någonting historisk kring just denna sjukdom och detta nödgodkända vaccin, något som mänskligheten inte någonsin förr skådat?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/giesecke-det-ar-inte-saker...

Ja men snälla, den länken är rätt exakt ett år gammal. Det har liksom hänt en del sedan dess, lindrigt uttryckt. En sak som har hänt är att 1.3 miljarder doser av vaccin har getts. Borde kunna betraktas som mycket väl utprovat vi det här laget. Till saken hör att till exempel mRNA-vaccinen är helt ute ur kroppen efter 2-3 veckor. Du kan själv lista ut hur mycket långsiktiga effekter att bekymra sig om som det blir då.

Om du nu vill veta. Du verkar som du mest vill kunna hävda något motvalls bara för att. Är det smart att hålla på så?

Permalänk
Medlem

Äntligen fått min kallelse! 4 juni och 13 juli. *dansar en liten jigg*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Vet att det finns reservlistor hos exempelvis Kry för 45+ i Stockholm.
Doktor24 har stängt sin reservlista.

Finns det flera reservlistor? Jag är under 45 men tar gärna vaccinet om möjlighet ges i Stockholmsområdet om det liksom finns doser över som måste slängas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Ja men snälla, den länken är rätt exakt ett år gammal. Det har liksom hänt en del sedan dess, lindrigt uttryckt. En sak som har hänt är att 1.3 miljarder doser av vaccin har getts. Borde kunna betraktas som mycket väl utprovat vi det här laget. Till saken hör att till exempel mRNA-vaccinen är helt ute ur kroppen efter 2-3 veckor. Du kan själv lista ut hur mycket långsiktiga effekter att bekymra sig om som det blir då.

Om du nu vill veta. Du verkar som du mest vill kunna hävda något motvalls bara för att. Är det smart att hålla på så?

Så du håller med om att man har kommit fram till någonting historisk kring just denna sjukdom och detta nödgodkända vaccin?

Är det mycket väl utprovat när inget av vaccinen har ett "fulländat" godkännande? Det tar i regel minst två år att få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Så du håller med om att man har kommit fram till någonting historisk kring just denna sjukdom och detta nödgodkända vaccin?

Är det mycket väl utprovat när inget av vaccinen har ett "fulländat" godkännande? Det tar i regel minst två år att få det.

Det blir lite ihåligt när du väljer och vrakar i vilka delar du vill lyssna på, vilka du ignorerar och vilka du rycker i sitt sammanhang.

Ja, vaccinen blev "nödgodkända". Ja, det finns en ofrånkomlig tid för att alla studier ska bli klara. Betyder det att vi står helt ovetande om eventuella bieffekter på lång sikt? Nej. Tekniken är inte splitterny, tester på samma typ av vaccin har pågått under lång tid och har både studerats och godkänts. Det jag sett i den forskningen jag studerat (självklart kan jag ha missat något) visar på att riskerna för just eventuella bieffekter är klart lägre med här typen av vaccin än de gamla "klassiska".

Det är alltid bra att ha en viss måtta skepticism, men det blir rejält dåligt när man inte kan värdera sina källor och vänder den åt fel håll.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW