Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Medans låsen i min Volvo var trasiga så jag låste den inte på säkert ett år och fick behålla stereo och allt annat... Livet är orättvist.

Min gamla morfar körde på samma taktik. Låste aldrig huset eller bilen & han blev vad jag vet aldrig bestulen på mer än en cykel under sitt liv.
Att han sina sista 8 år hade en hund på dryga 70kg & mankhöjd som en liten ponny kan ju iofs ha hjälpt. 😅

Börjar dock tycka att jag haft lite för mycket otur med bilen senaste åren.
På 4 år så har jag:
1. Fått bilen skadad i anlagd bilbrand
2. Fått bilen sönderslagen & klottrad på dålig "svenska" invändigt & utvändigt
3. Försök till stöld av framskärm
4. Ordentligt nedsotad i bilbrand. Tack o lov klarade sig bilen i övrigt den gången.
5. Sönderslagen ruta, skadad dörr & stulna strålkastare.

Ingen av de som utfört dessa brott borde släppts in i Sverige från första början. 🙃
Hoppas verkligen att tullen får utökade befogenheter & stärks samt att Sverige får något värt att kalla gränskontroll.
Så många som utsätts för stölder (och värre) varje år pga slapphänta & populistiska politiker som hellre pratar "värdegrund" än lösningar som hjälper befolkningen.
Jag är inte bitter 🙃👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Man tycker ju verkligen att utvecklingen borde ha kommit så långt att systemet redan från början vet vilken reklambanner som ska in för att då bereda plats för skiten men tyvärr har ingen lyckats med det. Vi på jorden satsade pengar på att kunna åka till Mars istället

Jo. Säljer man inte en specifik reklamplats liksom? Ni får en banner som är exakt så här stor?

Citat:

På den gamla goda tiden fick man vänta tre minuter på att en sida skulle laddas bara för att någon hade lagt in en rörlig gif som skulle få ett flygplan att åka över skärmen (Jag hade den på min hemsida men den kom nog aldrig längre än så)

Jo det minns jag mycket väl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo. Säljer man inte en specifik reklamplats liksom? Ni får en banner som är exakt så här stor?
Jo det minns jag mycket väl.

Jag tror inte det funkar så då vissa vill ha en en helskärm där någon måste hitta ett litet kryss som gärna flyttar sig för varje gång eller så är det en helskärm som man kan skrolla bort eller så är det småbanners. Det finns nog för många olika typer av banners för att det ska funka och man måste kunna sälja till alla. Samtidigt vill du också att reklamen ska vara rätt till personen som kommer in på sidan. Har man googlat på köksstolar så ska hela bilden fyllas av köksstolar nästa gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon236072:

Min gamla morfar körde på samma taktik. Låste aldrig huset eller bilen & han blev vad jag vet aldrig bestulen på mer än en cykel under sitt liv.
Att han sina sista 8 år hade en hund på dryga 70kg & mankhöjd som en liten ponny kan ju iofs ha hjälpt. 😅

Börjar dock tycka att jag haft lite för mycket otur med bilen senaste åren.
På 4 år så har jag:
1. Fått bilen skadad i anlagd bilbrand
2. Fått bilen sönderslagen & klottrad på dålig "svenska" invändigt & utvändigt
3. Försök till stöld av framskärm
4. Ordentligt nedsotad i bilbrand. Tack o lov klarade sig bilen i övrigt den gången.
5. Sönderslagen ruta, skadad dörr & stulna strålkastare.

Ingen av de som utfört dessa brott borde släppts in i Sverige från första början. 🙃
Hoppas verkligen att tullen får utökade befogenheter & stärks samt att Sverige får något värt att kalla gränskontroll.
Så många som utsätts för stölder (och värre) varje år pga slapphänta & populistiska politiker som hellre pratar "värdegrund" än lösningar som hjälper befolkningen.
Jag är inte bitter 🙃👍

Låter som om du bor i fel område men håller med dig på alla punkter. Det är tråkigt att man inte kan få ha sina saker i fred längre och tyvärr hinner vår polis inte med att utreda dessa brott.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tror inte det funkar så då vissa vill ha en en helskärm där någon måste hitta ett litet kryss som gärna flyttar sig för varje gång eller så är det en helskärm som man kan skrolla bort eller så är det småbanners. Det finns nog för många olika typer av banners för att det ska funka och man måste kunna sälja till alla. Samtidigt vill du också att reklamen ska vara rätt till personen som kommer in på sidan. Har man googlat på köksstolar så ska hela bilden fyllas av köksstolar nästa gång.

Jo, så är det ju, och när man nu köpt nya köksstolar så kommer det reklam om fler länge, som om man nu ska köpa ännu flera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Jo, så är det ju, och när man nu köpt nya köksstolar så kommer det reklam om fler länge, som om man nu ska köpa ännu flera.

Räcker att du har googlat på något så får man upp det i reklamen tre veckor efter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Min gamla morfar körde på samma taktik. Låste aldrig huset eller bilen & han blev vad jag vet aldrig bestulen på mer än en cykel under sitt liv.
Att han sina sista 8 år hade en hund på dryga 70kg & mankhöjd som en liten ponny kan ju iofs ha hjälpt. 😅

Börjar dock tycka att jag haft lite för mycket otur med bilen senaste åren.
På 4 år så har jag:
1. Fått bilen skadad i anlagd bilbrand
2. Fått bilen sönderslagen & klottrad på dålig "svenska" invändigt & utvändigt
3. Försök till stöld av framskärm
4. Ordentligt nedsotad i bilbrand. Tack o lov klarade sig bilen i övrigt den gången.
5. Sönderslagen ruta, skadad dörr & stulna strålkastare.

Ingen av de som utfört dessa brott borde släppts in i Sverige från första början. 🙃
Hoppas verkligen att tullen får utökade befogenheter & stärks samt att Sverige får något värt att kalla gränskontroll.
Så många som utsätts för stölder (och värre) varje år pga slapphänta & populistiska politiker som hellre pratar "värdegrund" än lösningar som hjälper befolkningen.
Jag är inte bitter 🙃👍

sälj bilen och köp en hund?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Räcker att du har googlat på något så får man upp det i reklamen tre veckor efter.

Jo, men då kankse du faktiskt är intresserad av att köpa. Men går jag bara inte på internetbutiken, kollar runt lite o sen köper (utan att googla) så kan det komma reklam på det ändå... men då har ja ju redan köpt.

Permalänk
Medlem

den klassiska"finns den kvar?" frågan på blocket..
vad vill man egentligen komma med den frågan? visa intresse? ställa sig i kö? finna inre ro?

nu syftar jag på de 99% fall där folk ställer den frågan och försvinner, inte ens ett svar tillbaka heller,,

när jag verkligen är intresserad av någonting på blocket skriver jag "hej! kan du tänka dig xxx kr?, hämtar isf under dagen typ kl xx/ eller annan passande tid för er" eller vid ev. fynd: hämtar nu inom xx timmar, ev. frågor kan ju ställas direkt i första pm.

behöver det verkligen vara så komplicerat? om nu varan är såld/reserverad så svarar ju säljaren, tar bort annonsen eller i värsta fall låter bli att svara.

varför i helvete vill man visa att man är 100% seriös genom att ställa denna idiotiska fråga?

ännu värre när man får den frågan knappt en minut efter att man har lagt upp annonsen!

eller är det bara jag som är lite för känslig för en sådan idioti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

den klassiska"finns den kvar?" frågan på blocket..
vad vill man egentligen komma med den frågan? visa intresse? ställa sig i kö? finna inre ro?

nu syftar jag på de 99% fall där folk ställer den frågan och försvinner, inte ens ett svar tillbaka heller,,

när jag verkligen är intresserad av någonting på blocket skriver jag "hej! kan du tänka dig xxx kr?, hämtar isf under dagen typ kl xx/ eller annan passande tid för er" eller vid ev. fynd: hämtar nu inom xx timmar, ev. frågor kan ju ställas direkt i första pm.

behöver det verkligen vara så komplicerat? om nu varan är såld/reserverad så svarar ju säljaren, tar bort annonsen eller i värsta fall låter bli att svara.

varför i helvete vill man visa att man är 100% seriös genom att ställa denna idiotiska fråga?

ännu värre när man får den frågan knappt en minut efter att man har lagt upp annonsen!

eller är det bara jag som är lite för känslig för en sådan idioti?

Du har helt rätt, lägg ditt bud eventuellt med lite extra info om hämtning och vänta på svar. Om varan inte finns kvar eller någon annan fått den får man ju reda på. Att fråga:" Finns den kvar?" tycker jag är ett tecken på att man är tveksam + att varan kanske hinner gå till någon annan.
Lägg bud, vänta på svar! Punkt.

Permalänk
Medlem

*gnäll*

Mängden av moppebilar och epabilar...........

Visst, ungarna ligger snyggt i dikeskanterna. Men vägen jag oftast kör där de också är ska smalnas av för att göra cykel och gångväg så det kommer bli ett mindre h-e att köra om dem sen.

Sen när de kör förbi huset på grusvägen, epabilarna. Då går det undan må jag säga.............

Lite "lattjo" också att jag har en bil som är långt äldre än många av epabilarna jag ser.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

*gnäll*

Mängden av moppebilar och epabilar...........

Visst, ungarna ligger snyggt i dikeskanterna. Men vägen jag oftast kör där de också är ska smalnas av för att göra cykel och gångväg så det kommer bli ett mindre h-e att köra om dem sen.

Sen när de kör förbi huset på grusvägen, epabilarna. Då går det undan må jag säga.............

Lite "lattjo" också att jag har en bil som är långt äldre än många av epabilarna jag ser.

Tydligen har reglerna förändrats rätt mycket så nu känns det som om det räcker att spärra hastigheten och sätta upp en LGF skylt så är det bara att åka.

Ser ju ändå hellre att de åker runt i en ok vardagsbil än en mopedbil gjord av aluminiumfolie som bara blir skrot vid minsta smäll.

Förr var det bara de på landet som skaffades sig en epa men nu gör alla det och senaste tiden så har jag sett allt från små mopedbilar till fyrhjulsdrivna kingcab bilar. Är ju ordentliga monster som tyvärr inte ungdomarna alltid har full koll på även om de bara framförs i sina 30 km/h. Är dessutom lite jobbigt att komma bakom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tydligen har reglerna förändrats rätt mycket så nu känns det som om det räcker att spärra hastigheten och sätta upp en LGF skylt så är det bara att åka.

Ser ju ändå hellre att de åker runt i en ok vardagsbil än en mopedbil gjord av aluminiumfolie som bara blir skrot vid minsta smäll.

Förr var det bara de på landet som skaffades sig en epa men nu gör alla det och senaste tiden så har jag sett allt från små mopedbilar till fyrhjulsdrivna kingcab bilar. Är ju ordentliga monster som tyvärr inte ungdomarna alltid har full koll på även om de bara framförs i sina 30 km/h. Är dessutom lite jobbigt att komma bakom.

Ja du kan ju regga en hel jäkla lastbil verkar det som. Helt stört.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Stefflo:

Tydligen har reglerna förändrats rätt mycket så nu känns det som om det räcker att spärra hastigheten och sätta upp en LGF skylt så är det bara att åka.

Ser ju ändå hellre att de åker runt i en ok vardagsbil än en mopedbil gjord av aluminiumfolie som bara blir skrot vid minsta smäll.

Förr var det bara de på landet som skaffades sig en epa men nu gör alla det och senaste tiden så har jag sett allt från små mopedbilar till fyrhjulsdrivna kingcab bilar. Är ju ordentliga monster som tyvärr inte ungdomarna alltid har full koll på även om de bara framförs i sina 30 km/h. Är dessutom lite jobbigt att komma bakom.

Tja stora pickuper är ju bättre än stora lastbilar som A-traktorer..
Inte supervanliga direkt, men har sett ett flertal i byn där jag bor genom åren.

Vet att far min och hans kompisar alla körde olika lastbilar som a-traktorer i slutet av 70-talet.

Ursäkta bild i bild.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tydligen har reglerna förändrats rätt mycket så nu känns det som om det räcker att spärra hastigheten och sätta upp en LGF skylt så är det bara att åka.

Ser ju ändå hellre att de åker runt i en ok vardagsbil än en mopedbil gjord av aluminiumfolie som bara blir skrot vid minsta smäll.

Förr var det bara de på landet som skaffades sig en epa men nu gör alla det och senaste tiden så har jag sett allt från små mopedbilar till fyrhjulsdrivna kingcab bilar. Är ju ordentliga monster som tyvärr inte ungdomarna alltid har full koll på även om de bara framförs i sina 30 km/h. Är dessutom lite jobbigt att komma bakom.

Anledningen att det blivit populärt bland stadsborna att skaffa mopedbil och A-traktor är att reglerna ändrades gällande körkorten för lite över 10 år sen. "På min tid" kunde man ta EU-moppekort som stadsbo vid 15 års ålder, alternativt vänta till man fyllt 16 för att ta traktorkort. I orten jag kommer från tog man moppekortet hos butiken som sålde mopeden, och det verkade väldigt enkelt att klara av det. Typ en endagsutbildning.

Lantisarna kunde få dispens att ta traktorkort redan vid 15, kravet var att man hade släkting som äger jordbruksmark där man hjälpte till på fritiden. Traktorkortet har inga krav på uppkörning, utan bara teoriprov. Provet var nästan samma som för B-kort, där frågorna som vanligtvis handlar om bilen, allt från släpvagn till var man fyller på motorolja under huven, ersattes med traktorspecifika dito. Personligen tyckte jag det var mycket svårare frågor, då man skulle kunna matriser med tillåtna tågvikter och axeltryck för olika bärighetsklasser på allmänna vägar utantill istället för tumregler.

Det nya regelverket tillåter fortfarande folk att ta traktorkort, men som stadsbo kan man ta AM-kort när man fyllt 15. AM-kortet är ersättaren till moppekortet, med högre krav på teoretisk kunskap och körning likt B-kort. Det har blivit något mer rättvist för ungdomarna som har råd med utbildningen och fordonet, det är bara olyckligt att fordonen kommit närmre storstäderna där de bromsar trafiken på ett annat sätt än de gör ute på landsbygden.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kanske redan nämnts men tar det igen isf..

Tidigt förmiddag/morgon, Ica maxi med sin stora parkering har just öppnat.
Alla har ställt bilen närmast entren.

Ställer sig längst bort från alla andra för att slippa folk som slår upp sina dörrar på min bil.

Kommer ut igen och folk har kännit sig tvugna att parkera bredvid min bil med 100 lediga parkeringar runtom.

Vad är psykologin i att man måste parkera bredvid nån annan?
Kan ju tycka att människans lathet borde övervinna detta och parkera med alla andra närmast entren, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Anledningen att det blivit populärt bland stadsborna att skaffa mopedbil och A-traktor är att reglerna ändrades gällande körkorten för lite över 10 år sen. "På min tid" kunde man ta EU-moppekort som stadsbo vid 15 års ålder, alternativt vänta till man fyllt 16 för att ta traktorkort. I orten jag kommer från tog man moppekortet hos butiken som sålde mopeden, och det verkade väldigt enkelt att klara av det. Typ en endagsutbildning.

Lantisarna kunde få dispens att ta traktorkort redan vid 15, kravet var att man hade släkting som äger jordbruksmark där man hjälpte till på fritiden. Traktorkortet har inga krav på uppkörning, utan bara teoriprov. Provet var nästan samma som för B-kort, där frågorna som vanligtvis handlar om bilen, allt från släpvagn till var man fyller på motorolja under huven, ersattes med traktorspecifika dito. Personligen tyckte jag det var mycket svårare frågor, då man skulle kunna matriser med tillåtna tågvikter och axeltryck för olika bärighetsklasser på allmänna vägar utantill istället för tumregler.

Det nya regelverket tillåter fortfarande folk att ta traktorkort, men som stadsbo kan man ta AM-kort när man fyllt 15. AM-kortet är ersättaren till moppekortet, med högre krav på teoretisk kunskap och körning likt B-kort. Det har blivit något mer rättvist för ungdomarna som har råd med utbildningen och fordonet, det är bara olyckligt att fordonen kommit närmre storstäderna där de bromsar trafiken på ett annat sätt än de gör ute på landsbygden.

"Kul" tillägg är ju också när AM-kortet skulle ersätta moppekortet. Då räckte det ju med att man skickade in sitt gamla moppekort som man fått utan nästan någon utbildning, tillsammans med ett foto på sig själv, och 750(osäker på summan, var ett tag sedan) kronor, så fick man hem ett AM-kort. Kändes ju sådär säkert

Och har personligen ingenting emot att ungarna kör runt i sina a-traktorer, sålänge de håller hastigheten. Blev dock omkörd på en 100-väg i höstas av en navara med traktorskyllt, det kändes ju sådär..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tydligen har reglerna förändrats rätt mycket så nu känns det som om det räcker att spärra hastigheten och sätta upp en LGF skylt så är det bara att åka.

Ser ju ändå hellre att de åker runt i en ok vardagsbil än en mopedbil gjord av aluminiumfolie som bara blir skrot vid minsta smäll.

Förr var det bara de på landet som skaffades sig en epa men nu gör alla det och senaste tiden så har jag sett allt från små mopedbilar till fyrhjulsdrivna kingcab bilar. Är ju ordentliga monster som tyvärr inte ungdomarna alltid har full koll på även om de bara framförs i sina 30 km/h. Är dessutom lite jobbigt att komma bakom.

Det stora problemet är att alldeles för många av dem går betydligt fortare än 30. Jag kan någonstans tycka det är lite dumt att reglerna säger 45 för mopedbil och 30 för A-traktor. Det kunde varit 45 på båda, då tror jag faktiskt färre skulle manipulera dem så de går fortare.

Jag vet inte hur många gånger jag, när jag kört buss på 70-väg, blivit omkörd av A-traktorer som inte bara krupit förbi utan snarare blåst förbi. Det är alldeles för enkelt att manipulera dem och att komma undan med det.

Jag missunnar inte ungdomarna att köra dessa fordon, jag tycker bara de ska hålla sig till de trafikregler som gäller. Kan de inte göra det anser jag inte de har mognad nog för att faktiskt vara ute i trafiken.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja du kan ju regga en hel jäkla lastbil verkar det som. Helt stört.

https://youtu.be/a9th9cKK12A

Känner instinktivt att här är det en lucka i lagstiftningen som måste täppas till. Jag är tveksam till att en 15-åring verkligen har den mognaden att köra runt ett så stort och tungt fordon i trafiken, inte generellt i alla fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

*gnäll*

Mängden av moppebilar och epabilar...........

Visst, ungarna ligger snyggt i dikeskanterna. Men vägen jag oftast kör där de också är ska smalnas av för att göra cykel och gångväg så det kommer bli ett mindre h-e att köra om dem sen.

Sen när de kör förbi huset på grusvägen, epabilarna. Då går det undan må jag säga.............

Lite "lattjo" också att jag har en bil som är långt äldre än många av epabilarna jag ser.

Jag bor på landet och jag har tappat räkningen på hur många epor som bränner förbi i 70-100 km/h. Förbjud dom helt.

Moppebilar i rondeller, katastrof. De lär sig verkligen inte trafikregler för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Moppebilar i rondeller, katastrof. De lär sig verkligen inte trafikregler för fem öre.

Fast det verkar då inte förare av vanliga bilar göra heller tyvärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Fast det verkar då inte förare av vanliga bilar göra heller tyvärr.

Helt rätt. En majoritet av alla ute i trafiken verkar sakna kunskap i hur man ska agera i en cirkulationsplats. Är de i rondellen så är något allvarligt fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macmann1:

Fast det verkar då inte förare av vanliga bilar göra heller tyvärr.

Visst stöter man på folk som gör fel i rondeller, som på alla andra ställen. Men tycker också att många överdriver mängden folk som gör fel i rondeller. Så illa är det inte, inte värre än någon annanstans i alla fall.

Högerregeln däremot..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Ja du kan ju regga en hel jäkla lastbil verkar det som. Helt stört.

https://youtu.be/a9th9cKK12A

Skrivet av FLAXMANNEN:

Tja stora pickuper är ju bättre än stora lastbilar som A-traktorer..
Inte supervanliga direkt, men har sett ett flertal i byn där jag bor genom åren.

Vet att far min och hans kompisar alla körde olika lastbilar som a-traktorer i slutet av 70-talet.
https://i.imgur.com/ym0utyT.jpg
Ursäkta bild i bild.

Hade en kompis som hade en stor scania eller volvo lastbil och åkte runt med på stan, den gick bara 30 så han stoppade upp hela vägen när han kom.

Skrivet av klirre:

Anledningen att det blivit populärt bland stadsborna att skaffa mopedbil och A-traktor är att reglerna ändrades gällande körkorten för lite över 10 år sen. "På min tid" kunde man ta EU-moppekort som stadsbo vid 15 års ålder, alternativt vänta till man fyllt 16 för att ta traktorkort. I orten jag kommer från tog man moppekortet hos butiken som sålde mopeden, och det verkade väldigt enkelt att klara av det. Typ en endagsutbildning.

Lantisarna kunde få dispens att ta traktorkort redan vid 15, kravet var att man hade släkting som äger jordbruksmark där man hjälpte till på fritiden. Traktorkortet har inga krav på uppkörning, utan bara teoriprov. Provet var nästan samma som för B-kort, där frågorna som vanligtvis handlar om bilen, allt från släpvagn till var man fyller på motorolja under huven, ersattes med traktorspecifika dito. Personligen tyckte jag det var mycket svårare frågor, då man skulle kunna matriser med tillåtna tågvikter och axeltryck för olika bärighetsklasser på allmänna vägar utantill istället för tumregler.

Det nya regelverket tillåter fortfarande folk att ta traktorkort, men som stadsbo kan man ta AM-kort när man fyllt 15. AM-kortet är ersättaren till moppekortet, med högre krav på teoretisk kunskap och körning likt B-kort. Det har blivit något mer rättvist för ungdomarna som har råd med utbildningen och fordonet, det är bara olyckligt att fordonen kommit närmre storstäderna där de bromsar trafiken på ett annat sätt än de gör ute på landsbygden.

Jo, förr var det oftast mindre orter och bondhålor som fylldes av dessa fordon, storstadsborna tyckte det var löjligt men nu har allt ändrats och de med mycket pengar (storstadsborna) ska ha de största epatraktorerna och puttra runt i sina 30 km/h. Fördelen är väl att de iallafall inte kör fortare då de är elektroniskt spärrade på många av de nyare bilarna men hur det är på de äldre vet jag inte.

Skrivet av Alphahanne:

Det stora problemet är att alldeles för många av dem går betydligt fortare än 30. Jag kan någonstans tycka det är lite dumt att reglerna säger 45 för mopedbil och 30 för A-traktor. Det kunde varit 45 på båda, då tror jag faktiskt färre skulle manipulera dem så de går fortare.

Jag vet inte hur många gånger jag, när jag kört buss på 70-väg, blivit omkörd av A-traktorer som inte bara krupit förbi utan snarare blåst förbi. Det är alldeles för enkelt att manipulera dem och att komma undan med det.

Jag missunnar inte ungdomarna att köra dessa fordon, jag tycker bara de ska hålla sig till de trafikregler som gäller. Kan de inte göra det anser jag inte de har mognad nog för att faktiskt vara ute i trafiken.

Det är väl som jag skrev ovan något som är mer vanligt utanför städerna där polisen inte är fullt lika synlig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Så jävla trött på all reklam på Youtube. Starta ett klipp, reklam. Spola tio sekunder, reklam. Byta klipp, reklam.

Nej, jag tänker inte betala för att slippa skiten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Så jävla trött på all reklam på Youtube. Starta ett klipp, reklam. Spola tio sekunder, reklam. Byta klipp, reklam.

Nej, jag tänker inte betala för att slippa skiten.

Adblock?

Permalänk
Avstängd

Det är mycket snack om att A-traktorerna har blivit populära i storstäderna men det är i alla fall inget jag har sett några tecken på här. En och annan mopedbil men det var nog mer för några år sedan, däremot en massa golfbilsliknande fordon som fastighetsskötare, brevbärare och liknande kör runt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Mja. IPhone och Anti-youtubereklam verkar inte fungera speciellt bra tillsammans. Tittar inte så ofta via webbläsaren på datorn utan kör det via telefon och chromecast, och så blir det lite problematiskt. Någon som vill dela på Youtube Premium? 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Mja. IPhone och Anti-youtubereklam verkar inte fungera speciellt bra tillsammans. Tittar inte så ofta via webbläsaren på datorn utan kör det via telefon och chromecast, och så blir det lite problematiskt. Någon som vill dela på Youtube Premium? 😁

YouTube premium blir mer värt om man har Spotify, eftersom music ingår i Youtube premium försvinner behovet av Spotify och man får mer för samma peng, så gjorde jag.

Dock tycker jag Spotifys gränssnitt är bättre, men är inte redo att betala för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

YouTube premium blir mer värt om man har Spotify, eftersom music ingår i Youtube premium försvinner behovet av Spotify och man får mer för samma peng, så gjorde jag.

Dock tycker jag Spotifys gränssnitt är bättre, men är inte redo att betala för det

Det är ju ett rätt så bra tips! Tyvärr är Spotify en sån där smidig apparat som bara rullar på och snor pengar, just för att det är så bra och lätt gränssnitt. Och familjen är ju ganska beroende av att ha sitt konto och sina spellistor. 😊