Driva ett bygge på 10000w i bil

Permalänk
Medlem

Driva ett bygge på 10000w i bil

låter lite overkill men men de är planen. frågan är vad för batteri, Strömkondensator, generator.
vad behöver jag göra för att driva systemet. allt ska sitta i en king cab tdi från 2004.

bass på 9000w peak med ett Stetsom Monoblock 8000W RMS 1 Ohm
6.5"or med diskanter på ungefär 2000w
sitter inget batteri i bilen för stunden
fattar ingeting när det gäller el så att säga

Permalänk
Inaktiv

Vad ska du ha för slutsteg för att driva mellanregister o diskanter? 2000W säger inte mycket.
Men om du ska ha 8000WRMS + 2000WRMS det blir avrundat 800+Amp på 12V Det var många år sedan jag byggde ljud, men då körde jag optima yellowtop jag hade två batterier och 2st 0.5F kondingar till mina mindre steg samt en 1F konding till monoblocket.
Jag hade batterier o kondingar i bagaget och höll kabelarian på 25mm2 till de sakerna till batterier/kondingarna. Generatorn jag hade var en 150A generator och jag körde 52mm2 kabel från batterierna till fronten där originalbatteriet skulle sitta, där hade jag en anslutning för att leda ner ström till startmotor, bilens elsystem och generator.

Hur gör ni bilbyggare idag 15år senare

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på hur länge du vill kunna spela vid vilken effekt och om du ska tävla eller använda det för att lyssna på, vad systemet har för verkningsgrad och hur starkt du vill spela.
Handlar det om peakeffekt i nån sekund behövs inte mycket men ska du spela kontinuerligt eller åtminstone under flera minuter vid maxeffekt blir det mer krävande och då behövs det troligen inte bara batterier utan även en bättre generator och kanske nått system som separerar bilens elsystem från ljudsystemets så att du inte riskerar att köra slut på el så du inte kan starta bilen om du ska kunna spela oberoende av extern strömmatning av bilen.
Endera försöker du hitta svar på frågorna och räknar sedan ut det så bra det går eller så bygger du så stort du kan och hoppas det blir bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

King Cab understyr den som fa???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vad ska du ha för slutsteg för att driva mellanregister o diskanter? 2000W säger inte mycket.
Men om du ska ha 8000WRMS + 2000WRMS det blir avrundat 800+Amp på 12V Det var många år sedan jag byggde ljud, men då körde jag optima yellowtop jag hade två batterier och 2st 0.5F kondingar till mina mindre steg samt en 1F konding till monoblocket.
Jag hade batterier o kondingar i bagaget och höll kabelarian på 25mm2 till de sakerna till batterier/kondingarna. Generatorn jag hade var en 150A generator och jag körde 52mm2 kabel från batterierna till fronten där originalbatteriet skulle sitta, där hade jag en anslutning för att leda ner ström till startmotor, bilens elsystem och generator.

Hur gör ni bilbyggare idag 15år senare

Bilen original har 95ah batteri, men har hört man helst inte vill blanda batterier och två 95ah skulle väll inte räcka ?
Hittade 180ah batterier skulle det räcka med en sån eller två sånna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

King Cab understyr den som fa???

Ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror på hur länge du vill kunna spela vid vilken effekt och om du ska tävla eller använda det för att lyssna på, vad systemet har för verkningsgrad och hur starkt du vill spela.
Handlar det om peakeffekt i nån sekund behövs inte mycket men ska du spela kontinuerligt eller åtminstone under flera minuter vid maxeffekt blir det mer krävande och då behövs det troligen inte bara batterier utan även en bättre generator och kanske nått system som separerar bilens elsystem från ljudsystemets så att du inte riskerar att köra slut på el så du inte kan starta bilen om du ska kunna spela oberoende av extern strömmatning av bilen.
Endera försöker du hitta svar på frågorna och räknar sedan ut det så bra det går eller så bygger du så stort du kan och hoppas det blir bra.

Ska fa på nån tävling här och där men sen överlag vill jag kunna trycka på som fan.
Dubbla 180ah batterier skulle det räcka ?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av granen13:

Ska fa på nån tävling här och där men sen överlag vill jag kunna trycka på som fan.

Fundera ett eller ett par varv till över vad du vill åstadkomma. Vill du låta mycket och bra? Vill du låta mycket, bra och länge? Vill du låta ännu mer men pissigt? Vill du låta ännu mer, pissigt och länge? Plånbokens tjocklek varierar rätt rejält mellan ytterligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Fundera ett eller ett par varv till över vad du vill åstadkomma. Vill du låta mycket och bra? Vill du låta mycket, bra och länge? Vill du låta ännu mer men pissigt? Vill du låta ännu mer, pissigt och länge? Plånbokens tjocklek varierar rätt rejält mellan ytterligheterna.

Låta mycke och bra såklart men kan inget om el så är helt lost

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av granen13:

Låta mycke och bra såklart men kan inget om el så är helt lost

Det skiljer många slantar genom att lägga till ordet "länge" och det bör du har med i beräkningen. För att inte bli grundlurad när du slantat upp 100,000 kronor på ett värstingbygge bör du kanske börja i liten skala och känna efter om "det här är något för mig" och kanske lära dig något på vägen. Utan egen kunskap i ämnet är du beroende av andras tycke, smak och moral.

El är enkelt, P = U * I. 1/(2piRC) är också bra kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen13:

Låta mycke och bra såklart men kan inget om el så är helt lost

Hur mycket pengar är du beredd att lägga? Och hur mycket tid? Vad är målet med 10.000w billjud?
Ska du tävla, eller ska du bara lyssnar på hög dunka dunka med polarna? För då kommer du långt med ett 2000w 5-kanals steg och en kondensator med original batteri.
Eftersom att du säger att du är helt lost när det kommer till att koppla el är mitt förslag att börja med något mindre för annars kan det bli dyra läropengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hur mycket pengar är du beredd att lägga? Och hur mycket tid? Vad är målet med 10.000w billjud?
Ska du tävla, eller ska du bara lyssnar på hög dunka dunka med polarna? För då kommer du långt med ett 2000w 5-kanals steg och en kondensator med original batteri.
Eftersom att du säger att du är helt lost när det kommer till att koppla el är mitt förslag att börja med något mindre för annars kan det bli dyra läropengar.

Delvis tävla men även spela hög musik me polarna. Älskar ljud de min passion så jag lägger ner bra många slantar för att de ska bli bra.
Har ganska bra koll på ljud haft minde system på 3000 w då jag inte behövt ett extra batteri och även många system hemma. När det kommer till att köpa fler batterin och jag måste veta exakt hur stort batteri jag behöver och generator mm de är då jag blir lost.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av granen13:

Ska fa på nån tävling här och där men sen överlag vill jag kunna trycka på som fan.
Dubbla 180ah batterier skulle det räcka ?

Så stor batterikapacitet lär räcka för effekten om de är av vettig kvalitet och används rätt men vad ska ladda dem ? Och hur länge vill du kunna spela med vilket ljudtryck vid batteridrift ? Man kanske spelar starkt när man lyssnar men du spelar inte "tävlingsstarkt" och lyssnar på det för det är skadligt inte bara för hörseln så även om du har hörselskydd bli du skadad av trycket, det är svårt att andas och man tappar synen och pulsen/blodtryck påverkas, det är alltså väldigt liten chans att du vill "lyssna" för att uppleva sånt för det är nått helt annat än att spela musik starkt , det är mer likt att detonera en chockgranat och det är varken njutbart eller roligt på nått sätt att utsättas för riktigt höga ljudtryck.

Jag tror därför inte att du kommer att spela för fullt om du samtidigt tänker lyssna på det och eftersom effektbehov och ljudtryck har ett logaritmiskt samband så behövs det "logaritmiskt mycket mer effekt" för att spela max än att spela vid lyssningsnivå, för att öka ljudtrycket 10 dB behöver du 10 ggr så hög effekt, säg för enkelhetens skull att ditt 10kW bygge kan spela 140 dB och du ska lyssna på det under en lång tid och inte garanterat få hörselskador då kanske du plågar dig med 110 dB och kan lyssna ett par låtar utan att garanterat riskera skada hörseln men då behöver du 30 dB mindre effekt (-30dBW) än 10kW och då räcker batteriet för att spela ganska mycket längre för ditt ljudsystem kommer i praktiken att dra typ 2-300W inkluderat de förluster som blir i apparaterna.

Ska du dimensionera korrekt och utan att överdimensionera kräver det en del beräkningar och ska du tävla behöver du följa "tävlings-regelboken" https://www.emmasweden.se/ så du bör sätta dig in i åtminstone grundläggande teori för att kunna bygga vettigt även för elsystemet, det är som sagt också bra att kunna ladda sin stora (kraftigt förstorade) batterikapacitet på ett rimligt sätt och kanske att kunna separera eller åtminstone övervaka bilens egna "kör-el" så att du vet att den alltid går att starta även om stereobatterierna är tömda om du tänkt dig att stå stilla och spela längre tider.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så stor batterikapacitet lär räcka för effekten om de är av vettig kvalitet och används rätt men vad ska ladda dem ? Och hur länge vill du kunna spela med vilket ljudtryck vid batteridrift ? Man kanske spelar starkt när man lyssnar men du spelar inte "tävlingsstarkt" och lyssnar på det för det är skadligt inte bara för hörseln så även om du har hörselskydd bli du skadad av trycket, det är svårt att andas och man tappar synen och pulsen/blodtryck påverkas, det är alltså väldigt liten chans att du vill "lyssna" för att uppleva sånt för det är nått helt annat än att spela musik starkt , det är mer likt att detonera en chockgranat och det är varken njutbart eller roligt på nått sätt att utsättas för riktigt höga ljudtryck.

Jag tror därför inte att du kommer att spela för fullt om du samtidigt tänker lyssna på det och eftersom effektbehov och ljudtryck har ett logaritmiskt samband så behövs det "logaritmiskt mycket mer effekt" för att spela max än att spela vid lyssningsnivå, för att öka ljudtrycket 10 dB behöver du 10 ggr så hög effekt, säg för enkelhetens skull att ditt 10kW bygge kan spela 140 dB och du ska lyssna på det under en lång tid och inte garanterat få hörselskador då kanske du plågar dig med 110 dB och kan lyssna ett par låtar utan att garanterat riskera skada hörseln men då behöver du 30 dB mindre effekt (-30dBW) än 10kW och då räcker batteriet för att spela ganska mycket längre för ditt ljudsystem kommer i praktiken att dra typ 2-300W inkluderat de förluster som blir i apparaterna.

Ska du dimensionera korrekt och utan att överdimensionera kräver det en del beräkningar och ska du tävla behöver du följa "tävlings-regelboken" https://www.emmasweden.se/ så du bör sätta dig in i åtminstone grundläggande teori för att kunna bygga vettigt även för elsystemet, det är som sagt också bra att kunna ladda sin stora (kraftigt förstorade) batterikapacitet på ett rimligt sätt och kanske att kunna separera eller åtminstone övervaka bilens egna "kör-el" så att du vet att den alltid går att starta även om stereobatterierna är tömda om du tänkt dig att stå stilla och spela längre tider.

Yes tack! Skit bra svar men är en riktig bass head lyssnat på mer bas än dehär så är van, därför jag tyckte de var lite klent med 3000w.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av granen13:

Yes tack! Skit bra svar men är en riktig bass head lyssnat på mer bas än dehär så är van, därför jag tyckte de var lite klent med 3000w.

Jo det kan vara roligt men man bör sätta sig in i det för att inte skada hörseln eller kroppen för då är det inte roligt längre så man bör ha mätinstrument och kunna teoribitarna för att inte skada sig och när man vet mer i detalj vad man vill uppnå är det också mycket enklare att "dimensionera lagom"
Jag har en gång i tiden byggt i bil men bara för välljud och jag har också varit med och tittat på när man tagit världsrekord i ljudtryck eller mer korrekt inte sett det för bilen gick inte att se utan var en suddig hög pga alla vibrationer.

Ta reda påverkningsgrad och vilket medelljudtryck du vill ha och under hur lång tid du vill kunna spela så går det att räkna ut hur du ska dimensionera strömförsörjningen för du kan inte spela med maxeffekt för även dåligt producerad musik har en viss dynamik och att lyssna på en signalgenerator är inte särskilt "njutbart" utan man tröttnar oftast inom någon sekund när man mätt färdigt.

Batterierna behöver klara strömmen för maxeffekt men den går inte att använda kontinuerligt så hur mycket energilagringskapacitet de behöver ha bör inte beräknas på maxeffekt för då blir det oftast onödigt stort. Olika typer av batterier har även olika inre resistans och förmåga att tåla djupurladdning så om du inte ska riskera att förstöra batterierna måste man ta hänsyn till sånt, har du stora startbatterier kan de ge/tåla väldigt höga strömmar men inte att urladdas och batterier som lagrar el för fritidsbruk har omvända egenskaper, lägre ström men kan urladdas utan att skadas. Det går inte att komma bort från teori och räknebitarna om du ska dimensionera det vettigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan vara roligt men man bör sätta sig in i det för att inte skada hörseln eller kroppen för då är det inte roligt längre så man bör ha mätinstrument och kunna teoribitarna för att inte skada sig och när man vet mer i detalj vad man vill uppnå är det också mycket enklare att "dimensionera lagom"
Jag har en gång i tiden byggt i bil men bara för välljud och jag har också varit med och tittat på när man tagit världsrekord i ljudtryck eller mer korrekt inte sett det för bilen gick inte att se utan var en suddig hög pga alla vibrationer.

Ta reda påverkningsgrad och vilket medelljudtryck du vill ha och under hur lång tid du vill kunna spela så går det att räkna ut hur du ska dimensionera strömförsörjningen för du kan inte spela med maxeffekt för även dåligt producerad musik har en viss dynamik och att lyssna på en signalgenerator är inte särskilt "njutbart" utan man tröttnar oftast inom någon sekund när man mätt färdigt.

Batterierna behöver klara strömmen för maxeffekt men den går inte att använda kontinuerligt så hur mycket energilagringskapacitet de behöver ha bör inte beräknas på maxeffekt för då blir det oftast onödigt stort. Olika typer av batterier har även olika inre resistans och förmåga att tåla djupurladdning så om du inte ska riskera att förstöra batterierna måste man ta hänsyn till sånt, har du stora startbatterier kan de ge/tåla väldigt höga strömmar men inte att urladdas och batterier som lagrar el för fritidsbruk har omvända egenskaper, lägre ström men kan urladdas utan att skadas. Det går inte att komma bort från teori och räknebitarna om du ska dimensionera det vettigt.

Yes de ska jag göra såg förästen dehär batteriet lite snabbt inget märkes batteri men men
https://www.mekster.se/exide-exide-strongpro-efb-ee1853-ee185...

Permalänk
Medlem

10kW i en king cab? En epa kanske? Inget vettigt kommer kunna driva det i en längre tid, även om du inte maxar systemet. Ett 180Ah batteri skulle kunna driva det i ca 12min i teorin. I praktiken närmare hälften. Kan dock bli en spännande tävling, kommer polisen först eller tar batteriet slut innan?

Personligen hade jag nog valt ett specifikt batteri för endast motor och bilens vanliga funktioner, och en annan batteribank för resten. Fylla flaket med biltema batterier?

Permalänk
Hedersmedlem

Börja gärna med ett enklare bygge och se till att lära dig saker genom det. Bygger du smart kan du se uppgradera steg för steg till en nivå där du är nöjd utan att förlora varken speciellt mycket tid eller pengar.

Men innan du ens börjar koppla något så måste du för din egen, dina passagerares och dina grannars säkerhet lära dig grundläggande ellära och koppla vettigt. Det är otroligt lätt att bränna upp en bil med dåligt kopplad el. Kortslutning mellan jord/chassi och positiv pol från batteriet och dåligt/fel avsäkrat ge väldigt otrevliga konsekvenser.

Rätt avsäkrat, rätt kontakter, rätt monterade kablar, rätt dimensionerade kablar.

När du läst på allt detta ordentligt och planerat ditt bygge, då är det dags att börja handla grejer och bygga. Det blir förmodligen billigast, enklast, säkrast och bäst slutresultat.

Nu har jag varit negativ och avskräckande nog för detta inlägg. Vill man och har intresset så går det mesta att lära sig snabbt. Internet är fullt med bra information och hjälpsamma människor.

Lycka till!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Vila i frid

Bara som upplysning, hälsar du på när Cruisingen går av stapeln blir du bortkörd med tjära och fjädrar om du bössar fullt. Ska du impa på personer över 17 år, trimma motorn/chassit för motsvarande pengar istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av granen13:

Ska fa på nån tävling här och där men sen överlag vill jag kunna trycka på som fan.
Dubbla 180ah batterier skulle det räcka ?

Du har redan fått bra svar av de med mer up to date kunskap än min gamla kunskap... även om den gamla kunskapen även gäller idag och idag är det nog liiite andra prylar och märken än för 15år sedan

3000Watt RMS monoblock med rätt baslåda som är rätt byggd med rätta högtalare kan ge ett bra tryck oxå.
Så häng inte upp dig på watt siffrorna.. Hur man bygger är det som är 80% avgörande.
Det går garanterat att ta 40Kw system o få det att bara prestera på 100db om det är felbyggt.
Lådberäkningar, bilens volym och form, vågutbredning osv är väldigt avgörande för resultatet

Mitt system jag byggde var för enbart för välljud och jag ville lära mig bygga då kompisarna höll på med det, Men det var ändå smärtsamt att vrida upp på fullt..

Så stirra dig inte blind på watt, det är bara fränfaktor som inte är mer än på papper.. Lär dig konsten hur du beräknar o hur du ska bygga och forma det.
Samt en pickup är fel bil för att få bra tryck i.. Bättre att skaffa konserthögtalare o ställa på flaket bara

Billjud är en konstform.. Ruskigt snygga byggen som vissa gör

Permalänk
Inaktiv

jag tar en liten OT fråga..
Ni som håller på med billjudsbyggen idag... vad är det för märken på steg o högtalare som gäller i ljudbyggarvärlden 2020 talet? och vad är det för lådtyper som byggs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Bara som upplysning, hälsar du på när Cruisingen går av stapeln blir du bortkörd med tjära och fjädrar om du bössar fullt. Ska du impa på personer över 17 år, trimma motorn/chassit för motsvarande pengar istället.

Jag tror man inte impar på någon med en trimmad king cab... Men poängen är god!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

jag tar en liten OT fråga..
Ni som håller på med billjudsbyggen idag... vad är det för märken på steg o högtalare som gäller i ljudbyggarvärlden 2020 talet? och vad är det för lådtyper som byggs?

Om du ska ha nått att lyssna på brukar basreflex bli bäst i de flesta fall för slutna lådor blir oftast ohanterligt stora om de ska bli bra. Övriga lådtyper låter i regel inte lika bra så de går bort men en del bygger ju inte för att det ska låta bra utan jagar ljudtryck, personligen så tycker jag det är ganska ointressant att kunna spela starkare än det man kan lyssna på utan att bli skadad och sådana byggen blir mer rena tävlingsredskap i mina ögon. De högtalare som låter bäst är samma som låter bäst inom hemma hifi, det är ingen skillnad på det bara för att det ska monteras i en bil utan det enda som hänt är att det numera finns mycket fler billiga stora slutsteg eftersom många inte bygger bra lådor utan för små och använder effekt för att kompensera, det funkar för att spela starkt men det låter oftast inte lika bra som att bygga större med vettigare element, högre verkningsgrad och mindre effektbehov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag tror man inte impar på någon med en trimmad king cab... Men poängen är god!

De ju tdi förfan haha nä men brinner för ljud så bygger de för min del . Åså är de ju lite skojj å kunna dra på och att även andra hör. har värre anläggningar i hemmet bara lite stor skillnad å bygga stort i bil me batterier mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Du har redan fått bra svar av de med mer up to date kunskap än min gamla kunskap... även om den gamla kunskapen även gäller idag och idag är det nog liiite andra prylar och märken än för 15år sedan

3000Watt RMS monoblock med rätt baslåda som är rätt byggd med rätta högtalare kan ge ett bra tryck oxå.
Så häng inte upp dig på watt siffrorna.. Hur man bygger är det som är 80% avgörande.
Det går garanterat att ta 40Kw system o få det att bara prestera på 100db om det är felbyggt.
Lådberäkningar, bilens volym och form, vågutbredning osv är väldigt avgörande för resultatet

Mitt system jag byggde var för enbart för välljud och jag ville lära mig bygga då kompisarna höll på med det, Men det var ändå smärtsamt att vrida upp på fullt..

Så stirra dig inte blind på watt, det är bara fränfaktor som inte är mer än på papper.. Lär dig konsten hur du beräknar o hur du ska bygga och forma det.
Samt en pickup är fel bil för att få bra tryck i.. Bättre att skaffa konserthögtalare o ställa på flaket bara

Billjud är en konstform.. Ruskigt snygga byggen som vissa gör

Jojo men de går att få bra tryck i alla bilar me rätt grejer ju. Haft 3000w 15” Men tyckte inte det var nog med tryck även med bra låda utformad för bilen. Redan beställt alla grejer å bygget siktar jag på att ta minst hela sommaren så att jag har tid och göra allt rätt med el mm

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av granen13:

Åså är de ju lite skojj å kunna dra på och att även andra hör.

Bor du i närheten av mig lär du skruva ned volymen för att inte drabbas av moteld. Jag är tillräckligt irriterad ändå på de tjugotalet grannar inom 100 meter som absolut måste ut med gräsklippare på kvällar och starta vedkapen 6 på helgerna. Jepp, jag är en grinig gammal gubbe - och nöjer mig med Hertz DSK165.3 i dörrarna och två tröga no-name 8" i egen basreflex (för att slippa veva ned rutorna för att få bra ljud) i en av Firebird'arna. Slutstegen är man-tager-vad-man-haver från parts-bin. "Fördelen" med att bli gammal är att allt över 8 kHz kan ignoreras och den enda man behöver impa på - är sig själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen13:

Jojo men de går att få bra tryck i alla bilar me rätt grejer ju. Haft 3000w 15” Men tyckte inte det var nog med tryck även med bra låda utformad för bilen. Redan beställt alla grejer å bygget siktar jag på att ta minst hela sommaren så att jag har tid och göra allt rätt med el mm

Får man fråga vad du körde för bas, låda, bil, steg och ström när 3000W inte var nog?

Ang din fråga om vad folk kör med idag så är det väldigt olika, men BassFace är väll på ingång, även Deaf Bounce.
Men det låter som du satsar på SPL och inte SQ, eller vill du köra en blandning av det och hamna inom SQL? Tänk även på att dörrarna måste byggas om bra mkt för att faktiskt få det att låta bra i dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Bor du i närheten av mig lär du skruva ned volymen för att inte drabbas av moteld. Jag är tillräckligt irriterad ändå på de tjugotalet grannar inom 100 meter som absolut måste ut med gräsklippare på kvällar och starta vedkapen 6 på helgerna. Jepp, jag är en grinig gammal gubbe - och nöjer mig med Hertz DSK165.3 i dörrarna och två tröga no-name 8" i egen basreflex (för att slippa veva ned rutorna för att få bra ljud) i en av Firebird'arna. Slutstegen är man-tager-vad-man-haver från parts-bin. "Fördelen" med att bli gammal är att allt över 8 kHz kan ignoreras och den enda man behöver impa på - är sig själv!

Men det är ju mycket enklare att spela starkt över 8 kHz! Och du bor väl i myggbältet så en myggskrämma eller myggdödare vore väl bra att ha
Förresten var du här i väst i helgen ?
Uddevalla Under natten till söndagen blev en A-traktor prejad av vägen av en annan bil. En person eller personer från den andra bilen ska även ha slagit mot rutan med en kofot och avlossat skott mot A-traktorn.
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/a-traktor-besk...
Jag vet dock inte om det beror på att de spelat starkt eller nått annat typ dålig musiksmak eller att de helt enkelt var vanliga ligister som hade sitt helgbråk.

Man spelar däremot troligen starkare än en vanlig bil håller för med 3 kW om högtalarna är bra, många så kallade bilelement fokuserar mer på att tåla hög effekt och funka i jättesmå lådor än att spela starkt och bra samt ha hög verkningsgrad. PA element brukar låta bättre och ha enormt mycket högre verkningsgrad i jämförelse (inte sällan skillnader på 10-15 dB) men behöver större lådor. Men många bilstereobyggare resonerar mot bättre vetande som att en bas som bara tål 600 W kan ju inte spela starkare än en som tål 3000 W men missar att den "klena pa basen" har 10 dB bättre verkningsgrad och kan spela starkare än bilbasen vid mycket mindre effekt och att den troligen också låter bättre och går att använda för att spela så att det låter bra.
Teoribitarna och vanlig högtalardesign är nått man bör sätta sig in i vad än man ska bygga om det ska bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Bor du i närheten av mig lär du skruva ned volymen för att inte drabbas av moteld. Jag är tillräckligt irriterad ändå på de tjugotalet grannar inom 100 meter som absolut måste ut med gräsklippare på kvällar och starta vedkapen 6 på helgerna. Jepp, jag är en grinig gammal gubbe - och nöjer mig med Hertz DSK165.3 i dörrarna och två tröga no-name 8" i egen basreflex (för att slippa veva ned rutorna för att få bra ljud) i en av Firebird'arna. Slutstegen är man-tager-vad-man-haver från parts-bin. "Fördelen" med att bli gammal är att allt över 8 kHz kan ignoreras och den enda man behöver impa på - är sig själv!

Nädå bor nog inte nära dig 😂
Bor ju typ högst upp i Sverige

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av granen13:

Jojo men de går att få bra tryck i alla bilar me rätt grejer ju. Haft 3000w 15” Men tyckte inte det var nog med tryck även med bra låda utformad för bilen. Redan beställt alla grejer å bygget siktar jag på att ta minst hela sommaren så att jag har tid och göra allt rätt med el mm

På min tid..... fan vad gammal jag låter nu. *hahahahaha* Men då iallafall så hade vi principen att 15tum o större gav inte samma tryck som 12tummare(tajt bas) utan 15tum o större var mer gjorda för basen som typ är i reggie o det.. Medans techno bas var 12tummare optimalt då de är tajtare.. 3st 12" VS 2st 15" så har 12tummarna mer yta som förflyttar luften dessutom..
Men om 15tummarna är mer tajta idag o kan prestera som 12tum, det kan bara dagens ljudbyggare svara på
Men totala ytan är avgörande för att förflytta luft.. Typ om du kör bil o sätter ut handen genom rutan i 100km/h o bara håller upp pekfinger o långfinger, så känner du luftmotståndet.. sätter du upp fyra fingrar så blir det ännu mer motstånd, då totala ytan är större. Samma sak med högtalare.. mer yta, mer luftförflyttning..