Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Hyundai Ioniq 5 normala versionen har nu startat försäljningen med kampanj priser i början.

Modell: Pris:
Hyundai Ioniq 5 58 kWh RWD Essential (469.900 kronor) 509.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 58 kWh RWD Advanced (509.900 kronor) 549.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh RWD Essential (499.900 kronor) 539.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh RWD Advanced (539.900 kronor) 579.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh AWD Essential (534.900 kronor) 574.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh AWD Advanced (574.900 kronor) 614.900 kronor

Priserna inom parentes är Kampanjpriset.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210512/h...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hyundai Ioniq 5 normala versionen har nu startat försäljningen med kampanj priser i början.

Modell: Pris:
Hyundai Ioniq 5 58 kWh RWD Essential (469.900 kronor) 509.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 58 kWh RWD Advanced (509.900 kronor) 549.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh RWD Essential (499.900 kronor) 539.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh RWD Advanced (539.900 kronor) 579.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh AWD Essential (534.900 kronor) 574.900 kronor
Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh AWD Advanced (574.900 kronor) 614.900 kronor

Priserna inom parentes är Kampanjpriset.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210512/h...

Kampanjpriser ser attraktiva ut. Men svårt att göra en ordentlig jämförelse mot konkurrenterna innan vi har info om vad det är för utrustning i paketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scjn:

Kampanjpriser ser attraktiva ut. Men svårt att göra en ordentlig jämförelse mot konkurrenterna innan vi har info om vad det är för utrustning i paketen.

https://bestall.hyundai.se/bilar/awsgfshttrjdvbdnfgf

För att läsa skillnaden på utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så kul! Är det bara jag som inte har problem med mjukvaran, vilka buggar har du upplevt?

Buggarna jag upplevt hittills:

1. Höger backspegel sänks ibland vid backning trots att funktionen är avstängd. Den fastnar dessutom där och går inte upp till normalläget igen.
2. Schemaläggning av laddtider med hjälp av bilen fungerar dåligt och bilen laddar sporadiskt pga det. Stänger jag av funktionen och schemalägger med hjälp av laddboxen funkar det bra. Ett tips här, om ni ställer in egna laddpositioner, missa inte att även justera laddningsnivå. Den ställs automatiskt på 100%.
3. Head up displayen slutade fungera igår. Testade att stanna bilen etc och det hjälpte inte. Parkerade och var borta ett par timmar och fungerade därefter.
4. Responsen på displayen är horribel.
5. Svårnavigerad display överlag.
6. Carplay disconnectas vid längre telefonsamtal genom teams. Oklar anledning.
7. Bilen ställer sig i offlineläge trots att jag valt onlineläge.
8. Bilen varnar om att internetradio inte går att spela pga att Wi-Fi inte finns tillgängligt VARJE gång jag sätter mig i bilen. Beror troligtvis på punkt 7…
9. Tar lång tid innan parkeringshjälp etc hoppar igång. Kör man lite för fort vid parkering kan man lätt köra in i något. Hehe

Någon som upplevt samma? Finns en hel del för VW att göra här..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

1. Höger backspegel sänks ibland vid backning trots att funktionen är avstängd. Den fastnar dessutom där och går inte upp till normalläget igen.
2. Schemaläggning av laddtider med hjälp av bilen fungerar dåligt och bilen laddar sporadiskt pga det. Stänger jag av funktionen och schemalägger med hjälp av laddboxen funkar det bra. Ett tips här, om ni ställer in egna laddpositioner, missa inte att även justera laddningsnivå. Den ställs automatiskt på 100%.
3. Head up displayen slutade fungera igår. Testade att stanna bilen etc och det hjälpte inte. Parkerade och var borta ett par timmar och fungerade därefter.
8. Bilen varnar om att internetradio inte går att spela pga att Wi-Fi inte finns tillgängligt VARJE gång jag sätter mig i bilen. Beror troligtvis på punkt 7…
9. Tar lång tid innan parkeringshjälp etc hoppar igång. Kör man lite för fort vid parkering kan man lätt köra in i något. Hehe

Haft min 1st Edition (inte max) i några dagar nu. Bilen överlag är helt fantastisk och det är riktigt roligt att köra runt.

Punkt sju är samma för mig. Tog till och med kontakt med supporten för jag trodde appen var trasig men insåg att bilen inte hade kontakt med nätet.

Sen är det lite laggigt men överlag funkar det ok även om det finns en del förbättringar som de kan göra.

Permalänk
Medlem

Punk 8 försvann när jag tecknade ett data abonnemang genom appen. Ingick 1gb i 12 månader och kommer inte användas så det räcker. Obs. Stäng av internet via carplay.

Lite komiskt att den varnar för internetradio. Jag har inte hittat den funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Skrivet av Wiinis:

Haft min 1st Edition (inte max) i några dagar nu. Bilen överlag är helt fantastisk och det är riktigt roligt att köra runt.

Punkt sju är samma för mig. Tog till och med kontakt med supporten för jag trodde appen var trasig men insåg att bilen inte hade kontakt med nätet.

Sen är det lite laggigt men överlag funkar det ok även om det finns en del förbättringar som de kan göra.

Skrivet av Asus_84:

Punk 8 försvann när jag tecknade ett data abonnemang genom appen. Ingick 1gb i 12 månader och kommer inte användas så det räcker. Obs. Stäng av internet via carplay.

Lite komiskt att den varnar för internetradio. Jag har inte hittat den funktionen

En kompis jämförde infotainmentsystemet i id4 med systemet för att hyra dvd som fanns i vissa butiker för 10-15 år sedan. Inte hunnit testa infotainmentsystemet själv än, men är det verkligen så illa?

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

En kompis jämförde infotainmentsystemet i id4 med systemet för att hyra dvd som fanns i vissa butiker för 10-15 år sedan. Inte hunnit testa infotainmentsystemet själv än, men är det verkligen så illa?

Beror väl på förväntan
Men det finns utrymme för förbättring, mer flyt, procent kvar av batteri på lilla skärmen, när du laddar att du får se kwh(inte koll på vilken enhet 🙈) istället för distans, km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Beror ju på vad man jämför med. Jämfört med riktigt bra system som Polestar 2 eller Tesla? Ja då är det verkligen inget trevligt system. Jämför man med gamla system från fossilbilarna (där det var undermeny på undermeny)? Ja då är det väl inte lika illa.

Dvs förväntar man sig ett modernt system lär man bli besviken, det blev iaf jag när jag testade det.

Permalänk
Medlem

Fully Charged Show har gjort en film om Norhvolt och deras fabrik...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DaBone:

Fully Charged Show har gjort en film om Norhvolt och deras fabrik...

https://www.youtube.com/watch?v=cOHjIav97HM

Det är ett imponerande projekt, och det kan få en rejäl betydelse för stora delar av Norrlandskusten. Jag ska lyssna igenom hela senare, men var det något särskilt intressant som kom fram?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tydligen "hemlig" kampanj på ID.3 Pro Performance inkl metallic nu. 3195 ink 1000 mil.
Fick 1500 mil och försäkring för ca 500 kr extra.

Kunde inte hitta bättre erbjudande online, inte lika bra som i vintras såklart
Kollade på MG ZS EV, den verkade riktig prisvärd! Men fick ej provköra än så det gick mer eller mindre bort.
Opel Mokka E, var ganska trevlig men liten. Peugeot e-2008 också okej, men kostade lika mycket som ID.3 och då med mindre utrustning... Den var helt klart slöare, körde sämre, sämre räckvidd, konstigt infotainment och en väldigt dålig säljare

Leverans inom 4 veckor, två veckors ångerrätt. Tror ni att det går att få bättre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är ett imponerande projekt, och det kan få en rejäl betydelse för stora delar av Norrlandskusten. Jag ska lyssna igenom hela senare, men var det något särskilt intressant som kom fram?

Utmaningarna med dom olika celltyperna & skala upp tillverkningen av cellerna beroende på hur bra utvecklingen gått.

Sedan användningsområdena, hållbara råvaror lokalt=gruvnäringen & energin som används vid tillverkningen & deras forskningsanläggning i Västerås

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Tydligen "hemlig" kampanj på ID.3 Pro Performance inkl metallic nu. 3195 ink 1000 mil.

Kollade på MG ZS EV, den verkade riktig prisvärd! Men fick ej provköra än så det gick mer eller mindre bort.
Opel Mokka E, var ganska trevlig men liten. Peugeot e-2008 också okej, men kostade lika mycket som ID.3 och då med mindre utrustning... Den var helt klart slöare, körde sämre, sämre räckvidd, konstigt infotainment och en väldigt dålig säljare

Leverans inom 4 veckor, två veckors ångerrätt. Tror ni att det går att få bättre pris?

Hej, vart fanns denna kampanj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeff94:

Hej, vart fanns denna kampanj?

Volkswagen (Din bil) Malmö, tror bara de hade 2-3 bilar kvar för detta pris.
Leverans var tvunget att ska innan juli och gällde endast lagerbilar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Leyer:

Du kan alltid göra som jag gjorde, ring runt och kolla med några olika återförsäljare. Säg att du har hört att det kan gå att få ett bra erbjudande nu. Jag frågade om det var någon som kunde leverera en ID.3 Life för 3550:- med vinterhjul, försäkring och 1500 mil och fick 2-3 napp, men då ringde jag nog 10-15 återförsäljare också, och det var ju före årsskiftet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Fniss!
Fan va segt, jag hade nog tappat det.

Måste ta mig för och provköra någon elbil... Jag har svårt att få arslet ur.
Har 2 barn i framvända barnstolar och hund (golden) I hundbur som precis tar strax över hälften av bagaget på en golf kombi.

Tips på vilken elbil som skulle funka.. ?

Och vart är alla elbils kombis?
SUV/cuv i all ära men hunden är snart 10år så jobbigt för han att hoppa upp med för tilltagen höjd/markfrigång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Fniss!

Har 2 barn i framvända barnstolar och hund (golden) I hundbur som precis tar strax över hälften av bagaget på en golf kombi.

SUV/cuv i all ära men hunden är snart 10år så jobbigt för han att hoppa upp med för tilltagen höjd/markfrigång.

Tesla Model S verkar fungera om man googlar lite. Den är ju lite bredare, så perfekt om man har något större som en hundbur och vill få med sig mer. Själv har jag en stor drönarväska och får med mig betydligt mer trots sluttande tak, än vad jag fick i min Volvo XC70.
I Teslor har du ju också "Dog mode", som behåller temperaturen i kupén, om du t.ex. går in och handlar någonstans...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av laukan82:

Fniss!

När i tiden funderar du på att byta? Jag tror att Ioniq 5 och Kia EV6 kan vara ganska lämpliga storleksmässigt, men där pratar vi nog årsskiftet eller senare för leverans.

Anledningen till att det finns så få kombimodeller är nog för att det är en biltyp som har en liten marknad globalt, medan SUV/CUV har en gigantisk marknad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Fniss!

Den enda rena elbilen är väl MG MG5 som kommer i Oktober, det är väl dock en bil i samma klass som din, Golf Kombi.

Men en Skoda Enyaq kanske kan vara av intresse men då får ni kanske hjälpa hunden in i bagaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Har hyrt ett tillfälligt kontor i 2 månader med laddplats.
2.3kW i laddning ger cirka 10 mil extra efter en arbetsdag, har cirka 1.5 mil till kontoret, så nu går jag på plus i laddningen då jag slipper åka 4 mil ToR till södertälje och ladda på ionity.

I Norsborg, Järna och Nykvarn har du 50kW-laddare och även om Ionity är snabbare, så är de inte SÅ mycket snabbare att det blir snabbare inklusive bilresan. Dessutom är de dyrare och det sliter mer på bilen. Det finns säkert fler bra sidor, men jag brukar använda uppladdning.nu för att hitta laddplatser.

Skrivet av DaBone:

Tesla Model S verkar fungera om man googlar lite. Den är ju lite bredare, så perfekt om man har något större som en hundbur och vill få med sig mer. Själv har jag en stor drönarväska och får med mig betydligt mer trots sluttande tak, än vad jag fick i min Volvo XC70.
I Teslor har du ju också "Dog mode", som behåller temperaturen i kupén, om du t.ex. går in och handlar någonstans...

Model S är ju stor rent generellt. När halva bagaget är upptaget av en hundbur har man fortfarande ett SUV-bagage kvar att packa i. Däremot upplevde vi att det kunde vara lite sådär med alla sidofack etc som man (iaf vi) vill ha för förvaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Model S är ju stor rent generellt. När halva bagaget är upptaget av en hundbur har man fortfarande ett SUV-bagage kvar att packa i. Däremot upplevde vi att det kunde vara lite sådär med alla sidofack etc som man (iaf vi) vill ha för förvaring.

De är stora, inget snack om saken. Saknade också sidofack i början, men man har ju ett megastort fack i mittenkonsolen där man typ kan stoppa ner halva bohaget om man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

De är stora, inget snack om saken. Saknade också sidofack i början, men man har ju ett megastort fack i mittenkonsolen där man typ kan stoppa ner halva bohaget om man vill.

Inte så stort i model S, samma som i Kia E-niro vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Beställt Skoda Enyaq Sport line IV 80 nu. Var inte överdrivet intresserad av "Sportline" men det kändes som ett prisvärt alternativ för vad man får.

Stod mellan Enyaq och ID.4 men ID.4 förlorade tillslut då kvalitén helt enkelt känns sämre än på Enyaq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har inte kollat i någon E-niro, så kan inte säga något där. Men tycker det är tillräckligt stort och blir över för mina behov i alla fall. Då är jag en som hade dörrarna fullproppade med grejer tidigare... Skönt också att kunna dra för en lucka, så man slipper se allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Beställt Skoda Enyaq Sport line IV 80 nu. Var inte överdrivet intresserad av "Sportline" men det kändes som ett prisvärt alternativ för vad man får.

Stod mellan Enyaq och ID.4 men ID.4 förlorade tillslut då kvalitén helt enkelt känns sämre än på Enyaq.

Kan bara hålla med. Hade beställt en "vanlig" först men var lite tveksam till Loft-klädseln, och ändrade därför till en sportline istället för att välja till annan klädsel/inredning.
Hade redan lagt på bland annat 20" fälgar vilket ingår i sportline så skillnaden blev inte så stor.
Fick besked att min bil ska byggas närmaste veckan nu så hoppas på att få den innan jag går på semester.

Permalänk
Medlem

Min Sportline står i Nacka och ska bara leverans fixas:)
https://imgur.com/xbbt9A5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Va? Du blandar inte ihop Model 3 och Model S nu? 3:an och eniro har ungefär lika, men S har ju dubbelt så stort. 895L mot ca 450L om man kollar specs och det märks när man börjar skärskåda bagagen. Mellan eniro och 3 finns dock en skillnad i att eniro lastar på höjden, medan 3 lastar på djupet på ett annat sätt. Blir väl något av en smaksak, Jag har aldrig haft SUV, så jag är inte så van att packa på höjden på det viset.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gruarn:

Va? Du blandar inte ihop Model 3 och Model S nu? 3:an och eniro har ungefär lika, men S har ju dubbelt så stort. 895L mot ca 450L om man kollar specs och det märks när man börjar skärskåda bagagen. Mellan eniro och 3 finns dock en skillnad i att eniro lastar på höjden, medan 3 lastar på djupet på ett annat sätt. Blir väl något av en smaksak, Jag har aldrig haft SUV, så jag är inte så van att packa på höjden på det viset.

Ja, Model S bagageutrymme är ju tämligen gigantiskt. Jag tyckte att min Model 3 rymde ganska mycket, men den låga höjden på luckan blev krånglig för mig vid några tillfällen. Jag trivs mycket bättre med bagageutrymmet i ID.3 än i Model 3, sett till hur väl det går att nyttja.

Visa signatur