Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Testade MG:n igår, tyvärr bara en väldigt snabb test.

Men hade bra byggkvalité, man satt bra och var trevlig och köra. Snäppet vassare än Leaf skulle jag nog säga.
Inget prestandamonster dock, men en väldigt förnuftig familjebil.

Frågan är nu vilken utrusningsmodell man ska välja.

Var provkörde du?

Jag kontaktade Hedin för att boka en provkörning om ett par veckor, men de sa att man kunde komma in och titta och klämmna/känna på det men inte provköra. Frågade om det var olika i landet men de sa att det inte gick att provköra någonstans innnan Juni :/

Sen är det tydligen så att leasningpriset bara gäller till sista Maj.. så man kan inte provköra om man vill få det priset.

Inget av detta nämns på deras hemsida, men ringde mig 1h efter jag hade fyllt i formuläret för provkörning. Undrar om det är min lokala Hedin som är oseriös...
https://www.hedinbil.se/bilar/4383129

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Var provkörde du?

Jag kontaktade Hedin för att boka en provkörning om ett par veckor, men de sa att man kunde komma in och titta och klämmna/känna på det men inte provköra. Frågade om det var olika i landet men de sa att det inte gick att provköra någonstans innnan Juni :/

Sen är det tydligen så att leasningpriset bara gäller till sista Maj.. så man kan inte provköra om man vill få det priset.

Inget av detta nämns på deras hemsida, men ringde mig 1h efter jag hade fyllt i formuläret för provkörning. Undrar om det är min lokala Hedin som är oseriös...
https://www.hedinbil.se/bilar/4383129

Värnamo var jag i.
Verkade bara vara först batchen (åtminstone initialt) som hade dessa priserna.

Permalänk
Medlem

Jaja, jag går kanske förbi och tittar på bilen om ett tag ändå, men tror inte jag skriver på något bindande avtal om leasing om jag inte får provköra först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Under vilken tidsperiod hämtade man datan? (2016 - 2019, då fanns det fler elbilar med väldigt kort räckvidd)
Går det att ta reda på vilka bilar man bytte ifrån? (Har för mig att det är från Fiat 500, den äldre modellen. Nissan Leaf, Chevrolet Spark EV osv - bilar med väldigt kort räckvidd)

Men, det plockades ju upp i media som drog väldigt stora växlar på detta.
Detta är ren och skär FUD från de som har väldigt mycket att förlora på att människor köper fler elbilar.

"Now You Know" tog upp detta i gårdagens avsnitt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

"Now You Know" tog upp detta i gårdagens avsnitt..

https://youtu.be/cXna8YKWZgQ?t=1736

Synd att de inte såg att all data var offentligt tillgänglig. Skulle inte påstå att själva studien är vinklad men artiklar som skrivs blir ju vinklade av journalister. Jag kollade inte på PHEV specifikt men det ser inte ut som at det är stor skillnad mellan PHEV och BEV, som var ett av argumenten de framförde i videon.
E-Golf, Leaf, I3, 500e som tillsammans utgör en majoritet av BEV i studien ligger på 17-39%.

Det fanns många Tesla Model S med i studien och de låg på 10%. Det är förväntat att en del kommer byta oavsett, av andra anledningar, så 10% känns inte förvånande högt och behöver inte indikera att folk varit missnöjda för att det är en elbil tänker jag.

Jag har svårt att tänka mig att jag skulle komma på och byta tillbaka till fossilbil när jag väl gjort bytet till elbil, så tycker utfallet är ganska intressant...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Får väl börja med att säga grattis! Tror du kommer att trivas..

Vet inte om du har någon app från tillverkaren, men i så fall är ju den bra att ha..
I övrigt så kan dessa vara bra..

PlugShare - Här hittar du de flesta om inte alla laddningsstationer som finns i landet. Du kan se vad det är för typ av laddare och vilket företag som har den. Så du kan i förväg kolla upp och skaffa bolagets app/kort/tag, om du vet att du ska till ett visst område och kommer behöva ladda. Eller om du är ute på en resa och bara vill veta vart närmsta laddare är...
Använde den appen senast i förra veckan, då jag hade kört lite längre än som var tänkt från början och jag inte kunde ta mig ända hem på den laddning jag hade. Hittade en laddare jämte ett ålderdomshem på en ort efter vägen som var gratis och stog där en kvart...

A better routplanner: Bra om man ska ut på långresa...

I övrigt är det väl som jag var inne på innan att kolla upp vilka laddmöjligheter du har, om du behöver ladda på andra ställen än hemma och skaffa de tags/kort och appar som behövs.

Skrivet av sinclairhacker:

Hej, hade en leaf till sommaren/hösten förra året och fick ifrån Mariestad ned över Trollhättan lära mig att Bee som jag hade inte dög där, utan fick då skaffa InCharge. Brr vad buggig deras app var då, men även Bee app hade god förbättringspotential om man som jag bara köp ett "kontantkortsvariant".

Så ha koll på InCharge iaf. Men som andra påpekar, börjar finnas många varianter nu som täcker in flera olika laddnät, och jag kör just nu ICE Saab 9-3, men hoppas köpa elbil om några år framåt, var bara kul o köra Leafen, förutom väghållning kurvig väg/grusväg.

Tackar för tipsen båda! Körde första långresa idag Borås/Örebro. Snålade som 17 först i hopp om att klara sig hela vägen om laddningen inte skulle funka. Men när det blev 100 km/h och uppåt sket sig den planen kapitalt. Vid donken Mariestad fanns Fortum som funkade på andra försöket och knökade in 22kWh där. Sen var det bara att blåsa vidare. Men lätt besviken på en uträknad förbrukning på 21,3 kWh/100km. Det är väl i stil med en e-tron 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Tackar för tipsen båda! Körde första långresa idag Borås/Örebro. Snålade som 17 först i hopp om att klara sig hela vägen om laddningen inte skulle funka. Men när det blev 100 km/h och uppåt sket sig den planen kapitalt. Vid donken Mariestad fanns Fortum som funkade på andra försöket och knökade in 22kWh där. Sen var det bara att blåsa vidare. Men lätt besviken på en uträknad förbrukning på 21,3 kWh/100km. Det är väl i stil med en e-tron 🤔

Det låter lite väl högt med tanke på storleken av bil. Var det väldigt kallt? Saknas värmepump? Farter över 110km/h?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Det låter lite väl högt med tanke på storleken av bil. Var det väldigt kallt? Saknas värmepump? Farter över 110km/h?

Nja, 3 plus men en del regn. Hade 18° Eco i kupén tills jag insåg att det knappt spela roll. Snittfart på 80, max 120 på motorväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Nja, 3 plus men en del regn. Hade 18° Eco i kupén tills jag insåg att det knappt spela roll. Snittfart på 80, max 120 på motorväg.

Okej, ja då låter det som rätt hög förbrukning. Kanske kommer mjukvara som får ned den lite framöver.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Argammon:

Nja, 3 plus men en del regn. Hade 18° Eco i kupén tills jag insåg att det knappt spela roll. Snittfart på 80, max 120 på motorväg.

Det finns få saker som äter mer räckvidd än nära nollan och blöt väg. Jag är ganska säker på att min Model 3 Long Range hade lägre förbrukning vid -5 och torr snö än det du körde i.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Skulle jag köra Stockholm - Växjö och tillbaka skulle det också ta ca 2 timmar extra med laddning. Det är motorväg och snabbladdning.
Nu kan jag ha överdrivit konsumtionen på bilen...

Men det är väl inte så farligt? Äta två gånger och kissa en massa gånger

Jag kör semi-ofta stockhom-Karlshamn, (50-55mil) brukar bara behöva lägga på lite över en timma extra på restiden för laddningen.

Permalänk
Avstängd

BEE BLIR MER
https://bee.se/bee-blir-mer/

Skrivet av Bee Blir Mer:

I februari gick vi ut med nyheten om att vi har fått en ny delägare, norska Statkraft. Den 1 juni byter vi därför namn till Mer Sweden AB och blir en del av den europeiska laddkoncernen Mer. Sedan 2015 har vi drivit omställningen till e-mobilitet och är idag en av de ledande aktörerna för elbilsladdning på den svenska marknaden. Nu tar vi med oss våra erfarenheter och kunskaper ut på den europeiska marknaden. Vi vill något Mer.

Permalänk
Skrivet av Argammon:

Tackar för tipsen båda! Körde första långresa idag Borås/Örebro. Snålade som 17 först i hopp om att klara sig hela vägen om laddningen inte skulle funka. Men när det blev 100 km/h och uppåt sket sig den planen kapitalt. Vid donken Mariestad fanns Fortum som funkade på andra försöket och knökade in 22kWh där. Sen var det bara att blåsa vidare. Men lätt besviken på en uträknad förbrukning på 21,3 kWh/100km. Det är väl i stil med en e-tron 🤔

Det drog rätt så mycket för mig just ifrån Skara till Götene när jag körde Leafen, allt över 100 km/h var inte så bra. Och hade då största batteriet, så tyngden gjorde att den drog lite mer, låg på c.a 1,6-1,7 kWh per mil.

Hoppas att den laddning för Tesla via projektet med solceller o lagring i vätgas på andra sidan donken i Mariestad, även kommer ha ickeTesla laddning. Vet om IONITY vid Cirkel-K, mellersta avfarten till Mariestad, men förstod det som att de skulle bli dyra, men iofs bra att ha lite alternativ.

(Inget fel på Tesla o laddstationer, men en bil mer som Leaf, gärna en SAAB ZE 9-3 efterföljare hint hint Nevs folk, räcker för mig.)

Tog bort en hård vagnretur
Permalänk
Medlem

Fullycharged.show har besökt Shanghai Motorshow.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Var provkörde du?

Jag kontaktade Hedin för att boka en provkörning om ett par veckor, men de sa att man kunde komma in och titta och klämmna/känna på det men inte provköra. Frågade om det var olika i landet men de sa att det inte gick att provköra någonstans innnan Juni :/

Sen är det tydligen så att leasningpriset bara gäller till sista Maj.. så man kan inte provköra om man vill få det priset.

Inget av detta nämns på deras hemsida, men ringde mig 1h efter jag hade fyllt i formuläret för provkörning. Undrar om det är min lokala Hedin som är oseriös...
https://www.hedinbil.se/bilar/4383129

Dumheter. Man måste ju få provköra bilen eller modellen man planerar att köpa. Vägrar de så går man någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Dumheter. Man måste ju få provköra bilen eller modellen man planerar att köpa. Vägrar de så går man någon annanstans.

I det här fallet är ju Hedin ensam återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Har också kollat runt mycket på MG ZS EV men eftersom det inte är aktuellt med ny bil än på ett år så har jag tid att vänta. Bett Hedin om provkörning och de skulle höra av sig men inte gjort det än, än så länge bara blivit erbjuden att komma och titta och klämma. De nuvarande priserna på leasing är mycket attraktiva och bilen verkar väldigt prisvärd men jag vägrar låta mig dras med i någon FOMO. MG har också två andra modeller på gång där jag tycker Marvel R verkar mycket intressant, mer information kommer nu i maj. Tror också MG är laddade för att prisa sig in på marknaden så de attraktiva priserna lär finnas kvar ett tag till. Bilarna har funnits i UK ett bra tag och prisläget har inte ändrats. Den information som finns på nätet om MGs elbilar ger mig känslan att det är ett märke som är där Kia var för 15 år sedan. Stabila, förnuftiga bilar som säljs till billigt för att ta marknadsandelar. När de har sina marknadsandelar kommer snoffsigare modeller och priserna kryper upp precis som Kia och många andra märken och branscher.

Permalänk
Medlem

Jag satt i A Better Route Planner och provade våra vanligaste turer under året (vanligt år, inte Corona).

Det enda som dög var Tesla M3 LR med 61 mil batteriet.

Hoppas laddnätverket blir bättre snart.

Beställde en iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

I det här fallet är ju Hedin ensam återförsäljare.

tråkigt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jag satt i A Better Route Planner och provade våra vanligaste turer under året (vanligt år, inte Corona).

Det enda som dög var Tesla M3 LR med 61 mil batteriet.

Hoppas laddnätverket blir bättre snart.

Beställde en iallafall.

Kan säga att det är en bra bil så du lär bli nöjd, den nya är dessutom rätt så mycket trevligare än den från 2020 som jag har nu. Så pass mycket trevligare att jag beställde den nya också, med det nya 9% större batteriet blir det bra också.

Permalänk
Medlem

Nytt rekord på förbrukningen i min Model S.
Är absolut spänd på hur det kommer bli i sommar..

+9C och regn
1 mil 70km/t - 1 mil 100km/t och resten 80km/t
138Wh/km

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DaBone:

Nytt rekord på förbrukningen i min Model S.
Är absolut spänd på hur det kommer bli i sommar..

+9C och regn
1 mil 70km/t - 1 mil 100km/t och resten 80km/t
138Wh/km

https://forumbilder.com/images/2021/05/06/138Wh.jpg

Oj, oj, oj! Det är långt under deklarerad förbrukning för landsväg om jag minns rätt!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Oj, oj, oj! Det är långt under deklarerad förbrukning för landsväg om jag minns rätt!

Ja men kör man 80 knyck så är alla bilar snåla. Kolla folk som kör hyper miling hur långt man kan ta det med lite tålamod

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har idag en Skoda Octavia 2016. Älskar bagageutrymmet, men är sugen på en elbil.

Vilken bil ska man satsa på idag? Tesla Model S/Y? ID:4 eller Skodas motsvarighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Tjena!

Har idag en Skoda Octavia 2016. Älskar bagageutrymmet, men är sugen på en elbil.

Vilken bil ska man satsa på idag? Tesla Model S/Y? ID:4 eller Skodas motsvarighet?

Kolla på Björn Nyland på Youtube. Han har bra recensioner och tester av jättemånga modeller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nioreh83:

Ja men kör man 80 knyck så är alla bilar snåla. Kolla folk som kör hyper miling hur långt man kan ta det med lite tålamod

Jo, men jag jämförde just med deklarerad landsvägsförbrukning, tas fram i farter runt 80 km/h - vilket gör det här imponerande eftersom han då hamnade rejält under vad biltillverkaren använder som "skryt-siffror".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Tjena!

Har idag en Skoda Octavia 2016. Älskar bagageutrymmet, men är sugen på en elbil.

Vilken bil ska man satsa på idag? Tesla Model S/Y? ID:4 eller Skodas motsvarighet?

Vi har en Skoda Octavia RS 2014 idag (kombi). Som du säger, väldigt fina bilar med stora utrymmen för sin klass (störst?).
Provsatt våra tre barn i en BMW 5-serie nyss och den är mindre bak än Octavian, trots att den vanligen jämförs med 3-serien eller A4 t.ex.

ID4:an är provkörd och den är klart rymligare bak, bagageutrymmet är dock lite snålare tilltaget. Testade Enyaq med och den är än större. Betydligt större baksäte, men även rymligare och mer praktiskt bagageutrymme (plan inlastningsyta). Ser man sen till kvalitétsintryck, klädsel, instrumentering, placering av reglage osv så är ju Enyaq i en egen klass om du frågar mig. ID4 känns som en budgetbil i jämförelse vilket är väldigt knepigt.

Model Y är jag väldigt nyfiken på och den hade jag nog köpt osedd pga 4-hjulsdrift, bra prestanda, bra laddnätverk, bra google-integration på navigatorn m.m m.m. Men den blev lite väl dyr för vår smak och budget tyvärr. Provkört en Model X för ett par år sedan och jag har svårt att se att en Model Y hade gjort mig besviken.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Vi har en Skoda Octavia RS 2014 idag (kombi). Som du säger, väldigt fina bilar med stora utrymmen för sin klass (störst?).
Provsatt våra tre barn i en BMW 5-serie nyss och den är mindre bak än Octavian, trots att den vanligen jämförs med 3-serien eller A4 t.ex.

ID4:an är provkörd och den är klart rymligare bak, bagageutrymmet är dock lite snålare tilltaget. Testade Enyaq med och den är än större. Betydligt större baksäte, men även rymligare och mer praktiskt bagageutrymme (plan inlastningsyta). Ser man sen till kvalitétsintryck, klädsel, instrumentering, placering av reglage osv så är ju Enyaq i en egen klass om du frågar mig. ID4 känns som en budgetbil i jämförelse vilket är väldigt knepigt.

Model Y är jag väldigt nyfiken på och den hade jag nog köpt osedd pga 4-hjulsdrift, bra prestanda, bra laddnätverk, bra google-integration på navigatorn m.m m.m. Men den blev lite väl dyr för vår smak och budget tyvärr. Provkört en Model X för ett par år sedan och jag har svårt att se att en Model Y hade gjort mig besviken.

Tack, precis mina aniningar detta! Tack för det fantastiska svaret, ska se om jag kan boka en provkörning av den nya Skodan.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack/

Kia EV6 verkar riktigt najs den med, läst något om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Tack, precis mina aniningar detta! Tack för det fantastiska svaret, ska se om jag kan boka en provkörning av den nya Skodan.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack/

Kia EV6 verkar riktigt najs den med, läst något om den?

Ingen fara! Tycker absolut du ska boka in en provkörning av Skodan.

EV6 verkar också riktigt fin! Har inte riktigt smält bakänden av den, men det kanske är en annan femma när man ser den IRL.
Sluttande tak kan ju ställa till det i baksäte för längre personer, samt att bagageutrymmet är 65 liter mindre än i Enyaq, och även där det sluttande taket som stjäl yta för last.

I övrigt så ser den ut att ha fin prestanda på papper, inredningen verkar sjyst osv. Dock 30000kr dyrare i utgångspris. Vet inte hur prislistan på tillval ser ut. Jag la till rätt rejält med saker på Skodan och det blev "bara" 50000kr före rabatt. Ska man ha Kian med 4-hjulsdrift så drar ju prislappen iväg rejält och då bör man ju absolut ställa den mot en Model Y innan man bestämmer sig.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nytt rekord på förbrukningen i min Model S.
Är absolut spänd på hur det kommer bli i sommar..

+9C och regn
1 mil 70km/t - 1 mil 100km/t och resten 80km/t
138Wh/km

Riktigt bra för en så tung bil som Model S. Har börjat bli lite varmare här också och har lyckats med en 5 milaresa över landsväg och e18 med ett snitt på 105Wh/km i min Ioniq. Snittet i stort ligger dock närmare 136Wh/km när jag pendlar till jobbet med 80% motorväg. Får se om man kommer under 100Wh/km när det blir över 20 grader

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic