Nvidia Geforce RTX 3000-serien får strypt mining-prestanda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av etnica33:

Man kan ju tycka att speltillverklarna's lobbyister borde engagerat sig i det här? Då det borde drabba dem i slutändan när folk tröttnar på att spela PC spel då folk inte får tag på grafikkort.

*just wondering

Det är ju därför Pcmasterrace kronan är på snedd. de har redan fokuserat på konsolmarknaden. Att porta från Xbox till PC och vice versa är betydligt mindre än från PC och PS3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Jag tycker det är skevt att man kan bryta kryptovaluta och göra sig fri från ett vanligt jobb.

Det tycker nog miljardärerna också…..eller så skiter de i det. Hade jag vunnit drömvinsten så går jag ju inte till mitt 9-17 kneg. Men det är tur att samhället har indoktrinerat att majoriteten måste jobba för att känna sig fullkomliga. De smarta tjänar pengar med kapital. Annars får man löneslava 4 life. Titta bara på fattigpensionärerna. Life OT och kanske för mycket politik. Moderatorerna får säga till isåfall.

Permalänk

Med brasklapp om att gpu mining fortsätter vara hett och att ingen knäcker låset, kan jag tänka mig att vi får se en prisökning på begangnade rtx kort som ej är låsta (över den galna nivå som redan råder). Så ni som sitter och spelar på t.ex. ett olåst 3060ti/3070 kan säkert sälja det dyrt till en miner och köpa ett nytt låst 3080 ur premium segmentet för samma peng (om man skulle snubbla över ett i lager dvs...) och ändå ha pengar över.

Permalänk
Medlem

Många arga miners nu!

Kul kanske folk som verkligen använder korten får tag i ett tillslut!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag tycker det är skevt att man kan bryta kryptovaluta och göra sig fri från ett vanligt jobb.

Vanligt jobb. Som aktiemäklare då?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Haziza:

Många arga miners nu!

Kul kanske folk som verkligen använder korten får tag i ett tillslut!

Säga vad man vill om miners, men deras kort används ju faktiskt. Mer än tänkt, kanske.
Sen går ju åsikterna isär om huruvida det är vettig användning av hårdvara och el, men det har redan dryftats till leda.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Har nästan alltid funnits sätt att tjäna pengar på som inte kräver någon ansträngning, mer eller mindre etiskt o moraliskt korrekta såklart.

Jag har själv ett "vanligt" jobb, men sällan behöver göra något egentligen mer än att finnas "tillgänglig". 😁

Permalänk
Medlem

Trist att det ska bli på detta viset. Att man tryper mining =/
Tycker det är nice att kunna fixa lite ETH när man inte använder datorn för att kunna köpa spel m.m
Tror inte detta kommer att göra att det helt magisk kommer gå mer kort till Gamers.
Only time will tell =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vanligt jobb. Som aktiemäklare då?

Ptja, till och med en aktiemäklare ser ju ut som något slags värdeskapande ideal i jämförelse.

Det här upplägget att "vaska x, bli belönad" (som då förstås görs i enorm skala) är det som för mig gör det svårt att hitta försvar för hela idén med "mining".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hade man inte kunnat tjäna pengar på krypto så hade förespråkarna av krypto sjunkit med 95%.

Ja och?

Förespråkare av krypto skriker inte ljudligt på detta forum att gamers och kreatörer borde bannlysas från att köpa grafikkort. Det finns dock några på forumet som förespråkar frihet att göra vad man vill med det man köper.

Jag tycker att hela diskussionen är absurd. Många på detta forum verkar anse att de har en medfödd rätt att köpa grafikkort så fort det släpps något nytt. Om det inte går att köpa så måste en syndabock utses. Visst, några har säkert ädlare motiv som att minska energiförbrukningen i världen, men de flesta är helt enkelt egoistiska. Och ja, de flesta som bryter krypto gör det också av egoistiska anledningar - men de klagar inte på att gamers köper korten iaf.

Det här verkar vara en del av den allt mer växande polariseringen i samhället. Vi mot dem! Jag gillar sten, sax är ok men papper borde bannlysas!

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skribent
Skrivet av Klarspråkarn:

Fast vad skulle återförsäljare tjäna på att ta bort köerna?

Enkelt: De korten de får in som bokades för MSRP säljes med förlust för ÅF så länge Nvidia eller partner-tillverkaren kliver in.

Om man tar Elgiganten som exempel:
De hade ca. 10 000 kort i sin kö för 3080 (tror det dessutom bara vara ASUS-korten räknat), men kunde bara köpa in ett hundratal. Resten får de lägga nya ordrar på – D.v.s. Elgiganten betalar det nya priset för ÅF för alla kort allt eftersom, medan slutkund som bokade för lanseringspriset får bibehållen prislapp. Med andra ord betalar man som slutkund under inköpspris många gånger just nu om man hade en förhandsbokning från släpp-dagen.

Att kunna rensa ut kön är därmed positivt för ÅF:s i frågan, förutsatt då igen att Nvidia eller partnertillverkare inte hanterar dessa förbokningar på ett behjälpligt vis.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Ja och?

Förespråkare av krypto skriker inte ljudligt på detta forum att gamers och kreatörer borde bannlysas från att köpa grafikkort. Det finns dock några på forumet som förespråkar frihet att göra vad man vill med det man köper.

Jag tycker att hela diskussionen är absurd. Många på detta forum verkar anse att de har en medfödd rätt att köpa grafikkort så fort det släpps något nytt. Om det inte går att köpa så måste en syndabock utses. Visst, några har säkert ädlare motiv som att minska energiförbrukningen i världen, men de flesta är helt enkelt egoistiska. Och ja, de flesta som bryter krypto gör det också av egoistiska anledningar - men de klagar inte på att gamers köper korten iaf.

Det här verkar vara en del av den allt mer växande polariseringen i samhället. Vi mot dem! Jag gillar sten, sax är ok men papper borde bannlysas!

Det som sticker i ögonen är väl just att mining i grund och botten går ut på att kunna påvisa att man vaskat någon resurs, i det här fallet GPU-tid.

"Proof of work" med arbete som ingen ville ha utfört eller har någon nytta av.

Och när detta belöningsupplägg då inte bara är ett enormt slöseri i sig utan även kraftigt bidrar till brist på grafikkort i det här fallet (eller lagringsenheter, eller vad det nu må vara) så är det inte så konstigt att folk tröttnar på galenskapen som pågår.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Mycket bra om dessa drabbas (de som vill hålla på med mining vid sidan) . Dessa personer ökar i praktiken priserna på marknaden då de är beredda att betala betydligt MER för sitt kort, då de samtidigt räknar med intäkter.

Nu tror jag att du generaliserar lite. Vad får dig att tro att bara för att man vill mina lite när grafikkortet inte används så är man beredd på att betala mer?

Jag är då inte beredd på att betala mer.

Permalänk
Medlem

En fråga kommer de att bli problem i framtiden med stypta grafikkort tänker innom grafisk och spel..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En fråga kommer de att bli problem i framtiden med stypta grafikkort tänker innom grafisk och spel..

Kanske i viss mån, men inga grafikkort är ett ännu större problem... så ur det perspektivet är det ju (om de får det att faktiskt fungera) ett steg i en positiv riktning för alla användare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som sticker i ögonen är väl just att mining i grund och botten går ut på att kunna påvisa att man vaskat någon resurs, i det här fallet GPU-tid.

"Proof of work" med arbete som ingen ville ha utfört eller har någon nytta av.

Och när detta belöningsupplägg då inte bara är ett enormt slöseri i sig utan även kraftigt bidrar till brist på grafikkort i det här fallet (eller lagringsenheter, eller vad det nu må vara) så är det inte så konstigt att folk tröttnar på galenskapen som pågår.

Jag köper argumentet om det är där skon klämmer för dig. Tror inte att det är så för de flesta med tanke på att andelen arga inlägg verkar vara en direkt funktion av komponentbrist. Så länge det går att få tag på en GPU så verkar alla som drivs av ett politiskt motstånd mot mining försvinna. Märkligt.

Sedan håller jag inte med om ditt argument trots att jag inte minar själv. Allt är ändliga resurser och nästan allt som vi fördriver våra sjukt priviligerade liv med är att vaska resurser. För mig låter det snarare som att du försöker motivera för dig själv varför du har större rätt till att köpa grafikkort än någon annan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Står det utlovad hashrate någonstans i produktbeskrivningen? Om inte så är det fullt lagligt.

Sen har du väl möjligheten att avboka? Inte svårare än så, att du ligger ute med pengar i förskott är ett problem du har skapat själv.

Permalänk
Medlem

Ser det här framför mig: "Selling RARE pre LHR GeForce RTX 3080"

Visa signatur

🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RX 6700 XT/Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Jag köper argumentet om det är där skon klämmer för dig. Tror inte att det är så för de flesta med tanke på att andelen arga inlägg verkar vara en direkt funktion av komponentbrist. Så länge det går att få tag på en GPU så verkar alla som drivs av ett politiskt motstånd mot mining försvinna. Märkligt.

Sedan håller jag inte med om ditt argument trots att jag inte minar själv. Allt är ändliga resurser och nästan allt som vi fördriver våra sjukt priviligerade liv med är att vaska resurser. För mig låter det snarare som att du försöker motivera för dig själv varför du har större rätt till att köpa grafikkort än någon annan.

Allt vi gör är ändå meningslöst, så varför inte detta? Det där närmar sig något slags nihilistisk hållning...?

Jag ser iaf en skillnad på det mesta vi gör i våra sjukt priviligierade liv och den här typen av meningslöshet.
Just att designa ett problem som inte behöver lösas som folk sedan blir belönade för att slänga beräkningskraft på, utan att lösningen skapar varken nytta eller nöje... det är en ny nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså 3060 ska ju ha strypt men ändå finns det inga på butikshyllorna? Varför? Känns som att tillverkarnas tjat om kryptominingen bara är en red herring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alltså 3060 ska ju ha strypt men ändå finns det inga på butikshyllorna? Varför? Känns som att tillverkarnas tjat om kryptominingen bara är en red herring.

Det avstryptes ju dock snabbt, så vi fick väl aldrig se om en strypning faktiskt hade någon effekt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kan uppleva att det finns ett sekteristiskt beteende bland vissa här gällande miners. Kom igen.. på min tid var det bara töntar som höll på med gaming. Till och med nörd var ju ett negativt laddat ord. Numera är det ju inne att vara nörd. Att man ser att mining är meningslöst, då måste man ju tycka att alla stackars cpuer/gpuer som kört Seti@Home. Eller spelat MS Röj, eller bara låta datorn idla. Nää.. vi måste lyfta nivån här lite. Det finns inga goda eller onda företag som producerar grafikkort. Nvidia är inga änglar för att de kör CMP. Det är ju enbart symbolpolitik. AMD vill låta folk välja vad de vill göra med sina grafikkort.

3060 kan användas med en läckta rutinen och på ett gammalt avdankat server moderkort med massa 8x pci-e platser. Nvidia får helt enkelt beställa mer kapacitet.. uppenbarligen finns det pengar ute. Producera.. som man gör i en marknadsekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Rätt åt dig! Grafikkort är till för gaming!! Hoppas företaget där du beställt får reda på vem du är, så kan två gamers få köpa korten istället!

Hoppas du lär dig något av detta och slutar upp med detta otyg!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Skrivet av frong:

Gissar på att prof. miners kommer låsa upp korten relativt snabbt. Enda nackdelen är då för konsumenter som inte kan dra in några extra kronor när man inte använder datorn.

tyvärr ja. om inget annat skiljer mer än Device ID så är det troligen snabbt löst att göra den olåsta drivaren kompatibel.

Skrivet av Red Onion:

skulle ha köpt dedikerad mininghårdvara istället för att talla på hårdvara för privat bruk.

vill du driva företag köp hårdvara ämnad för vad företaget jobbar med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Kan uppleva att det finns ett sekteristiskt beteende bland vissa här gällande miners. Kom igen.. på min tid var det bara töntar som höll på med gaming. Till och med nörd var ju ett negativt laddat ord. Numera är det ju inne att vara nörd. Att man ser att mining är meningslöst, då måste man ju tycka att alla stackars cpuer/gpuer som kört Seti@Home. Eller spelat MS Röj, eller bara låta datorn idla. Nää.. vi måste lyfta nivån här lite. Det finns inga goda eller onda företag som producerar grafikkort. Nvidia är inga änglar för att de kör CMP. Det är ju enbart symbolpolitik. AMD vill låta folk välja vad de vill göra med sina grafikkort.

3060 kan användas med en läckta rutinen och på ett gammalt avdankat server moderkort med massa 8x pci-e platser. Nvidia får helt enkelt beställa mer kapacitet.. uppenbarligen finns det pengar ute. Producera.. som man gör i en marknadsekonomi.

Angående exemplen på meningslöshet(?):

SETI@Home: Det finns iaf ett tydligt mål som arbetet syftar till, dock är det ett så sjukt långskott att man väl i princip kan bortse från att finna det man söker. Lite ingenmansland på det viset.

MS Röj: Underhållning för användaren, jag skulle räkna det som jämförelsevis meningsfullt ur det perspektivet. Dock är ju all modern hårdvara kraftigt överdimensionerad för detta specifika ändamål, så problemet jag huvudsakligen ser här sammanfaller med idle/oanvända datorer-fallet.

Idle/oanvänd dator: Ja, det är ju slöseri sett till komponenterna i den, i det avseendet är ju t.ex. molnmodellen bättre än dedikerade datorer ute hos folk. Man belönas dock iaf inte för att ha oanvända datorer så ingen smäller upp en massa datorer som inte ska användas för att tjäna pengar (i industriell skala).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är ju bara kolla på marknaden sen, ett 3070 med LHR vs 3070 utan strypt hash. Det där kan du väl inte ens tro på det själv. Varför en miner inte skulle köpa begagnade CMP är ganska enkelt. De räknar ekonomi. Skulle det vara ekonomi i det hela. Klart miners köper, men nu tycker jag att du nedvärderar miners. Tänk på karma. Du har ju barn.

Jag får inte ihop ditt resonemang. Varför skulle begagnat GeForce vara intressant om inte begagnat CMP är det?

Och vi får väl se. Men tänk såhär., om du köper GeForce för att spels på, vill du då hellre ha ett begagnat kort som inte gått att mina med, eller ett som kanske blivit slutkört för att förra ägaren minat med det? Jag vet i alla fall vad jag hade valt. Att ens en promille av gamers som spelar med korten skulle se det som negativt att det inte går mina med är högst osannolikt.

Men är folk nu så dumma see jag fram emot att få göra en del begagnade klipp i framtiden. För mig är det en stor fördel att kortet inte kan användas till mining då det sliter på korten mycket hårt jämfört med Gaming.

Vad karma och min dotter skulle ha med det hela att göra förstår jag inte alls. Karma finns inte och min dotter verkar för liten för att förstå vad som är lämpligt och olämpligt att göra med ett grafikkort. Jag har naturligtvis förklarat så pedagogiskt och ingående det går, men hon verkar mest intresserad av att titta på folk, färgstarka saker, äta, göra ifrån sig och sova. Så jag tror jag for vänta ett tag med den utbildningen.

Men om man nu tror att karma finns... Ja... Miners tänker bara på ekonomi säger du. Då borde de ju bli jätteglada nu när Nvidia gör det också. Man kan lite säga att det som Nvidia nu gör mot miners, det har miners gjort mot gamers sedan allt detta började. Är det larma? Nej, jag tror inte på sådant men gör man det så kanske man ska se det som ett tecken från gud, göra bot och bättring, och låta gamers ha som GeForce-serie ifred.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Allt vi gör är ändå meningslöst, så varför inte detta? Det där närmar sig något slags nihilistisk hållning...?

Jag ser iaf en skillnad på det mesta vi gör i våra sjukt priviligierade liv och den här typen av meningslöshet.
Just att designa ett problem som inte behöver lösas som folk sedan blir belönade för att slänga beräkningskraft på, utan att lösningen skapar varken nytta eller nöje... det är en ny nivå.

Jag inser att vi inte kommer tycka samma här. Men...

Hur ser du på att skapa ett problem som inte behöver lösas - datorspel - som folk sedan blir belönade för att slänga beräkningskraft på genom nya skins, vapen o.s.v.? Jag klarar inte att se att det skulle vara mindre meningslöst. Att lägga till "nytta eller nöje" är ett fint sätt att åter igen motivera för dig själv varför du ska ha större rätt till att köpa en GPU. Det du tycker är nöje är objektivt enda formen av nöje? Jag hoppas vi kan enas om att "nöje" är högst subjektivt och att det därför är poänglöst att använda som måttståck. Låt marknaden (köparna+företagens indoktrinering med reklam) avgöra vad som är kul att spendera sina pengar på.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

tyvärr ja. om inget annat skiljer mer än Device ID så är det troligen snabbt löst att göra den olåsta drivaren kompatibel.

skulle ha köpt dedikerad mininghårdvara istället för att talla på hårdvara för privat bruk.

vill du driva företag köp hårdvara ämnad för vad företaget jobbar med.

Så man får alltså inte använda ett quadro för att spela på för det är mot gaming-gudarna? Vad är det som händer? För miljöns skulle så skulle ju man förbjuda grafikkort för gamers och endast tillåta att man kör streaming. Vilket skulle nyttja grafikkorten mer effektivt. Lite som att äga bilar. Himla dumt för miljön att äga bilen då åtminstone min står 95% av tiden parkerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Jag inser att vi inte kommer tycka samma här. Men...

Hur ser du på att skapa ett problem som inte behöver lösas - datorspel - som folk sedan blir belönade för att slänga beräkningskraft på genom nya skins, vapen o.s.v.? Jag klarar inte att se att det skulle vara mindre meningslöst. Att lägga till "nytta eller nöje" är ett fint sätt att åter igen motivera för dig själv varför du ska ha större rätt till att köpa en GPU. Det du tycker är nöje är objektivt enda formen av nöje? Jag hoppas vi kan enas om att "nöje" är högst subjektivt och att det därför är poänglöst att använda som måttståck. Låt marknaden (köparna+företagens indoktrinering med reklam) avgöra vad som är kul att spendera sina pengar på.

Ja, jag erkänner att jag har svårt att se att nöje skulle vara anledningen att köra en mjukvara som man inte interagerar med öht.
Jag tror faktiskt helt ärligt inte nöje är syftet, det känns som ett rent villospår som du skapar här.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag får inte ihop ditt resonemang. Varför skulle begagnat GeForce vara intressant om inte begagnat CMP är det?

Och vi får väl se. Men tänk såhär., om du köper GeForce för att spels på, vill du då hellre ha ett begagnat kort som inte gått att mina med, eller ett som kanske blivit slutkört för att förra ägaren minat med det? Jag vet i alla fall vad jag hade valt. Att ens en promille av gamers som spelar med korten skulle se det som negativt att det inte går mina med är högst osannolikt.

Men är folk nu så dumma see jag fram emot att få göra en del begagnade klipp i framtiden. För mig är det en stor fördel att kortet inte kan användas till mining då det sliter på korten mycket hårt jämfört med Gaming.

Vad karma och min dotter skulle ha med det hela att göra förstår jag inte alls. Karma finns inte och min dotter verkar för liten för att förstå vad som är lämpligt och olämpligt att göra med ett grafikkort. Jag har naturligtvis förklarat så pedagogiskt och ingående det går, men hon verkar mest intresserad av att titta på folk, färgstarka saker, äta, göra ifrån sig och sova. Så jag tror jag for vänta ett tag med den utbildningen.

Men om man nu tror att karma finns... Ja... Miners tänker bara på ekonomi säger du. Då borde de ju bli jätteglada nu när Nvidia gör det också. Man kan lite säga att det som Nvidia nu gör mot miners, det har miners gjort mot gamers sedan allt detta började. Är det larma? Nej, jag tror inte på sådant men gör man det så kanske man ska se det som ett tecken från gud, göra bot och bättring, och låta gamers ha som GeForce-serie ifred.

Som någon skrev tidigare i en annan tråd. Hellre ett underklockat miningkort som gått svalt än en överklockat gamerkort där man matat på spänning och allt för att få ut den sista FPSen.

Hoppas att din dotter blir en dedikerad miner.. nä då.. tycker att det blir en olustig stämning här på Sweclockers när det blir så poleriserat. Men du kanske bara är emot miners och inte personen bakom mining. Det enda som tjänar på att korten segmenteras är ju Nvidia. Vare sig gamers eller miners blir glada över det här beslutet. Det kommer inte bli fler grafikkort till gamers för Nvidia kommer allokera grafikkorten till CMP-modellerna.