Nvidia Geforce RTX 3000-serien får strypt mining-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Helt åt väggarna vidrigt.

Inget annat än virtue signaling för att glädja den väldigt vokala lilla massan som tror sig ha större rättighet till ett grafikkort.

Att denna vokala minoritet sedan använder genomskinliga påståenden om miljö är inget annat än kräkframkallande.

Vad jag som köpt ett grafikkort använder det till har ingen med att göra, om jag väljer att minea eth, spela eller rendera är min ensak.

Dåligt försök att försöka få det till att gamers är en minoritetsgrupp vad det gäller köp och användning av grafikkort. Det var nog inte många som gick på den.

Felet miningförespråkare gör är att de anklagar gamers för att vilja roffa åt sig grafikkort och tro att de har ensamrätt på dessa, när faktum är att det är exakt vad miningfolket själva gör. Att du tycker det är "vidrigt" det nvidia nu gör, oavsett om det får önskvärd effekt eller ej, säger en hel del.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Inaktiv

Anledningen till att gamers vill att man begränsar cryptomining är för att det är brist på grafikkort. Såvida man inte har hårdvarumässigt sänkt bandbredden så kommer miners hitta ett sätt. Nycklarna som används för signeras drivrutinerna kommer att skaffas fram. Jag menar. Om du får 50mille för att läcka nyckeln. Då finns det många som gör det :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peter77:

Dåligt försök att försöka få det till att gamers är en minoritetsgrupp vad det gäller köp och användning av grafikkort. Det var nog inte många som gick på den.

Felet miningförespråkare gör är att de anklagar gamers för att vilja roffa åt sig grafikkort och tro att de har ensamrätt på dessa, när faktum är att det är exakt vad miningfolket själva gör. Att du tycker det är "vidrigt" det nvidia nu gör, oavsett om det får önskvärd effekt eller ej, säger en hel del.

Därför borde man låta folk slåss om korten…. Nä, skämt åsido. Det är en komplex fråga. Jag är helt hundra om @ozzed hade 1000 bitcoins så hade han. Inte varit så anti krypto. Men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

A) Bara Ethereum.
B) Båda

Det är så? Ja, men varför begränsa Ethereum då, om korten redan är begränsade oavsett utnjyttjande av PCI-banor? Dessutom kommer det ju Ethereum 2.0 så småningom.

Så om man vill mina vad som helst annat än Ethereum 1.0 så kan man fortfarande använda risers och bygga stora riggar?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Så folk har fortfarande inte fattat att Nvidia bara har X mängd kisel och därför X mängd kretsar att dela upp mellan GeForce, Quadro, CMP och Tesla.

Bara för nvidia halverar hash raten på GeForce betyder inte att det blir fler grafikkort till gamers.
Ända sättet det blir fler kort till gamers är om färre kort köps av Miners och nvidia säljer väl hur många CMP kort dom vill.

Desutom blir CMP korten värdelösa för gaming villket gör att dom blir e-wast ganska snart och det blir inga begagnade kort på marknaden som var kryptokort tidigare.

Så detta betyder bara att Nvidia kan ta mer betalt, sälja mer "nya" kort, döda begagnat marknaden och samtidigt kommer Gamers sitta utan kort fortfarande för Nvidia får bara så många Wafers av Samsung, TSMC osv och med en reducerad begagnat marknad blir det ännu värre!

Sedan är jag helt emot krypto MEN jag ska fan också få göra vad jag vill med det jag köpt, i dag äger man inget lägre så det är nästa problem med nvidias nedlåsning.

Detta är bara ett billigt PR stunt där Nvidia räknar med Gamers absoluta naivitet, nej gamers ni vinner inget på detta, Nvidia vinner både mer pengar och PR, du får inget kort snabbare för det.

Permalänk
Medlem

Fint, undrar om dessa också kommer att kosta en njure eller bägge...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Anledningen till att gamers vill att man begränsar cryptomining är för att det är brist på grafikkort. Såvida man inte har hårdvarumässigt sänkt bandbredden så kommer miners hitta ett sätt. Nycklarna som används för signeras drivrutinerna kommer att skaffas fram. Jag menar. Om du får 50mille för att läcka nyckeln. Då finns det många som gör det :).

Ja jag tror väl det också. Kreativiteten och kunskapen är stor när det gäller att komma runt hinder. Tror inte det har jättestor effekt, men gesten är god och man signalerar väl lite var man står.

Sen tror jag inte att miningen enbart är det som har skuld till att bristen ser ut som den gör. Jag har heller inget problem med mining som så. Jag bara stör mig på att miningfolket verkar tycka att gamingfolket inte har någon rätt att få tag på grafikkort.

Sen har man ju hela den här biten med folk som bunkrar upp och säljer dyrt, det är också ett problem. Svårt att komma åt också.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

How about doge? Nä men seriöst, enbart Etherium? Folk hittar lösningar och jag kan nästan slå vad om att det kommer ligga modifierade drivrutiner på diverse forum inom kort. Det är ju ändå lite av en challenge att knäcka den nöten.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Så folk har fortfarande inte fattat att Nvidia bara har X mängd kisel och därför X mängd kretsar att dela upp mellan GeForce, Quadro, CMP och Tesla.

Bara för nvidia halverar hash raten på GeForce betyder inte att det blir fler grafikkort till gamers.
Ända sättet det blir fler kort till gamers är om färre kort köps av Miners och nvidia säljer väl hur många CMP kort dom vill.

Desutom blir CMP korten värdelösa för gaming villket gör att dom blir e-wast ganska snart och det blir inga begagnade kort på marknaden som var kryptokort tidigare.

Så detta betyder bara att Nvidia kan ta mer betalt, sälja mer "nya" kort, döda begagnat marknaden och samtidigt kommer Gamers sitta utan kort fortfarande för Nvidia får bara så många Wafers av Samsung, TSMC osv och med en reducerad begagnat marknad blir det ännu värre!

Sedan är jag helt emot krypto MEN jag ska fan också få göra vad jag vill med det jag köpt, i dag äger man inget lägre så det är nästa problem med nvidias nedlåsning.

Detta är bara ett billigt PR stunt där Nvidia räknas med Gamers absoluta naivitet, nej gamers ni vinner inget på detta, Nvidia vinner både mer pengar och PR, du får inget kort snabbare för det.

Skönt att en OG talar ut. Exakt den analysen har jag gjort med. Men det finns vissa som tycker att Nvidias signalpolitik is da shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Därför borde man låta folk slåss om korten…. Nä, skämt åsido. Det är en komplex fråga. Jag är helt hundra om @ozzed hade 1000 bitcoins så hade han. Inte varit så anti krypto. Men vad vet jag.

Ja, det är inte helt lätt.

Och du kan mycket väl ha rätt i det sistnämnda också. Jag tror inte gamers hade brytt sig om miners om tillgången hade varit god och priserna normala, definitivt inte.

Jag har inget emot mining öht, tycker det verkar intressant och spännande, jag kör själv lite folding@home och får betalt i BANANO, tycker det tilltalar mig att man kan hjälpa till att bidra med datorkraft i forskningens tjänst och få en slant för det, dock är det inte mining i traditionell bemärkelse . Har inte själv varit intresserad av att dra igång något relaterat till mining innan jag stötte på det. Den dagen möjligheten med folding@home upphör lägger jag mest troligt ner det. Sedvanlig mining orkar jag nog inte sätta mig in i.

Men att mine:a med grejer man redan har? Why not? Har inget alls emot det. Mine:a med grafikkortet när man inte spelar? Har absolut inget emot det heller.
Tycker att hela grejen med kryptovalutor är intressant, även om det poppar upp diverse "shitcoins" jämt och ständigt som jag tror bara lever på hypen och inget annat.

Men en framtid där man fritt kan välja hur man förfogar över sina tillgångar? Why not.

Det jag tycker är lite orättvist dock är att hardcore miners gärna roffar åt sig 15 grafikkort medans de tycker att gamers inte har rätt till ett enda eftersom de ändå "inte gör något viktigt". Den attityden har jag svårt för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nVidia ska ge fan i att bry sig om vad jag gör med mina grafikkort.
Jag tycker det är bra att man kan bryta kryptovaluta och göra sig fri från ett vanligt jobb.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Om jag minat fram dem så vore jag ju en miner, vilket hade satt mina åsikter helt ur spel. Så jag antar att du menar om jag bara hux flux fick en plånbok med 1000 bitcoin i detta nu? Jag hade sånt dem och tackat för de riktiga pengarna men något intresse eller ens sympati med miners hade det knappast skapat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Yes, i bästa fall hinner du få ett kort som producerats innan LHR grejen, mellan fallet så får du en pling av siten du köpt av att dom fått in LHR varianten av modellen du beställt och om du vill ha den. I värsta fall slänger dom ordern när modellen du beställt utgår till förmån för en LHR modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Eller så tar de bort beställningarna som gjordes i höstas eftersom de nya korten är en helt ny produkt. Smidigt sätt att bli av med alla köer.

Ja för det lär ju sluta bra när folk som äntligen ska få sina kort och sedan blir helt nollställd. Det om något skulle skapa hus i helvete.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

"I praktiken har grafikkortet ingen regelrätt begränsning på hårdvarunivå"

Vilket i praktiken innebär... att det inte är någon begränsning.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Miners är väl kunder som alla andra. Vad folk gör med sina grafikkort är upp till var och en.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag vet att många inte håller med mig, men står fast vid vad jag alltid hävdat kring sånt här. Att artificiellt begränsa en produkts användningsområden eller effektivitet är sällan en bra idé. I detta fall blir vägen till soptippen rakare och kortare när både dessa kort inte går att använda till mining och en massa andra kort ska tillverkas som endast går att använda till mining och ingenting annat.

Med andra ord får vi en större mängd E-waste än vi annars skulle fått, och vi får det snabbare. För att inte tala om att folk kanske vill göra både och med sitt egna grafikkort, minea när dem inte spelar exempelvis. Användbarheten för hårdvara som redan finns blir helt arbiträrt mindre och en massa ny/annan hårdvara ska istället skapas som enbart kan utföra det uteslutna användningsområdet och när det inte längre är intressant blir det raka vägen till soptippen istället för att kunna användas till annat. Bara pga konstgjorda spärrar och på sin höjd en borttagen skärmkontakt. Ett otroligt slöseri på flera fronter.

TL;DR Det är en miljömässig och utilitaristisk total-katastrof som i dagens värld med stora e-waste problem är en skam för oss alla.

Visa signatur

Tidigare nickad "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Miners är väl kunder som alla andra. Vad folk gör med sina grafikkort är upp till var och en.

Ja visst. Miners förbjuds ju inte att köpa korten så vad är problemet? Det är lite som att gnälla om att en moped inte går fortare än 30. för den tänkta målgruppen är det inget problem. Vill man köra fortare får man skaffa körkort och bil. Är det dyrare? Ja. Men det är så det ser ut.

Nvidia är ett företag, och vad jag vet får företag själva välja hur de segmenterar sina produkter. Klart man som konsument har rätt att klaga, men i det här fallet är det svårt då begränsningen gynnar en önskvärd målgrupp på bekostnad av en annan. I min bok är det en stor skillnad mot när begränsningen missgynnar alla utan att gynna någon utom företaget självt.

Men ja du kan ju alltid rösta med plånboken och inte stödja de produkter du tycker är dåliga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Så mina beställningar på 3080 kort som planeras komma nästa månad riskerar att ha halverad hash rate?

Helt underbart. Är det ens lagligt att göra så här? Jag beställde ett gäng 3080-kort under hösten i syfte att mina på. Förskottsbetalade 20k och nu kommer jag få en helt annan produkt levererad till mig???

Detta blir nog en ny SKU som helt ersätter den gamla och dina beställningar kommer makuleras eftersom gamla SKUs inte finns nå mer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men ja du kan ju alltid rösta med plånboken och inte stödja de produkter du tycker är dåliga.

Tyvärr så funkar det inte så bra när individer som tänker kortsiktigt och köper en produkt som är bra i stunden men bryr sig inte om att företaget samtidigt kommer undan med att i förlängningen minska kunders friheter via olika former av planerat åldrande.

Mekanismen kan förklaras så här:
För individen är ett köp av en bra produkt av ett "omoraliskt" företag fortfarande en bra affär för individen. Alternativet att moraliskt vägra köpa för att "uppfostra" företaget är för individen knappast värt det. Då individen blir utan något betydelsefullt. Men företaget missar bara en betydelselös intäkt som tillräckligt många andra kommer betala en då. Därför behövs lagar som skyddar kunder mot deras egna egoism som drabbar alla andra (allmänt argument mot "att rösta med plånboken argumentet")

Tillbaka till Nvidia.
Nvidia har så klart insett att när alla kort som nu köpes till överpriser, senare kommer när de inte är lönsamma att bryta med, men fortfarande alldeles utmärkta gamling kort gör att det under en period kommer finnas ett stort överskott på billiga grafikkort och detta kommer såklart skada nyförsäljningen rejält.

Så Huvud motivet är som tidigare sagts av bla Linus Tech Tips att förhindra att BEG marknaden skadar nyförsäljningen. Genom att segmentera, får man att (kommande) kort som gjorts till brytning, blir e-skräp när de mycket väl som i dag kunde köpts billigt av PC-gamers och fått ett andra liv.

Ps. att man som PC-gamer kan få tillbaka lite av sina pengar som man lagt på ett dyrt grafikkort när det inte används är väl bara bra.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Tror inte detta kommer ha den effekt Nvidia vill. Miners kommer komma runt spärren, eller så köper de fler kort.
De drabbar väl mest de som vill mina lite på sidan.

Mycket bra om dessa drabbas (de som vill hålla på med mining vid sidan) . Dessa personer ökar i praktiken priserna på marknaden då de är beredda att betala betydligt MER för sitt kort, då de samtidigt räknar med intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag tycker det är bra att man kan bryta kryptovaluta och göra sig fri från ett vanligt jobb.

Jag tycker det är skevt att man kan bryta kryptovaluta och göra sig fri från ett vanligt jobb.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lodisen:

Vad ska du göra med alla dina cryptopengar om alla gör som du och ingen längre tillverkar något av värde som du kan köpa?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Tyvärr så funkar det inte så bra när individer som tänker kortsiktigt och köper en produkt som är bra i stunden men bryr sig inte om att företaget samtidigt kommer undan med att i förlängningen minska kunders friheter via olika former av planerat åldrande.

Mekanismen kan förklaras så här:
För individen är ett köp av en bra produkt av ett "omoraliskt" företag fortfarande en bra affär för individen. Alternativet att moraliskt vägra köpa för att "uppfostra" företaget är för individen knappast värt det. Då individen blir utan något betydelsefullt. Men företaget missar bara en betydelselös intäkt som tillräckligt många andra kommer betala en då. Därför behövs lagar som skyddar kunder mot deras egna egoism som drabbar alla andra (allmänt argument mot "att rösta med plånboken argumentet")

Tillbaka till Nvidia.
Nvidia har så klart insett att när alla kort som nu köpes till överpriser, senare kommer när de inte är lönsamma att bryta med, men fortfarande alldeles utmärkta gamling kort gör att det under en period kommer finnas ett stort överskott på billiga grafikkort och detta kommer såklart skada nyförsäljningen rejält.

Så Huvud motivet är som tidigare sagts av bla Linus Tech Tips att förhindra att BEG marknaden skadar nyförsäljningen. Genom att segmentera, får man att (kommande) kort som gjorts till brytning, blir e-skräp när de mycket väl som i dag kunde köpts billigt av PC-gamers och fått ett andra liv.

Ps. att man som PC-gamer kan få tillbaka lite av sina pengar som man lagt på ett dyrt grafikkort när det inte används är väl bara bra.

Kort som använts till mining är inte utmärkta Gaming-kort. Fläktarna är ofta i dåligt skick och beroende på kvalitet på övriga komponenter är de också slut i varierande grad. Så andra mhandsvärdet är redan dåligt. Jag ser det snarare som att nvidia gör oss gamete ytterligare en tjänst genom att med LHR-korten se till att köper man ett begagnat kan man vara säker på att förra ägaren inte haft det till mining,

Att art CMP-korten kommer hamna på tippen säger mer om miners än om Nvidia. Miners är alltså lite för fina för att köpa begagnat men det duger åt smutsiga gamers, typ... Det är de signalera det ger när man argumenterar så.

Nvidia vill såklart inte att man köper begagnat. Ddt vill väl inget företag, men att LHR-korten skulle få lägre andrahandsvärde tror jag inte på. Om miners är för snobbiga för att köpa begagnade CMP-kort så borde det sanna gälla GeForce. Jag ser LHR som en feature, snarare än en begränsning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Ja jag tror väl det också. Kreativiteten och kunskapen är stor när det gäller att komma runt hinder. Tror inte det har jättestor effekt, men gesten är god och man signalerar väl lite var man står.

Sen tror jag inte att miningen enbart är det som har skuld till att bristen ser ut som den gör. Jag har heller inget problem med mining som så. Jag bara stör mig på att miningfolket verkar tycka att gamingfolket inte har någon rätt att få tag på grafikkort.

Sen har man ju hela den här biten med folk som bunkrar upp och säljer dyrt, det är också ett problem. Svårt att komma åt också.

Du tolkar lite godtyckligt vad "mingingfolket" verkar tycka. Nu vet jag inte vilka som minar på SweC men om vi antar att THB som du själv citerade tidigare gör det så skriver han:

Skrivet av THB:

Helt åt väggarna vidrigt.

Inget annat än virtue signaling för att glädja den väldigt vokala lilla massan som tror sig ha större rättighet till ett grafikkort.

Att denna vokala minoritet sedan använder genomskinliga påståenden om miljö är inget annat än kräkframkallande.

Vad jag som köpt ett grafikkort använder det till har ingen med att göra, om jag väljer att minea eth, spela eller rendera är min ensak.

Så det verkar som att han förespråkar att det du gör med ditt grafikkort är din ensak oavsett vad det är.

Det här är en klassisk politisk diskussion mellan höger och vänster, fast med en stor gnutta av egoism inblandad - från båda lägren.

Nvidia skiter i vilket. Krypto är på väg ned (för denna gång?) så då kan det passa med signalpolitik av denna typ.

Hade det inte varit kretsbrist hade andelen på detta forum som motsätter sig mining sannolikt sjunkit med 95%...

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Hade det inte varit kretsbrist hade andelen på detta forum som motsätter sig mining sannolikt sjunkit med 95%...

Hade man inte kunnat tjäna pengar på krypto så hade förespråkarna av krypto sjunkit med 95%.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att speltillverklarna's lobbyister borde engagerat sig i det här? Då det borde drabba dem i slutändan när folk tröttnar på att spela PC spel då folk inte får tag på grafikkort.

*just wondering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hade man inte kunnat tjäna pengar på krypto så hade förespråkarna av krypto sjunkit med 95%.

Jag kan ett ännu dummare påstående, hade man inte kunnat spela datorspel med Nvidiakort hade spelarna i denna tråden sjunkit med 101% 🤣

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen bara leda till att för varje enstaka kort en miner tidigare hade köpt så köper de två nu

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Kort som använts till mining är inte utmärkta Gaming-kort. Fläktarna är ofta i dåligt skick och beroende på kvalitet på övriga komponenter är de också slut i varierande grad. Så andra mhandsvärdet är redan dåligt. Jag ser det snarare som att nvidia gör oss gamete ytterligare en tjänst genom att med LHR-korten se till att köper man ett begagnat kan man vara säker på att förra ägaren inte haft det till mining,

Att art CMP-korten kommer hamna på tippen säger mer om miners än om Nvidia. Miners är alltså lite för fina för att köpa begagnat men det duger åt smutsiga gamers, typ... Det är de signalera det ger när man argumenterar så.

Nvidia vill såklart inte att man köper begagnat. Ddt vill väl inget företag, men att LHR-korten skulle få lägre andrahandsvärde tror jag inte på. Om miners är för snobbiga för att köpa begagnade CMP-kort så borde det sanna gälla GeForce. Jag ser LHR som en feature, snarare än en begränsning.

Det är ju bara kolla på marknaden sen, ett 3070 med LHR vs 3070 utan strypt hash. Det där kan du väl inte ens tro på det själv. Varför en miner inte skulle köpa begagnade CMP är ganska enkelt. De räknar ekonomi. Skulle det vara ekonomi i det hela. Klart miners köper, men nu tycker jag att du nedvärderar miners. Tänk på karma. Du har ju barn.