Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Finns ett par på vägen, men den hävdar samtidigt att jag ska klara mig dörr till dörr med 11 % batteri kvar om jag börjar med 90 % i en e-Niro 64 kWh!

Model 3 är absolut inte utesluten, men det blir onekligen ganska mycket dyrare? Eller räknar jag helt åt skogen? Kollar jag ren leasing kostar billigast möjliga Model 3 ~6200 SEK på 3 år. Klart det går att få billigare om man köper, finansierar och räknar med restvärde, men ja.

Kollar lite här, och visst går det att pressa - men då med en kontantinsats. Den räknar jag ju inte med för leasing på e-Niro etc.
https://teslakalkylen.com/view?id=5cb053fecd302a0009f211aa

Gah, huvudet går sönder av alla parametrar. Det vore kul med en Tesla, men inte för 50-100 % högre månadskostnad.

Jadu, ärligt talat så skulle jag säga att det är ditt skall-krav på 30 mil E4:a färd oavsett väder som ställer till det för dig. Det är (nästan) bara Tesla Model 3 Long Range som kommer räcka till då. Åtminstone på vintern. Lastutrymmet i den räcker också mer än väl för 4 pers om man inte behöver stooora barnvagnar. Kan du tumma på räckvidds-kravet så öppnar sig en hel värld med bil-val. Annars blir det som sagt smalt. Skulle du vilja provköra en Model 3 och har vägarna förbi Gävle så kan du PM:a mig. Jag skulle också skaffa en ID3 - sen fick jag provköra kompisens Model 3...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jadu, ärligt talat så skulle jag säga att det är ditt skall-krav på 30 mil E4:a färd oavsett väder som ställer till det för dig. Det är (nästan) bara Tesla Model 3 Long Range som kommer räcka till då. Åtminstone på vintern. Lastutrymmet i den räcker också mer än väl för 4 pers om man inte behöver stooora barnvagnar. Kan du tumma på räckvidds-kravet så öppnar sig en hel värld med bil-val. Annars blir det som sagt smalt. Skulle du vilja provköra en Model 3 och har vägarna förbi Gävle så kan du PM:a mig. Jag skulle också skaffa en ID3 - sen fick jag provköra kompisens Model 3...

Hur ser räckvidden ut för en model 3 med takbox vintertid?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Bra fråga, tyvärr inte en aning. Jag har ingen takbox. Men man får räkna med att räckvidden kan minska med ca 30% i kallt väder över längre sträckor, speciellt om det är snö på vägbanan. Lägger du på en takbox på det så tappar man säkerligen ytterligare några procent. Men där har jag inga siffror alls eftersom jag inte har någon takbox och inte heller tänkt skaffa någon

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En intressant detalj, är att takboxar är mer aerodynamiska när dom monteras "bak och fram".
https://teslaclubsweden.se/16-langre-rackvidd-med-bakatvand-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

En intressant detalj, är att takboxar är mer aerodynamiska när dom monteras "bak och fram".

s/takboxar är/takboxar kan vara/

Om man killgissar vad det beror på så skulle jag tro att just den takboxen genererar downforce när den är rättmonterad samt att det tvära avslutet leder till mer turbulens bakom takboxen, men inte helt bakom bilen så att luftmotståndet därmed ökar.

Med boxen felvänd så ser inte profilen ut att generera lika mycket downforce samt att turbulensen från boxen blir kraftigt reducerad, därmed även minskad påverkan på bilens aerodynamiska egenskaper som helhet.

Jag är absolut ingen expert utan gissar här, det hade varit intressant att höra mer från någon med mer kunskap i ämnet!
Mycket spännande läsning hur som helst, tack för länken!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dimman:

s/takboxar är/takboxar kan vara/

Om man killgissar vad det beror på så skulle jag tro att just den takboxen genererar downforce när den är rättmonterad samt att det tvära avslutet leder till mer turbulens bakom och därmed ökar luftmotståndet.

Med boxen felvänd så ser inte profilen ut att generera lika mycket downforce samt att turbulensen blir kraftigt reducerad.

Mycket intressant hur som helst, tack för länken!

Tittar man på hur bilen ser ut så är den bakvända takboxen också mer lik. Just anknäbbskonstruktionen baktill på Teslan är väl till för att minska turbulensen som du säger.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Kul läsning men jag är tveksam om jag skulle vända den då varenda människa skulle påpeka detta, jobbigt i längden;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Kul läsning men jag är tveksam om jag skulle vända den då varenda människa skulle påpeka detta, jobbigt i längden;)

Lär nog bli en rätt vanlig grej i framtiden om det ska rulla fler elbilar på vägarna, såg nu att Calix tagit fram just en bakåtvänd modell, https://teslaclubsweden.se/calix-takbox-for-elbilar/

Sen verkar rekommendationen att INTE göra detta på en sån som öppnas i bakänden om man redan har en liggandes, dom är inte gjorda för den kraftiga vinden och riskerar att öppnas med allt innehåll utspritt över E4'an som följd

Permalänk
Samsung Sverige

Jag kollade precis den här videon om F150 Lightning och den ser ju väldigt intressant ut. Nu gäller det väl bara att hoppas att Ford kan skala upp produktionen och kan börja skeppa bilar till Europa.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Finns ett par på vägen, men den hävdar samtidigt att jag ska klara mig dörr till dörr med 11 % batteri kvar om jag börjar med 90 % i en e-Niro 64 kWh!

Själv blir man lite nervös när man börjar närma sig 20% SOC. Och börjar räkna på om man klarar sig fram till destinationen. Men jag gillar inte att köra på det röda på bensinmätaren heller. Börjar man närma sig en storstad så finns ju laddmöjligheterna tätare och laddhastigheten är ofta riktigt bra upp till 20%, vilket är det som krävs för att komma fram.

Går att skruva mycket på parametrarna i ABPR också gällande väder och vind

Jag kan också rekommendera e-niro men jag har samtidigt inte kört någon annan. Körde 170km på 100%->64% SOC på 90-väg i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kollade precis den här videon om F150 Lightning och den ser ju väldigt intressant ut. Nu gäller det väl bara att hoppas att Ford kan skala upp produktionen och kan börja skeppa bilar till Europa.

Oj, den här såg ju väldigt intressant ut! Och fasen vad gott med en frunk + flaket, blir ju precis som han säger att man slipper lasta allt i baksätet!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag har ägt Model 3, farsan Model X. Jag kör nu ID.3 och han ID.4.
Jag kan tipsa om att Din Bil, som säljer VW, har rabatt på ID.3, du kan få en ID.3 Pro Performance Life, 1000 mil, för 3000:-, leasing. Dom har säljkvoter dom måste uppnå, därav rabatten just nu. Dock måste man ta leverans innan sista Juni.

Väldigt bra pris.

Vilken "Din Bil" gäller detta? Alla eller viss plats/region?
Är priset exakt 3000 eller avrundade du? Är det inkl metallic?
Fick nämligen priset 3195 från "Din Bil" Malmö.

Säljaren förklarade precis som du att den måste levereras innan sista juni.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Oj, den här såg ju väldigt intressant ut! Och fasen vad gott med en frunk + flaket, blir ju precis som han säger att man slipper lasta allt i baksätet!

En pickis är sällan så praktisk i praktiken som den är i teorin. Jag har tre kompisar som köpt pickuper och ångrat sig av diverse anledningar. Vad ska man egentligen ha på flaket liksom? Det kan inte vara något väderkänsligt för det kan ju regna på det. Det kan inte vara något som kan blåsa av flaket får då kommer det att blåsa av. Visst kan man lägga exempelvis sin gymväska där men då får man vara beredd på att den blir skitig för all smuts som hamnar på bilen hamnar ju minst lika mycket på flaket och en väska som ramlar runt där blir rejält skitig. Man kan förstås ha ett lock på flaket men då blir det väldigt mekigt så fort man faktiskt behöver typ ställa en pall där eller så, och även med lock är de ju inte täta.

Mina bekanta som ångrade sig hade alla tre startat eget företag inom byggbranchen, VVS, grävare och så, och köpte en pickis för det "ska man ju ha". Men att köra verktyg och liknande på flaket fungerade inte så bra, saker rostade och blev skitiga och kåpan var jobbig att handskas med. Två köpte sen en mindre skåpbil istället, typ Caddy, till sina företag och mindre bilar privat, och den sista köpte en Land Rover för att kombinera sitt grävmaskinskonsultande med familjelivet.

Frunken kanske hjälper detta en aning förstås, men för de flesta hade det nog ändå varit bättre med en mer vanlig bil med dragkrok. Behöver man frakta större grejer kan man hyra eller köpa ett släp och resten av tiden är bilen mycket mer praktisk, mer plats i baksätet, bättre inrett bagage och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En pickis är sällan så praktisk i praktiken som den är i teorin. Jag har tre kompisar som köpt pickuper och ångrat sig av diverse anledningar. Vad ska man egentligen ha på flaket liksom? Det kan inte vara något väderkänsligt för det kan ju regna på det. Det kan inte vara något som kan blåsa av flaket får då kommer det att blåsa av. Visst kan man lägga exempelvis sin gymväska där men då får man vara beredd på att den blir skitig för all smuts som hamnar på bilen hamnar ju minst lika mycket på flaket och en väska som ramlar runt där blir rejält skitig. Man kan förstås ha ett lock på flaket men då blir det väldigt mekigt så fort man faktiskt behöver typ ställa en pall där eller så, och även med lock är de ju inte täta.

Mina bekanta som ångrade sig hade alla tre startat eget företag inom byggbranchen, VVS, grävare och så, och köpte en pickis för det "ska man ju ha". Men att köra verktyg och liknande på flaket fungerade inte så bra, saker rostade och blev skitiga och kåpan var jobbig att handskas med. Två köpte sen en mindre skåpbil istället, typ Caddy, till sina företag och mindre bilar privat, och den sista köpte en Land Rover för att kombinera sitt grävmaskinskonsultande med familjelivet.

Frunken kanske hjälper detta en aning förstås, men för de flesta hade det nog ändå varit bättre med en mer vanlig bil med dragkrok. Behöver man frakta större grejer kan man hyra eller köpa ett släp och resten av tiden är bilen mycket mer praktisk, mer plats i baksätet, bättre inrett bagage och så vidare.

Så farligt är det inte, har man stor trädgård så är det en gudagåva med flaket Största nackdelen är ju klassikern, att andra tycker att det är toppen att man har flak.. Förrutom det så är det just saken att man inte kan ha sina saker täckta bak i bilen. Kan liksom inte lämna datorväskan i bilen när man ska in och handla eller liknande, vilket en frunk hade funkat klockrent för

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Vilken "Din Bil" gäller detta? Alla eller viss plats/region?
Är priset exakt 3000 eller avrundade du? Är det inkl metallic?
Fick nämligen priset 3195 från "Din Bil" Malmö.

Säljaren förklarade precis som du att den måste levereras innan sista juni.

3000 är exkl. metallic. Men dom kanske är slut, så då får man ta en med metallic och det blir väl 150-200 extra kan jag tänka mig.

Jag har hade pratat med både Malmö och Lund, samma pris på båda ställena sist jag talade med dom.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Naxos:

Ring din närmsta Din Bil. Rabatten är inget dom publikt gör reklam för, men heller inget exklusiv eller hemligt.
Kan vara bråttom, det är bara lagerbilar det gäller nämligen.

Du kan få 1500 mil per år för ca 220kr extra tror jag.

Ska se vilka som kan ligga närmast mig här och slå en signal! Jag är ju helt grön på de här bitarna, så behöver dechiffrera hur hela klabbet fungerar. Är ju van vid att man köper något till ett pris i närmaste e-handel, and that's it.

Skrivet av Xyborg:

Jo, jag inser det. Förstår det är fyrkantigt, haha. Barn och #livet är ju olika, och jag kan bara tala för mig - det är väldigt önskvärt att kunna ta bort "laddplanering" ur ekvationen så mycket som möjligt. Går det inte helt till alla destinationer, till exempel beroende på väder, så får det vara så. Vi kommer givetvis stanna ändå i många fall, men kanske inte där de finns laddare utan där barnen behöver...

Model 3 verkar som sagt riktigt trevlig, men det är för dyrt. Det blir mer eller mindre dubbelt upp i månadskostnad mot e-Niro/ID.3, och det är jag inte beredd att ta för en första bil. Hellre köra tre år leasing på något enklare och känna av om det här ens funkar för oss. Samt att tre år i elbilsvärlden är ju en evighet, vem vet vilka häftiga modeller vi ser 2024.

Skrivet av jocke92:

Själv blir man lite nervös när man börjar närma sig 20% SOC. Och börjar räkna på om man klarar sig fram till destinationen. Men jag gillar inte att köra på det röda på bensinmätaren heller. Börjar man närma sig en storstad så finns ju laddmöjligheterna tätare och laddhastigheten är ofta riktigt bra upp till 20%, vilket är det som krävs för att komma fram.

Går att skruva mycket på parametrarna i ABPR också gällande väder och vind

Jag kan också rekommendera e-niro men jag har samtidigt inte kört någon annan. Körde 170km på 100%->64% SOC på 90-väg i veckan

Hur känner du för bilen i övrigt? Har sett den del klagomål på att den är högljudd och känns billig. Å andra sidan, lite billig/plastig inredning är väl något även ID.3 har fått kommentarer om?

Svärfar har förövrigt laddare hemma i carporten, så bara vi tar oss dit tar vi oss hem igen alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Därför folk fixar såna här.
https://www.worksystem.se/flakkapor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Jo jag nämnde kåpor och lock, de minskar ju användningsområdet en del och är inte i närheten av så bra som ett skåp på en skåpbil kan vara, men visst kan de funka i en del fall.

Det finns säkert användningsfall där en pickup är det bästa valet, jag vet bara inte riktigt vilka de är riktigt. Att kommunen exempelvis köper pickuper för att köra runt med fyra pers som jobbar plus en generator och en kompressor på flaket kan jag förstå, men jag kan inte riktigt se så många sådana fall för en privatperson.

Jag diskuterar denna frågan mycket med amerikaner och de har ju alltid en motivering för varför de ska ha en pickup. Antingen brukar det handla om att dra väldigt tunga båtsläp eller liknande. Eller så är de byggarbetare av något slag och tydligen så köper byggarbetare i USA arbetsmaterial och liknande själva med sin privata bil.

Båtsläpsmotiveringen har väl någon form av logik, samtidigt brukar man väl inte flytta sin båt på land mer än två gånger per år, eller? När man tar upp den och när man lägger i den. Samtidigt har jag spenderat en hel del tid i småbåtshamnar och så och även rätt stora båtar brukar funka att dra med en vanlig SUV eller liknande. Min farsa körde sin rätt stora båt på ett hembyggt båtsläp och en Fiat Uno.

Byggarbetare här köper ju inte stora partier med plankor, gipsskivor och liknande själva utan det levereras till byggena. Sen brukar de ha en liten skåpbil som har plats för alla deras verktyg och så, och en pall om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ska se vilka som kan ligga närmast mig här och slå en signal! Jag är ju helt grön på de här bitarna, så behöver dechiffrera hur hela klabbet fungerar. Är ju van vid att man köper något till ett pris i närmaste e-handel, and that's it.

Jo, jag inser det. Förstår det är fyrkantigt, haha. Barn och #livet är ju olika, och jag kan bara tala för mig - det är väldigt önskvärt att kunna ta bort "laddplanering" ur ekvationen så mycket som möjligt. Går det inte helt till alla destinationer, till exempel beroende på väder, så får det vara så. Vi kommer givetvis stanna ändå i många fall, men kanske inte där de finns laddare utan där barnen behöver...

Model 3 verkar som sagt riktigt trevlig, men det är för dyrt. Det blir mer eller mindre dubbelt upp i månadskostnad mot e-Niro/ID.3, och det är jag inte beredd att ta för en första bil. Hellre köra tre år leasing på något enklare och känna av om det här ens funkar för oss. Samt att tre år i elbilsvärlden är ju en evighet, vem vet vilka häftiga modeller vi ser 2024.

Hur känner du för bilen i övrigt? Har sett den del klagomål på att den är högljudd och känns billig. Å andra sidan, lite billig/plastig inredning är väl något även ID.3 har fått kommentarer om?

Svärfar har förövrigt laddare hemma i carporten, så bara vi tar oss dit tar vi oss hem igen alla fall.

Just i bilvärlden så beror det på hur mycket lagerbilar dom har och eventuella uppdateringar som kommer eller om dom har säljkvoter dom måste öppnå hur priserna sätts kan skilja sig endel mellan bilhandlare.

Därför brukar jag be om offerter från massa handlare i närheten & se vad dom erbjuder en & förklara att man ska köpa snabbast möjligast & vill ha deras bästa erbjudande

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det håller jag med om, byggarbete är inte rätt användningsområde för en pickup. Då är en arbetsskåpbil med inrett skåp bättre.
Pickups är bra om man har längre otymplig utrustning eller smutsig utrustning man inte vill ha inte. Perfekta bilar till rätt användningsområde men skulle aldrig komma på tal att vanlig hantverkarpersonal skulle ha en sån istället för en skåpbil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Det håller jag med om, byggarbete är inte rätt användningsområde för en pickup. Då är en arbetsskåpbil med inrett skåp bättre.
Pickups är bra om man har längre otymplig utrustning eller smutsig utrustning man inte vill ha inte. Perfekta bilar till rätt användningsområde men skulle aldrig komma på tal att vanlig hantverkarpersonal skulle ha en sån istället för en skåpbil

Nej precis. Behöver man köra runt en åkgräsklippare eller så så kan det absolut funka, dock vidhåller jag att ett släp funkar precis lika bra. Det är vad gräsklipparna använder här i alla fall. Däremot typ klotterborttagning och liknande har ibland pickuper med kompressor och en stor tank med rengöringsmedel eller vad de nu använder. Men det är inte riktigt områden som en privatperson behöver bry sig särskilt mycket om.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jonas79:

Just i bilvärlden så beror det på hur mycket lagerbilar dom har och eventuella uppdateringar som kommer eller om dom har säljkvoter dom måste öppnå hur priserna sätts kan skilja sig endel mellan bilhandlare.

Därför brukar jag be om offerter från massa handlare i närheten & se vad dom erbjuder en & förklara att man ska köpa snabbast möjligast & vill ha deras bästa erbjudande

Ska köra en vända idag för både e-Niro och ID.3! Har kollat runt en del mer, och det känns fortsatt som någon av de två kommer funka fint. Det är ju "bara" tre år med, så inget vi binder upp oss på för en livstid. Vill inte fastna i klassiska träsket där jag blir så osäker att vi struntar i det heller.

Väntar mest på svar om att vi kan få en garageplats 100 %, sedan blir det all in. Om inte fru fått kalla fötter under dagen... Hon är ungefär 100x mer van bilförare än mig, så viktigt vi båda är med på tåget här!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan tipsa om denna videon där de kör lite olika bilar.
https://www.youtube.com/watch?v=t0KODBGQVCM
Förvisso under väldigt gynnsamma förhållanden men man får ett hum om vad man kan få ut.

Har själv gått och funderat länge på en elbil innan jag slog till på en ID4 på grund av att jag fick en löjligt bra rabatt.
Det stod mellan en Tesla model 3, ID4 och Skodas Enyaq.
Men om man inte är lika hagalen och måste ha den NU som undertecknad, hade jag nog siktat in mig på Kias EV6 eller Hyundai ioniq 5.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Drnisse:

Kan tipsa om denna videon där de kör lite olika bilar.
https://www.youtube.com/watch?v=t0KODBGQVCM
Förvisso under väldigt gynnsamma förhållanden men man får ett hum om vad man kan få ut.

Har själv gått och funderat länge på en elbil innan jag slog till på en ID4 på grund av att jag fick en löjligt bra rabatt.
Det stod mellan en Tesla model 3, ID4 och Skodas Enyaq.
Men om man inte är lika hagalen och måste ha den NU som undertecknad, hade jag nog siktat in mig på Kias EV6 eller Hyundai ioniq 5.

Det är väl så att vi gärna vill ha bilen till/innan sommaren, har vi landat i. Jag tänker lite som så att med "bara" tre år leasing så kan vi "stå ut" oavsett, känna på elbilslivet ordentligt och låta marknaden utvecklas. Om tre år kan vi förhoppningsvis få en av dagens kommande helt nya varianter (typ EV6) för ungefär samma prislapp som en e-Niro ligger på idag. Samt att de hunnit med några revisioner och rätat ut eventuella barnsjukdomar. Jag/vi känner helt enkelt inte behovet av bleeding edge här.

Makes sense? Kanske, kanske inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tycker den känns genomtänkt men lite högljudd som du säger, man hade förväntat sig att den går lite tystare för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag nämnde kåpor och lock, de minskar ju användningsområdet en del och är inte i närheten av så bra som ett skåp på en skåpbil kan vara, men visst kan de funka i en del fall.

Det finns säkert användningsfall där en pickup är det bästa valet, jag vet bara inte riktigt vilka de är riktigt. Att kommunen exempelvis köper pickuper för att köra runt med fyra pers som jobbar plus en generator och en kompressor på flaket kan jag förstå, men jag kan inte riktigt se så många sådana fall för en privatperson.

Jag diskuterar denna frågan mycket med amerikaner och de har ju alltid en motivering för varför de ska ha en pickup. Antingen brukar det handla om att dra väldigt tunga båtsläp eller liknande. Eller så är de byggarbetare av något slag och tydligen så köper byggarbetare i USA arbetsmaterial och liknande själva med sin privata bil.

Båtsläpsmotiveringen har väl någon form av logik, samtidigt brukar man väl inte flytta sin båt på land mer än två gånger per år, eller? När man tar upp den och när man lägger i den. Samtidigt har jag spenderat en hel del tid i småbåtshamnar och så och även rätt stora båtar brukar funka att dra med en vanlig SUV eller liknande. Min farsa körde sin rätt stora båt på ett hembyggt båtsläp och en Fiat Uno.

Byggarbetare här köper ju inte stora partier med plankor, gipsskivor och liknande själva utan det levereras till byggena. Sen brukar de ha en liten skåpbil som har plats för alla deras verktyg och så, och en pall om det skulle behövas.

Use caset är annorlunda i Sverige jmf med USA. De har som exempel mycket mer generösa regler för hur tunga släp man får dra vilket gör det möjligt att montera vändskiva och dra hästtrailers med sex hästar i om man skulle vilja. Båtargumentet har jag också hört och det verkar som att många inte har båten i hela säsongen utan trailar den varje gång de ska ut. Jag hoppas att Ford tar hit elpickisen men med tanke på att fullsizepickisar utgör en pyttedel av den svenska fordonsparkenså är jag inte direkt optimistisk. Undrar också hur den kommer prissättas i så fall, den vanliga F150:n är ju svindyr.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ska köra en vända idag för både e-Niro och ID.3! Har kollat runt en del mer, och det känns fortsatt som någon av de två kommer funka fint. Det är ju "bara" tre år med, så inget vi binder upp oss på för en livstid. Vill inte fastna i klassiska träsket där jag blir så osäker att vi struntar i det heller.

Väntar mest på svar om att vi kan få en garageplats 100 %, sedan blir det all in. Om inte fru fått kalla fötter under dagen... Hon är ungefär 100x mer van bilförare än mig, så viktigt vi båda är med på tåget här!

Det jag menar är om du bestämmer dig tex: för VW ID3 58 Kwh med 1500 mil på Leasing.

Skicka offerter till 5 nära handlare just på denna bilen och önskad utrustning & mil & fråga vad deras bästa erbjudande är.

Sedan är det bara att hugga det bästa erbjudandet för min egen del hade jag valt denna före Kia E Niro men alla har olika önskemål & enbart du vet vilken bil som är rätt för dig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Model 3 är absolut inte utesluten, men det blir onekligen ganska mycket dyrare? Eller räknar jag helt åt skogen? Kollar jag ren leasing kostar billigast möjliga Model 3 ~6200 SEK på 3 år. Klart det går att få billigare om man köper, finansierar och räknar med restvärde, men ja.

Kollar lite här, och visst går det att pressa - men då med en kontantinsats. Den räknar jag ju inte med för leasing på e-Niro etc.
https://teslakalkylen.com/view?id=5cb053fecd302a0009f211aa

Gah, huvudet går sönder av alla parametrar. Det vore kul med en Tesla, men inte för 50-100 % högre månadskostnad.

Jag kör med en E-niro. På E4 med lite blandat 80-110 väg så tar jag mig mellan Umeå och Piteå (21 mil) på 55% laddning (45% kvar) då det var mellan minus 2 och nollgradigt ute.
Advance plus paketet är rätt nice med ventilerade säten nu när det börjar bli soligt ute och det är varmt om baken.
Enda nackdelen är snabbladdningen inte är riktigt lika vass som t.ex. tesla eller de nya Ioniq 5 eller EV6.
5 minuters laddning med en tesla på en 250kw laddare ger ju ca 20kwh. eller minst 10 mil räckvidd.
För inte ens med teslan kan du vara säker på att ta dig 30 mil om det är minusgrader, snömodd och motvind om du skall hålla dig i 110km/h

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Use caset är annorlunda i Sverige jmf med USA. De har som exempel mycket mer generösa regler för hur tunga släp man får dra vilket gör det möjligt att montera vändskiva och dra hästtrailers med sex hästar i om man skulle vilja.

Jo så är det säkert. Våra regler är väl lite konstiga vad jag minns, med mycket fokus på totalvikten så en mindre bil får dra tyngre släp, men det gäller nog inte om man har E-behörighet på kortet förstås.

Citat:

Båtargumentet har jag också hört och det verkar som att många inte har båten i hela säsongen utan trailar den varje gång de ska ut.

Jo så är det säkert.

Citat:

Jag hoppas att Ford tar hit elpickisen men med tanke på att fullsizepickisar utgör en pyttedel av den svenska fordonsparkenså är jag inte direkt optimistisk. Undrar också hur den kommer prissättas i så fall, den vanliga F150:n är ju svindyr.

F150 är rätt billig i USA, det är ju den mest sålda bilen där så det är kanske inte så konstigt, men Ford importerar väl inte den hit vad jag förstår utan det är andra mindre företag som gör det. Det brukar innebära att de blir en del dyrare, å andra sidan kan de ju exempelvis konvertera bilarna till etanoldrift så man får mycket lägre skatt och så. Sen är F150 "fullsize" men de har ju fyllt ut modellutbudet uppåt ända upp till F550 med allt större och lyxigare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

F150 är rätt billig i USA, det är ju den mest sålda bilen där så det är kanske inte så konstigt, men Ford importerar väl inte den hit vad jag förstår utan det är andra mindre företag som gör det. Det brukar innebära att de blir en del dyrare, å andra sidan kan de ju exempelvis konvertera bilarna till etanoldrift så man får mycket lägre skatt och så. Sen är F150 "fullsize" men de har ju fyllt ut modellutbudet uppåt ända upp till F550 med allt större och lyxigare modeller.

Det är priset i Sverige jag menar, och detta är en av mina favoritgrejer att gnälla på. F150 är år efter år en av de bäst säljande bilarna i USA och "alla" har råd med den där. I Sverige - 800k och uppåt. Antagligen pga att man inte tar in de billigaste utrustningsnivåerna och så skatt på det. Känner att diskussionen glider lite off topic här så jag kastar in följande: Har ni sett Rivians elpickisar?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter