Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Va? Du blandar inte ihop Model 3 och Model S nu? 3:an och eniro har ungefär lika, men S har ju dubbelt så stort. 895L mot ca 450L om man kollar specs och det märks när man börjar skärskåda bagagen. Mellan eniro och 3 finns dock en skillnad i att eniro lastar på höjden, medan 3 lastar på djupet på ett annat sätt. Blir väl något av en smaksak, Jag har aldrig haft SUV, så jag är inte så van att packa på höjden på det viset.

Du blandar ihop hur man mäter bagagevolym på olika biltyper. Man mäter bara upp till rutans kant/lastskyddet på många bilar. På vissa mäter man upp till taket. Därför kan det se ut som vissa bilar har enorm volym.
Det är därför t.ex. Teslabjörn mäter volym med sina bananlådor. Och jag vill minnas att Model S och Kia e-niro hade samma volym i det testet.
Så att Model S har enorm volym stämmer inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Du blandar ihop hur man mäter bagagevolym på olika biltyper. Man mäter bara upp till rutans kant/lastskyddet på många bilar. På vissa mäter man upp till taket. Därför kan det se ut som vissa bilar har enorm volym.
Det är därför t.ex. Teslabjörn mäter volym med sina bananlådor. Och jag vill minnas att Model S och Kia e-niro hade samma volym i det testet.

Det normala är väl att mäta upp till insynsskyddet för den vanliga volymen, medan man mäter upp till taket när man mäter maxvolym, alltså med fällt baksäte. I mina ögon är det lite missvisande, det är ju därför en sedan och en kombi av samma modell ofta har väldigt liknande volymsiffror trots att en kombi förstås har plats för mycket mer.

Permalänk
Medlem

Fick tilfälle att prova XC-40 ett par dagar, och det var en rätt så trist upplevelse. Aldrig varit med om en bil som gungar och kränger så mycket på helt normala landsvägar och landsbygdsvägar. Då sitter jag normalt i en V90 T8 som inte direkt är det mest styvaste som finns heller.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Min Sportline står i Nacka och ska bara leverans fixas:)
https://imgur.com/xbbt9A5

Samma färg som jag beställt! Du får posta ett par bilder när du fått hem den och berätta vad du tycker efter ett par dagars körande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scjn:

Samma färg som jag beställt! Du får posta ett par bilder när du fått hem den och berätta vad du tycker efter ett par dagars körande.

Quartz Grey? Är det den officiella sweclockersfärgen eller? : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Fick tilfälle att prova XC-40 ett par dagar, och det var en rätt så trist upplevelse. Aldrig varit med om en bil som gungar och kränger så mycket på helt normala landsvägar och landsbygdsvägar. Då sitter jag normalt i en V90 T8 som inte direkt är det mest styvaste som finns heller.

Ingen X6 då tydligen... Jag har i och för sig inte kört de senare, men rätt mycket med den första generationen. Dock är det rätt mycket "beef and granit" i chassit, som Clarkson uttryckte saken, men jag minns hur förvånad jag blev när den var ny eftersom jag i början av kurvan förväntade mig SUV-svaj, men sedan om man pressar på så är det ju inte alls så.

Vad var det för däck på den? Min lillbil är väldigt mycket gungigare med vinterdäcken, även fast det bara skiljer ett steg i bredd och tum nedåt på däck och fälg. Det finns en broskarv jag brukar passera som ligger i en kurva upp på bron och där degar det runt en hel del med vinterdäcken när man kör över den med ett tydligt eftergung när hela däckstommen rör sig.

Hur är styrningen på XC40 och V90? Jag blev rätt irriterad när jag hade en hyrd V60 (den nyare) på att styrningen i längre kurvor blev helt tvärdöd och tappade allt naturligt drag mot mittläget. För att inte tala om alla funktioner där bilen ska lägga sig i. Jaha, du försöker låta bli att köra i de djupa hjulspåren? Nix, det tillåts inte för jag anser att du håller på att vingla ur filen. Jaha, du kör om en klunga med cyklister på landsvägen? Gör inte det, för nu anser jag att du är trött och vinglar och borde stanna. Etc... Tyvärr är ju detta en allmän sjuka. Jag har inget emot system som hindrar olyckor om de inte lägger sig i vid vanlig körning, men det är just vad mycket av all goja som nu stoppas i bilarna gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En annan klassiker är de gamla röda läskbackarna som Teknikens Värld brukade köra med eller Trafikmagasinets resväskor.

Fast rörde inte den ursprungliga kommentaren i just denna del av diskussionen egentligen hur mycket utrymmet i mittkonsollen sväljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen X6 då tydligen... Jag har i och för sig inte kört de senare, men rätt mycket med den första generationen. Dock är det rätt mycket "beef and granit" i chassit, som Clarkson uttryckte saken, men jag minns hur förvånad jag blev när den var ny eftersom jag i början av kurvan förväntade mig SUV-svaj, men sedan om man pressar på så är det ju inte alls så.

Vad var det för däck på den? Min lillbil är väldigt mycket gungigare med vinterdäcken, även fast det bara skiljer ett steg i bredd och tum nedåt på däck och fälg. Det finns en broskarv jag brukar passera som ligger i en kurva upp på bron och där degar det runt en hel del med vinterdäcken när man kör över den med ett tydligt eftergung när hela däckstommen rör sig.

Hur är styrningen på XC40 och V90? Jag blev rätt irriterad när jag hade en hyrd V60 (den nyare) på att styrningen i längre kurvor blev helt tvärdöd och tappade allt naturligt drag mot mittläget. För att inte tala om alla funktioner där bilen ska lägga sig i. Jaha, du försöker låta bli att köra i de djupa hjulspåren? Nix, det tillåts inte för jag anser att du håller på att vingla ur filen. Jaha, du kör om en klunga med cyklister på landsvägen? Gör inte det, för nu anser jag att du är trött och vinglar och borde stanna. Etc... Tyvärr är ju detta en allmän sjuka. Jag har inget emot system som hindrar olyckor om de inte lägger sig i vid vanlig körning, men det är just vad mycket av all goja som nu stoppas i bilarna gör.

Det satt nya sommarsulor på XC40 med 20" fälgar och 235/40 Pirelli, och bilen var mer eller mindre max utrustad som demobilar oftast är. Hopplöst krängande bil. Kan bara tänka mig på vinterdäck på bar asfalt vad illa det skulle vara.

Styrningen på V90 är väldigt bra, förutom svängradien som är kanske sämst i klassen, men det har nog sina fysiska anledningar.
Jag har slått av "självstyrningsfunktioner" då de bara är irriterande och uttröttande på längre körsträckor, just av de grunderna du ovan skriver.

BMW X6 är långt över min prisriktning. T8 var dyr nog.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

I Norsborg, Järna och Nykvarn har du 50kW-laddare och även om Ionity är snabbare, så är de inte SÅ mycket snabbare att det blir snabbare inklusive bilresan. Dessutom är de dyrare och det sliter mer på bilen. Det finns säkert fler bra sidor, men jag brukar använda uppladdning.nu för att hitta laddplatser.

https://chargefinder.com/se
Hittar ingen laddare i norsborg där.

Nykvarn är åt helvete längre bort än Södertälje/CirkleK/Ionity.
Järna är ju en timma bort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Quartz Grey? Är det den officiella sweclockersfärgen eller? : )

Vi är helt enkelt många här med bra smak!

Permalänk
Medlem

@stgr Du skrev aldrig från vilket håll du skulle åka 2 mil till södertälje, så jag tog med alla:) Laddaren på Max finns med i den tjänsten också (och McD och OkQ8 i Kungens Kurva). 50kW räcker långt om man jämför med att köra 20 minuter extra. Och så är man 4kWh närmare hemma när man laddat klart.

Permalänk
Relik 📜

Alright, mina vänner, så här ligger det till. Vi är väldigt inne på att skaffa bil, och då gärna en elbil. Det är familjens första egna bil - lagom till jag fyller 36 år, så vi har dragit ut på det kan man säga... Men, då känns det också värt att skaffa något vettigt direkt, inte en gammal Ford för 10 000 kr.

Status är två vuxna, två barn. Den minsta börjar bli såpass stor att "stora vagnen" inte längre behöver åka med, vilket drastiskt minskar behovet av utrymme. Vi är därför inne på en lite mindre bil, ingen av oss känner någon dragning till storbil "bara för att". De längre resor vi gör räcker det med resevagn, två lite större väskor och några mindre som man kan stoppa in lite här och var.

Körmönster och antal mil per år är lite ??? såklart, men vi har släkt ~30 mil bort som garanterat kommer besökas mer regelbundet. Samt att jag iskallt räknar med en hel del kortare resor i närområdet och Stockholm när vi väl har bil. Speciellt om det nu blir en elbil, då det på något sätt känns mer "rimligt" med de där superkorta hoppen. Nämnvärt är också att el ingår i garageplatserna med laddstolpe som finns, så det är något som finns vare sig vi vill eller inte.

Några korta sammanfattande pointers

• Två vuxna, två barn. Ingen stor barnvagn, inget tredje barn i plan

• Inte intresserade av stor bil "bara för att", eller att betala orimligt extra för "märke X"

• Garage med elstolpe där elen ingår

• Resor på ~30 mil (enkel) ett par gånger om året - det ska range räcka för i en laddning, inte förhandlingsbart.

• Gissningsvis en hel del korta resor i och runt Stockholm

• Leasing eller köp är egentligen egalt, men tittar mest på leasing just nu

Ena grannen har precis leaset en ID.3, och den har jag tittat på med. Jag har också spanat en hel del på Kia e-Niro, som jag tycker verkar vara väldigt mycket bil för pengarna. Prismässigt ligger e-Niro lite lägre per månad, men jag gissar man kan hitta lokala deals för de flesta där. Det skulle i alla fall handa runt säg ~3500 SEK/mån för bilen om den ska leasas, plus garage (1500 SEK), försäkringar och lite annat jox. Typ 5000-5500 SEK totalt med andra ord.

Har även tittat lite på MG ZS till exempel, men den har helt enkelt lite för kort range. Hyundai Kona faller på att den vad jag kan bedöma har rätt rejält mycket mindre bagage - nu är stort utrymme där inget superkrav, men ska samtidigt inte vara onödigt litet. ID.4 är helt enkelt för stor och dyr.

Wildard är väl en plug in-hybrid, typ Niro-varianten. Rent teoretiskt skulle vi klara typ "alla" resor i Sthlm på batteri, och bara använda bensin vid längre resor. Vi slipper oroa oss för range. Å andra sidan känns det lite half assed, speciellt när till exempel Kia-varianterna har samma månadskostnad just nu. Samt att när vi ändå måste betala för garageplats med el så vill vi ju "utnyttja" det till max.

Vad har ni för tankar, och har ni några uppslag som jag totalt bommat? Planen är att fixa en shortlist, och sedan försöka ge oss ut och provköra. Vilket är skitlätt med två barn som inte kan vara själva.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Alright, mina vänner, så här ligger det till. Vi är väldigt inne på att skaffa bil, och då gärna en elbil. Det är familjens första egna bil - lagom till jag fyller 36 år, så vi har dragit ut på det kan man säga... Men, då känns det också värt att skaffa något vettigt direkt, inte en gammal Ford för 10 000 kr.

Status är två vuxna, två barn. Den minsta börjar bli såpass stor att "stora vagnen" inte längre behöver åka med, vilket drastiskt minskar behovet av utrymme. Vi är därför inne på en lite mindre bil, ingen av oss känner någon dragning till storbil "bara för att". De längre resor vi gör räcker det med resevagn, två lite större väskor och några mindre som man kan stoppa in lite här och var.

Körmönster och antal mil per år är lite ??? såklart, men vi har släkt ~30 mil bort som garanterat kommer besökas mer regelbundet. Samt att jag iskallt räknar med en hel del kortare resor i närområdet och Stockholm när vi väl har bil. Speciellt om det nu blir en elbil, då det på något sätt känns mer "rimligt" med de där superkorta hoppen. Nämnvärt är också att el ingår i garageplatserna med laddstolpe som finns, så det är något som finns vare sig vi vill eller inte.

• Inte intresserade av stor bil "bara för att", eller att betala orimligt extra för "märke X"

• Resor på ~30 mil (enkel) ett par gånger om året - det ska range räcka för i en laddning, inte förhandlingsbart.

Ena grannen har precis leaset en ID.3, och den har jag tittat på med. Jag har också spanat en hel del på Kia e-Niro, som jag tycker verkar vara väldigt mycket bil för pengarna. Prismässigt ligger e-Niro lite lägre per månad, men jag gissar man kan hitta lokala deals för de flesta där. Det skulle i alla fall handa runt säg ~3500 SEK/mån för bilen om den ska leasas, plus garage (1500 SEK), försäkringar och lite annat jox. Typ 5000-5500 SEK totalt med andra ord.

Har även tittat lite på MG ZS till exempel, men den har helt enkelt lite för kort range. Hyundai Kona faller på att den vad jag kan bedöma har rätt rejält mycket mindre bagage - nu är stort utrymme där inget superkrav, men ska samtidigt inte vara onödigt litet. ID.4 är helt enkelt för stor och dyr.

Wildard är väl en plug in-hybrid, typ Niro-varianten. Rent teoretiskt skulle vi klara typ "alla" resor i Sthlm på batteri, och bara använda bensin vid längre resor. Vi slipper oroa oss för range. Å andra sidan känns det lite half assed, speciellt när till exempel Kia-varianterna har samma månadskostnad just nu. Samt att när vi ändå måste betala för garageplats med el så vill vi ju "utnyttja" det till max.

Vad har ni för tankar, och har ni några uppslag som jag totalt bommat? Planen är att fixa en shortlist, och sedan försöka ge oss ut och provköra. Vilket är skitlätt med två barn som inte kan vara själva.

Behöver ni en bil just nu?

Ioniq 5, EV6 och Model Y är på ingång. Visserligen lite större bilar. Men jag har på känn att det kommer komma bra deals på Kona och E-niro bara Ioniq 5 och EV6 börjar levereras i stor skala.
Finns bra deals på E-Niro nu också:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/kia_e_niro_e_niro_ev_... t.ex. Sedan tillkommer vinterhjul då för ~2-300kr/mån. Som referens så betalar vi 4200kr/mån för samma bil med vinterdäck.

Vi har som sagt en E-Niro och är hur nöjda som helst! Vi är lite i samma sits som ni, två småbarn varav den minsta inte behöver storvagnen längre, och det har fungerat perfekt! Både inne i stan och för "lång"resor (Vi har väl bara åkt ~25mil utan att ladda som längst).

Men är det "E-Niro"-storlek ni tänker, så är det väl ID3 och E-Niro som gäller. Kanske en Tesla Model 3?

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Plug-in hybrid har bara nackdelar enligt mig. Alla nackdelar med bensinare vad gäller service med oljebyte etc, samt en sunkig elbil som inte går så långt på en laddning och ofta saknar ordentlig snabbladdning på köpet. Sen om man råkar ha det så bra så man klarar sig på eldrift 99% av gångerna, och bara vill använda bensinen för långresan på semester en gång i halvåret, så har bensinen hunnit börja ruttna och/eller nåt annat problem med att motorn stått orörd länge uppstår. Så man får både räckviddsångest, och ångest att man måste använda upp bensinen då och då så den inte står och blir dålig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kul att ni väljer elbil framför fossilt och det som förstabilen!

Du nämner elstolpe, är det alltså en legitim laddbox eller är det bara en motorvärmarstolpe? Bara så ni inte brassar på och bränner säkringar/schukouttag

Sen några tankar, rangen, det är ju kanske inte så många bilar som har jättelånga räckvidder, om man nu inte är beredd att betala en extra slant för det hela då elbilarna är i någon uppstartsfas just nu och kör ni de där 30 milen i stöten eller stannar ni till på vägen? Små barn tenderar ju att vilja behöva fler kisspauser/sträcka på benen än vi vuxna så det kan vara värt att beakta.

Ja sen den aspekten med utrymme i bilen, det finns väl ett stort praktiskt och bekvämt skäl till varför kombin är den svenska standarden, vi går från stora barnvagnar till skidutrustning och övrigt junk när barnen blir äldre och ska ha med på diverse resor så det kan också vara värt att räkna med i kalkylen, men visst man kan ju även byta till en större bil det är ju oftast bara ett ekonomiskt hinder på vägen.

e-Niro har väl okej utrymmen, om än mindre bagage än t ex Ioniq 5/ID.4/Enyaq men den är desto billigare och har helt okej räckvidd. En Peugot e2008 kanske kan vara något? https://www.peugeot.se/personbilar/valj-din-peugeot/nya-peuge...

Värt att veta kring Kia/Volvos segment av plugin-hybrider är att dom använder bensinmotorn för att värma kupén när det är under 16 graders yttertemperatur = skitkass lösning.

Annars är ju elbilarnas frälsare Tesla något som rekommenderas varmt i dessa kretsar

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av NisseG91:

Behöver ni en bil just nu?

Ioniq 5, EV6 och Model Y är på ingång. Visserligen lite större bilar. Men jag har på känn att det kommer komma bra deals på Kona och E-niro bara Ioniq 5 och EV6 börjar levereras i stor skala.
Finns bra deals på E-Niro nu också:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/kia_e_niro_e_niro_ev_... t.ex. Sedan tillkommer vinterhjul då för ~2-300kr/mån. Som referens så betalar vi 4200kr/mån för samma bil med vinterdäck.

Vi har som sagt en E-Niro och är hur nöjda som helst! Vi är lite i samma sits som ni, två småbarn varav den minsta inte behöver storvagnen längre, och det har fungerat perfekt! Både inne i stan och för "lång"resor (Vi har väl bara åkt ~25mil utan att ladda som längst).

Men är det "E-Niro"-storlek ni tänker, så är det väl ID3 och E-Niro som gäller. Kanske en Tesla Model 3?

Planen var rent krasst att vänta till i höst egentligen, men med nuvarande världsläget lutar det väl mot ytterligare en sommar med restriktioner. Hemma med två barn så känner jag att det vore skönt att kunna göra saker ganska spontant, samt kunna åka iväg till vaccinerade släkten utan att behöva kollektivtrafiken. Går ju att hyra bil för de resorna, men en två-tre sådana omgångar så är det ju en månadskostnad för leasing. Därför börjar jag mer och mer luta mot att lösa något som vi kan få levererat innan semestern, if that makes sense.

Har kollat Model 3, men tycker det blir för dyrt. Samt, jag tycker verkligen lösningen med babaget är så konstig. Varför har de inte gjort den "hatchback-style"? Men till rätt pris vore det intressant, absolut. Jag känner väl dock att runt 6K/mån inklusive garage är någon form av maxtak.

Intressant med e-Niro där, Advanced Plus till samma pris som Advanced egentligen. Inte för Plus har något världsomvälvande, men "gratis" är gott! Jag tycker i allmänhet det känns som mycket bil för pengarna som sagt. Vet inte riktigt vad det är med ID.3, ser att många i tråden är väldigt nöjda. Men det känns lite... jag vet inte, lite som om VW kunde gjort det bättre, när de ändå gör det på riktigt? Sedan får vi väl hoppas att buggar etc rätas ut, men det räknar jag med.

Skrivet av Nioreh83:

Plug-in hybrid har bara nackdelar enligt mig. Alla nackdelar med bensinare vad gäller service med oljebyte etc, samt en sunkig elbil som inte går så långt på en laddning och ofta saknar ordentlig snabbladdning på köpet. Sen om man råkar ha det så bra så man klarar sig på eldrift 99% av gångerna, och bara vill använda bensinen för långresan på semester en gång i halvåret, så har bensinen hunnit börja ruttna och/eller nåt annat problem med att motorn stått orörd länge uppstår. Så man får både räckviddsångest, och ångest att man måste använda upp bensinen då och då så den inte står och blir dålig.

Ja, det är väl där jag landat lite med. Att de få gånger vi kommer behöva bensinen så finns risken att det ändå inte fungerar som vi vill. Destinationerna där släkten bor är inte ensamma hus på landet direkt (ena är Linköping...), så att hitta laddning där för hemresan är ju ickeproblem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Haha exakt så känner jag med, kör med klimatanläggningen avstängd på vintern på min Kia Optima bara för att inte använda soppa. Vill så gärna komma längre än drygt 5 mil på el och stör ihjäl mig på att behöva stå och ladda i timmar för den lilla räckvidden så nästa bil får garanterat bli ren elbil, Greta kan ju inte ta allt ansvar för att rädda planeten

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Def_Dog:

Kul att ni väljer elbil framför fossilt och det som förstabilen!

Du nämner elstolpe, är det alltså en legitim laddbox eller är det bara en motorvärmarstolpe? Bara så ni inte brassar på och bränner säkringar/schukouttag

Sen några tankar, rangen, det är ju kanske inte så många bilar som har jättelånga räckvidder, om man nu inte är beredd att betala en extra slant för det hela då elbilarna är i någon uppstartsfas just nu och kör ni de där 30 milen i stöten eller stannar ni till på vägen? Små barn tenderar ju att vilja behöva fler kisspauser/sträcka på benen än vi vuxna så det kan vara värt att beakta.

Ja sen den aspekten med utrymme i bilen, det finns väl ett stort praktiskt och bekvämt skäl till varför kombin är den svenska standarden, vi går från stora barnvagnar till skidutrustning och övrigt junk när barnen blir äldre och ska ha med på diverse resor så det kan också vara värt att räkna med i kalkylen, men visst man kan ju även byta till en större bil det är ju oftast bara ett ekonomiskt hinder på vägen.

e-Niro har väl okej utrymmen, om än mindre bagage än t ex Ioniq 5/ID.4/Enyaq men den är desto billigare och har helt okej räckvidd. En Peugot e2008 kanske kan vara något? https://www.peugeot.se/personbilar/valj-din-peugeot/nya-peuge...

Värt att veta kring Kia/Volvos segment av plugin-hybrider är att dom använder bensinmotorn för att värma kupén när det är under 16 graders yttertemperatur = skitkass lösning.

Annars är ju elbilarnas frälsare Tesla något som rekommenderas varmt i dessa kretsar

Det är legitim laddstolpe, no worries! Ska sättas upp fler i föreningens garage med. I dagsläget är läget att det är noll kö på elplatserna (för de kostar mer), och kö på "fossilplatserna". Det är också en faktor helt klart, att vi kan få garage mer eller mindre på dagen.

Angående rangen, det jag inte vill ha är ett "krav" på att vi måste stanna om vi inte behöver. Alternativt, att stannandet blir på helt fel ställe ift mat/kiss/sov. Det blir helt enkelt ytterligare ett lager planering som jag inte vill ha. Det finns ändå såpass många modeller nu som ska klara sträckan på en laddning att det för mig känns som rätta valet.

Fördel med e-Niro ift ID.3 (om jag fattar rätt) är att e-Niro faktiskt kan ha takräcken och takbox. Det tänker jag ändå kan vara en nödlösning in case of att vi måste frakta orimligt mycket skrot.

Nu ska jag inte säga att jag fasnat på e-Niro, blir gärna övertygad om ID.3 haha. Tycker bara som sagt det verkar vara mycket för pengarna. Ska spana in e2008!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Resor på ~30 mil (enkel) ett par gånger om året - det ska range räcka för i en laddning, inte förhandlingsbart.

Vi har en ID.3 med 58 kWh-batteriet och den klarar inte 30 mil på en laddning under sen höst/vinter/tidig vår.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av andr3a$:

Vi har en ID.3 med 58 kWh-batteriet och den klarar inte 30 mil på en laddning under sen höst/vinter/tidig vår.

Hm, det är så alltså. Det är väl svårt att veta exakt på förhand hur nära gränserna det är i praktiken. Behöver man stanna någon enstaka gång för det är smällkallt och trycka i 10 min laddning så får det väl vara så, men det ska vara undantag snarare än regel. Konkret är det ~26 mil till släkten, så med lite marginal utgår jag från 30.

Sorry om jag snor hela tråden här nu, hoppas all info ni ger kan hjälpa någon annan i framtiden med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, det är så alltså. Det är väl svårt att veta exakt på förhand hur nära gränserna det är i praktiken. Behöver man stanna någon enstaka gång för det är smällkallt och trycka i 10 min laddning så får det väl vara så, men det ska vara undantag snarare än regel. Konkret är det ~26 mil till släkten, så med lite marginal utgår jag från 30.

Sorry om jag snor hela tråden här nu, hoppas all info ni ger kan hjälpa någon annan i framtiden med.

Vad det är för typ av väg (läs hastighet) spelar också väldigt stor roll. Att köra 30 mil i 80 km/h är avgrundsskilt från att köra samma sträcka i 120 km/h.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Blomman90:

Vad det är för typ av väg (läs hastighet) spelar också väldigt stor roll. Att köra 30 mil i 80 km/h är avgrundsskilt från att köra samma sträcka i 120 km/h.

Helt sant. I det här fallet är det E4:an åt båda håll, hela vägen. Alternativ finns dock, med lägre hastighet. Å andra sidan, färre möjligheter till nödladdning med.

Svårt det här. Jag skulle verkligen, verkligen vilja slippa ett krav på att stanna de sträckorna. Men, det kanske är svårt i praktiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Helt sant. I det här fallet är det E4:an åt båda håll, hela vägen. Alternativ finns dock, med lägre hastighet. Å andra sidan, färre möjligheter till nödladdning med.

Svårt det här. Jag skulle verkligen, verkligen vilja slippa ett krav på att stanna de sträckorna. Men, det kanske är svårt i praktiken.

Vad säger t ex www.abetterrouteplanner.com om laddplatser osv om du knappar in destinationen? Det kanske lutar allt mer åt en Tesla, t ex Model 3 isf? Model Y som är lite mer familjebil kommer nog inte förrän våren/sommaren 2022 då bygget med Teslas fabrik i Tyskland har blivit försenat igen.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Def_Dog:

Vad säger t ex www.abetterrouteplanner.com om laddplatser osv om du knappar in destinationen? Det kanske lutar allt mer åt en Tesla, t ex Model 3 isf? Model Y som är lite mer familjebil kommer nog inte förrän våren/sommaren 2022 då bygget med Teslas fabrik i Tyskland har blivit försenat igen.

Finns ett par på vägen, men den hävdar samtidigt att jag ska klara mig dörr till dörr med 11 % batteri kvar om jag börjar med 90 % i en e-Niro 64 kWh!

Model 3 är absolut inte utesluten, men det blir onekligen ganska mycket dyrare? Eller räknar jag helt åt skogen? Kollar jag ren leasing kostar billigast möjliga Model 3 ~6200 SEK på 3 år. Klart det går att få billigare om man köper, finansierar och räknar med restvärde, men ja.

Kollar lite här, och visst går det att pressa - men då med en kontantinsats. Den räknar jag ju inte med för leasing på e-Niro etc.
https://teslakalkylen.com/view?id=5cb053fecd302a0009f211aa

Gah, huvudet går sönder av alla parametrar. Det vore kul med en Tesla, men inte för 50-100 % högre månadskostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Finns ett par på vägen, men den hävdar samtidigt att jag ska klara mig dörr till dörr med 11 % batteri kvar om jag börjar med 90 % i en e-Niro 64 kWh!

Model 3 är absolut inte utesluten, men det blir onekligen ganska mycket dyrare? Eller räknar jag helt åt skogen? Kollar jag ren leasing kostar billigast möjliga Model 3 ~6200 SEK på 3 år. Klart det går att få billigare om man köper, finansierar och räknar med restvärde, men ja.

Kollar lite här, och visst går det att pressa - men då med en kontantinsats. Den räknar jag ju inte med för leasing på e-Niro etc.

Gah, huvudet går sönder av alla parametrar. Det vore kul med en Tesla, men inte för 50-100 % högre månadskostnad.

Du kan ju testa att dra upp förbrukningen i ABR för att se hur hög förbrukning du kan ha i en e-Niro innan det inte går längre och sedan låna en demobil för att göra ett kortare förbrukningstest i motorvägsfart (om inte en utförlig sådan kan hittas online).

Sedan kan du ju se till att börja dessa resor på 100% SOC istället för 90%, men det ser ju ut som att en e-Niro är på håret. Det kommer säkert gå under gynnsamma förhållanden, men är det regn, kyla, snö, etc. så ser det kanske mörkare ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har ägt Model 3, farsan Model X. Jag kör nu ID.3 och han ID.4.
Jag kan tipsa om att Din Bil, som säljer VW, har rabatt på ID.3, du kan få en ID.3 Pro Performance Life, 1000 mil, för 3000:-, leasing. Dom har säljkvoter dom måste uppnå, därav rabatten just nu. Dock måste man ta leverans innan sista Juni.

Väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag kan tipsa om att Din Bil, som säljer VW, har rabatt på ID.3, du kan få en ID.3 Pro Performance Life, 1000 mil, för 3000:-, leasing. Dom har säljkvoter dom måste uppnå, därav rabatten just nu. Dock måste man ta leverans innan sista Juni.

Väldigt bra pris.

Varför bytte du från Model 3 till ID.3. Bara nyfiken

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Naxos:

Väldigt bra pris.

Ja, ID.3 för den pengen är en riktigt fin bil. Med två barn i familjen känns det väl ändå aktuellt att stanna någonstans efter sträckan, och det går snabbt att lära sig var det finns en laddare med trevlig bensinmack/restaurang eller vad det nu kan tänkas vara. Bilar som ledigt klarar 30 mil oavsett väder är det lite sämre med i nuläget, och då blir det nog i princip Model 3 som gäller. Jag tycker inte att den känns särskilt prisvärd i dag, med tanke på utbudet som kommer framledes.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Naxos:

Väldigt bra pris.

Låter ju mycket intressant! Var hittar man den dealen? Är det åka dit och charma lite?

ID.3 med det lite större batteriet ska ju gå bra med. Undantaget när det är kallt då... För så fördelaktigt pris utjämnas ändå en del mot e-Niro också, där en fördel annars är bättre utrustning med standardpaketet. Sedan är jag väl lite tveksam att 1000 mil räcker när vi väl får smak på körandet, men borde ju gå att få till 1500 för extrapeng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Varför bytte du från Model 3 till ID.3. Bara nyfiken

Jag gillade bilen, men körde inte så mycket under en period, så sålde den. Sen ville jag prova något nytt samt så fick jag ett fantastiskt bra pris på min ID.3 1st Max. Finns för och nackdelar med båda bilar. Men nu efter att nykärleken för min ID.3 har lagt sig, kan jag nog ändå säga att om jag fick välja igen skulle det bli ID.3. (Cybertruck är drömmen :D, men kommer tyvärr inte till EU)

Skrivet av emilakered:

Låter ju mycket intressant! Var hittar man den dealen? Är det åka dit och charma lite?

ID.3 med det lite större batteriet ska ju gå bra med. Undantaget när det är kallt då... För så fördelaktigt pris utjämnas ändå en del mot e-Niro också, där en fördel annars är bättre utrustning med standardpaketet. Sedan är jag väl lite tveksam att 1000 mil räcker när vi väl får smak på körandet, men borde ju gå att få till 1500 för extrapeng.

Ring din närmsta Din Bil. Rabatten är inget dom publikt gör reklam för, men heller inget exklusiv eller hemligt.
Kan vara bråttom, det är bara lagerbilar det gäller nämligen.

Du kan få 1500 mil per år för ca 220kr extra tror jag.