Systemutvecklare vs backendutvecklare

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare vs backendutvecklare

Sitter här och filar på mitt CV och funderar på vad jag ska sätta för titel. Jag har pluggat systemutveckling tidigare och har jobbat med backend i ca 4 år. Är jag en systemutvecklare (System developer) eller backendutvecklare då? Känns som att det är mer eller mindre samma sak. Nu skriver jag mitt CV på engelska och då kanske backend känns mer passande då man inte stöter på system developer lika mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sitter här och filar på mitt CV och funderar på vad jag ska sätta för titel. Jag har pluggat systemutveckling tidigare och har jobbat med backend i ca 4 år. Är jag en systemutvecklare (System developer) eller backendutvecklare då? Känns som att det är mer eller mindre samma sak. Nu skriver jag mitt CV på engelska och då kanske backend känns mer passande då man inte stöter på system developer lika mycket?

Kolla på lite jobbannonser som du tycker verkar intressanta och sätt den titel som flest verkar söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kolla på lite jobbannonser som du tycker verkar intressanta och sätt den titel som flest verkar söka.

Rent krasst så är backend något vanligare när jag kollar på Linkedin. Jag nämner nog båda bara.

Nu när jag gjort med research så är jag ännu osäkrare på vad jag ska skriva för alla dessa passar egentligen in på mig på ett eller annat sätt:

Backend engineer/developer
System engineer/developer

Av googlingar att dömma så är en ingenjör mer ansvarig för design och arkitektur medans utvecklare är mer den som skriver koden. Jag har haft båda rollerna i mångt och mycket känns det som. Men jag skulle inte kalla mig fullstack för det inkluderar ju frontend.

Permalänk
Medlem

Ett vanligt råd är att anpassa CVt efter jobbet du söker. Jag har tagit det till att skriva titeln de söker på mitt CV helt enkelt. Anser jag mig fylla kraven så spelar det trotts allt ingen roll vad de vill kalla mig.

Permalänk
Medlem

Ingenjör kan man inte kalla sig om man inte har genomgått en ingenjörsutbildning, utvecklare däremot är bara en jobbtitel. Systemutvecklare är man om man jobbar med att utveckla system, vilket kanske är något luddigt, men det borde ju innefatta alla som jobbar med att utveckla delar av ett system oavsett storlek, alltså alla utvecklare som inte bara skriver småprogram utan som är en del av ett system. Backend är mer en specialitet inom systemutveckling. Systemutvecklare med fokus på backend kanske är mest gångbart.

På mitt jobb är alla Integration Software Developers oavsett vad för typ av utveckling man jobbar med, vilket är rätt konstigt egentligen. Integrationsutvecklare är i mina ögon inte nödvändigtvis en utvecklare utan mer någon som är bra på integrationer, inte så mycket kod men kanske en hel del script och konfiguration liksom.

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Ett vanligt råd är att anpassa CVt efter jobbet du söker. Jag har tagit det till att skriva titeln de söker på mitt CV helt enkelt. Anser jag mig fylla kraven så spelar det trotts allt ingen roll vad de vill kalla mig.

Typ det första och enda vettiga man fick lära sig på arbetsförmedlingen.
När man ska söka ett visst jobb så ska allt anpassas efter detta. Det mesta går att återanvända från ens cv och personliga brev.
Men söker man en tjänst inom ett visst område och man går stenhårt in detaljerat hur mycket man har gjort något annat och brinner för detta, så kan denna information snarare bli negativt.

Så står det i annonsen de söker en backend, kalla sig då för en sådan. Söker de en systemutvecklare så...
Tänk på att personen som gallrar ut i början ofta inte är en programmerare utan en rekryterare.

Jag personligen tycker backend är en benämning som främst frontend utvecklare använder på personer som jobbar med att tillgodose dessa med data. De som sig själva kallar sig backend, skulle då vara personer som jobbar med någon som presenterar deras data och såklart kan såklart skicka ommando.

Att kalla sig för backendutvecklare utan att ha haft någon frotendutvecklare som använder ens data tycker jag bli konstigt. Då är systemutecklare bättre.

Skrivet av snajk:

Ingenjör kan man inte kalla sig om man inte har genomgått en ingenjörsutbildning

Ingenjör är ingen skyddat titel. Dock så framgår man sig konstig om man kallar sig detta utan att ha en sådan utbildning.