Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel "Rocket Lake" har bättre SSD-prestanda än AMD över PCI Express 4.0

Permalänk
Medlem

Även om det skulle vara så att Intel har bättre SSD prestanda än AMD så är ju det där testet bara tramsigt. Enda man kan utläsa från det är att Rocket Lake får bättre SSD prestanda under ideala förutsättningar i jämförelse med Zen 2 med kassa förutsättningar.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du har varit här såpass länge att du bör veta att ett test från en tillverkare eller annat som inte sker från tredje-part inte gäller ens som toapapper.

När test efterfrågas så gäller det tredjepart endast, då samtliga tillverkare har en tendens att krydda sina egna tester , speciellt när man tittar på företagens historia .

Allt som efterfrågas är transparenta och väl genomförda tester som faktiskt kontrollerar samtliga variabler, speciellt nu för tiden när moderkortsinställningar kan ha enorma skillnader i prestanda

Inte ens Intel själva tycker du ska titta på benchmarks, så då bör vi alla vänta tills vi får riktiga tester

Jag vet och om du läste min andra kommentar i denna tråden skulle du sett det.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag vet och om du läste min andra kommentar i denna tråden skulle du sett det.

Är väl lite hårt att kräva att jag ska läsa alla kommentarer innan jag svarar på det du skriver till mig, och citerar? 😏

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ska det vara någon som helst relevans i testet skulle det gått till så här:
Vardera Intel/AMD testas på flera olika moderkort, medelvärde noteras. Då slipper man felparametern moderkort.
Senaste generationen CPU testas mot varandra. (inte olika generationer)
Båda "sidorna" har samma AIO som kylning.
RAM kripplas inte. (2600 för AMD är som att släppa ut luften ur däcken på en rallybil före ett race..)

Ett sådant resultat skulle vara mer uppskattat, inte ett resultat som nu där flera "fuskvarningslampor" tänds hos mig.
Själv har jag 50-50 intel/AMD burkar, så är ingen fanboy av någon.

Rent praktiskt så har till och med förra generationen nvme tillräcklig hastighet för de flesta. Kör Kingston A2000 som systemdisk på den här maskinen jag skriver på nu, upplever inga "väntetider", som jag nästan gör med SATA ibland.

Som någon sa, så höga hastigheter är mest intressant i servrar, inte vanliga burkar. Alltså om det är skillnad på tillverkarna. Knepigt att de mätte mot fjärrdisk. Då är ju nätverkskorten också inblandade som ev. felkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är väl lite hårt att kräva att jag ska läsa alla kommentarer innan jag svarar på det du skriver till mig, och citerar? 😏

Beror på vilket svar man får, man ska vara hård mot de hårda.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att man ska kunna testa sin ssd-prestanda med närverkskabeln utdragen. Är det bara jag som inte brukar använda en Network Share när jag testar prestandan på min lokalt installerade ssd?
Jag är ganska förvirrad... känner inte att jag vet hur jag ska tolka detta.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)