Permalänk
Medlem

"Sleeper" PC

Fick tag på ett riktigt fint gammalt datorchassi från 1994. Som då huserade en 486dx2 66mhz.
Nu sitter det en Ryzen 3600
GPU: Amd rx590.
ingen värsting på något vis, men räcker för mig.

Finns lite mer jobb att göra med bakstycket. installera en fläkt till och fläktgaller. tempen håller sig ändå helt ok. Som det är nu efter 30min stresstest så ligger temperaturen på:
Cpu: på 71grader
Gpu: på 79grader.

tanken är även att fixa så floppyn fungerar.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt bygge! Älskar "sleepers" inom bilvärlden och nu tror jag visst att jag gör det i datorvärlden också

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Men den har ju ingen turboknapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Men den har ju ingen turboknapp

Det är ändå inte "sleeper".

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Gammalt chassi

Skrivet av Oiuyp:

Fick tag på ett riktigt fint gammalt datorchassi från 1994. Som då huserade en 486dx2 66mhz.

Besök galleriet här

Får jag fråga hur du fick tag på den gamla datorn? Jag letar själv efter ett gammalt chassi för ett roligt projekt men det är lite svårt att hitta något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenSV:

Får jag fråga hur du fick tag på den gamla datorn? Jag letar själv efter ett gammalt chassi för ett roligt projekt men det är lite svårt att hitta något!

Ja det var inte så lätt, har själv letat länge. Detta köpte jag på Erikshjälpen, ibland ska man ha tur. Men tradera är nog det lättaste om du söker på retrodatorer. Men ha i åtanke att så här gamla chassin är inte atx kompatibla så man får bygga om hela bakstycket/"moderkortsplåten"

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för svaret!!

Permalänk
Medlem

Jag måste bygga något liknanden någon gång. Gäller bara att hitta ett retro chassi

Permalänk
Medlem

Riktigt cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenSV:

Får jag fråga hur du fick tag på den gamla datorn? Jag letar själv efter ett gammalt chassi för ett roligt projekt men det är lite svårt att hitta något!

inte lätt, men de finns "hoarder's" som mig :/

jag tror jag har en SGI Indy till övers hos mina föräldrar om det kan vara intressant? du får den gratis om den finns där hemma hos dem.

jag har eller hade nämligen två st.

för 10 år sedan gjorde jag en av dem till HTPC. Så här kan du se hur dem ser ut om de skulle vara intressant

---> https://www.sweclockers.com/galleri/6508-sgi-blir-htpc

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Älskar Aptiva <3

Permalänk
Musikälskare

Mysigt bygge, man har en dröm i bakhuvet att göra något liknande en vacker dag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En sån här fixar du din interna floppystation med.

https://www.ebay.com/i/153417986362

Funkar inte med alla floppyläsare men annars är det svårt att hitta något som funkar för liten peng.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

inte lätt, men de finns "hoarder's" som mig :/

jag tror jag har en SGI Indy till övers hos mina föräldrar om det kan vara intressant? du får den gratis om den finns där hemma hos dem.

jag har eller hade nämligen två st.

för 10 år sedan gjorde jag en av dem till HTPC. Så här kan du se hur dem ser ut om de skulle vara intressant

---> https://www.sweclockers.com/galleri/6508-sgi-blir-htpc

Men oj vad schysst!! Jag bor inte i närheten av Falun, hade isåfall behövt frakta den! Ifall den fortfarande finns kvar hos dina föräldrar tar jag tacksamt emot den (jag betalar givetvis frakten), släng iväg ett PM om du hittar den.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar bor i Norrtälje, jag åker dit lite då å då. så det kanske passar bättre med Norrtälje? jag hojtar till

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.