LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Skulle ni säga det är rimligt att ha en OLED TV i 7 år eller mer vid normal användning? Eller är det smartare att ta en vanlig LED TV och offra i bildkvalitén? Man har ju hört en del att det organiska materialet i OLED försämras snabbare än LED men hur lång tid tar det egentligen förrän man märker någon försämring i bilden?

I ett ljust rum med maximal ljusstyrka och att den är på mer än 10 timmar per dag så skulle jag satsa på LCD om du verkligen inte kan byta före 7 år. Degraderingen är långsam över tid, och jag tror helt klart att det är mycket TV kvar även om 5-10 år, men om man försöker kan man såklart slita ut den snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Klart man ska se om mörka filmer nu ja, Aliens? 😉😎

Presis
Går igenom alla favoriter och det är som att Nu upplever man det som det skall upplevas. Svart rum och OLED = enda vägen IMHO

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt forum för detta, men måste slänga ut alla krokar jag kan

Jag fick en OLED77CX i "utbyte" ist för minOLED77C9 som gick sönder förra veckan.

Jag har dock problem i hur den nya tvn hanterar svärtenivåer.

Jag hade inte alls samma problem med C9 som hanterade nivåerna rätt

När jag kör AVS testbilder 1 Black Clipping och 3-white clipping, med den inbyggda mjukvaran (ex Plex appen) samt Nvidia Shield inkopplad klipper den 17-25 (Black Clipping) med inställningen 50 på brightness. Om jag höjer brightness till 68, blir svärtenivåerna rätt men 3-white clipping klipper alla staplar. Dvs fel.

Bortsett från testbilderna ser man också i bilden att den klipper svart vid 50 brightness.

Om jag däremot ändrar svärtenivå på tvn från auto till hög (0-255) blir det helt korrekt genom min nvidia shield med brightness på 50. Detta är dock helt galet eftersom Nvidia Shield inte skickar ut pc-svärta utan videosvärta (16-235). Precis som den gjorde innan och allt blev helt rätt med min C9 och svärta på ”låg”.

Jag har tittar runt om det finns någon dold inställning men förgäves.

Det ska sägas att tvn uppdaterat firmware ett par gånger under de timmarna jag haft den, men detta problem kvarstår.

Permalänk

Jag har ställt liknande fråga i en egen tråd, men jag ställer den här också för att hoppas få lite mer svar. Hoppas det är ok.
Jag lutar väldigt mkt åt en lgcx65 för att spela XSX och senare PS5 på. Jag har förstått att en hårdvarubugg gör att gamman påverkas när man kör VRR. LG har visst släppt firmware som ska minimera effekten av detta.

Hur upplever ni som spelar att det fungerar med VRR? Märker man av gammaskiftningen? Det ska tydligen vara som ett svagt blinkande om jag förstått rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Skulle ni säga det är rimligt att ha en OLED TV i 7 år eller mer vid normal användning? Eller är det smartare att ta en vanlig LED TV och offra i bildkvalitén? Man har ju hört en del att det organiska materialet i OLED försämras snabbare än LED men hur lång tid tar det egentligen förrän man märker någon försämring i bilden?

Sju år är ju rätt lång tid, håller min CX så länge utan strul är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, jag kör den inte på max (ljusstyrka och kontrast), bara under HDR-scener men det sker ju per automatik. Vårt vardagsrum är hyffsat mörkt och vi drar alltid för gardinerna när vi tittar på tv. Är det verkligen så att man inte behöver oroa sig för inbränningar idag? alla OLED-fantaster säger ju det men det är ju ändå en faktor som alltid kommer upp i recensionerna av den här modellen.

Att oroa sig för något behöver inte hänga ihop med att det i sig är ett problem, titta bara på antivaxare och 5G motståndare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I ett ljust rum med maximal ljusstyrka och att den är på mer än 10 timmar per dag så skulle jag satsa på LCD om du verkligen inte kan byta före 7 år. Degraderingen är långsam över tid, och jag tror helt klart att det är mycket TV kvar även om 5-10 år, men om man försöker kan man såklart slita ut den snabbare

En LCD tappar dock också ljusstryka över tid. Men frågan i sig är nog omöjlig att besvara med säkerhet, beror väl vilken TV man har, hur man använder den osv.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LangdonAlger:

Jag har ställt liknande fråga i en egen tråd, men jag ställer den här också för att hoppas få lite mer svar. Hoppas det är ok.
Jag lutar väldigt mkt åt en lgcx65 för att spela XSX och senare PS5 på. Jag har förstått att en hårdvarubugg gör att gamman påverkas när man kör VRR. LG har visst släppt firmware som ska minimera effekten av detta.

Hur upplever ni som spelar att det fungerar med VRR? Märker man av gammaskiftningen? Det ska tydligen vara som ett svagt blinkande om jag förstått rätt?

Om jag minns detaljerna rätt, det är egentligen två besläktade saker.

Det enda är allmänt högre gamma vid VRR i vissa situationer, vilket är vad LG:s nya firmware löste genom att lägga till en finkontroll för just svartnivån. Den tillåter justering utan att förändra hela kurvan, vilket "löser" problemet - om man då är villig att justera beroende på olika situationer/spel.

Det andra är gammaskiftningar vid aktiv VRR. Det är som du säger en "hårdvarubugg", eller kanske snarast en effekt av hur panelen är konstruerad. Den finns med alla 2020-paneler (och även 2021-panelerna, inte sant?) och har med hur panelen drivs att göra om jag minns rätt.

Där finns ingen fix, och det stör olika mycket skulle jag säga. Mörka scener vid vissa framerates är det klart märkbart, ljusare scener tänker jag inte på det alls. Det är också betydligt tydligare vid vissa framerates. För mig personligen är VRR-flimret mycket mindre irriterande än tearing, så jag står ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En LCD tappar dock också ljusstryka över tid. Men frågan i sig är nog omöjlig att besvara med säkerhet, beror väl vilken TV man har, hur man använder den osv.

Ren lusstyrka är långt från samma sak som fläckvisa bleka färger och möjliga skuggor. Det är ju därför frågan kommer så ofta

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Om jag minns detaljerna rätt, det är egentligen två besläktade saker.

Det enda är allmänt högre gamma vid VRR i vissa situationer, vilket är vad LG:s nya firmware löste genom att lägga till en finkontroll för just svartnivån. Den tillåter justering utan att förändra hela kurvan, vilket "löser" problemet - om man då är villig att justera beroende på olika situationer/spel.

Det andra är gammaskiftningar vid aktiv VRR. Det är som du säger en "hårdvarubugg", eller kanske snarast en effekt av hur panelen är konstruerad. Den finns med alla 2020-paneler (och även 2021-panelerna, inte sant?) och har med hur panelen drivs att göra om jag minns rätt.

Där finns ingen fix, och det stör olika mycket skulle jag säga. Mörka scener vid vissa framerates är det klart märkbart, ljusare scener tänker jag inte på det alls. Det är också betydligt tydligare vid vissa framerates. För mig personligen är VRR-flimret mycket mindre irriterande än tearing, så jag står ut.

Att mörkare delar är lite ljusare skulle jag inte störa mig så mycket på, flimmer däremot skulle jag tycka var riktigt störigt.

Jag hörde att de hade någon firmware grej på g med flera gammakurvor som skulle minska problemet, men det var kanske det första du beskrev?

Jag har också förstått det som att problemet finns i deras 2021 modeller.

I vilka spel och vart har du upplevt det mest? Ser du det som deal breaker om du skulle köpa en ny tv idag?

Permalänk
Medlem

Har kollat på några ”uppackningar” av LG CX, får vi i Sverige även den där härliga plastfilmerna som skyddar skärmen och baksidan som de alltid drar bort så där erotiskt på slutet?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LangdonAlger:

Att mörkare delar är lite ljusare skulle jag inte störa mig så mycket på, flimmer däremot skulle jag tycka var riktigt störigt.

Jag hörde att de hade någon firmware grej på g med flera gammakurvor som skulle minska problemet, men det var kanske det första du beskrev?

Jag har också förstått det som att problemet finns i deras 2021 modeller.

I vilka spel och vart har du upplevt det mest? Ser du det som deal breaker om du skulle köpa en ny tv idag?

Vet inte på rak arm, faktiskt. I AC: Valhalla kan jag inte minnas det stört mig alls. Däremot har jag för mig att det var bitvis irriterande i Horizon Zero Dawn. I allmänhet har det "försvunnit" sedan jag skaffade RTX 3070 och därmed kunda lyfta FPS en bit. Det verkar vara betydligt mer framträdande vid lägre framrerate.'

Skulle absolut inte säga det är deal breaker, i alla fall inte för mig. Spelar väldigt mycket på min CX, och det är för mig en irriterande detalj i perfierin - varken mer eller mindre. Tycker det är en trevlig spel-TV.

Här går Vincent på HDTVTest igenom den fix som LG rullat ut.

Skrivet av Izak80:

Har kollat på några ”uppackningar” av LG CX, får vi i Sverige även den där stora härliga plastfilmen (som de alltid drar bort så där erotiskt på slutet) som skyddar skärmen och baksidan?

Yepp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Har kollat på några ”uppackningar” av LG CX, får vi i Sverige även den där härliga plastfilmerna som skyddar skärmen och baksidan som de alltid drar bort så där erotiskt på slutet?

Oh ja.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Vet inte på rak arm, faktiskt. I AC: Valhalla kan jag inte minnas det stört mig alls. Däremot har jag för mig att det var bitvis irriterande i Horizon Zero Dawn. I allmänhet har det "försvunnit" sedan jag skaffade RTX 3070 och därmed kunda lyfta FPS en bit. Det verkar vara betydligt mer framträdande vid lägre framrerate.'

Skulle absolut inte säga det är deal breaker, i alla fall inte för mig. Spelar väldigt mycket på min CX, och det är för mig en irriterande detalj i perfierin - varken mer eller mindre. Tycker det är en trevlig spel-TV.

Här går Vincent på HDTVTest igenom den fix som LG rullat ut.
https://www.youtube.com/watch?v=cUKFvnwYX0s

Yepp!

Oki, tackar! Det var en del del framedrops och screen tearing på sina ställen i Valhalla.
Har du trixat något med dark levels eller vad det kallades för att skiftningarna skulle synas mindre?

Permalänk
Medlem

Hur funkar LGs garanti mot inbränningar här i Sverige, är det något som ”följer med” per automatik eller måste man köpa till det från LG direkt?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Nu har ju inte jag haft min första gen oled så länge som över 7 år men jag köpte min LG 55EG910V 2016 och den går med TV4 varje morgon (inte tillstymmelse till inbränning) och med tanke på pandemin så har den även fått gå typ hela dagar senaste året, jag kör panelen på max ljusstyrka, har varit någon gång då man justerat ner den under strömsparinställningen för det blev för ljust för ögonen 😂

Panelen visar inga tendenser till försämring på något plan, och då är det även en curved modell!

Det som dock fått sig en törn är fjärren, all text på knapparna nertill är bortskavd och den känns oerhört seg i menyerna, men det gjorde den iofs även som ny (man ska inte köpa first gen med sina babysjukdomar)...

Men är såld på OLED, som primär TV för filmtittande/spelande så är det det enda rätta, iaf för mig och för strötittande osv så kan jag tänka mig en billig LED.

Permalänk
Medlem

Lyckades få tag i en 65CX igår och är så klart på jakt efter ett väggfäste, är det någon som har erfarenhet av detta?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-...

Funkar det bra? Är inte i behov av tilt osv, eller har ni något bättre förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Kanske inte rätt forum för detta, men måste slänga ut alla krokar jag kan

Jag fick en OLED77CX i "utbyte" ist för minOLED77C9 som gick sönder förra veckan.

Jag har dock problem i hur den nya tvn hanterar svärtenivåer.

Jag hade inte alls samma problem med C9 som hanterade nivåerna rätt

När jag kör AVS testbilder 1 Black Clipping och 3-white clipping, med den inbyggda mjukvaran (ex Plex appen) samt Nvidia Shield inkopplad klipper den 17-25 (Black Clipping) med inställningen 50 på brightness. Om jag höjer brightness till 68, blir svärtenivåerna rätt men 3-white clipping klipper alla staplar. Dvs fel.

Bortsett från testbilderna ser man också i bilden att den klipper svart vid 50 brightness.

Om jag däremot ändrar svärtenivå på tvn från auto till hög (0-255) blir det helt korrekt genom min nvidia shield med brightness på 50. Detta är dock helt galet eftersom Nvidia Shield inte skickar ut pc-svärta utan videosvärta (16-235). Precis som den gjorde innan och allt blev helt rätt med min C9 och svärta på ”låg”.

Jag har tittar runt om det finns någon dold inställning men förgäves.

Det ska sägas att tvn uppdaterat firmware ett par gånger under de timmarna jag haft den, men detta problem kvarstår.

Det låter väldigt märkligt. På några av de apparater jag har kalibrerat så har de behövt brightness på 52-53 för att inte klippa bort svart helt. Men 68 låter på tok för högt.

Prova att göra en fabriksåterställning. Det kan även vara idé att testa Wizziwigs near black test patterns https://www.avsforum.com/threads/lg-oleds-how-to-enhance-near...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LangdonAlger:

Oki, tackar! Det var en del del framedrops och screen tearing på sina ställen i Valhalla.
Har du trixat något med dark levels eller vad det kallades för att skiftningarna skulle synas mindre?

Har faktiskt inte pillat med den inställningen alls. Den kom så "sent" att jag liksom redan var nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kräsen ska man vara angående banding?

Köpte en LG CX 65 tum för några veckor sedan och kan märka ett visst streck i vissa mörka scener.

Kollat lite på nätet och tror jag har lite värre än snittet, är just det där markanta strecket som syns. Har provat två stycken pixel refresh enligt LG support men inte hjälpt något avsevärt tycker jag.

Bör man returnera? Kanske experten @laxpudding har någon input? 😊

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av IsaaKeN:

Jag har personligen inga erfarenheter av returer pga av detta, men det är det nog fler i denna tråd eller lurkande läsare som har.

Det set ofta mer illa ut på testbilder. När det däremot slår igenom på filmtittandet som en rand eller kant tycker jag det finns skäl för att reklamera. Med just bilder som dessa som motivering.

Permalänk
Medlem

Har börjat noterat en ljus rand som lyser lite ”extra” nu när man tittat på VM hockey. På vänster sida av TVn ska se om det går att fånga på bild men inte sett något direkt när jag tittat på annat material som även är ljust.

Fler som inte fått senaste uppdateringen till sin CX ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsaaKeN:

Hur kräsen ska man vara angående banding?

Köpte en LG CX 65 tum för några veckor sedan och kan märka ett visst streck i vissa mörka scener.

Kollat lite på nätet och tror jag har lite värre än snittet, är just det där markanta strecket som syns. Har provat två stycken pixel refresh enligt LG support men inte hjälpt något avsevärt tycker jag.

https://i.ibb.co/QXPjNCG/5-A95-E336-DBA2-40-EC-B32-F-6886-F147-ABFD.jpg
https://i.ibb.co/Y3Lc1GX/12072614-355-A-49-D3-8651-E6-F5-CB36-B44-C.jpg

Trodde Oled var befriad från denna typ av ”bildskavanker”, har precis beställt en LG CX och trodde att jag lämnat problem som ”DSE” och Clouding bakom mig i och med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ren lusstyrka är långt från samma sak som fläckvisa bleka färger och möjliga skuggor. Det är ju därför frågan kommer så ofta

Du vet alltså hur dagens nya OLEDs kommer se ut om 7 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Har börjat noterat en ljus rand som lyser lite ”extra” nu när man tittat på VM hockey. På vänster sida av TVn ska se om det går att fånga på bild men inte sett något direkt när jag tittat på annat material som även är ljust.

Fler som inte fått senaste uppdateringen till sin CX ?

Inte heller fått uppdateringen till min CX77 ännu.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Hej alla nöjda (?) cx ägare.
Har slått till på en 77" som kommer om ett tag. Kikar nu på soundbars till den men förstått att den är lite för låg för användning av soundbar.
Kikat på en sonos arc eller mer troligen en Samsung HW-Q950T (hört att sonos arc har stora problem med dialog ljudet, vilket jag hatar).

Är det bara vägghägning som gäller om man ska ha soundbar? Läste någon som satt tvn på en liggande hyllskiva eller något också, kanske får bli en sån fullösning annars.
Såg ett väggfäste som verkade nice dock: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/vaggfasten-monterin...

All feedback uppskattas!

Tänkte även köpa en 48" cx till datorn senare (om man nu lyckas få tag i ett grafikkort som stödjer det också, har ett 1080ti nu). Någon som sitter med en sån på skrivbordet och kan dela upplevelsen gällande avstånd? Tänkte använda den på ett skrivbord med 80cm djup. Orolig att det blir för nära..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Det låter väldigt märkligt. På några av de apparater jag har kalibrerat så har de behövt brightness på 52-53 för att inte klippa bort svart helt. Men 68 låter på tok för högt.

Prova att göra en fabriksåterställning. Det kan även vara idé att testa Wizziwigs near black test patterns https://www.avsforum.com/threads/lg-oleds-how-to-enhance-near...

ja det var väldigt märkligt. vad som ännu märkligare var att när jag starta tvn imorse var allt som de skulle. låter märkligt att tvn ska behöva ha en inkörsperiod 😑

Nu har jag bara problemet med signalstörningar/artifakter från mitt 3090 😞
5m supra 48gbps passiv. fungerade bra med min C9 även om lite flimmer precis vid start.

Ska testa med en kortare kabel imorgon.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Nima2001:

Har slått till på en 77" som kommer om ett tag. Kikar nu på soundbars till den men förstått att den är lite för låg för användning av soundbar.
Kikat på en sonos arc eller mer troligen en Samsung HW-Q950T (hört att sonos arc har stora problem med dialog ljudet, vilket jag hatar).

Är det bara vägghägning som gäller om man ska ha soundbar? Läste någon som satt tvn på en liggande hyllskiva eller något också, kanske får bli en sån fullösning annars.
Såg ett väggfäste som verkade nice dock: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/vaggfasten-monterin...

All feedback uppskattas!

Tänkte även köpa en 48" cx till datorn senare (om man nu lyckas få tag i ett grafikkort som stödjer det också, har ett 1080ti nu). Någon som sitter med en sån på skrivbordet och kan dela upplevelsen gällande avstånd? Tänkte använda den på ett skrivbord med 80cm djup. Orolig att det blir för nära..

Kör upp 77:an på väggen bara, get it over with. Nej, men lite så. Skönt att få upp och bort den från bänken, så kan du ha vilket ljud du önskar sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

All feedback uppskattas!

Med risk för att gå offtopic men problem med dialogljudet? Aldro märkt av att det skulle strula på något sätt? Är väl snarare Samsungs dito som har problem med subwoofer som levererar lite halvdant resultat och om man kör fullt system så tappar bakre högtalarna kontakt och måste synkas om 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

All feedback uppskattas!

Jag kör med sonos arc till min 77 den täcker lite av nedre delen av tvn men inte med mycket. Det stämmer att dialog ljudet är off ibland har dock tolkat det som ett ”LG” problem som är förekommande. Noterbart mycket i SVT app direkt i tvn.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor