Bara en nyfiken fråga om värde på PS1, N64 och ett antikt Alex.. jag vill absolut inte sälja, jag sparar dem för retro.

Permalänk
Inaktiv

Bara en nyfiken fråga om värde på PS1, N64 och ett antikt Alex.. jag vill absolut inte sälja, jag sparar dem för retro.

Hejsan på er ni som är i gaming världen och har koll på saker

Jag har ett gammalt playstation1 som är chippat.. fullt fungerande med två kontroller i bra skick.
Samt jag äger ett Nintendo64 med två kontroller dock inte expansionsminnet.. även detta fullt fungerande i bra skick.
Sist men inte minst ett "Alex color video game".. fullt fungerande med två kontroller i okej skick.
Det är två paddar som man styr på tv'n med val mellan tennis, bordtennis och squash

Vad är sådana här värda.. jag är bara nyfiken då jag ägt dem i ååår och dagar.
Jag har haft dem sedan de var nya.. och jag kommer aldrig sälja dem.. så jag är bara nyfiken.

Edit, jag ska försöka ta kort på Alex spelet när det är dagsljus

Edit Bild på spelet

Bilden vill inte visas så här är en länk
Alex Color Video Game

Permalänk

PS1 får man refurbished för 50€
N64 i samma priser enligt en snabb googling.
"Alex color video game" har jag aldrig hört om, och tydligen inte google heller Så knappast värt något

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CaptainRedbeard:

PS1 får man refurbished för 50€
N64 i samma priser enligt en snabb googling.
"Alex color video game" har jag aldrig hört om, och tydligen inte google heller Så knappast värt något

Alex spelet är från 70talet Så något är det nog värt
Google var inte uppfunnet när det blev omodernt och länge förlegat i tiotals år hihihi Kan ju ha med saken på dåligt google resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan på er ni som är i gaming världen och har koll på saker

Jag har ett gammalt playstation1 som är chippat.. fullt fungerande med två kontroller i bra skick.
Samt jag äger ett Nintendo64 med två kontroller dock inte expansionsminnet.. även detta fullt fungerande i bra skick.
Sist men inte minst ett "Alex color video game".. fullt fungerande med två kontroller i okej skick.
Det är två paddar som man styr på tv'n med val mellan tennis, bordtennis och squash

Vad är sådana här värda.. jag är bara nyfiken då jag ägt dem i ååår och dagar.
Jag har haft dem sedan de var nya.. och jag kommer aldrig sälja dem.. så jag är bara nyfiken.

Edit, jag ska försöka ta kort på Alex spelet när det är dagsljus

PS1 blev ju en otrolig försäljnings-succé.

Det var resultatet av svek från Nintendo, som fick Ken Kutaragi att bli vansinnig, och själv utveckla en spelkonsol som han sedan presenterade för Sonys dåvarande ledning.

(Om jag minns det rätt så skulle Sony få kontraktet för att tillverka CD enheter åt Nintendo, men i sista stund så sket de i det och frågade Philips istället)

Vad som hände sen vet vi, PS1 blev första konsol med CD, såldes till ett vettigt pris och försäljningen small till som en atombomb.

Sedermera betyder det att det också finns MÅNGA PS1 kvar där ute, både chippade och o-chippade vilket gör att den inte är värd någon betydande summa än.

Med tiden kommer det givetvis att ändras allt eftersom PS1a efter PS1a går sönder, men de verkar likväl vara jävligt tåliga ändå så det lär inte ske särskilt snart.

Nintendo har jag sämre koll på men borde ligga strax omkring eller över PS1.

Jag hittade ditt Alex Videogame på Google men priset har jag inte den blekaste aning om tyvärr, det beror helt på hur många Alex som finns kvar där ute i världen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ett orginal release PS1 som hade alla extra-portar tex som rca för att koppla till stereon i orginalkartong med alla tillbehör är nog värd mer än 500kr, men de senare modellerna är absolut inget man kan gå i pension för.

Har man dessutom ett litet paket, typ även sonys tv som togs fram till playstation i orginalskick, så åker nog värdet upp än mer.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

PS1 är bara värt ca 150-200 kr, med tillbehör. Nintendo 64 kanske närmare 500-600 kr. Såna gamla spelprylar som din "Alex" brukar inte ha något värde heller, kanske runt 150 - 200 kr även där. Bara för att det är gammalt så är det inte värdefullt, och dessa saker är det inte många som vill ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Det var resultatet av svek från Nintendo, som fick Ken Kutaragi att bli vansinnig, och själv utveckla en spelkonsol som han sedan presenterade för Sonys dåvarande ledning.

(Om jag minns det rätt så skulle Sony få kontraktet för att tillverka CD enheter åt Nintendo, men i sista stund så sket de i det och frågade Philips istället)

Vad som hände sen vet vi, PS1 blev första konsol med CD, såldes till ett vettigt pris och försäljningen small till som en atombomb.

Sedermera betyder det att det också finns MÅNGA PS1 kvar där ute, både chippade och o-chippade vilket gör att den inte är värd någon betydande summa än.

Med tiden kommer det givetvis att ändras allt eftersom PS1a efter PS1a går sönder, men de verkar likväl vara jävligt tåliga ändå så det lär inte ske särskilt snart.

Jag hittade ditt Alex Videogame på Google men priset har jag inte den blekaste aning om tyvärr, det beror helt på hur många Alex som finns kvar där ute i världen.

/Lifooz

aha.. Kul med lite historia
Jag har en extra PS1 konsol o-chippad liggandes, som är tänkt att vara reservdels maskin till min chippade. Så jag kan hålla den i liv såååå länge som möjligt.
Jag spelar aldrig på dem nu mer... sist var väl för 5årish sedan

Skrivet av CubaCola:

Ett orginal release PS1 som hade alla extra-portar tex som rca för att koppla till stereon i orginalkartong med alla tillbehör är nog värd mer än 500kr, men de senare modellerna är absolut inget man kan gå i pension för.

Har man dessutom ett litet paket, typ även sonys tv som togs fram till playstation i orginalskick, så åker nog värdet upp än mer.

Min PS1:a har rca audio + s-video, Parallel I/O port, Serial I/O port och av multi out port. Så då är den lite bättre asså
Nej jag har aldrig haft den skärmen.. jag körde på vanliga tjock-tv'n nu kör jag på min LCD42" tv som har inbyggd scart + s-video.

Skrivet av Tipsaoss:

PS1 är bara värt ca 150-200 kr, med tillbehör. Nintendo 64 kanske närmare 500-600 kr. Såna gamla spelprylar som din "Alex" brukar inte ha något värde heller, kanske runt 150 - 200 kr även där. Bara för att det är gammalt så är det inte värdefullt, och dessa saker är det inte många som vill ha.

Jag ägna några timmar åt att försöka hitta min alex.. men jag hittade bara snarlika.. så vad attan är det jag har asså
Jag ska ta en bild idag(efter jag dammat av den) och se om nåååågon kan identifiera den, för det skulle vara kul att veta vad jag har
Jag har även sparat min Atari 1040ST samt en ovanlig PC i samma format som Atari o Commodore kompakterna.. En Schneider euro PC https://oldcrap.org/2018/03/11/schneider-euro-pc/

Det jag vill komma över är en Commodore64 eller 128 samt någon Amiga variant... då känns samlingen komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det var en "addon" eller vad man skall kalla det till Super Nintendo. Fanns bilder publicerade på konceptet och allt, sedan bara det dog ut.

Finns mer info på wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Super_NES_CD-ROM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

/Lifooz

Nintendo drog sig inte ur helt utan anledning, licensieringen hade blivit ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag ägna några timmar åt att försöka hitta min alex.. men jag hittade bara snarlika.. så vad attan är det jag har asså

Är du helt säkert på att den heter Alex? Wikipedia listar annars en Ajax Color Video Game på denna sida. Det var i så fall en av minst 200 olika konsoller baserade på AY-3-8500-kretsen som innehöll sju olika pong-spel (fast det är inte säkert att alla går att välja på just din konsoll).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Är du helt säkert på att den heter Alex? Wikipedia listar annars en Ajax Color Video Game på denna sida. Det var i så fall en av minst 200 olika konsoller baserade på AY-3-8500-kretsen som innehöll sju olika pong-spel (fast det är inte säkert att alla går att välja på just din konsoll).

Nu har jag lagt till bild i första posten.. Bilden ville inte visas så jag gjorde en länk
Japp det heter alex enligt det som står på fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det var en "addon" eller vad man skall kalla det till Super Nintendo. Fanns bilder publicerade på konceptet och allt, sedan bara det dog ut.

Finns mer info på wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Super_NES_CD-ROM

Den finns till och med på riktigt. En person köpte prototypen.

https://www.youtube.com/watch?v=gaIfPuziJ-0

edit: den har tydligen sålts för 360000 USD, sedan säljaren nobbade ett privat bud på 1,2M USD då han trodde att auktionen skulle ge mer pengar
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8091197/Ultra...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Fick tyvärr inte besöka din länk heller Men är det en sånhär? https://online.auktionsverket.se/prgm/objektm.asp?a=520307&s=...

Verkar gå för 300-500 kr om man kollar gamla annonser

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Fick tyvärr inte besöka din länk heller Men är det en sånhär? https://online.auktionsverket.se/prgm/objektm.asp?a=520307&s=...

Verkar gå för 300-500 kr om man kollar gamla annonser

Det var ett helt annat spel
Jag ställde frågan på ett annat forum och fick svar.

Detta är det
Conic TVG 432 från Gracia
https://www.lauritz.com/en/auction/color-video-game-conic-tvg...
Äntligen efter alla år vet jag svaret

Permalänk
Inaktiv

Då har jag fått svar på mitt PS1 och N64 samt mitt Alex
och jag har fått läsa en hel del historik från er om PS1 och N64 underbart att höra eran kunskap

Medans tråden fortfarande är ung och innan den dör helt... Får jag passa på att fråga vad ni tror om dessa två?
Atari 1040ST fullt fungerande och i hyfsat skick.. bara två joysticks och en mus som tillbehör alla spel är ju ointressant
Samt en Schneider euro PC https://oldcrap.org/2018/03/11/schneider-euro-pc/
Denna har jag renoverat så den är inte orörd längre.. Men fungerande och i hyfsat skick.

Då jag inte fick bilder att fungera då jag inte har några bildkonton som ni använder, så använder jag länken till PC'n och en atari 1040ST vet troligtvis alla ni hur de ser ut så jag länkar inte in en sådan