Varning för uppgiftexperten.com (Blocket-scam)
Det känns som att det varje gång jag säljer något på Blocket är åtminstone en jävel som ska försöka lura av mig pengar på något sätt. Den här gången var det ett tillvägagångssätt som jag inte sett tidigare.
Jag har en bil till salu. "Louise" hörde nyss av sig via SMS och började med att ställa lite allmänna frågor om den. Jag svarade och vi kom överens om en tid då "hon" ska komma och titta på bilen. Därefter bad hon om en historikrapport och länkade till https://uppgiftexperten.com (registrerad för en månad sedan). Jag erbjöd personen en Carfax-rapport, men "hennes" bank krävde en rapport från Uppgiftexperten för att bevilja lånet. Härligt med en bank som har öppet på lördagar, eller hur? Jag föreslog att "hon" själv kan ta ut rapporten, så kan jag dra av 200kr från bilens pris. "Nja. Verkar lite ologiskt att jag ska behöva göra det. Det är säljarens uppgift" fick jag som svar, vilket jag också väntade mig.
Den här personen ligger sannolikt själv bakom hemsidan och Paypal-kontot man förväntas betala till. I ett försök att få reda på vem som försökte lura mig erbjöd jag mig att swisha över 200kr för att personen själv skulle köpa en rapport, och därmed luras att ge mig ett swish-anslutet nummer, men därefter hörde jag inget mer.
Förhoppningsvis får andra som söker på uppgiftexperten upp denna varning och kan då avvärja ett potentiellt bedrägeriförsök. God kväll!