Nvidia presenterar Geforce RTX 3080 Ti och RTX 3070 Ti på Computex 2021

Permalänk

8GB rtx 3070ti

Nvidia: Selling you cards so you can enjoy buying a new card as soon as possible

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Så typ 15% högre prestanda för 70% mer pengar? Bra deal!

Eftersom folk vill betala så får vi helt enkelt skylla oss själva. Blev erbjuden 10k för mitt 4 månader gamla 3070. Världen är galen.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Alla men samtidigt inga, if u see what I mean

Men den 3e juni? Hittar inte en enda butik än som har den.

Permalänk

Går ju fortfarande inte köpa ett jävla 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Så typ 15% högre prestanda för 70% mer pengar? Bra deal!

Skiljer det ens 15% prestanda mellan 3080 och 3090?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

RTX 3090 för $1499? Vilket kap! 3080 Ti låter lite dyrt på förhand..

..antar att alla är med på att diskutera dessa fantasikort som att de faktiskt kommer gå att köpa?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

går inte att minea på dem? No problem, scalpa dem ger mer i vinst iaf.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte att värstingkorten springer iväg i pris. Problemet är ju att "medel-korten" idag kostar mer än vad die-hard fansen betalade för värstingkorten för några år sedan. Blir ju en tråkig utveckling då de vanliga medel-gejjmarna inte har råd med nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

går inte att minea på dem? No problem, scalpa dem ger mer i vinst iaf.

Fel, får sämre hashrate om man minar ethash.

Finns dock en hel del annat med liknande lönsamhet att mina om man vill, tex Ergo.

Får man tag på 3070 TI till vettigt pris vid release så kommer jag att köpa ett för att utvärdera.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Står att de har 15 st i lager, gäller nog att hänga på låset.

Permalänk
Medlem

Så sjukt tråkig lansering. Liiiite mer prestanda, men kom igen...priserna för ett prestandagrafikkort är ju helt sjukt uppåt väggarna. Även modellerna två steg ner är ju så sjukt överprisade nu för tiden.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

förstår mig inte på folk som köper 3080ti... varför köpte ni inte 3090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

förstår mig inte på folk som köper 3080ti... varför köpte ni inte 3090?

Lyckas man få tag på ett för 13 000kr så verkar det inte vara någon dum ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi förstår det och hoppas kunna få slutglitliga priser från tillverkarna snart. Men förbered dig på att priserna kan landa norr om 15000-sträcket.

//Erik

Om proshop lägger ut vissa av sina 3080ti kort för 12900...så borde ju era hamna runt det också? , landar de över 15000 så känns det som scalping?, men jag kan ju ha fel......det vore ju bra om ni kunde säga ett rikt pris innan man hoppar på lottningen....eller kan man ångra sig om man vinner lottningen om priset är fel jämfört med andra handlare?. Lessen om jag låter otrevlig.....men jag vill inte köpa grisen i säcken

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Om proshop lägger ut vissa av sina 3080ti kort för 12900...så borde ju era hamna runt det också? , landar de över 15000 så känns det som scalping?, men jag kan ju ha fel......det vore ju bra om ni kunde säga ett rikt pris innan man hoppar på lottningen....eller kan man ångra sig om man vinner lottningen om priset är fel jämfört med andra handlare?. Lessen om jag låter otrevlig.....men jag vill inte köpa grisen i säcken

Du är inte tvingad att köpa ifall du vinner. Du har 3 dagar att bestämma dig på efter vunnen köpplats också.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Lyckas man få tag på ett för 13 000kr så verkar det inte vara någon dum ide.

Ja skulle man få tag på ett 3080 TI för 13k så hamnar nog ett 3090 på marknaden/blocket rätt så snabbt sen...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Om proshop lägger ut vissa av sina 3080ti kort för 12900...så borde ju era hamna runt det också? , landar de över 15000 så känns det som scalping?, men jag kan ju ha fel......det vore ju bra om ni kunde säga ett rikt pris innan man hoppar på lottningen....eller kan man ångra sig om man vinner lottningen om priset är fel jämfört med andra handlare?. Lessen om jag låter otrevlig.....men jag vill inte köpa grisen i säcken

Precis som med tidigare lanseringar så kommer väl vissa kort att släppas till "lanseringspris", t.ex. Asus TUF kort, i väldigt begränsad upplaga. Resterande släpps säkert till betydligt högre priser.
Tycker att priserna som komplett har lagt verkar överdrivna, men vem vet i dagsläget?

Update:
computersalg.se har ett gigabyte upplagt för 22.651,88

Vi får väl se i övermorgon vad de landar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Precis som med tidigare lanseringar så kommer väl vissa kort att släppas till "lanseringspris", t.ex. Asus TUF kort, i väldigt begränsad upplaga. Resterande släpps säkert till betydligt högre priser.
Tycker att priserna som komplett har lagt verkar överdrivna, men vem vet i dagsläget?

Proshop har säkerligen lagt ut dom priserna för att generera lite trafik till sin site och dom kommer säkert att sälja typ 3 kort för det priset sen blir det åka av upp till 20k.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Proshop har säkerligen lagt ut dom priserna för att generera lite trafik till sin site och dom kommer säkert att sälja typ 3 kort för det priset sen blir det åka av upp till 20k.

MSRP är ju 1 199 USD, låter inte otroligt att Nvidia subventionerar några kort här och var för att säga att det faktiskt gick att köpa kort för det priset vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

MSRP är ju 1 199 USD, låter inte otroligt att Nvidia subventionerar några kort här och var för att säga att det faktiskt gick att köpa kort för det priset vid lansering.

MSRP 1199 USD motsvarar runt 12750 kr så vari ligger subventionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

MSRP 1199 USD motsvarar runt 12750 kr så vari ligger subventionen?

Förmodligen i kostnaden för inköp för kretsarna för Asus.

Permalänk
Medlem

Wow, ännu ett kort som inte går att få tag på och när man väl gör det så till överpris..vad (o)spännande..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Set ska bli kul att se hur tillgängligheten påverkas av att de nya är LHR. Om folk nu ser dem som mindre värda så är det bara att tacka för billigare kort just nu lär väl knappast priserna påverkas men tänker då främst på begagnade kort.

Jag tillhör ju dem som med rätta och med Nvidia I ryggen tycker att miners ska hålla sig till CMP-serien. Så nu får vi se hur det blir. Miners hävdar ju med en dåres envishet att se inte bidrar till bristen på kort till gamers. Så nu får vi se då om det blir fler eller färre tillgängliga kort i lager som faktiskt går att köpa. Jag har velat ha ett 3060TI ROG Strix sedan lansering men det har inte funnits i lager alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Set ska bli kul att se hur tillgängligheten påverkas av att de nya är LHR. Om folk nu ser dem som mindre värda så är det bara att tacka för billigare kort just nu lär väl knappast priserna påverkas men tänker då främst på begagnade kort.

Jag tillhör ju dem som med rätta och med Nvidia I ryggen tycker att miners ska hålla sig till CMP-serien. Så nu får vi se hur det blir. Miners hävdar ju med en dåres envishet att se inte bidrar till bristen på kort till gamers. Så nu får vi se då om det blir fler eller färre tillgängliga kort i lager som faktiskt går att köpa. Jag har velat ha ett 3060TI ROG Strix sedan lansering men det har inte funnits i lager alls.

Några problem där-
1. CMP finns inte att få tag i, eller inte enkelt iallafall.
2. När de väl går att få tag i så är de vansinnigt dyra för den prestanda de erbjuder.
3. Det faktum att Nvidia enbart låser ETH antyder att de inte bryr sig alls om att låsa egentligen- större företag kanske kan köpa CMP direkt från nvidia men för mindra aktörer finns det ingen motivation alls.
4. Det faktum att priserna är vad de är skapar en cykel där det är mer värt att ha mining än att inte har det- jag hade till exempel aldrig kunnat motivera att köpa ett 3090, än mindre två, om det inte var för att jag visste att jag skulle kunna få tillbaka en stor andel av investeringen genom att mina på dem när jag inte använder dem till något.
5. Det faktum att nvidia prioriterar att släppa en till top-end nivå av GA102 istället för att hålla sig till 3090 och 3080, samt en dyrare version av GA104 istället för att producera fler 3070's antyder för mig att de gillar detta läga och vill hålla sig till de dyraste möjliga versionerna av varje chip vilket inte främjar games som generellt inte behöver kort för 10k.

Har sagt det förut och säger det igen- om grafikkort är en bristvara och de verkligen vill göra något åt det- behandla det som en bristvara. Be ÅF försäkra sig om att ingen person kan köpa mer än en produkt ut varje bristvarurelease. Det borde inte vara så jävla omöjligt.

Båda från AMD's och nvidias sida ser det ut som att de är väldigt nöjda att sälja till höga priser- vilket jag kan förstå. Avskyr att de låtsas göra något åt det utan att göra något alls åt det, typ CMP som bara är en ursäkt att sälja sämre versioner av gammla hårdvara till höga pris och i övrigt inte gör något alls för att avmotivera miners.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Några problem där-
1. CMP finns inte att få tag i, eller inte enkelt iallafall.
2. När de väl går att få tag i så är de vansinnigt dyra för den prestanda de erbjuder.
3. Det faktum att Nvidia enbart låser ETH antyder att de inte bryr sig alls om att låsa egentligen- större företag kanske kan köpa CMP direkt från nvidia men för mindra aktörer finns det ingen motivation alls.
4. Det faktum att priserna är vad de är skapar en cykel där det är mer värt att ha mining än att inte har det- jag hade till exempel aldrig kunnat motivera att köpa ett 3090, än mindre två, om det inte var för att jag visste att jag skulle kunna få tillbaka en stor andel av investeringen genom att mina på dem när jag inte använder dem till något.
5. Det faktum att nvidia prioriterar att släppa en till top-end nivå av GA102 istället för att hålla sig till 3090 och 3080, samt en dyrare version av GA104 istället för att producera fler 3070's antyder för mig att de gillar detta läga och vill hålla sig till de dyraste möjliga versionerna av varje chip vilket inte främjar games som generellt inte behöver kort för 10k.

Har sagt det förut och säger det igen- om grafikkort är en bristvara och de verkligen vill göra något åt det- behandla det som en bristvara. Be ÅF försäkra sig om att ingen person kan köpa mer än en produkt ut varje bristvarurelease. Det borde inte vara så jävla omöjligt.

Båda från AMD's och nvidias sida ser det ut som att de är väldigt nöjda att sälja till höga priser- vilket jag kan förstå. Avskyr att de låtsas göra något åt det utan att göra något alls åt det, typ CMP som bara är en ursäkt att sälja sämre versioner av gammla hårdvara till höga pris och i övrigt inte gör något alls för att avmotivera miners.

Håller med till 100%.

Kollade upp nya CMP korten då jag trodde att det skulle vara billigare kort än dom för gamers...

CMP 30 som i princip är ett rebrandat 1660 super/TI, utan videoutgångar kostar ungefär 800$ om man får tag på ett.
Så nästan dubbelt upp mot ett 1660 super/TI som fortfarande har ett andrahandsvärde.

Så vet inte riktigt hur Nvidia har tänkt där, enda jag kan tänka mig är att det är ett sätt att bli av med dåligt binnade chips(då CMP korten verkar klocka riktigt dåligt) och samtidigt kasta ett hundben åt gamers.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-ti-synthe...

Inget bekräftat, men denna artikeln säger att läckta uppgifter säger LHR.

Var det inte krav att om det är LHR då ska det vara med i namnet, inte med på dom kort hos komplett, eller på kartongerna i bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoffyOne:

Var det inte krav att om det är LHR då ska det vara med i namnet, inte med på dom kort hos komplett, eller på kartongerna i bilderna.

Lite otydlig information från Nvidia, de nämner bara kort som redan släppts med full hash rate.
"Because these GPUs originally launched with a full hash rate, we want to ensure that customers know exactly what they’re getting when they buy GeForce products. To help with this, our GeForce partners are labeling the GeForce RTX 3080, RTX 3070 and RTX 3060 Ti cards with a “Lite Hash Rate,” or “LHR,” identifier. The identifier will be in retail product listings and on the box."

skulle kunna tolkas som att eftersom 3080 ti inte släpps med full hash rate så behövs in märkningen. Konstigt resonemang isf men vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Några problem där-
1. CMP finns inte att få tag i, eller inte enkelt iallafall.
2. När de väl går att få tag i så är de vansinnigt dyra för den prestanda de erbjuder.
3. Det faktum att Nvidia enbart låser ETH antyder att de inte bryr sig alls om att låsa egentligen- större företag kanske kan köpa CMP direkt från nvidia men för mindra aktörer finns det ingen motivation alls.
4. Det faktum att priserna är vad de är skapar en cykel där det är mer värt att ha mining än att inte har det- jag hade till exempel aldrig kunnat motivera att köpa ett 3090, än mindre två, om det inte var för att jag visste att jag skulle kunna få tillbaka en stor andel av investeringen genom att mina på dem när jag inte använder dem till något.
5. Det faktum att nvidia prioriterar att släppa en till top-end nivå av GA102 istället för att hålla sig till 3090 och 3080, samt en dyrare version av GA104 istället för att producera fler 3070's antyder för mig att de gillar detta läga och vill hålla sig till de dyraste möjliga versionerna av varje chip vilket inte främjar games som generellt inte behöver kort för 10k.

Har sagt det förut och säger det igen- om grafikkort är en bristvara och de verkligen vill göra något åt det- behandla det som en bristvara. Be ÅF försäkra sig om att ingen person kan köpa mer än en produkt ut varje bristvarurelease. Det borde inte vara så jävla omöjligt.

Båda från AMD's och nvidias sida ser det ut som att de är väldigt nöjda att sälja till höga priser- vilket jag kan förstå. Avskyr att de låtsas göra något åt det utan att göra något alls åt det, typ CMP som bara är en ursäkt att sälja sämre versioner av gammla hårdvara till höga pris och i övrigt inte gör något alls för att avmotivera miners.

Kan ju också vara så att de har hög andel fungerande kretsar och att då gimpa dessa för att kunna sälja billigare är inte vidare affärsmässigt smart. Om ett chip duger för att sälja som 3070TI, och folk garanterat köper, är det ju dumt att nedgradera det till ett 3070 som de får sämre betalt för, som ett exempel. Nvidia, AMD etc etc har noll anledning just nu att göra om dyrare kretsar till billigare kretsar eftersom de dyrare garanterat säljer slut, så just den biten handlar inte så mycket om ifall de bryr sig om gamers eller miners utan visar bara att de bryr sig om sin plånbok.

Sen får man väl se hur HLR-korten står sig. Jag tror de resonerar så att eftersom kön är full, och de får lika mycket pengar oavsett om en miner eller gamer köper kortet, så väljer de att gimpa hashrate för att få bra PR. Miners kan inte direkt klaga till Nvidia då ingen del av deras historia vittnar om att de någonsin menat att Geforce är till för just miners, men det de däremot har gjort är att marknadsföra dem som spelkort, och när gamers nu är sura för att de inte kan få tag på kort har Nvidia allt att vinna och inget att förlora på att kommunicera att gamers är den prioriterade målgruppen för Geforce.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av GoffyOne:

Var det inte krav att om det är LHR då ska det vara med i namnet, inte med på dom kort hos komplett, eller på kartongerna i bilderna.

Skrivet av aker:

Lite otydlig information från Nvidia, de nämner bara kort som redan släppts med full hash rate.
"Because these GPUs originally launched with a full hash rate, we want to ensure that customers know exactly what they’re getting when they buy GeForce products. To help with this, our GeForce partners are labeling the GeForce RTX 3080, RTX 3070 and RTX 3060 Ti cards with a “Lite Hash Rate,” or “LHR,” identifier. The identifier will be in retail product listings and on the box."

skulle kunna tolkas som att eftersom 3080 ti inte släpps med full hash rate så behövs in märkningen. Konstigt resonemang isf men vi får väl se.

Det är bara krav på att tidigare grafikkort, det vill säga Geforce RTX 3080, RTX 3070, RTX 3060 Ti och RTX 3060, har tillägget "LHR" då de tidigare sålts utan mining-begränsning. Nya modeller som släpps framöver ingen LHR-märkning då de aldrig haft fullfjädrad prestanda från start.

Otydligt? Jajamen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner