Firefox flytande flikar (nya v89 proton interface)

Permalänk
Medlem

Firefox flytande flikar (nya v89 proton interface)

Fick just en uppdatering på Firefox och de har en ny design kallad Proton.
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/89.0/releasenotes/
https://www.neowin.net/news/firefox-89-arrives-with-controver...

I den har de flytande flikar, se bild från Neowin nedan.

Generellt tycker jag interfacet är bättre, men de flytande flikarna känns lite udda. Iden ska vara att man ska förstå att de går att dra och flytta. Går väl att vänja sig kanske.

Permalänk
Medlem

Använder inte Firefox ofta, så vet inte riktigt vad det nya är. Att jag kan dra en flik från ett fönster och flytta in det i ett annat som i Chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Använder inte Firefox ofta, så vet inte riktigt vad det nya är. Att jag kan dra en flik från ett fönster och flytta in det i ett annat som i Chrome?

Det har varit likadant i båda webbläsarna sålänge jag kan minnas men det är tid att dumpa Chrome i vilket fall. Det är hursom bara en ren kosmetisk grej som ändrats, tycker varken eller egentligen så det kanske är en bra förändring på det sättet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det har varit likadant i båda webbläsarna sålänge jag kan minnas men det är tid att dumpa Chrome i vilket fall. Det är hursom bara en ren kosmetisk grej som ändrats, tycker varken eller egentligen så det kanske är en bra förändring på det sättet.

Hur ser man vilken flik som är vald? Är den ljusare?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Hur ser man vilken flik som är vald? Är den ljusare?

Exakt, som du ser här:

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Hur ser man vilken flik som är vald? Är den ljusare?

Precis, och dom verkar ha övergett den kantiga designen. T.ex. huvudmenyn har rundade kanter.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem

Jag använder primärt FF och det är alltså de rundade hörnen på flikarna som kalls " flytande" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag använder primärt FF och det är alltså de rundade hörnen på flikarna som kalls " flytande" ?
https://i.imgur.com/FYVRVEG.png

Hade gissat att det är just hur de inte sitter ihop med "underlaget" som åsyftas? Dvs mellanrummet, det ser mer ut som knappar än som flikar på det viset.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hade gissat att det är just hur de inte sitter ihop med "underlaget" som åsyftas? Dvs mellanrummet, det ser mer ut som knappar än som flikar på det viset.

Jag antar att man kan kalla det för att det är rundningen av de undre hörnen det handlar om, men i så fall är ju själva grejen just att man valt att runda dem i motsatt riktning mot vad som hade varit rimligt... vilket kanske är vad som har lett till att man kopplat loss dem helt och gjort dem till något slags knappar istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Rensad meny också. Scroll bars verkar dessutom vara adaptiva så att mörka sidor ger mörk scroll bar. Sublimt.

Permalänk
Medlem

På min MBA så har jag stängt av Proton då höjden på flikarna är större. Eftersom just skärmyta i höjdled är mer begränsad på en laptopskärm jmf med den stationära så har det få bli så.

På den stationära så låter jag det vara och ser om jag kan vänja mig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Får nog säga att jag tycker det ser riktigt trevligt ut med det mörka temat. Enda som stör mig är att flikarna inte ser ut som flikar längre, men det är kanske en vanesak.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Bortsett från att man frångått det mer tydligare, och i mitt tycke snyggare, flikvisningen så ser uppdateringen i övrigt bra ut. Inte uppdaterat själv men lär nog bli under dagen misstänker jag. Viloläge och en webbläsare som sällan stängs av, första och sista programmet jag öppnar/stänger. Men behöver prova på någon.

Permalänk
Medlem

Mysigt med rundade hörn.
Dock lite jobbigt som anders190 skrev. Flikarna ser inte ut som flikar längre.

Sen det här med att allt ska göras större hela tiden. Min main skärm kör med upplösnigen 1440p och min sekundära som ska bytas till en likadan ligger på 1080p. På 1440p skärmen ser allt okej ut förutom bokmärken som tar för mycket utrymme i höjdled. På 1080p skärrmen är allt horribelt stort.
Jag rensade mina bokmärken nyligen och fick ned höjden med 50%, nu tar de 50% mer yta igen trots rensning.... wtf.....
Jag har kört med normal storlek, men nu när kompakt skulle göra nytta så är det borta med vinden.

Får väl avvakta och se om det dyker upp någon bra ui addon.

PS.
Hittade en bugg.

ctrl+shift+k öppnar bara developer console men stänger den ej.
Fast de kanske har bytt genväg. I menyn står det "i" istället för "k" nu helt plötsligt vilket även stänger den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

FF gräver mer och mer ner sig i skiten. Jag stängde av uppdateringar förra året efter att ha blivit av med en hel rad för mig viktiga funktioner flera uppdateringar i rad. Nu blir det 83.0 resten av livet.

Detta med konstiga flikar är bara en i en lång rad av knasigheter de hittar på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Någon som kan testa hur många flikar man kan få plats utan att få en dum scrollbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som kan testa hur många flikar man kan få plats utan att få en dum scrollbar?

30 fick jag plats med med bredd 2560 (maximerat fönster)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

30 fick jag plats med med bredd 2560 (maximerat fönster)

Tack men det är alldeles för lite. Vet du har man får plats sextio utan scrollbar? Som Chrome gör? Eller flikar på flera rows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men det är alldeles för lite. Vet du har man får plats sextio utan scrollbar? Som Chrome gör? Eller flikar på flera rows?

Har ingen aning, tyvärr. Personligen upplever jag det ändå som helt oanvändbart när man har så många flikar i samma fönster (iaf om de ska vara på samma rad).
Dvs, jag öppnar fler fönster med god marginal innan jag kommer dit...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Har ingen aning, tyvärr. Personligen upplever jag det ändå som helt oanvändbart när man har så många flikar i samma fönster (iaf om de ska vara på samma rad).
Dvs, jag öppnar fler fönster med god marginal innan jag kommer dit...

Då är du ingen tung internetanvändare. Jag som poweruser behöver minst 60 flikar öppna i flera rader eller som Chrome gör tränger ihop dem så mycket som möjligt. Firefox har varit urusla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då är du ingen tung internetanvändare. Jag som poweruser behöver minst 60 flikar öppna i flera rader eller som Chrome gör tränger ihop dem så mycket som möjligt. Firefox har varit urusla på det.

Larvigt uttalande, vi jobbar lite olika med flikar helt enkelt. Jag fördelar mina över flera fönster, du har alla i samma.
Personligen förstår jag bara inte hur man kan få något gjort med pytteflikar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Detta med konstiga flikar är bara en i en lång rad av knasigheter de hittar på.

Det är ju bara ett problem om du vill att det ska vara, samma funktionalitet och tar lika mycket plats som tidigare så knappast något att haka upp sig på.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag har kört med normal storlek, men nu när kompakt skulle göra nytta så är det borta med vinden.

Får väl avvakta och se om det dyker upp någon bra ui addon.

Störde mig rejält idag efter att ha uppdaterat att flikarna blev så höga men hittade en guide för att aktivera det mer kompakta läget: https://www.ghacks.net/2021/04/07/mozilla-decides-to-hide-com...

Nu känner jag mig hemma igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Störde mig rejält idag efter att ha uppdaterat att flikarna blev så höga men hittade en guide för att aktivera det mer kompakta läget: https://www.ghacks.net/2021/04/07/mozilla-decides-to-hide-com...

Nu känner jag mig hemma igen!

Ah, tack. Men toolbar blev lite för kompakt och det ändrade inte bokmärken ett skvatt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Gör den att man får multirows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gör den att man får multirows?

Vet ej vad det innebär.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då är du ingen tung internetanvändare. Jag som poweruser behöver minst 60 flikar öppna i flera rader eller som Chrome gör tränger ihop dem så mycket som möjligt. Firefox har varit urusla på det.

Och jag gillar precis så som Firefox gör och avskyr så som Chrome hanterar flikar. Man ser ju inte vad för flik det är. Jag gillar att man ser en liten del av namnet på fliken oavsett hur många flikar man har uppe

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Då är du ingen tung internetanvändare. Jag som poweruser behöver minst 60 flikar öppna i flera rader eller som Chrome gör tränger ihop dem så mycket som möjligt. Firefox har varit urusla på det.

Kan rekommendera denna isåfall.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/sidebery/#&gid...
Omöjligt för mig att gå tillbaka nu. Skärmdumparna där lämnar dock lite att önska, det går ju att få snyggare än sådär med lite simpla ändringar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

Mysigt med rundade hörn.
Dock lite jobbigt som anders190 skrev. Flikarna ser inte ut som flikar längre.

Sen det här med att allt ska göras större hela tiden. Min main skärm kör med upplösnigen 1440p och min sekundära som ska bytas till en likadan ligger på 1080p. På 1440p skärmen ser allt okej ut förutom bokmärken som tar för mycket utrymme i höjdled. På 1080p skärrmen är allt horribelt stort.
Jag rensade mina bokmärken nyligen och fick ned höjden med 50%, nu tar de 50% mer yta igen trots rensning.... wtf.....
Jag har kört med normal storlek, men nu när kompakt skulle göra nytta så är det borta med vinden.

Får väl avvakta och se om det dyker upp någon bra ui addon.

PS.
Hittade en bugg.

ctrl+shift+k öppnar bara developer console men stänger den ej.
Fast de kanske har bytt genväg. I menyn står det "i" istället för "k" nu helt plötsligt vilket även stänger den.

"Thanks, I hate it" var typ första intrycket efter att ha uppdaterat. Blir att känna av någon dag, sedan lösa problemet om behovet fortfarande finns.

Skrivet av evil penguin:

Larvigt uttalande, vi jobbar lite olika med flikar helt enkelt. Jag fördelar mina över flera fönster, du har alla i samma.
Personligen förstår jag bara inte hur man kan få något gjort med pytteflikar.

Håller med. Blir bara rörigt och om man nu verkligen behöver så många flikar tillgängliga hela tiden kommer man ändå inte hitta något. Kör mitt Firefox på samtliga enheter jag har som kan köra Firefox, så sällan intressant idag att ha massor av flikar tillgängliga på det viset.

Saknar dock de gamla tab grupperna. När Mozilla lade ner stödet körde jag det plugin som föreslogs vid tidpunkten men blev aldrig långvarigt.

Skrivet av Thomas:

Kan rekommendera denna isåfall.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/sidebery/#&gid...
Omöjligt för mig att gå tillbaka nu. Skärmdumparna där lämnar dock lite att önska, det går ju att få snyggare än sådär med lite simpla ändringar.

Blir att prova faktiskt, tack för tipset även om den inte var riktad till mig. Kör primärt ultrawide så har bredd så det räcker och blir över oftast. Och när jag öppnat Edge av misstag eller i sällsynta fall medvetet så har det varit intressant att se denna lösning. Gillar det inte, men gillar inte heller hur flikarna blev efter uppdateringen.