Nvidia Geforce RTX 3080 Ti – ett dyrt och fullkomligt onödigt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det enda är väl att jag tycker att det borde vara 16 GB i stället för 12

Tagit upp det förr. Nej det "borde" inte vara 16 GB. Det hade gett ett kort med sämre prestanda än vad det har idag.

Permalänk
Medlem

Jag gav 19.990:- för mitt MSI 3090 Suprim X i december förra året.
Vansinnigt då kanske, men jag har ju kunnat använda det ett halvår nu...

Permalänk
Medlem

Ett kort tillverkat uteslutande för miners. Helt utan limiter och vad kylning beträffar så underklockas korten oftast samt sätts inte in i ett chassi så klart de använder den kyllösning de använder, då den är korrekt för målgruppen: Miners

Vad priset avser så är det också avsett för miners, vilka inte har något problem med ROI

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Det här är ett skräckscenario som jag också tänkt på. Det var ett av de argument som jag använt själv som argument för mig själv när jag köpte mitt fina, nya Nvidia GeForce RTX 3080, dessutom från Asus och från deras fina ROG Strix series. Good enough, idag för mig, och framöver, yada, yada, ...

Jag kör främst Linux som har kanske ca 1 % av Windows-marknaden globalt, give or take. Mac har ungefär dubbelt så mycket. Windows-marknaden hade enligt vgchartz.com ett brutalt stort övertag häromsistens, när det gäller spel. Märkligt nog ligger deras databas nere just nu så jag kan inte ge dig några siffror. Men, om jag inte kommer ihåg fel så genererades, enligt samma källa, över åttio procent av intäkterna för spelmarknaden via konsoler. Än värre för alla med datorer är att mobilerna globalt tagit mellan 40 och 60 % av marknaden beroende på kontinent enligt statcounter.com, vilket är ett ytterligare argument att fjollorna med mobilspel kommer på sikt att ta över. Folk kommer att uppleva Half-Life som Shakespeare och Angry Birds som ... Angry Birds, eller?

Min Linux-dator lever osäkert. Därför köpte jag det här grafik-kortet, RTX 3080, när det gick, och just nu pga en förväntad brist på kretskort generellt framöver.

Men, jag kan tänka mig att de med inflytande i marknaden vill få ned konkurrensen på hårdvaran, utan att någon märker det...

Vad gör alla mjukvaruföretag framöver om inte hemdatorn eller en kraftfull laptop överlever?! Nja, du var inne på det. Det är ett scenario ingen vill höra. Det var en liknande situation på 1980-talet när massor av spel- och andra mjukvaruföretag saknade kunder.

Kan det vara så att man utnyttjar covid-19 för att kunna säga att "ingen vill köpa"? Eller beror det på att kryptovalutor har gett mer cash på kort tid? Kan det vara kryptovalutor som spökar, egentligen?!

Ja precis, jag tror vi konsumenter kommer bli frånkopplade från hårdvaran i framtiden främst för att det är resursslöseri. Du har om du inte minear eller något liknande en burk ståendes outnyttjad när du sover,jobbar,etc ... Du kanske snittar 4h användning per dag över en femårsperiod om du är flitig. Tror det måste gå över i nån form av tjänst du köper från en serverhall eller liknande infrastruktur. Precis samma sak som kommer hända med bilar när de blir hjälpligt självkörande.

Du signar upp på ditt globala universella konto som du använder bl a för spel. Sen betalar du och ser glad ut på din terminal of choise. I bakgrunden byts sömlöst både hårdvara och mjukvara mellan olika aktörer beroende på vem som har bästa priset för tillfället.

Sen kommer det klart finnas de som bygger sina egna riggar hemma och sätter huset i pant för att kunna göra det. Det är de som är framtidens sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte riktigt klagomålen. Jag köpte ett 2080 Ti för runt 13 000 kr för drygt två år sen. För ungefär samma pengar får man nu ett kort som är 40-100 procent snabbare, lite beroende på vad man gör. Det enda är väl att jag tycker att det borde vara 16 GB i stället för 12, men det är en mindre detalj.

Att man nästan inte kommer att kunna få tag på det är en annan sak. Nu har jag ett 3080 så uppgraderingen blir för liten för just mig, men hade jag fortfarande varit kvar på 2080 Ti hade det varit en självklarhet med ett 3080 Ti.

Folk är upprörda eftersom några 13k för ett 3080ti kan vi ju bara drömma om. Någon handfull subventionerade kort till det priset till lyckliga köpare för att det ska se bra ut sen skjuter de ju up närmare 20-strecket än 10-strecket direkt när Nvidia inte subventionerar längre. Där lär de ligga tills efterfrågan börjar mötas och vem vet när det sker :-/

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilrah:

Helvete vad nöjd man är att man fick sitt 3080 TUF OC för 7990:-...

Permalänk
Medlem

Efterfrågan kommer att vara sjuk länge, går dessutom inte ens att köpa billiga kort för dom som inte behöver det värsta. Marknaden är helt dammsugen på kort.

Det är klart, eftersom även low midrange kort minar mycket bättre än CPU.

Det tråkiga är att även begagnat marknaden dammsugs, och den blir liten ändå eftersom dom som vill uppgradera inte kan göra det. Miningkort körs tills dom går sönder.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vill man vara riktigt välvilligt inställd kan man tolka riktpriset som ett (halvhjärtat) försök till anpassning gentemot rådande förhållanden...
... men då hade det nog varit ännu rimligare att sätta riktpriset närmare $2000, och samtidigt öka riktpriserna även för övriga kort till nivåer där tillgången kan möta efterfrågan närmaste månaderna.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Galadhnen:

@JonasT:
Lite off-topic men jag insåg nu att ni testar RDR2 med Vulkan istället för DX12. Ni ska så klart inte behöva köra om alla tester med alla kort så jag menar inte att ni skulle byta, men har inte ni också upplevt att DX12 flyter på bättre?

Här t.ex. är en tidig jämförelse, det kanske inte längre stämmer?
https://www.kitguru.net/gaming/dominic-moass/vulkan-vs-dx12-red-dead-redemption-2-pc-performance-analysis/

Det som fick mig att tänka på detta nu är när jag kollade GamersNexus review av 3080 Ti så använde de DX12 och där låg Radeon-korten bättre till än era tester i Vulkan. (disclaimer att ni har olika testslingor och testrigg gäller såklart)

Vi såg inga större skillnader med höga detaljnivåer när vi testade de båda gränssnitten tidigare. Men det är möjligt att det kan variera beroende på testscen samt specifika detaljinställningar. RDR2 har dessvärre inga fasta presets för detaljnivåerna, så just den biten kan variera en hel del mellan olika sajters tester.

Permalänk
Medlem

Nu menade jag inte att gnida in det på de som inte fått sina kort, tycker självklart också att det är en riktig kass lansering.
Beställde 1h efter släpp och fick ändå vänta 3 månader på det....

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Viking
Skrivet av MegaSvinto:

8000:- var ju ett undantag med. Gällde bara under en viss tid. Vi kan tacka släppet av konsolerna för att vi fick detta pris. Utan det så skulle säkert vi se pris för 3080 med start på 13000:- som det är nu. Då skulle 15000:- vara helt OK för ett ti. AMD släpp var ju inte mycket att jubla över. Nvidia behöver ju inte oroa sig så varför släppa ett kort till underpris.

Nja, introduktionspriset på 7825kr gällde bara i en månad. Fram till 15:e oktober. Men sedan var 3080 billigare än 10000kr fram tills runt januari. Det finns t.ex Eagle att köpa för 8500kr i en längre tid.

Sen blir det fel att jämföra med dagens priser, för jag tror inte att någon tycker att ett 3080 för uppemot 13000 är speciellt prisvärt. Tänk när priser återgår till det normala, skulle du fortfarande tycka att ett 3080 Ti för 13-14k är prisvärt jämfört med ett 3080 för runt 9k?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Undra vad jag skulle få för mitt Strix 3090 oc om jag sålde det?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Undra vad jag skulle få för mitt Strix 3090 oc om jag sålde det?

Pengar, men ingen FPS

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Pengar, men ingen FPS

Om jag lyckas knipa ett Strix 3080Ti oc då säljer jag mitt 3090.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Om jag lyckas knipa ett Strix 3080Ti oc då säljer jag mitt 3090.

Är det billigaste 3080ti strix oc 20k?
Hittar bara TUF för 12.900kr 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimpaXo:

Är det billigaste 3080ti strix oc 20k?
Hittar bara TUF för 12.900kr 😁

Spelar inte så mycket längre så TUF för 13k skulle duga.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Lite besviken att den är marginellt bättre än 3080, tänkte att den skulle vara en hel del kraftfullare än 3080 men icke... Tyckte det motiverade mer när 1000-serien släpptes att välja 1080 Ti istället för 1080, dels på mängden mer ram men också mer prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Spelar inte så mycket längre så TUF för 13k skulle duga.

Jag skulle ju dock vilja ha rog strix modellen för typ allt annat jag har i datorn är rog, men 7000kr extra är det inte värt 😁😂

Permalänk

Köpte mitt 3080 för 7 825kr i september förra året. Tyckte att jag verkligen unnade mig själv då och så mycket pengar hade jag aldrig tidigare lagt på ett grafikkort. Nu kommer uppföljaren med ca 10% mer prestanda för över dubbla priset? Jisses...får hoppas att dessa priser inte är det nya normala utan att det återgår så småningom...

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem

Någon mer som vann lotteriet för komplett? Får köpa ett zotac trinity, med tanke på dagens priser på 3080 kommer ju ett 3080 ti för lanseringspris vara en helt okej deal.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Någon mer som vann lotteriet för komplett? Får köpa ett zotac trinity, med tanke på dagens priser på 3080 kommer ju ett 3080 ti för lanseringspris vara en helt okej deal.

Tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisskross:

Köpte mitt 3080 för 7 825kr i september förra året. Tyckte att jag verkligen unnade mig själv då och så mycket pengar hade jag aldrig tidigare lagt på ett grafikkort. Nu kommer uppföljaren med ca 10% mer prestanda för över dubbla priset? Jisses...får hoppas att dessa priser inte är det nya normala utan att det återgår så småningom...

Samma här. Mådde dåligt i månader över att jag lagt så mycket på ett grafikkort. Idag är jag såklart glad att jag gjorde det.
Jag hoppas att priserna ska sjunka rejält igen, men har svårt att se att det händer.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kanske lite annorlunda situation när man nu sitter med facit i handen

Facit i handen hade man redan när man såg hur liten prestandaskillnad det var mellan 3080 och 3090, vilket påpekades för döva öron bland folk som vrålade sig hesa över behovet av 20 GB VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Nu menade jag inte att gnida in det på de som inte fått sina kort, tycker självklart också att det är en riktig kass lansering.
Beställde 1h efter släpp och fick ändå vänta 3 månader på det....

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Någon mer som vann lotteriet för komplett? Får köpa ett zotac trinity, med tanke på dagens priser på 3080 kommer ju ett 3080 ti för lanseringspris vara en helt okej deal.

Jag vann, vet dock inte vilket kort än.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Det enda man kan hoppas är att det hjälper till att pumpa ut fler grafikkort på marknaden. Om det inte går att använda till mining så är det nog väldigt dyrt för en gamer!

Önskar det gick att strypa miningfunktionen helt på gaming kort, och att den funktionen flyttades över på cpu, så kanske miners kunde köpa 24 kärninga cpuer istället som inga gamers köper!

Är Ti och "Super" samma sak, eller är Super för 3070 och 3060?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag vann också från komplett, får veta vilket efter 18 tror jag de skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är Ti och "Super" samma sak, eller är Super för 3070 och 3060?

? Några 3060/3070 Super har inte utannonseras.

Permalänk
Medlem

Någon som fick tag på ett? Hittade inte ens något i lager.

Permalänk
Medlem

Jahapp, ännu en katastrofal lansering avklarad. Lyckades via Proshop få produkten till checkout varpå sidan crashade och köpkorgen tömdes, och efter denna fadäs var dom såklart slutsålda. Liknande händelseförlopp vid varje återförsäljare. Börjar bli helt otroligt förbannad, beställde 3 olika 3080 på releaseday och har inte fått ett enda ännu.