RTX 3080 Ti Fusk med återförsäljare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

för den prislappen kan jag få en relativt fin V70 med AC utan behov av djupgående service för att vara felfri.

Man kan också köpa 183 kg snabbnudlar På tal om udda jämförelser.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Jag har pratat med Proshop tidigare på morgonen och frågade 'Om man lägger varan i kundvagn och gå vidare till betalning, blir det då reserverad? De sa NEJ, man måste betala och få bekräftelse nummer då blir det bokad annars det är inget som räknas.
Så ifall en kund (inte bot) skulle köpa det skulle ta de några sekunder för att utföra köpet, även om de hade allting redo.
Jag spammade sidan och när den blev 15:00 det hände inget men exakt en sekund efter så står det slut. Antigen det som du säger eller bara butiken som fuskar. Jag har ingen bevis så klart men det finns inget mer än de två val. Om det är Bot så borde Proshop ta ansvar att inte låtta sånt hända.

Fast varan blir reserverad när du lägger den i varukorgen. Det tog mig 10-15 minuter att slutföra mitt köp på ett 3080Ti idag och den skickades samma dag. Om den inte var reserverad så hade jag aldrig fått mitt kort 10-15 min efter.

Skrivet av snooze:

Jag tycker att de borde implementera/driftsätta anti-bot mjukvara. Men deras prioritet är inte att se till att distributionen av grafikkort blir "rättvis". Deras prio. är att tjäna pengar. Säljer de kort, så kommer folk köpa kort, oavsett hur lite energi de lägger på att motverka scalpers. Kan de göra något åt saken? Absolut. Bryr de sig? Inte ett dugg...

Fel. Proshop har avbokat orders från bottar många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tycker nog mer att deras idé är ganska dum... Varför ha ett klockslag varje dag? Det om nått är som gjort för bottar och annan skit.
Bättre å släppa de som det kommer och utan att korten syns publikt innan.

Saken är att om någon använder en bot då kan den köra scriptet fler gånger per sekund hela dagen så det spelar ingen roll med tiden. Proshop borde verifiera personen som köper att de använder ingen script och inte köper för mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fast varan blir reserverad när du lägger den i varukorgen. Det tog mig 10-15 minuter att slutföra mitt köp på ett 3080Ti idag och den skickades samma dag. Om den inte var reserverad så hade jag aldrig fått mitt kort 10-15 min efter.

Fel. Proshop har avbokat orders från bottar många gånger.

Source?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Saken är att om någon använder en bot då kan den köra scriptet fler gånger per sekund hela dagen så det spelar ingen roll med tiden. Proshop borde verifiera personen som köper att de använder ingen script och inte köper för mining.

Jag vill verkligen ha en framtid där återförsäljare börjar fråga sina kunder vad de ska använda sina produkter till och sen be om bevis för det innan kunden får köpa produkten i fråga. Tror det kommer mottas väldigt bra när Komplett frågar sin kund "ska du använda kortet för Ethereum mining? Då får du inte köpa". Verkligen en bra framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Hej,

Jag och min partner bestämde oss for att köpa en RTX 3080ti . Eftersom vi använder GTX 1060 idag. Vi väntade för att den ska släppas idag kl15:00 på Proshop.se , Redan 30 min innan satt vi och uppdaterade webbsidan hela tiden och när det slog klockan 15 och en sekund ändrades texten till 'Slutsåld'. Jag är helt säker på att alla Nvidias återförsäljare bestämde att inte sälja med orginalpris och istället sälja 3080 i privat marknad med dubbla priset eller inkludera i prebuilt datorer. Vilket det är i så fall fusk och jag tycker att vi borde klaga tillsammans för att skicka till Nvidia för att åtgärda problemet med alla återförsäljare. Eller vad tycker ni att vi borde göra? Är trott på min GTX 1060 och vill gärna kunna köpa RTX 3080 Ti för orginal pris 12990 kr

Med vänlig hälsning
/GamerGirl

Det här är inget nytt, de gjorde eXakt samma vid RTX 3070 lansering, där fanns 100 st till ett intro pris. Jag satt och laddade om sidan precis när köpknappen kom samma milisekund tryckte jag och fick upp "SLUTSÅLD TILL INTRODUKTIONSPRIS" så hade de lagt på nästan 1 000 kr i själva kassan (fanns tillgängligt men inte till utlovat pris). Så jävla förbannad skrev till dem och då skyllde de på tekniskt fel. Borde anmält dem till ARN men var för lat... Handlar inte av ProShop längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

1. Du har ingen aning om hur många kort respektive återförsäljare fick in, du är inte alls helt säker utan du bara gissar.
2. Väljer ÅF att använda korten i deras pre-builds är det helt upp till dem.
3. Lev med bristen på halvledare, det drabbar inte bara dig.

Jag har absolut inga problem att all de nya och gamla kort går till en annan person. Punkt!
Det jag blir irriterad på att en som använder en bot/script köper för att sälja vidare eller köpa för minning. Därför jag vill att det ska vara rättvist.
Vi 'Gamers' som inte använder script borde få högre prioritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Det här är inget nytt, de gjorde eXakt samma vid RTX 3070 lansering, där fanns 100 st till ett intro pris. Jag satt och laddade om sidan precis när köpknappen kom samma milisekund tryckte jag och fick upp "SLUTSÅLD TILL INTRODUKTIONSPRIS" så hade de lagt på nästan 1 000 kr i själva kassan (fanns tillgängligt men inte till utlovat pris). Så jävla förbannad skrev till dem och då skyllde de på tekniskt fel. Borde anmält dem till ARN men var för lat... Handlar inte av ProShop längre.

Jag älskar Proshop. har mycket respekt för de, sedan de började. Inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Jag vill verkligen ha en framtid där återförsäljare börjar fråga sina kunder vad de ska använda sina produkter till och sen be om bevis för det innan kunden får köpa produkten i fråga. Tror det kommer mottas väldigt bra när Komplett frågar sin kund "ska du använda kortet för Ethereum mining? Då får du inte köpa". Verkligen en bra framtid.

Haha menar inte på det sättet. Har du sett Linus Tech, han håll RTX 30x0 tävling och han frågar om bevis så när det gäller sånt tycker det är rättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fast varan blir reserverad när du lägger den i varukorgen. Det tog mig 10-15 minuter att slutföra mitt köp på ett 3080Ti idag och den skickades samma dag. Om den inte var reserverad så hade jag aldrig fått mitt kort 10-15 min efter.

Fel. Proshop har avbokat orders från bottar många gånger.

Source? Hur fick du tag på den info?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Haha menar inte på det sättet. Har du sett Linus Tech, har håller en tävling och han frågar om bevis så när det gäller sånt tycker det är rättvist.

Men hur hade du tänkt att en återförsäljare ska fråga efter bevis? Dom har hand om tusentals ordrar *per dag*, inte en tävling då och då som LTT.

Skrivet av Nattiii:

Source? Hur fick du tag på den info?

I deras varukorg står det bokstavligen "du har 10 minuter på dig att slutföra ditt köp annars riskerar du att förlora din reservation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Men hur hade du tänkt att en återförsäljare ska fråga efter bevis? Dom har hand om tusentals ordrar *per dag*, inte en tävling då och då som LTT.

Alla andra "Tusentals beställningar" är inte lika viktigt som GPU beställning. De har max teotals GPU beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Men hur hade du tänkt att en återförsäljare ska fråga efter bevis? Dom har hand om tusentals ordrar *per dag*, inte en tävling då och då som LTT.

I deras varukorg står det bokstavligen "du har 10 minuter på dig att slutföra ditt köp annars riskerar du att förlora din reservation".

Den info fick jag inte från deras Dansk Kundtjänst. De berättade att även om den finns i varukorg så är den inte reserverad
Jag är jätte glad för de som har fått den och inte använt script eller ett sätt att fuska. (Inte sälja vidare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kommer inte kunna köpa ett 3080 Ti till det priset inom en snar framtid. Var beredd att betala mer, annars kommer du troligtvis få vänta till 2022.
Kör du inga avancerade script är det ingen idé att försöka med Proshop, i alla fall inte på de populäraste modellerna.

Permalänk
Medlem

bara för dem som inte redan har sett det, nu kommer det fram att ÅF har tydligen använd kort som var öronmärkt för att sälja's till MSRP till sina egna färdigbyggda datorer istället för att dem kommer fram till försäljningen till kunderna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

bara för dem som inte redan har sett det, nu kommer det fram att ÅF har tydligen använd kort som var öronmärkt för att sälja's till MSRP till sina egna färdigbyggda datorer istället för att dem kommer fram till försäljningen till kunderna.

Var är din källa på det här? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

bara för dem som inte redan har sett det, nu kommer det fram att ÅF har tydligen använd kort som var öronmärkt för att sälja's till MSRP till sina egna färdigbyggda datorer istället för att dem kommer fram till försäljningen till kunderna.

de får väl göra va de vill med korten de köpt in..

Permalänk
Medlem

Fick också tag i ett på Proshop för 12990kr.
Spammade F5 och den tuggade en stund men vips så var det i varukorgen.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Fick också tag i ett på Proshop för 12990kr.
Spammade F5 och den tuggade en stund men vips så var det i varukorgen.

Jätte glad för din skull hoppas jag får en snart :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Alla andra "Tusentals beställningar" är inte lika viktigt som GPU beställning. De har max teotals GPU beställning.

Hur menar du att de har max "tiotals beställningar"? Webhallen hade över 800 bokningar på ett enda 3080 kort.

Permalänk
Medlem

Ska behålla kortet,så det blir ingen scalping.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Var är din källa på det här? :/

#19108528

Skrivet av PeoplesMC:

de får väl göra va de vill med korten de köpt in..

Nej, igentligen inte. intropriser är ju tänkt att "gynna" kunderna. inte företaget själv.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

de får väl göra va de vill med korten de köpt in..

Inte riktigt, de skriver på ett kontrakt med Nvidia, att den måste säljas på ett rättvis sätt.
Samt de får några sticken för att använda i deras prebuild. Resten måste säljas till konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Inte riktigt, de skriver på ett kontrakt med Nvidia, att den måste säljas på ett rättvis sätt.
Samt de får några sticken för att använda i deras prebuild. Resten måste säljas till konsument.

källa på det?

Edit: Sen så lär inga svenska återförsäljare få kort från nvidia direkt, msrp (rekommdationen) ges väl till tredjeparts tillverkare som sen kan slänga på massa flax som ökar kostnaden ännu mer, det är väl dem som säljer till återförsäljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Inte riktigt, de skriver på ett kontrakt med Nvidia, att den måste säljas på ett rättvis sätt.
Samt de får några sticken för att använda i deras prebuild. Resten måste säljas till konsument.

Jisses vad mycket gojja du snackar.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Bernd_P1:

#19108528

Nej, igentligen inte. intropriser är ju tänkt att "gynna" kunderna. inte företaget själv.

Nu vrider du på mina ord dock till att låta som något värre än vad det är, vi visste inte om att dessa skulle vara MSRP kortet när vi byggde med dom.

Skrivet av Nattiii:

Inte riktigt, de skriver på ett kontrakt med Nvidia, att den måste säljas på ett rättvis sätt.
Samt de får några sticken för att använda i deras prebuild. Resten måste säljas till konsument.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nu vrider du på mina ord dock till att låta som något värre än vad det är, vi visste inte om att dessa skulle vara MSRP kortet när vi byggde med dom.

/Patrik

"Jag visste inte" är ett väldigt uselt försvar. det hela gör också att man kan ju undra vad det är för rutiner ni har på företaget. att ni få använda och tar i produkter som ni inte ens veta vad dem ska prissättas på eller användas till.
inköp för egentillverkning både ske separat ifrån det som ska säljas lös till kunderna. sen anklaga jag inte dig personligen till att du har gjord nåt med avsikt. men det är nu så som det se ut till oss kunder ifrån utsidan som företaget gör.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Varför inte sälja till butikens medlemmar, och ge köplats efter, tja, hur många spel man köpt, hur mycket kringutrustning man köpt, vad vet jag. Då kan de ju vikta så man inte hamnar högt om man redan har köpt ett 3080 exempelvis. Skulle nog ge mycket goodwill?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

. Då kan de ju vikta så man inte hamnar högt om man redan har köpt ett 3080 exempelvis. Skulle nog ge mycket goodwill?

Detta gör dem ju redan i de flesta svenska butikerna^^

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Bernd_P1:

"Jag visste inte" är ett väldigt uselt försvar. det hela gör också att man kan ju undra vad det är för rutiner ni har på företaget. att ni få använda och tar i produkter som ni inte ens veta vad dem ska prissättas på eller användas till.
inköp för egentillverkning både ske separat ifrån det som ska säljas lös till kunderna. sen anklaga jag inte dig personligen till att du har gjord nåt med avsikt. men det är nu så som det se ut till oss kunder ifrån utsidan som företaget gör.

Vi fick reda på att det skulle vara intropriser denna vecka, vi byggde dessa datorer förra veckan, jag ser inte hur vi utan en spåkula ska kunna lösa detta framöver då INGEN i branchen vet något förrän Nvidia har sagt sitt. Lägger ner denna diskussion nu då den leder ingen vart. Försökte ge en inblick i hur det är i verkligheten, men det används bara som ammunition för mer negativitet.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch