Innertemperatur för Google Home

Permalänk
Medlem

Innertemperatur för Google Home

Hej!
Jag söker efter en simpel produkt som går att koppla till Google Home och ställa den enkla frågan "Hej Google, hur varmt är det inne?"

Jag har sökt ganska gediget tycker jag, men inte funnit något som verkar vettigt, finns ens lösningen som jag efterfrågar?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Samsung Sverige

Det finns tydligen stöd för sensorer som rapporterar direkt till Google home för temperatur, men det du efterfrågar brukar oftast gå via en separat hub som i sin tur kommunicerar med Google home. Jag har inte sett några enkla/billiga enheter som kan prata direkt med Google home, eftersom det i så fall borde förutsätta wifiuppkoppling från sensorn, som sedan länkar till Google home. De flesta sensorerna använder andra frekvenser och protokoll. Exempelvis Smartthings i Samsungs fall / Telldus / Homey eller Googles egen Nest hub.

https://developers.google.com/assistant/smarthome/guides

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!
Jag söker efter en simpel produkt som går att koppla till Google Home och ställa den enkla frågan "Hej Google, hur varmt är det inne?"

Jag har sökt ganska gediget tycker jag, men inte funnit något som verkar vettigt, finns ens lösningen som jag efterfrågar?

beror på vad du menar med enkel och hur du vill ansluta den, dvs ska det qloud anslutas eller ansluts med z-wave eller zigbee och sedan till google? ska det batteri drivas eller vara anslutet?, det finna en hel del produkter, tex qubino termostat, Aerotech kommer med en ny sensor i slutet på året, sedan finns kina versionerna som kostar 200kr kör du 433mhz har du billiga nexa sensorer

talar vi ren qloud eller wifi lösning kulle jag kollat på aliexpress (finns en uppsjö)

Jag tänkte som dig i början att man bara behöver en, men bor du i hus så kommer du behöva flera för att fastanställa temperaturen om du inte bara vill veta temperaturen för just det rummet där enheten sitter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!
Jag söker efter en simpel produkt som går att koppla till Google Home och ställa den enkla frågan "Hej Google, hur varmt är det inne?"

Jag har sökt ganska gediget tycker jag, men inte funnit något som verkar vettigt, finns ens lösningen som jag efterfrågar?

Jag har precis så. Köp en Aqara Hub eller nyare Aqara gateway. Sedan köper du en Aqara Temperature and Humidity Sensor och så ansluter du Aqara i Google Home appen så kan du fråga precis det där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har precis så. Köp en Aqara Hub eller nyare Aqara gateway. Sedan köper du en Aqara Temperature and Humidity Sensor och så ansluter du Aqara i Google Home appen så kan du fråga precis det där

Jag behöver alltså

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5076261

och en

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5073096&utm_source=...

Vad heter Aqara-tjänsten som man ansluter i sin Google Home-app? Kan man köpa flera sensorer och koppla till samma hubb och förvara i olika rum med olika namn?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag behöver alltså

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5076261

och en

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5073096&utm_source=...

Vad heter Aqara-tjänsten som man ansluter i sin Google Home-app? Kan man köpa flera sensorer och koppla till samma hubb och förvara i olika rum med olika namn?

Jag har inte superkoll på Aqara, men generellt så finns det en rad olika tillbehör som kan anslutas till hubben. Det brukar vara möjligt att gruppera utifrån olika rum och zoner, så om du vill veta temperaturen vid fönstret i rum X bör det gå att ställa den frågan till Google home. Jag har ingen egen erfarenhet från just den, men som jag nämnde finns ett antal alternativ, så det kan vara bra att kolla runt lite.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag behöver alltså

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5076261

och en

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5073096&utm_source=...

Vad heter Aqara-tjänsten som man ansluter i sin Google Home-app? Kan man köpa flera sensorer och koppla till samma hubb och förvara i olika rum med olika namn?

Du öppnar Google Home appen, går in i Inställningarna, sedan längs ner har du Fungerar med Google tryck där, och leta sedan upp Aqara Europe (välj Europa som server när du skapar ett Aqara konto i appen) och sedan är det bara o logga in, och sedan är du ansluten. Ja när du ansluter en sensor till hubben får du frågan vart du placerar den. Vad för andra sensorer tänker du på? Du kan ansluta Aqara sensorer. Jag har 2 dörr/fönster sensorer, 1 temperaturmätare, 1 rörelsesensor och 1 smart väggbrytare från Aqara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du öppnar Google Home appen, går in i Inställningarna, sedan längs ner har du Fungerar med Google tryck där, och leta sedan upp Aqara Europe (välj Europa som server när du skapar ett Aqara konto i appen) och sedan är det bara o logga in, och sedan är du ansluten. Ja när du ansluter en sensor till hubben får du frågan vart du placerar den. Vad för andra sensorer tänker du på? Du kan ansluta Aqara sensorer. Jag har 2 dörr/fönster sensorer, 1 temperaturmätare, 1 rörelsesensor och 1 smart väggbrytare från Aqara

tack för info!
Nej alltså jag undrade om man kan koppla in flera temperaturgivare och namnge efter rum?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

tack för info!
Nej alltså jag undrade om man kan koppla in flera temperaturgivare och namnge efter rum?

Du kan ha flera temperatursensorer ja. När du ansluter Aqara Home till Google Home, kan du välja vilket rum X temperatursensor är i. Du kan också döpa sensorerna till något du vill att de ska heta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha aqaras hub funkar även Samsung smartthings hub.
Kör själv med den och har 3 stycken aqara tempsensorer.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Tuya, funkar bra med Google utan hub.
https://www.amazon.se/temperatur-fuktighetssensor-termometer-....

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan många år Telldus med Telldus Live. Har 12 st billiga 433 mhz givare. Upplösningen är fullt tillräcklig för mina ändamål (veta temperaturer). Google kan inte visa temperaturen men jag kan fråga vilken temperatur det är på respektive givare, och få svar Se temperaturerna och få grafer löser jag med telldus app eller på webben.