Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

När man tar ett tåg och föregående förare har ställt in takhastighet i ATC enligt STH på banan. Det försvann från TTJ för två år sedan! Det är takhastighet för fordonet som gäller. Alltid!

Snälla, översätt till vardagssvenska! Vet inte vad ATC, STH eller TTJ är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

3. Blinka när man ska köra ur en rondell!?!? Är det svårt?? Gör det bara.

Folk som korsar högerfilen i en tvåfilig rondell när de ska köra ut. Är ni helt dumma i huvudet? Om du kör in i vänster fil i en rondell och ska köra ut till vänster, blinka och byt till högerfilen INNAN du ska köra ut. Det går nämligen annars utmärkt att köra in i en rondell i högerfil samtidigt som någon annan kör i vänsterfil, men inte när man måste räkna med att alla personer bara bränner rakt över högerfil, oftast utan att blinka, och räknar med att andra personer i högerfilen ska bromsa för att undvika en krock.

Det verkar som om i princip alla som kör bil har missat det faktum att en rondell bara är en helt vanlig väg med två filer. Jag tror att de flesta som kör som idioter i en rondell inte hade legat på en tvåfilig rak väg och sedan bara kört tvärs över högerfilen när de ska svänga av till höger, utan att blinka, utan att kolla om det ligger en bil i högerfil bakom.

Även folk som ställer sig på barnvagnsparkeringen utan att ha barn med sig. Sugen på att börja påpeka för såna att handikappplatserna ligger ännu närmre än barnvagnsparkeringarna om de nu inte kan parkera som normala människor. Med ett sådant mentalt handikapp så ligger det ju åtminstone närmre att vara okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Nästa gång är det jag som tränger mig först och skriker "Jag ska ha glassbåtarna!!!", och i samma rörelse skyfflar undan småglinen!

Förr, när allt var bättre, lärde man sina glin att inte stå emellan en gubbe och hans glassbåtar

Skrivet av snajk:

Men det känns som vi har förlorat den striden lite. Vänlighet lönar sig inte idag, vassa armbågar och egoism är världens melodi.
Yes. Jag behövde handla mat och äta på lunchen idag och jag handlade, packade och betalade, på Ica Maxi dessutom, på mindre än en kvart.

Det känns åtminstone bra att göra någon en tjänst i de fallen man inte ångrar det

Skrivet av anon134512:

Vänder sig lite i magen, påstår man verkligen att man bryr sig om hur djuren har det? Varför ska man då äta djur och stödja död på löpande band. Är det något slags dåligt samvete som ska ha sitt när man säger att djuren ska ha det bra? Rimmar illa med tanke på att de avlas endast för att avrättas.

Är rätt vitt skilda saker för mig att inte ha något emot att äta kött, och inte ha något emot att de djur man äter fått leva/dö under dåliga förhållanden för att man ska kunna spara några kronor.

Skrivet av serafim:

Sen tycker jag att vegetarianer och veganer är ganska knäppa när de ska ha vegetariska/veganska kopior av kötträtter när man kan göra så mycket gott som inte liknar en köttkopia, men det är en helt annan diskussion. Och då tänker jag inte på korv, köpte fantastiska vegetariska korvar i de s.k. arabkvarteren (19:eme arrondissement) när jag bodde i Paris en period för länge sedan.

Möjligheten att göra rätter som liknar motsvarande rätter med kött gör det ju väldigt mycket lättare att övergå till vegetariska/veganska alternativ, om man nu vill det. Speciellt eftersom många rätter som redan i grunden är vego känns som de saknar något om man är van vid att basen i en måltid är någon typ av kött

Skrivet av Icetec:

Folk som korsar högerfilen i en tvåfilig rondell när de ska köra ut. Är ni helt dumma i huvudet? Om du kör in i vänster fil i en rondell och ska köra ut till vänster, blinka och byt till högerfilen INNAN du ska köra ut. Det går nämligen annars utmärkt att köra in i en rondell i högerfil samtidigt som någon annan kör i vänsterfil, men inte när man måste räkna med att alla personer bara bränner rakt över högerfil, oftast utan att blinka, och räknar med att andra personer i högerfilen ska bromsa för att undvika en krock.

Det verkar som om i princip alla som kör bil har missat det faktum att en rondell bara är en helt vanlig väg med två filer. Jag tror att de flesta som kör som idioter i en rondell inte hade legat på en tvåfilig rak väg och sedan bara kört tvärs över högerfilen när de ska svänga av till höger, utan att blinka, utan att kolla om det ligger en bil i högerfil bakom.

Om din teori om att man inte ska köra ut ur en rondell ifrån vänsterfilen stämmer, varför finns det rondeller med dubbla utfiler, med markeringar för utfärd från vänster fil och/eller där de dubbla utfilerna som endast är något antal tiotal meter långa innan de går ihop?

T.ex. nedre delen av följande för Drottningshögsvägen:
https://www.google.se/maps/@56.0674714,12.7216644,125m/data=!...

Om man kör ut från vänster fil har man väjningsplikt mot högerfilen, men man får göra det, även ifall det inte är markerat som ovan. Och med tanke på de relativt korta avstånden mellan in och utfarter i de flesta rondeller är det nog också säkrare än att hålla på att byta fil inne i rondellen, då man annars måste kolla både höger fil i rondellen samt infarten som man ska byta efter. För att det ska flyta bra kräver det ju att de som ska in i rondellen tar i beaktande att bilar som redan är i rondellen troligtvis inte är där för att köra 78 varv i rondellen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

...
Sen tycker jag att vegetarianer och veganer är ganska knäppa när de ska ha vegetariska/veganska kopior av kötträtter när man kan göra så mycket gott som inte liknar en köttkopia, men det är en helt annan diskussion. Och då tänker jag inte på korv, köpte fantastiska vegetariska korvar i de s.k. arabkvarteren (19:eme arrondissement) när jag bodde i Paris en period för länge sedan.

Jag drog ganska precis det argumentet i samtal med en vegeterian för många år sen. Men motargumentet jag fick tyckte jag var utmärkt, så jag ändrade uppfattning. Argumentet, eller snarare motfrågan var: vad är det för verkshöjd i idén att samla ihop mat i form av en biff eller en korv som gör att det måste anses som i första hand en kötträtt? Det hade jag inget svar på.

I efterhand har jag tänkt att om man bortser från konservering (som nog var viktigt före kylvarorna men knappast huvudskälet till att vi gör korvar av kött idag), så finns det poänger med att "samla ihop" proteinerna så att man kan varva dem med kolhydrater och grönt på tallriken för att få kontraster i smak. Om inte den poängen fanns, så hade man lika gärna kunnat fråga varför folk gör biffar av köttfärs, när man lika gärna hade kunnat steka köttfärsen i smulor och sprida jämt över tallriken. Poängen är att av alla skäl folk kan ha att göra korvar och biffar, så är få av dem direkt kopplade till köttråvaran.

Relaterat till din franska anekdot (jag har förresten själv bott en period i Paris, i 18:eme), så röstade Frankrike för inte så länge sen om en lag som skulle förbjuda vegetariska livsmedel att säljas med namn som innehåller termer som "korv" och "biff". Inte förvånad givet den starka jordbrukslobbyn där. Förslaget föll, så vegetariska korvar får fortsatt säljas som "saucisse". Det fanns även en ambition att försöka ta frågan till EU-nivå, vet inte hur det blev med det. Hade nog funkat ännu sämre att få igenom i EU, jag menar, fråga vilken 3-åring i Sverige som helst vad en korv kan bestå av förutom kött...

Skrivet av Trihxeem:

Eftersom du fokuserar mycket på att saker och ting har behövt dö: Äcklas man då inte av att äta en imitation av en produkt som kräver just denna död?
Om man är så inriktad på att distansera sig från köttindustrin - varför imitera deras produkter? Gör det bästa möjliga av de alternativen som är reko istället. Hellre rena grönsaker än något sönderprocessat för att det ska likna en kötträtt.

Så enligt argumentet jag återger ovan, så är inte korvar och biffar enbart köttindustrins produkter. Snarare ett generiskt sätt att strukturera en måltid som många av historiska skäl förknippar med kött (men såklart mindre förknippat för den som aldrig äter kött).

Skrivet av NatureBoyyy:

Rätt stor skillnad att djur får leva sitt naturliga kretslopp, kontra bli uppgödade bara för att slaktas?

Skrivet av anon134512:

Jag hade personligen valt att inte leva om enda poängen med mitt liv var att jag skulle växa upp så snabbt det går i trånga utrymmen för att sen slaktas men visst.

Känns som att det här är frågor som kokar ner till den klassiska (och olösta) filosofiska frågan kring konsekvensetik (slogan: maximera lycka och minimera lidande i världen) vs. pliktetik (slogan: varje person är ett mål i sig själv). Sen huruvida man ser djur som personer blir nästa fråga. Det verkar som att många människor är rätt ok med att tillämpa konsekvensetik på icke-mänskliga djur, även om de anser att pliktetik ska gälla för människor. Hur det försvaras varierar såklart.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om din teori om att man inte ska köra ut ur en rondell ifrån vänsterfilen stämmer, varför finns det rondeller med dubbla utfiler, med markeringar för utfärd från vänster fil och/eller där de dubbla utfilerna som endast är något antal tiotal meter långa innan de går ihop?

T.ex. nedre delen av följande för Drottningshögsvägen:
https://www.google.se/maps/@56.0674714,12.7216644,125m/data=!...

Om man kör ut från vänster fil har man väjningsplikt mot högerfilen, men man får göra det, även ifall det inte är markerat som ovan. Och med tanke på de relativt korta avstånden mellan in och utfarter i de flesta rondeller är det nog också säkrare än att hålla på att byta fil inne i rondellen, då man annars måste kolla både höger fil i rondellen samt infarten som man ska byta efter. För att det ska flyta bra kräver det ju att de som ska in i rondellen tar i beaktande att bilar som redan är i rondellen troligtvis inte är där för att köra 78 varv i rondellen

Om det finns en regel som säger att man kör på höger sida av vägen, varför finns det vägar med två filer i varje riktning där det är gjort för att man ska kunna köra i båda åt samma håll? Ja, för att vägen är designad för att det ska gå. Den där rondellen är ju designad för att du ska kunna köra ut i båda filerna, vilket blir tydligt då du kan köra ut i vänster fil utan att lämna den. I normalfallet är rondeller däremot inte byggda så, utan personer som kör ut från mitten korsar högerfilen när de gör det, vilket precis som du skriver innebär att de har väjningsplikt mot de som kommer i höger. Perfekt i teorin, men när ingen som kör i rondeller faktiskt tar hänsyn till den väjningsplikten är det mycket bättre att byta fil i rondellen istället.

https://msverige.se/library/2298/rondell4.gif

Har man svårt för att utföra en sådan manöver ska man nog se till att öva lite på det, för jag rankar det bra mycket lägre än t.ex. fickparkering i svårighetsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

För att det är gott, jag är köttätare och äter likväl sådana produkter ibland typ oumph. Varje vecka i all fall. Om jag kan äta en köttliknande produkt utan att äta kött så känns det som en winwin. I framtiden lär man nog odla fram kött istället.

Dessutom är quorns vegoschintzel betydligt bättre än de fabriksgjorda med kött i.

Varför skulle man bli äcklad? Känns jättekonstigt, det är en möjlighet att ta del av all god mat i världen utan att behöva äta kött där någon behöver dö för det. Rena grönsaker är ett bra komplement men inte särskilt gott att äta som main course direkt.

Fair enough
Odla kött... tänk att ha ett kebabdjur i kylen som man kan hyvla av lämplig mängd på och sedan dagen efter så har det återgenererats. Kan vi få framtiden nu, pls? (fast då kommer säkert någon kryptovaluta baserad på kebabsås så den blir svindyr).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Säger inte att ni(?) inte får, tycker bara det är knäppt. Lagar själv mycket vego men köper aldrig de prefabricerade köttkopiorna. Skit i att köpa dem så försvinner de från butikshyllorna eftersom det är pengarna som styr.

Fast vad är alternativet, att uppfinna hjulet på nytt?

Köttbollar är praktiskt att göra och tillaga samt att de är lagom stora och ser bra ut. Så varför skulle det vegetariska alternativet inte vara bollar? Man skulle förstås kunna göra vegokuber men det känns bara som en mer omständig version av vegobollar.

Samma sak kan sägas om alla andra matformer. Har du en näve färs som du vill göra något av så finns det inte mänga praktiska former att göra med det. Bollar, platt och runt (hamburgare) eller platt och inte runt (biffar).

Tar vi schnitzel så är även det en bra form och alla gillar panering, inklusive vegetarianerna. Så varför krångla till det när man redan har ett vinnande koncept.

Med det sagt så har jag själv varit vegetarian i majoriteten av mitt liv och många vänner är även de vegetarianer. En tydlig sak jag märkt är att desto mer oerfaren man är med vegomat desto mer uppskattar man rena köttsubstitut. Om någons farmor ska laga mat till en vegetarian har hon ofta svårt att veta vad man ska göra med en falafel. Men hittar hon ett paket där det står ”vegobullar” så vet hon att det fungerar till allt som köttbullar fungerar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Relaterat till din franska anekdot (jag har förresten själv bott en period i Paris, i 18:eme), så röstade Frankrike för inte så länge sen om en lag som skulle förbjuda vegetariska livsmedel att säljas med namn som innehåller termer som "korv" och "biff". Inte förvånad givet den starka jordbrukslobbyn där. Förslaget föll, så vegetariska korvar får fortsatt säljas som "saucisse". Det fanns även en ambition att försöka ta frågan till EU-nivå, vet inte hur det blev med det. Hade nog funkat ännu sämre att få igenom i EU, jag menar, fråga vilken 3-åring i Sverige som helst vad en korv kan bestå av förutom kött...

Så enligt argumentet jag återger ovan, så är inte korvar och biffar enbart köttindustrins produkter. Snarare ett generiskt sätt att strukturera en måltid som många av historiska skäl förknippar med kött (men såklart mindre förknippat för den som aldrig äter kött).

Vi gick till 19:e distriktet för allt möjligt i matväg, om de var araber eller inte vet jag inte men de gjorde bra mat. Vi gick till judiska restauranger för allt som hade med lamm att göra, till små kvarterskrogar i förorterna för allt som hade med traditionell fransk(?) husmanskost att göra, o s v. Snabblunch, oftast en baguette med en massa grönsaker och ost i, på "Patisserie du petit Tunisien" i quartier Latin, där de la in ett par extra starka "pimon fort" för att få nöjet att se oss bita i dem och besvikelsen när det gick bra utan att vi storknade. Tror inte det finns kvar särskilt mycket av de ställen jag och mina kompisar besökte. Men just korv av alla de slag var fina grejor oavsett om det var kött eller inte. Handgjorda med finhackade ingredienser, inte allt malt till oigenkännlighet och hoprört utan bitar av ingredienser instoppade i ett korvskinn. Vad gäller vegetarisk mat minns jag en annan restaurang i just Latinkvarteren, minns inte namnet men den var marokansk och maten var himmelsk. Sökte mig till liknande ställen i Stockholm efter tillbakaflytten men hittade ingenting som påminde om ställena vi frekventerade i Paris varken vad gäller atmosfär eller den fantastiska maten. Samma har nog gällt andra platser jag besökt, Milano, Rom, Barcelona, Madrid och alla platser jag varit på i Japan (gift med japanska och varit där minst 30 ggr)
Se där, fick in lite klagan här i slutet av min lilla nostalgitripp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Om det finns en regel som säger att man kör på höger sida av vägen, varför finns det vägar med två filer i varje riktning där det är gjort för att man ska kunna köra i båda åt samma håll? Ja, för att vägen är designad för att det ska gå. Den där rondellen är ju designad för att du ska kunna köra ut i båda filerna, vilket blir tydligt då du kan köra ut i vänster fil utan att lämna den. I normalfallet är rondeller däremot inte byggda så, utan personer som kör ut från mitten korsar högerfilen när de gör det, vilket precis som du skriver innebär att de har väjningsplikt mot de som kommer i höger. Perfekt i teorin, men när ingen som kör i rondeller faktiskt tar hänsyn till den väjningsplikten är det mycket bättre att byta fil i rondellen istället.

https://msverige.se/library/2298/rondell4.gif

Har man svårt för att utföra en sådan manöver ska man nog se till att öva lite på det, för jag rankar det bra mycket lägre än t.ex. fickparkering i svårighetsgrad.

En person som inte har vett att ta hänsyn till andra, sköta sina väjningsplikt och/eller signalera korrekt med blinkers lär inte kunna utföra bytet till höger fil korrekt i vilket fall, så lär bli fel för dem oavsett.

Men ja, finns rondeller som är explicit designade för att funka på både sätten, antingen med guidelinjer från vänster fil direkt ut vid utfart, eller med guidelinjer från vänster till höger fil precis efter varje avfart, så är uppenbart att de som gör markeringen har olika teorier om vad som funkar bäst i olika fall. Det beror på rondellens utforming. Är där ingen markering (eller om det är en rondell man inte är bekant med, dvs. man inte vet om den har guidelinjer eller ej) får man göra samma avvägning själv istället.

Om du ska byta fil behöver ju i regel rondellen vara tillräckligt stor för det dock, för ett "korrekt" filbyte ska ju föregås av att man blinkar några sekunder innan. Det kan ju innebära att du i princip ska börja blinka höger mer eller mindre direkt när du för in i rondellens vänsterfil i mindre rondeller (relativt för tvåfiliga rondeller då), vilket bara blir knas. I lite större (men fortfarande inte stora) rondeller blir det istället ofta att man bör blinka innan avfarten före den man ska av på, vilket också är rätt missvisande eftersom andra kan tolka det som att du ska ut innan du ska.

Kan ju också vara något av en regionell trafikkultur vad folk normalt sett gör. Här i Skåne tror jag i princip aldrig jag ser någon göra filbyten i förväg, bortsätt enstaka rondeller som explicit har just den utformningen, och jag har aldrig upplevt något problem med detta.

I övrigt har jag inga problem med fickparkering, och jag förstår inte varför du tycker din personliga uppfattning om olika moments relativt svårighetsgrad mot varandra har att göra med hur folk bör köra i rondeller...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fair enough
Odla kött... tänk att ha ett kebabdjur i kylen som man kan hyvla av lämplig mängd på och sedan dagen efter så har det återgenererats. Kan vi få framtiden nu, pls? (fast då kommer säkert någon kryptovaluta baserad på kebabsås så den blir svindyr).

Du är inte den första skandinaven som haft dessa funderingar. Dessvärre finns det vissa "krav" för att du ska kunna ta del av deras version av det

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rimner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

...
Men just korv av alla de slag var fina grejor oavsett om det var kött eller inte. Handgjorda med finhackade ingredienser, inte allt malt till oigenkännlighet och hoprört utan bitar av ingredienser instoppade i ett korvskinn.
...

Precis, korv kan de, och varje gång jag beställer Andouillette på restaurang i Frankrike så varnar de mig lite försiktigt att det kanske inte riktigt är som korv jag är van vid... jag blev nämligen aldrig bra på franska trots att jag bodde där i tre år, så jag uppfattas nog alltjämt som tillfällig besökare utan koll. Att jag får varningen måste rimligen bero på att de ofta råkar ut för folk som inte vet vad de beställer, och som klagar när inälvorna inte är klädsamt finmalda.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om du ska byta fil behöver ju i regel rondellen vara tillräckligt stor för det dock, för ett "korrekt" filbyte ska ju föregås av att man blinkar några sekunder innan. Det kan ju innebära att du i princip ska börja blinka höger mer eller mindre direkt när du för in i rondellens vänsterfil i mindre rondeller (relativt för tvåfiliga rondeller då), vilket bara blir knas. I lite större (men fortfarande inte stora) rondeller blir det istället ofta att man bör blinka innan avfarten före den man ska av på, vilket också är rätt missvisande eftersom andra kan tolka det som att du ska ut innan du ska.

Det är ju bara ett problem för att folk inte kan köra i rondeller korrekt. Om du ligger i vänsterfil är det ju helt uppenbart att du blinkar för att du ska byta fil. Om du var på väg ut ur rondellen hade du ju legat i högerfil eftersom du redan gjort ditt filbyte innan.

Skrivet av e1m1:

Kan ju också vara något av en regionell trafikkultur vad folk normalt sett gör. Här i Skåne tror jag i princip aldrig jag ser någon göra filbyten i förväg, bortsätt enstaka rondeller som explicit har just den utformningen, och jag har aldrig upplevt något problem med detta.

Jag har inte heller något problem att navigera runt detta problem eftersom jag förutspår, med hög träffprocent, att ingen annan klarar av att köra i en rondell på ett bra sätt och alltså helt enkelt inte kör ut i en rondell om det kommer en bil från vänster, trots att trafiken hade flödat mycket snabbare genom rondellen om den kunde användas som tänkt (d.v.s. att jag kan köra ut i rondellen även om det kommer en bil från vänster, som ligger i vänsterfil, om jag själv planerar att ligga kvar i högerfilen hela vägen genom).

Skrivet av e1m1:

I övrigt har jag inga problem med fickparkering, och jag förstår inte varför du tycker din personliga uppfattning om olika moments relativt svårighetsgrad mot varandra har att göra med hur folk bör köra i rondeller...

Självklart bygger min åsikt kring på hur folk bör köra i rondeller på hur jag själv upplever situationen. Hade jag själv tyckt att det var svårt eller jobbigt att köra i en rondell korrekt hade jag naturligtvis haft mer förståelse för att andra inte heller klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Precis, korv kan de, och varje gång jag beställer Andouillette på restaurang i Frankrike så varnar de mig lite försiktigt att det kanske inte riktigt är som korv jag är van vid... jag blev nämligen aldrig bra på franska trots att jag bodde där i tre år, så jag uppfattas nog alltjämt som tillfällig besökare utan koll. Att jag får varningen måste rimligen bero på att de ofta råkar ut för folk som inte vet vad de beställer, och som klagar när inälvorna inte är klädsamt finmalda.

Testade andouillette men gillade inte så mycket, har inget emot inälvor men just den rätten föll mig aldrig i smaken.
En annan liten anekdot från Frankrike:
Jag skulle till Barcelona och nära spanska gränsen såg jag ett litet hak, stannade och gick in. Direkt bereddes plats vid ett bord och jag fick en gest att sätta mig, frågade efter menyn men man sa till mig, "nej, nej, ingen meny. Det är alltid bara en maträtt, det här är vinodlarområde, ingen har tid med beställningar". Maten kom in, minns inte vad det var men det var gott, riktigt gott. Direkt jag var klar ställdes en flaska vin och en bricka med ett urval ostar fram och när jag ätit och druckit frågade jag efter notan men männen vid bordet sade: "Lägg tio francs på din plats och gå". Jag gjorde så och den minst sagt överviktiga servitrisen, tittade på bordet och gav mig en slängkyss och ropade "Välkommen åter!"
Det var en speciell upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Snälla, översätt till vardagssvenska! Vet inte vad ATC, STH eller TTJ är.

ATC - Automatic Train Control (Tågskyddssystem)
STH - Största Tillåtna Hastighet
TTJ - Trafikverkets Trafikbestämmelser för järnväg

I mitt fall är våra tåg typgodkända för max 160km/h. På vissa banor vi kör är högsta hastighet 130km/h.
Förut skulle man ställa om tågskyddssystemet att bromsa om man överskred hastighetsbegränsningen, men eftersom att man ändå får hastighetsbesked genom signalering till tågskyddssystemet ansågs det väl vara överflödigt.

Källa: Modul 8E Tågfärd, del 1.6.

Permalänk
Avstängd

Gubbgnäll sen igår: Går på affären med halvmask+partikelfilter (runt 14-20 juli är jag fullt vaccinerad enligt forskningen) och det står att "Man ska handla ensam" men självfallet kommer det ALLTID minst 2 eller ännu fler ungdomar i grupper utan skydd och allt och strosar omkring, skrattar och skriker så det blir saliv över hela affären. Skulle kunna ha Vinter-OS 2024 inne på affären så mycket saliv de producerar med sitt oaktsamma skrik, prat och skratt. Inte undra på att denna sommar också blir ett h* för sjukvårdspersonalen igen...

MEN! Jag skulle nog ha betett mig lika obrytt om jag var tonåring idag också. Man tror ju sig vara odödlig, man tror sina föräldrar är till och från odödliga, så man lever nästan alltid "Göra först, aldrig tänka efteråt".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är ju bara ett problem för att folk inte kan köra i rondeller korrekt. Om du ligger i vänsterfil är det ju helt uppenbart att du blinkar för att du ska byta fil. Om du var på väg ut ur rondellen hade du ju legat i högerfil eftersom du redan gjort ditt filbyte innan.

Jag har inte heller något problem att navigera runt detta problem eftersom jag förutspår, med hög träffprocent, att ingen annan klarar av att köra i en rondell på ett bra sätt och alltså helt enkelt inte kör ut i en rondell om det kommer en bil från vänster, trots att trafiken hade flödat mycket snabbare genom rondellen om den kunde användas som tänkt (d.v.s. att jag kan köra ut i rondellen även om det kommer en bil från vänster, som ligger i vänsterfil, om jag själv planerar att ligga kvar i högerfilen hela vägen genom).

Självklart bygger min åsikt kring på hur folk bör köra i rondeller på hur jag själv upplever situationen. Hade jag själv tyckt att det var svårt eller jobbigt att köra i en rondell korrekt hade jag naturligtvis haft mer förståelse för att andra inte heller klarar av det.

Nej det är inte ett problem för att folk inte kan köra korrekt i rondeller. Du kan tycka vad du vill om det, men även om det är rekommenderat att byta fil i förväg när detta kan göras, får man lämna rondellen från vänster fil. Lika så är det uppenbarligen något som många gör. Att du "med hög träffsäkerhet förutspår att ingen annan gör rätt", är en rätt stark indikation på att du är rätt ensam om vad du anser vara det bästa sättet att lämna en rondell från vänster fil i just de rondeller där du upplever att det är ett problem.

Tror inte heller flödet påverkas mycket om folk byter fil i förväg. Det kräver ju att bilarna i inre och yttre filen håller olika tempon för att vägen till vänster om dig ska kunna användas. Iom att man inte får köra om en annan bil som låg före en i vänsterfilen efter att man bytt så är väl enda fallet när någon från en infart kör snabbare än ett fordonen som nyss passerat inne i rondellen och bytt fil, trots att den som nu ligger i vänsterfilen kommer ha en skarpare kurva (speciellt då om rondellen inte är stor) samt nyss passerat väjningsplikt och dessutom i idealfallet haft goda marginaler till fordonet som redan låg i rondellen. Såvida inte fordonet som redan var i rondellen kör mycket långsammare än alla andra (t.ex. en lastbil) lär det bara ske i relativt stora rondeller.

Hela grejen blir ju också lite tafatt när du verkar vara av åsikten att du dels är den ende som kan köra rondell korrekt, men att det samtidigt inte är ett problem att ingen annan kan det eftersom att du kan anpassa din körning och lösa situationen, samt att detta inte heller gör det svårt eller jobbigt för dig. Vad är problemet då liksom? Stör du dig på att du inte kan bränna på i hög hastighet i vänsterfilen i rondellerna eftersom att andra fordon dröjer sig kvar längre än vad de behöver i vänsterfilen och blockerar dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Nej det är inte ett problem för att folk inte kan köra korrekt i rondeller. Du kan tycka vad du vill om det, men även om det är rekommenderat att byta fil i förväg när detta kan göras, får man lämna rondellen från vänster fil. Lika så är det uppenbarligen något som många gör. Att du "med hög träffsäkerhet förutspår att ingen annan gör rätt", är en rätt stark indikation på att du är rätt ensam om vad du anser vara det bästa sättet att lämna en rondell från vänster fil i just de rondeller där du upplever att det är ett problem.

Lite som att jag är ensam om att tycka att barnvagnsparkeringarna ska lämnas till folk som har barnvagn. Att de alltid är fulla av folk som ställer sin BMW där betyder inte att det är jag som har fel.

Skrivet av e1m1:

Tror inte heller flödet påverkas mycket om folk byter fil i förväg. Det kräver ju att bilarna i inre och yttre filen håller olika tempon för att vägen till vänster om dig ska kunna användas. Iom att man inte får köra om en annan bil som låg före en i vänsterfilen efter att man bytt så är väl enda fallet när någon från en infart kör snabbare än ett fordonen som nyss passerat inne i rondellen och bytt fil, trots att den som nu ligger i vänsterfilen kommer ha en skarpare kurva (speciellt då om rondellen inte är stor) samt nyss passerat väjningsplikt och dessutom i idealfallet haft goda marginaler till fordonet som redan låg i rondellen. Såvida inte fordonet som redan var i rondellen kör mycket långsammare än alla andra (t.ex. en lastbil) lär det bara ske i relativt stora rondeller.

Det är väl rätt naturligt att filen till vänster håller lägre tempo än filen till höger? Det är en mycket snävare kurva och du kan alltså inte köra lika fort där. Menar du regeln att du inte får köra om en bil på höger sida som gäller på allmänna vägar? Det gäller bara på 70-väg eller uppåt så vitt jag vet till att börja med, och jag känner inte att den är så relevant i rondeller heller även om rondellen är på en 70-sträcka.

Skrivet av e1m1:

Hela grejen blir ju också lite tafatt när du verkar vara av åsikten att du dels är den ende som kan köra rondell korrekt, men att det samtidigt inte är ett problem att ingen annan kan det eftersom att du kan anpassa din körning och lösa situationen, samt att detta inte heller gör det svårt eller jobbigt för dig. Vad är problemet då liksom? Stör du dig på att du inte kan bränna på i hög hastighet i vänsterfilen i rondellerna eftersom att andra fordon dröjer sig kvar längre än vad de behöver i vänsterfilen och blockerar dig?

Se ovan. Jag kan hantera en situation där någon ligger i 70 i vänsterfilen på 110-väg också. Jag kan hantera att folk inte bryr sig om högerregeln. Jag kan hantera de flesta trafiksituationer faktiskt, eftersom jag är rutinerad bilförare och har lärt mig genom erfarenhet att det är extremt många som kör extremt dåligt. Jag har dessutom inte sagt att jag är den enda person som klarar av att köra i rondeller korrekt. Det vore märkligt om jag vore den enda personen i hela Sverige som klarar av det kan jag känna, eftersom det faller på sin egen rimlighet om trafikverket säger att man ska göra som jag gör, om inte de på trafikverket tycker att det är rimligt att man ska kunna utföra den manövern.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Gällande fetmarkeringen förresten, snacka om att totalt missförstå. Vad av allt det jag har skrivit har fått dig att tro att jag vill kunna smeta på fullgas i vänsterfilen i en rondell och att problemet är att det är folk som kör i den? Jämfört med att, som jag påpekat massor av gånger nu, problemet är att inte kunna köra ut i höger fil i en tvåfilig rondell för att man måste räkna med att personen som kommer från vänster kommer klippa rakt över filen du kör i? Allvarligt..

Hade det inte gjort det jobbigt för mig hade jag inte orkat gnälla om det, förresten.

Skrivet av e1m1:

Nej det är inte ett problem för att folk inte kan köra korrekt i rondeller. Du kan tycka vad du vill om det, men även om det är rekommenderat att byta fil i förväg när detta kan göras

Det är väl det här stötestenen är. Du kan i princip alltid byta fil innan du kör ut. Finns det undantag? Absolut. Är de applicerbara på 99,9% av alla som korsar vänsterfilen, utan att blinka, när de kör ut? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

ATC - Automatic Train Control (Tågskyddssystem)
STH - Största Tillåtna Hastighet
TTJ - Trafikverkets Trafikbestämmelser för järnväg

I mitt fall är våra tåg typgodkända för max 160km/h. På vissa banor vi kör är högsta hastighet 130km/h.
Förut skulle man ställa om tågskyddssystemet att bromsa om man överskred hastighetsbegränsningen, men eftersom att man ändå får hastighetsbesked genom signalering till tågskyddssystemet ansågs det väl vara överflödigt.

Källa: Modul 8E Tågfärd, del 1.6.

Ah, borde förstått att det är järnvägslingo, men tack för översättningen.

Permalänk
Medlem

Var upp i Tierp (oj, vilken metropol i norduppland ni missar som inte varit där ) för vaccination igår. Kom på på vägen dit att jag fan i mig glömde hämta en undanlagd vara i butik i Uppsala dagen innan.

Funderade på att ringa och be om ursäkt och avboka undanläggningen för att slippa kajka sju mil från Tierp till Uppsala och sen tillbaks hem för att hämta det men bestämde mig för att bita i kulan och hämta varan. Hade sagt åt dem att jag skulle hämta torsdag eller fredag. Kände att om de har lagt undan så är det bara för mig att hämta.

Sagt och gjort. På plats så visar det sig efter mycket om och men att den jag pratat med var inte där. De ringde honom och fick veta att det blivit "missförstånd".

Varan var inte undanlagd. Var i butiken nästan en timme medans de sökte på lager och i hyllor. Fanns inget kvar i "hyllan" heller. Blir man lagom glad då?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Var upp i Tierp (oj, vilken metropol i norduppland ni missar som inte varit där ) för vaccination igår. Kom på på vägen dit att jag fan i mig glömde hämta en undanlagd vara i butik i Uppsala dagen innan.

Funderade på att ringa och be om ursäkt och avboka undanläggningen för att slippa kajka sju mil från Tierp till Uppsala och sen tillbaks hem för att hämta det men bestämde mig för att bita i kulan och hämta varan. Hade sagt åt dem att jag skulle hämta torsdag eller fredag. Kände att om de har lagt undan så är det bara för mig att hämta.

Sagt och gjort. På plats så visar det sig efter mycket om och men att den jag pratat med var inte där. De ringde honom och fick veta att det blivit "missförstånd".

Varan var inte undanlagd. Var i butiken nästan en timme medans de sökte på lager och i hyllor. Fanns inget kvar i "hyllan" heller. Blir man lagom glad då?

Måste ju flika in med att jag har släkt uppe i Söderfors, så har varit i Tierp ett par gången! Folk vet verkligen inte vad de missar

Och fasen vad irriterande. Har själv varit par gånger, och det blir ju bara mer irriterande när man måste köra en bit först bara för att inse att det bara var slöseri med tid

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Beginner:

för att slippa kajka sju mil från Tierp till Uppsala och sen tillbaks hem

Det beror på fortskaffningsmedlet! Själv åker jag gladeligen 20 mil t/r Lelles för att köpa ett sketet oljefilter, bara för att det går, med motorcykel.

Permalänk
Medlem

Hjälpsamma grannar! Jag hade gjort iordning ett område som skulle vara en sommaräng med ängsblomster och i närheten en rishög med omsorgsfullt utvalda delar för att maximera antalet insekter som kunde tänkas pollinera mina ängsblomster. Kom ham och mötte stolt granne som fixat hos mig oxå eftersom han "ändå var i farten".
"Tog du bort min blomsteräng?"
"Menar du ogräset? Sånt bara sprider sig okontrollerbart! Jag räfsade upp det och lade på min kompost."
"Och rishögen?"
"Fixat!"
Framför mig låg en gräsmatta som i grannens ögeon säkert är perfekt, 4cm långt gräs, absolut jämn gräsmatta där man kunde ana var rishögen varit.
"Det där området blir snart grönt, jag hade ut lite gräsfrön, det tar sig snart."
2 månaders preparation av området för att öka diversitet och mångfald av växter och insekter borta.
"Varför gjorde du det då?", frågade jag.
"Ville bara hjälpa till. Rishögen drar till sig skadeinsekter och kanske råttor också. Ogräset sprider sig till alla i området. Jag har ju märkt att du inte är så intresserad av att hålla på med växter och så. Vad har man grannar till annars? Jag menar om inte för att ställa upp och hjälpa till?"
Ja, undrar jag, vad har man dem till? Kunde kanske frågat innan man går lös på allt? Ibland undrar man.

Permalänk
Avstängd

Varför envisas större bagerier med vallmofrön? Finns det någon som tycker de smakar gott? De har inte särskilt mycket smak, däremot brukar de nästan alltid ha en hint av mögel, alla uppskattar väl lite mögelsmak på sitt nybakade bröd eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför envisas större bagerier med vallmofrön? Finns det någon som tycker de smakar gott? De har inte särskilt mycket smak, däremot brukar de nästan alltid ha en hint av mögel, alla uppskattar väl lite mögelsmak på sitt nybakade bröd eller?

Och sushi, helt plötsligt ska alla japanska rätter dränkas i sesamfrö. WTF! #ingenPuristMen

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Sitter och funderar på en del saker. Saker som är konstiga, och rriterande. Eller?

- Folk som ställer bilen på random idiotplats i stan med varningsblinkers på. Vad menar dom? Vill dom ha hjälp? Tänker dom att man inte kan få böter om man har varningsblinkers på? Min hjärna går i spinn över att försöka fatta. Irriterande!

- Folk som smiter in bakom en i spärren på stationen. Hur tänker dom? Tror dom att dom inte märks? Enda anledningen till att man inte ger dom en fet rak höger är ju att man själv inte har tid. På ett sätt skulle man ju vilja att dom tackade för att jag betalar för deras resande, samtidigt skulle man nog bli provocerad på riktigt då. Irriterande.

- Folk som lyssnar på musik i tunnelbanan...med iphone-lurar! Det låter ju mer ut från dom än in i öronen på den som lyssnar. Ohyggligt störande att tvingas lyssna på ngn slags diskantversion den personens spellista. Ibland är jag frestad att shazamma dom och visa hur mycket deras lurar låter, men om det misslyckas ser det kanske lite fånigt ut. Irriterande.

Ngn som har tips på något mer man kan gå runt å ge mentala förbannelser över?

1) Multiplicerar man två negativa nummer så blir det positivt, matematiskt tänker dom nog att det är laglig därför det är så vanligt.
2) Parkour
3) Egoister (vilket det finns gott om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ikea och deras click and collect är ändå värst.
Vi bor långt ifrån närmaste varuhus och kunde inte få vissa grejer hemkört så vi tänkte använda click and collect. Sagt o gjort, beställde sakerna, fick bekräftelse på att sakerna fanns och betalade. Nån dag senare var det dags att köra o hämta det, väl på plats skulle man meddela att man var där, det gjorde vi och några minuter senare kommer dom ut med sakerna. Innan vi hinner kolla ordentligt så har min fru kvitterat och direkt efter ser vi att benen till hyllplanen vi beställt saknas...
Vi frågar varför dom inte är med och det visar sig att dom var slut i lager. Vi argumenterar att allt fanns ju i lager och var betalt, då får vi reda på hur det verkligen fungerar med click and collect. Varorna plockas först när man meddelat att man är på plats... WTF!!! Och dom vägrar göra något åt det iom att vi redan kvitterat.

Så vi spenderar ca 2 timmar till på reklamationsavdelningen för att lämna tillbaks hyllorna som vi inte har någon som helst användning för utan ben. Snubben där är helt oförstående att vi inte är så sugna på att lägga en halvdag till på att hämta ett par hyllben, som dom dessutom varken kan reservera eller vet när dom kommer in igen.
Efter mycket tjafs får vi körersättning och retur på hyllplanen.

IKEA är fan det minst service benägna skitföretag jag varit med om. Tycker synd om personalen som verkar helt ointresserade och desillusionerade i sin uppgift.

"Bränn ner skiten"
- Peter Wahlbeck

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Och sushi, helt plötsligt ska alla japanska rätter dränkas i sesamfrö. WTF! #ingenPuristMen

Det är vanligt i Japan att det finns lite sesamfrön på sushin men dränkas i? Inte bra! Lagom är bäst även om japaner inte har något ord för lagom. Framförallt är det visuella intrycket av maten när den serveras otroligt viktigt. Då ska intrycket inte vara sesamfrön med något under utan snarare att man förhöjt intrycket av maten med lite sesamfrön.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon har gnällt på det här tidigare men det är ju bedrövligt att vi har haft dammsugare i hemmen i snart 100 år och ingen har konstruerat en som kan ta sig över mattor utan att styra den framför sig i en stor knöl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag vet inte om någon har gnällt på det här tidigare men det är ju bedrövligt att vi har haft dammsugare i hemmen i snart 100 år och ingen har konstruerat en som kan ta sig över mattor utan att styra den framför sig i en stor knöl.

Trasmattor är en förbannelse!

Eller om vi snackar om robotdammsugare, är det ingen som jobbar på irobot eller liknande med trösklar över 1,5cm? Tyvärr är det allt för ofta man får en notis i telefonen med "Yvonne har fastnat, och behöver din hjälp"..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv

Dagens gubbgnäll (om dagens internet):

Många sidor på nätet har numera autospelande videoannonser som fäller ihop sig och hänger med då man rullar sidan (jag trodde reklammakarna fattat vid det här laget att ingen gillar skit som med flit lägger sig ovanpå sånt man försöker läsa, men icket tydligen), så man absolut inte kan bli av med dem. Detta är såklart ett oskick bortom alla proportioner, men vad värre är är att på vissa sidor händer precis samma sak med helt vanliga youtube-videor!

Blir helt tokig på sånt, varför då?! Om jag vill titta på videon så gör jag ju faktiskt det, om jag inte vill så låt mig då slippa det för tusan hakar! Finns inget sätt att ställa in i youtubes videospelare så den slutar upp med detta otyg heller, borde kolla i någon annan väbbläsare om samma sak händer eller om det är ett uppträdande som endast inträffar i google chrome. Är dock för lat, och den enda andra läsare jag har installerat är microfjopps evigt förbannade edge vilken jag innerligt hatar att använda, ännu mer än de här anti-rullande videorna...