Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Cykla på cykelbanan
Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.

Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/cyklist-mopedist-motorcyklist/trafikregler/

Appropå det, jag brukar tycka att folk som kör 30-40 på 70-vägar (dvs landsvägscyklister) är fruktansvärt irriterande. Samtidigt brukar jag tänka att jaja dom får väl säkert cykla där. Men det kanske inte är så enkelt(?)
Det mest irriterande med det hela är att dom vägrar gå med på den verklighet där dom orsakar massiv irritation. Dom lever liksom i en egen verklighet där dom har rätt och resten av världen har fel.

Permalänk
Hedersmedlem

***och nu släpper vi cykeldiskussionen....***

Vill man fortsätta diskussionen är man välkommen att skapa en separat tråd.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

...

Jag sa aldrig att jag tyckte det var en bra ide att göra det. Varför orerar du inte till den ursprungliga filhällaren istället?

Det jag ville kommentera var din starka reaktion på något som är tämligen irrelevant på stora hela (fil på en bil; går lätt att avlägsna/tvätta bort), jämfört med din likgiltighet inför det reella faktiska problem med bilar som återkommande står och avgasar långa perioder i bostadsområden faktiskt utgör.

Jag har ju såklart redan svarat till filhällaren, men hen har inte skickat någon replik.

Om du läser i ursprungsinlägget så rör det sig om två liter fil. Hen som gjorde inlägget har som plats "Norr". Jag tänker att det är kallt det där och under vintertid kanske det rentav är så att bilen så som den står parkerad inte har möjlighet att tina. Inlägget avslutas med att det inte är roligt att få bort fryst fil från bilen, så jag ser handlingen och förstörelsen som stor.

Jag står fast vid min åsikt att det är ovidkommande hur mycket avgaserna "förstör". Det finns en lag kring tomgångskörning för att reglera detta. Men rätten att sabotera för varandra på olika sätt finns inte.

Permalänk
Medlem

Fil på bilen är irriterande varje gång det händer, men en timme eller så på tomgång brukar få det att rinna av även när det är kallt ute.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeBoy:

Jag stör mig enormt på folk som på detta viset tar lagen i egna händer. Hur resonerar du när du tar dig rätten att förstöra för din granne på det viset? Vill du bli behandlad på samma vis när du gör fel? Eller gör du kanske aldrig fel någonsin? Vad hände med att prata med varandra?

Både föreningen och otaliga grannar har pratat med personen som är typ 25 år och visar noll hänsyn. Avgaserna går i princip rakt in till en barnfamilj. Jag har inget som helst dåligt samvete för henne och gör om det om det behövs. Hade säkerligen polisanmält henne (tror det är gjort men såklart utan åtgärd) om vi hade haft en polis som brydde sig och att det fanns kännbara straff.

Jag står inte på tomgång då 1, det är inte tillåtet här mer än 1 minut och 2. Jag förstår att det är riktigt risigt för klimatet och de som är omkring bilen och framförallt de som har sina luftintag till lägenheten brevid. Och hade jag jag varit så egoistiskt och okunnig så jag varken förstod 1 eller 2 men att minst 5 personer påtalat detta och jag ändå fortsätter så förtjänar jag definitivt en annan läxa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Fil på bilen är irriterande varje gång det händer, men en timme eller så på tomgång brukar få det att rinna av även när det är kallt ute.

Ah, du är en sån där "Jag skrev köttbit på en veganpost". Kom igen..det är ju varken nyskapande eller ens irriterande utan självmål på dig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Ah, du är en sån där "Jag skrev köttbit på en veganpost". Kom igen..det är ju varken nyskapande eller ens irriterande utan självmål på dig själv

Det finns såklart bättre sätt att få bilen varm på, men man får anta att den fildrabbade fick se till att värma upp den på ett sätt eller annat. Jag kan inte låta bli att spekulera i vilka lösningar som "comes to mind", särskilt för personen ifråga

Här är ett relaterat gubbgnäll (för att bli OnT): det är tydligen lagligt att sälja bilar utan motorvärmare i Skandinavien. Jag kunde inte ens föreställa mig att det skulle rulla bilar utan värmare på våra vägar, så jag brydde mig inte om att kolla när jag köpte bilen i höstas. Jag letade länge i vintras efter kontakten, innan det gick upp för mig att värmare inte är en integrerad del i varje motorblock som tillverkats sedan T-forden.

Efter googling insåg jag att det är lätt åtgärdat, ingen kostnad att tala om, och att jag alltså inte köpt en nära obrukbar bil där hela motorn måste bytas. Så det blir att montera in till hösten. Men ändå en intressant uppenbarelse att det finns bilar utan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det finns såklart bättre sätt att få bilen varm på, men man får anta att den fildrabbade fick se till att värma upp den på ett sätt eller annat. Jag kan inte låta bli att spekulera i vilka lösningar som "comes to mind", särskilt för personen ifråga

Här är ett relaterat gubbgnäll (för att bli OnT): det är tydligen lagligt att sälja bilar utan motorvärmare i Skandinavien. Jag kunde inte ens föreställa mig att det skulle rulla bilar utan värmare på våra vägar, så jag brydde mig inte om att kolla när jag köpte bilen i höstas. Jag letade länge i vintras efter kontakten, innan det gick upp för mig att värmare inte är en integrerad del i varje motorblock som tillverkats sedan T-forden.

Efter googling insåg jag att det är lätt åtgärdat, ingen kostnad att tala om, och att jag alltså inte köpt en nära obrukbar bil där hela motorn måste bytas. Så det blir att montera in till hösten. Men ändå en intressant uppenbarelse att det finns bilar utan.

Det är stor skillnad på klimatet i vårt avlånga land. Själv är jag uppvuxen längs sydkusten och skulle inte brytt mig om motorvärmare fall jag bodde kvar där nere. Det fryser i snitt runt 20 nätter om året och väldigt sällan under -10°C. Det räckte att flytta upp en bit i Götaland för att inse hur viktigt värmare är, jag hade tur att det följde med bränslevärmare i senaste bilen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Yes, inga problem..jag monterade in både motorvärmare och kupevärmare för en rätt rimlig penning i efterhand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Förutom svaret du redan fått om att klimatet skiljer sig så är det inte heller alla som har tillgång till ett värmaruttag. För mig i Göteborg är det sällan så farligt kallt, totalt hade vi nog max en månad, snarare två-tre veckor, med minusgrader dagtid i vintras exempelvis, så det finns ingen anledning att lägga pengarna denna funktion kostar. Än mindre så eftersom jag bor i lägenhet och parkerar på gatan så jag hade inte kunnat använda den i alla fall. Det sagt så har jag uppskattat funktionen de gånger jag haft bilar med bränslevärmare, inte så mycket för att bilen är uppvärmd egentligen, det tar inte många minuter att få värme i en modern bil, utan mer för att jag sluppit skrapa rutorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Motorvärmare är bra grejor, även om man bor där det inte blir så hemskt kallt. Inget sliter på motorn som kallstarter, även kontaktvärmare som i princip bara värmer upp oljan lite lätt gör stor skillnad för att motorn ska starta lättare och slitas mindre.

Problemet är dock att alla inte har någonstans att koppla in den. Har själv t.ex. inte ens en egen parkeringsplats där jag bor, finns inga lediga platser, och får därmed stå på gatan. Då hjälper det föga att ha motorvärmare i bilen. Min förra bostad hade kallgarage där det som bäst var några få grader varmare än ute. Där fanns inte heller uttag.

Skulle installerat bensinvärmare men det är rent ut sagt svindyrt att göra på en gammal bil. Visst, bensinvärmare är inte så miljövänligt men den spyr ändå ut mindre skit än en kallstart gör.

Det är väl mitt gubbgnäll i sammanhanget. Att det inte finns parkeringsplatser och att de som finns inte har uttag för motorvärmare. Men när man bor i fjollträskland så får man ta den bostad man kan få tag på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Vi i söder behöver skrapa rutan ett par dagar var 5e år, så jag är glad att slippa behöva köpa en bil med helt onödiga värmepaket.😂

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Man kan oxå spionera på filhällaren och sedan hämnas med fil i brevlådan eller liknande. Någon svag punkt kan man hitta för att hämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Både föreningen och otaliga grannar har pratat med personen som är typ 25 år och visar noll hänsyn. Avgaserna går i princip rakt in till en barnfamilj. Jag har inget som helst dåligt samvete för henne och gör om det om det behövs. Hade säkerligen polisanmält henne (tror det är gjort men såklart utan åtgärd) om vi hade haft en polis som brydde sig och att det fanns kännbara straff.

Jag står inte på tomgång då 1, det är inte tillåtet här mer än 1 minut och 2. Jag förstår att det är riktigt risigt för klimatet och de som är omkring bilen och framförallt de som har sina luftintag till lägenheten brevid. Och hade jag jag varit så egoistiskt och okunnig så jag varken förstod 1 eller 2 men att minst 5 personer påtalat detta och jag ändå fortsätter så förtjänar jag definitivt en annan läxa.

Hade en gång i tiden under en kort period en 1:a med en liten uteplats. Mellan uteplatsen, som var inne på en gård, och en ganska bred asfalterad gångstig fanns en liten rabatt som alltid var totalförstörd p.g.a. att folk parkerade utmed gångstigen, som ju var privat mark och alltså krångligt som f-n att bötfälla syndarna. En av mina grannar som bodde 3 våningar ovanför min lägenhet tyckte dessutom att min uteplats var utmärkt att delvis parkera på eftersom han var stor, stark och väldigt bullrig, ni vet den där sorten som dunkar i ryggen eller lägger armen kring en och säger "det är väl OK, du har väl ändå ingen användning av uteplatsen", skrattar och bär sig åt, övertygad om att ingen vågar sätta sig upp mot honom. Jag orkade inte diskutera med honom utan i stället gick jag ut på kvällen och satte tändstickor i hans däcksventiler och bröt av tändstickorna så att de blev lagom tilltufsade. Han hade alltså fyra tomma däck som dessutom måste till däcksservice när han kom för att åka till jobbet på morgonen. Han ringde på hos mig övertygad om att han gjort så stort intryck på mig att jag inte skulle komma på tanken att göra så och frågade om jag "sett nåt", vilket jag naturligtvis inte hade gjort. Han och hans son satt vakt då och då men kunde ju inte sitta uppe hela natten och dessutom skymdes ju bilen av alla balkonger som satt ovanför uteplatsen. Efter ett antal gånger, med löfte från mig om att hålla utkik och genast ringa honom om jag såg något så slutade han att parkera där. Det var ganska kul att sätta klockan på ringning vid olika tider på natten, gå ut genom den vanliga porten, gå runt så jag såg om det lyste och om någon satt på balkongen, sen gå in igen och ut genom dörren till uteplatsen och sabotera hans däck.

Hoppas att han eller sonen inte är SweClockare och läser det här

Permalänk
Inaktiv

Lite gnäll på sweclockers
Jag höll på att skriva svar på ett inlägg som var till mig... när jag klicka på skicka fick jag upp felmeddelandet, att man måste varit medlem minst en månad för att kunna posta inlägg
När jag backade tillbaka och uppdatera tråden så saknades tidigare inlägg... borta... Vad hände lixom.

Är det fler som blev av med inlägg?

Permalänk
Medlem

*suck* Du vill inte förstå vare sig vad jag vill ha sagt eller trådens ändamål?

Permalänk
Medlem

Garaget är så smalt att jag inte kan använda det utan att riskera skador på dörrarna när jag försöker sätta in / ta ur barnen.

Mindre bil i framtiden kanske är en lösning men vill gärna ha plats för två bilbarnstolar och en dubbelvagn...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av emeens:

Garaget är så smalt att jag inte kan använda det utan att riskera skador på dörrarna när jag försöker sätta in / ta ur barnen.

Mindre bil i framtiden kanske är en lösning men vill gärna ha plats för två bilbarnstolar och en dubbelvagn...

Ta i och ur barnen utanför garaget?
Jag har samma problem på ena sidan (vårt garage är asymmetriskt), så jag köpte några billiga dämpmattor från Biltema och satte upp på väggen med dubbelhäftande tejp för att fånga dörrarna. Funkar rätt bra faktiskt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har samma problem på ena sidan (vårt garage är asymmetriskt), så jag köpte några billiga dämpmattor från Biltema och satte upp på väggen med dubbelhäftande tejp för att fånga dörrarna. Funkar rätt bra faktiskt.

Kan nog göra det när barnen blir större.
Tack för tipset med dämpmattor!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Det är smart. Min svärfar har en trång garageplats i ett miljonprogramsområde (alltså byggt på sextiotalet) och har också satt upp en del sådana. Bilarna har ju växt stadigt under ganska lång tid nu så det är inte konstigt att det börjar bli tight på många ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

En annan sak jag kommer ihåg, i avdelningen taskiga hämdaktioner, var att en man som ständigt stod med motorn på (det var inte förbjudet på den tiden), fick en potatis uppstoppad i avgasröret av någon. Det var inte jag. Effekten blev att motorn liksom självdog när man tryckte på gasen så bilen orkade inte ta fart utan uppförde sig som en orkeslös gubbe (eller gumma). Det gick inte att pilla ut potatisen men den torkade av hettan, krympte och ramlade ut av sig själv. Det gav oss ungar en idé, naturligtvis, vi tog en äppelkärnare, tryckte hål i en potatis och stoppade in en visselpipa av den där sorten som såg ut som ett rör med en propeller i, och tryckte in den i hålet i potatisen och körde in potatisen i avgasröret på den bil som ägdes av vår värsta antagonist, en som tyckte att ungar behövde en hurrill om de var nära nog. Hans bil startade OK men när han gasade tjöt den som en stucken gris. Han insåg snart vilka bovarna var och kontaktade våra föräldrar. Min far kom ihåg den ursprungliga incidenten och föreslog att han skulle köra tills potatisen ramlade ut av sig själv. Vi hade kul i c:a två veckor, varje gång han åkte till, eller kom hem från, jobbet hörde vi honom på långt håll. Han lät oss förresten vara ifred efter det.

Hämd lönar sig!

Permalänk
Avstängd

Stod i bilkö och hade tänkt att svänga höger, så kom denna "Jeep" och jag visste att det skulle smälla men hann inte göra något åt det, så fort dom hade smält så hoppar han ut och hukar sig fram och tillbaka och skriker faaaaan, och när han var kvar så skriker jag tillbaka och säger så här går det.

Både förarna gjorde fel, han som bliv på smällen han körde för fort, och "Jeep" hade en svår dold lucka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Folk som håller 60 på 80-väg för det är ju minsann -5 ute och inte en jävla snöflinga.

Någonsin hört talas om svarthalka? Men det är ju klart viktigare att du kommer hem 5min tidigare än att någon mister livet.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

..Stånd i bilkö
..så skriker jag tillbaka och säger så här går det.
..och "Jeep" hade en svår dold lucka.

Ja "Stånd i bilkö" är aldrig att rekommendera.
Bra att du hann med ett "I told you so".
"Svår dold lucka".. Minneslucka? Och varför är den så svår, kanske går att övertyga den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

..så kom denna "Jeep"

Bilen du tror är en Jeep är förresten en Toyota J9 från 1998.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Ja "Stånd i bilkö" är aldrig att rekommendera.
Bra att du hann med ett "I told you so".
"Svår dold lucka".. Minneslucka? Och varför är den så svår, kanske går att övertyga den?

Ska vara stod, google stavar inte så bra.

Kom inte på det rätta ordet, var några bilar framför så det går inte se om det kommer mötande bilar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Bilen du tror är en Jeep är förresten en Toyota J9 från 1998.

hahaha.. Det får mig att tänka på Jeeps gamla radioreklam..
Nu minns jag den inte exakt, men den gick ju något i stil med.... Du tror du kör en jeep, men det är en SUV, kom ner till jeep och köp en riktig jeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Stör mig på folk som blinkar vänster i rondeller. Det finns inget "men man kan ju blinka vänster innan man kommer in i rondellen".. slutar alltför ofta med att det blinkas vänster ända till sista sekund, då vänsterblink slås om till högerblink och bilen far över övriga körfält och slutligen ut ur rondellen.

Ska du fortsätta cirkulera: blinka inte. Ska du ut ur cirkulationsplatsen: blinka höger. Det kan väl inte bli enklare? Antingen eller, inga godtyckliga vänsterblinkningar som öppnar upp för diskussion. Perkele..

Inte för att bara en som kommer här och dissar ett helt giltigt gubbgnäll.
Men, färsk från handledarutbildning igår kan jag skjuta in att man rekommenderas/ska göra precis så som beskrivs ovan. Man rekommenderas blinka vänster (om man ska vänster) och sen ska man byta till att blinka höger innan man svänger ut i den utfart man ska ut i. Det riktigt bästa var dessutom om man kör i den vänstra filen tills man ska ut, då man byter till den högra filen precis innan man kommer ut.
Detta är alltså sättet som man ska lära sig att följa i dag.

Åter till irriterande skitsaker

Även detta från gårdagen.. Ungdomar och barn som inte har koll på omgivningen! Barnjefvlarna som helt nollställda tränger sig före när jag står i kön till glassbilen. Hur jag än gör då så blir det ju fel. Valde att snällt stå där och huttra i 20 minuter(!) medans dom skulle bestämma sig för vad de skulle ha. Nästa gång är det jag som tränger mig först och skriker "Jag ska ha glassbåtarna!!!", och i samma rörelse skyfflar undan småglinen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Åter till irriterande skitsaker

Även detta från gårdagen.. Ungdomar och barn som inte har koll på omgivningen! Barnjefvlarna som helt nollställda tränger sig före när jag står i kön till glassbilen. Hur jag än gör då så blir det ju fel. Valde att snällt stå där och huttra i 20 minuter(!) medans dom skulle bestämma sig för vad de skulle ha. Nästa gång är det jag som tränger mig först och skriker "Jag ska ha glassbåtarna!!!", och i samma rörelse skyfflar undan småglinen!

Ännu värre är det med föräldrar som tillåter sina barn att gå före i kön och till och med lite urskuldande säger: "Hon/han är så ivrig, hoppas det inte är till besvär." och sedan käckt klämmer sig före i kön med barnets uppträdande som förevändning. Gäller inte bara glassbilskön.

Lika illa tycker jag om folk som ska före i kassakön med orden "jag har bara det här, kan jag gå före" eller "jag ska med en buss som går strax". Jag brukar ropa från bak i kön att "du får inte gå före mig, du måste fråga alla med början längst bak i kön".

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ännu värre är det med föräldrar som tillåter sina barn att gå före i kön och till och med lite urskuldande säger: "Hon/han är så ivrig, hoppas det inte är till besvär." och sedan käckt klämmer sig före i kön med barnets uppträdande som förevändning. Gäller inte bara glassbilskön.

Lika illa tycker jag om folk som ska före i kassakön med orden "jag har bara det här, kan jag gå före" eller "jag ska med en buss som går strax". Jag brukar ropa från bak i kön att "du får inte gå före mig, du måste fråga alla med början längst bak i kön".

Oh ja, den här kan jag relatera till. Står jag först och sist i kön med en full kundvagn, så händer det att jag släpper före om det kommer någon som ska köpa ett par saker bara, jag brukar tillochmed erbjuda dem att gå före om de kommer med typ en dosa snus och en tidning. Dock så gör jag det aldrig om det är folk bakom mig i kön. Inget som säger att personerna bakom en i kön inte har superbrått liksom.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11