SSD-tillverkare kapar livslängd med uppemot 78 procent till följd av mining

Permalänk
Melding Plague

SSD-tillverkare kapar livslängd med uppemot 78 procent till följd av mining

Som respons på brytning av kryptovalutan Chia förändrar PNY garantivillkoren gällande livslängden på sin CS3030-serie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta kan väl inte gälla retroaktivt hoppas jag? Bra att veta vilka enheter man inte ska köpa i alla fall!

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite skumt. TBW borde ju inte ändras, däremot skulle jag kunna köpa om de ändrar garantitid från 5 år till 3 år eller något. Men om de har diskar de säger skall kunna skriva 500TB tex och sedan ändrar man sig till att de endast kan skriva 250TB eftersom folk faktiskt börjar skriva till dem... då ljög man antingen innan eller hade inte en aning och chansade på en siffra som man nu inte vågar stå bakom.

Men, men... mining har än en gång skapat sämre förutsättningar för alla som gillar PC-hårdvara

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Tycker det är lite skumt. TBW borde ju inte ändras, däremot skulle jag kunna köpa om de ändrar garantitid från 5 år till 3 år eller något. Men om de har diskar de säger skall kunna skriva 500TB tex och sedan ändrar man sig till att de endast kan skriva 250TB eftersom folk faktiskt börjar skriva till dem... då ljög man antingen innan eller hade inte en aning och chansade på en siffra som man nu inte vågar stå bakom.

Men, men... mining har än en gång skapat sämre förutsättningar för alla som gillar PC-hårdvara

Ja jag fattar inte detta heller hur TBW kan ändras. Då hade de en falsk siffra från början

Men är inte så insatt hur det fungerar i detalj så kanske är något jag inte förstår om någon annan vill förklara

Permalänk
Medlem

Förbjud fanskapet already!

Grafikkort kan visserligen räknas som en lyxvara i stort, men lagringsenheter är en absolut nödvändighet inte bara för oss, men samhället i överlag.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Är SSD-tillverkarna nästa glödlamps-kartell?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nackdelen med kryptovalutor är att det även slår negativt mot de som fullständigt struntar i allt som berör ämnet. I det här fallet vanliga konsumenter med försämrad garantivillkor som följd.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hur tänkte du nu? Om de tidigare TBW-värdena inte stämde har vi väl fått ärligare marknadsföring nu.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

De nya garantivillkoren gäller förstås bara för de enheter som köps fr.o.m. ändringen?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ja jag fattar inte detta heller hur TBW kan ändras. Då hade de en falsk siffra från början

Men är inte så insatt hur det fungerar i detalj så kanske är något jag inte förstår om någon annan vill förklara

TBW är ju en statistisk siffra när X% av diskarna fallerar. Om de ändrar gränsvärdet till en riskfaktor på 0.1% istället för ursprungliga kanske 1% så kan TBW-värdet ändras markant beroende på chipens kvalitet, och dessutom kanske de behöver köpa in nya, sämre, chip pga bristen nu som gör siffrorna mer extrema.

Troligen var ursprungliga värdet baserat på att bara något fåtal procent av användarna beräknades komma ens i närheten av gränsen, och därmed väldigt få faktiska fall av problem.

Nu med Chia och sämre tillgång till NAND kanske både fler beräknas använda kapaciteten samtidigt som minnena är av sämre kvalitet potentiellt. Dessa tillsammans kan påverka nya ekonomiska ’break even’ ganska markant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Hur tänkte du nu? Om de tidigare TBW-värdena inte stämde har vi väl fått ärligare marknadsföring nu.

Nja, ett grafikkort som det spelas med ibland räknar man ju med att det håller bra rätt länge. Men om man börja köra mining med den så kan kortet bli kortlivat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Skillnaden ligger i hur det skrivs misstänker jag. Nu är jag absolut ingen expert i ämnet så rätta mig gärna om jag har fel. Men vid Chia-brytning görs extremt långa skrivningar. Vilket gör att din enhet aldrig får chans att varva ner och kyla av sig som den normalt sett annars hade fått göra.

Men som sagt rätta mig gärna om jag tänker fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, ett grafikkort som det spelas med ibland räknar man ju med att det håller bra rätt länge. Men om man börja köra mining med den så kan kortet bli kortlivat.

Grafikkort slits inte av mining direkt. De flesta undervoltas för att effektivisera. Fläktarna är det enda som slits, men många gamers sliter nog likvärdigt, speciellt om det klockas och spelas långa sessioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har sett Chia mining skriva ca 250 TB på 40 dagar på en 512 GB disk https://news.mydrivers.com/1/755/755132.htm , vilket skulle ge den gamla TBW på 800 TB på tre månader istället för vad jag antagit man har räknat på 3-5 år för garantin. Inte så konstigt att man behöver ändra garantierna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Grafikkort slits inte av mining direkt. De flesta undervoltas för att effektivisera. Fläktarna är det enda som slits, men många gamers sliter nog likvärdigt, speciellt om det klockas och spelas långa sessioner

Men de jobbar väl ganska nära eller max hela tiden?
Det är egentligen samma med vissa hårddiskar. Bara vissa är gjorda för 24/7 arbete.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Så länge det skylles på miners och skapar mer illvilja mot dessa så är det a-OK 👍

En gnutta provocerande kanske, men jag får inte intrycket av att miners bryr sig om vad andra säger om dem så länge deras kryptovaluta rullar in.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Kaleid:

Men de jobbar väl ganska nära eller max hela tiden?
Det är egentligen samma med vissa hårddiskar. Bara vissa är gjorda för 24/7 arbete.

Som jag förstår det är det bara minnena som jobbat 100% och inte kärnan, många klockar ner den också samt undervoltar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att ändra rapporterad TBW?
Lite som att ändra mätarinställningen på en bil

Permalänk

Tror man skulle tjäna en del på att bygga större RAM-Diskar som man mineade på. Men visst, 1-2TB RAM kostar ju lite flis det med..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Tror de gick över till QLC från TLC och ändrade TBW, inte som en effekt av Chia.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har sett Chia mining skriva ca 250 TB på 40 dagar på en 512 GB disk https://news.mydrivers.com/1/755/755132.htm , vilket skulle ge den gamla TBW på 800 TB på tre månader istället för vad jag antagit man har räknat på 3-5 år för garantin. Inte så konstigt att man behöver ändra garantierna.

Fast det ena anger en ålder och det andra anger en mängd skriven. De har garanti på 5 år eller 3150 TBW t.ex, vad man nu än når först. Har inga problem med att de ändrar tiden / åldern. Dock är TBW en annan femma.

Det ska hålla upp till 3150 TBW, men helt plöstligt så håller den bara 660 TBW. Kvittar inte det om det gäller 5 veckor eller 5 år. Om gångjärnen på mitt köksskåp ska hålla 10000 öppningarn så borde de göra det oavsett om jag står och öppnar skåpet hela dagarna eller om jag gör det 3-4 ggr / dag.

Detta är lite märkligt... känns nästan som det är något fuffens. Falska siffror. Kan man ha estimerat livslängden till 500% för mycket så låter det som man inte testat alls eller ljög från början.

Det kanske är så att man max får skriva 1,64TB / dag på dem varje dag i 5 år. Då når man 3000 TBW på exakt 5 år.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Vi vet ju inte ifall dom inte stämde innan. Kanske bara en mycket snävare kontroll. Dom kontrollerade knappast varenda disk dom skapade innan och att det finns felmarginaler räknar med i sådana här fall.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara förverka garantin om den används till grävlande, precis som vissa gör med överklockning?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte bara förverka garantin om den används till grävlande, precis som vissa gör med överklockning?

Känns som en påtaglig risk för lögner i garantiärenden, vilket väl blir rätt jobbigt att hantera?
Dessutom då i kombination med en annan risknivå än vid överklockning... dvs närmast garanterat att enheten dör i förtid jämfört med viss förhöjd risk att enheten dör i förtid.

Detta då angående tidsbegränsningen. Hur det ligger till med TBW-beräkningarna verkar ju högst oklart.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förbjud fanskapet already!

Jaja, eller kanske förbjud missunsamhet

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nackdelen med kryptovalutor är att det även slår negativt mot de som fullständigt struntar i allt som berör ämnet. I det här fallet vanliga konsumenter med försämrad garantivillkor som följd.

I det här fallet har ju Kryptovalutor en direkt positiv effekt för de vanliga konsumenterna. Garantivilkoren är nu ärliga, tillverkaren kan inte garantera att SSDn klarar det de innan sa att de skulle klara.

Det betyder att tillverkaren helt enkelt ljög om att deras SSD garanterat skulle klara det antal skrivningarna de tidigare lovat.
Så, tacka kryptobrytarna istället.
Nu är det nog en mer realistisk siffra de valt att gå ut med, för det är väl knappast så att de helt plötsligt bestämt sig för att tillverka sämre produkter?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

handlar nog mer om att kunna bevisa det också, i många länder är det upp till tillverkaren att bevisa att användaren har använt produkten på ett sådant sätt att den gått sönder. Så som det är i USA (sen att ingen använder det är en annan femma)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jaja, eller kanske förbjud missunsamhet

Kan jag skriva "eller kanske förbjuda ditt ansikte" utan att det tas på fullaste allvar och jag blir avstängd? 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Ja alltså deras siffror var ju betydligt högre än alla andra runt samma klass som använde samma teknik, det kändes inte som man kunde ta de siffrorna seriöst för hur mycket endurance de faktiskt hade, dock fanns ju garantin för det där men de hoppades nog på att de som faktiskt skulle använda så mycket var extremt få och därför värt att garantera för högre siffror.

Nu med crypto så såg de nog massor av folk som skulle nå siffrorna väl inom garanti tiden så de var tvungen att ändra på det för de skulle kosta för mycket att ersätta de.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla av att detta även kan vara för att avväpna kommande ill will. Det kommer nog en punkt inom kort där väldigt nyinköpta SSD:er kommer att rasa på grund av intensivt farmande.
När ägarna till dessa högljutt kräver att deras månadsgamla SSD:er ska bytas ut av tillverkaren/återförsäljaren kan det vara rätt skönt att kunna falla tillbaka på att bonden har överskridit garantigränsen 12 gånger om.
Man får utstå lite skit i början, men man kan hålla rent framför dörren när missnöjda bönder börjar gnälla.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD