SSD-tillverkare kapar livslängd med uppemot 78 procent till följd av mining

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jaja, eller kanske förbjud missunsamhet

Förbjud Ljungs Hed uuuuuhhh

Permalänk
Medlem

Helt rätt, finns reklamation men kan tänka mig att tillverkaren vinner den fighten också då man kan ta ut write cycles och annat från disken vilket inte är ett problem för en vanlig konsument.

Bara köra samma på GPU så blir det mindre motivering för att hamstra saker, eller snarare mer riskabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Mining förstör allt verkar det som..

Tänkte precis skriva samma sak.

Vidrigt beteende som tyvärr bara uppmuntras.

Permalänk
Medlem

Är nog ingen större fara för vanliga personer tror jag. Min (före den här helgen) main SSD som jag kört Windows på, 38,414 timmar drift, har 89,580 GB written.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Håller med, hoppas det blir ännu värre ännu så t.o.m. politiker tvingas ta ställning till mining så vi får någon lösning på dethär för vi är väl bara i nån form av startgrop ännu, lär nog komma flera produkter ännu som blir utsatta. Känns surt att alla ska behöva lida för en liten del av befolkning som utnyttjar hårdvara på ett sånt ohållbart sätt vilket är grundproblemet med mining. Du behöver så mycket "in" för att få så lite "ut" utav det, det är orsaken jag personligen är väldigt negativt inställt till det, det är inte tillräckligt lönsamt att det skulle märkvärt förbättra enskilda privatpersoners ekonomi att det märkvärt för med sig någon betydlig köpkrafts förbättring och det går åt så mycket energi att få ut den lilla ekonomiska vinsten, en extra kapacitet som samhällen inte har tagit i beaktande ifall det förvärras ytterligare.

Ja det finns industrier som använder mycket resurser men ofta får man ut något utav dem också, antingen ekonomiskt ELLER i form av glädje/underhållning men mining bidrar till väldigt lite utav vardera och skapar en onyttig/ohållbar hamstringskultur.

Man hör ju ofta att det inte spelar någon roll för det blir bara en katt och råtta-lek. Men jag tycker det är ett hjärndött argument. Virus VS antivorus är också en katt och råtta-lek, men ingen jävel sitter väl och säger att det inte är någon idé att ha antivirusprogram bara för att mänsklighetens bottenskrap sitter och försöker klura ut nya sätt att ta sig runt det.

Man måste såklart ålägga Tillverkare av både hård och mjukvara att göra vad de kan för att stoppa det hela. Klassas ett program som ett verktyg för mining så skall såklart även skaparen av det straffas, men även de som använt det, Samt att man på en global nivå måste förbjuda all handel med keypto, inklusive växling till riktiga pengar. Då jävlar ska du se att krypto dör ganska fort.

För det är ju såhär, att om det personliga incitamentet att tjäna pengar på andras bekostnad inte fanns där, ja då skulle 99% av de som håller på sluta. Så detta med ideologin bakom som folk ofta tramsar om är bara blå dunster och rökridåer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag förstår att dom sänker garantitiden på grund av brytning av kryptovalutan Chia de sliter nog en del när den går på SSD
man kan hoppas att det kommer ut SSD som är gjorda för det med bra garanti och för förmodligen ett pris vi vanliga duckar för

Finns redan och har funnits länge - kallas Enterprise-grade SSD och kan ofta väljas i 1, 3, 10 och 30 DWPD (drive writes per day) för 5 år kontinuerlig drift. Prislappen är dock satt därefter...

Permalänk
Medlem

Mining borde ju vara perfekt sätt att tvätta pengar, så jag förstår om det skulle stramas åt rejält i framtiden.

Köp en massa hårdvara för svarta pengar. En massa RTX3090 för överpriser, och sätt igång och mine:a och få tillbaka vita pengar.

Istället för att köpa vinstlotter på Solvalla tex

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hm, vågar man köpa en begagnad SSD. Kan ju vara en Chia-disk?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en Chia-byte sliter mer på en SSD än en "vanlig" byte.
För det är ju vad dom säger.

Eller kan det vara så att TBW siffrorna är dragna ur en kroppslig öppning i hopp om att ytterst få användare kommer att närma sig gränsen innan garantin går ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hm, vågar man köpa en begagnad SSD. Kan ju vara en Chia-disk?

Lite so har det ju varit med grafikkort länge. De är inte gjorda för konstant nötning ock fläktarna är ofta I mycket dåligt skick. Så smittan har spridit dig till lagringsmedia nu också

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jaja, eller kanske förbjud missunsamhet

Missunsamhet? På vilket sätt?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite so har det ju varit med grafikkort länge. De är inte gjorda för konstant nötning ock fläktarna är ofta I mycket dåligt skick. Så smittan har spridit dig till lagringsmedia nu också

Otch, Man blir deprimerad 😢 RAM-disk tyckte han ändå inte var en hitt men resten av datorhårdvara undrar jag över om det kommer bli mining-bristvara det också?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

I det här fallet är ju inte själva grävandet det som förstör produkten, utan att mängden data som skrivs är så otroligt mycket mer än vid "normalt" användande.
Att man använt 10TB för gajming eller 10GB för grävande är ingen skillnad förutom att det går snabbare att skriva 10TB med grävande.
Same same but different så att säga.

Jag har svårt att se hur man skulle motivera ett åtal för att SSDn gått sönder på grund av att man minat 300 TB, istället för att man gajmat 300 GB.

Sen måste jag nog säga att rubriken är missledande. Tillverkaren har inte alls kapat livslängden med 78% utan sänkt garantimängden på skriven data. På grund av att kunderna nu faktiskt kan komma upp i den datamängden inom garanti tiden.

Ja det är ganska simpelt, men ändå inte, som vanligt.
Om de inte fyller disken, helst inte ens i närheten. Och minar segment för segment och sedan flyttar datat från SSD till HDD så kommer SSD kuna fungera precis som vid gaijming.

Minnes cellerna kan bara skrivas ett antal gånger sedan är de sönder. Därav att man har extra NAND minne liggande på kontroller kortet som man kan byta ut trasiga minnes celler gentemot.

Om nu SSDn är nästan full, finns det inte så många lediga celler att skriva till.
Tänk att du har en 1000GB SSD med 980GB utrymme som du inte ändrar på och då 20GB ledigt. De 20 resterande GB är det som det konstans skriv till då du Surfar kollar på netflix eller vad det nu kan vara som dina Temp filer använder. Då kommer de sista 20GB skrivas på om och om igen. Samt bytas ut mot det extra minnet som finns på SSD för att byta it skadade celler.

Man brukade ta som exempel att varje cell klarar 1000 skrivningar. Om du då har en milijon celler 1 000 000 så skulle du kunna skriva till disken en miljard gånger innan den första cellen dör, dvs 1000 000 000. Men om du tvingar den att bara använda 20% av diskens utrymme skulle det bli 0200 000 000 skrivningar. Dvs en femtedel. Har vi TRIM och lite annat också så man kan inte räkna så exakt. Sedan lär ju det bli klart varrmare om det är en konstant last på disken. Lär inte vila i strömspar så ofta.
Vart lite långt.

Edit:
@houze SLC cashen glömde jag bort. Om jag inte minns fel körde Samsungs TLC EVO diskar TLC NAND som SLC för att det var smidigare att köra samma chipp på hela kortet. Vet du om de fortfarande gör so och i så fall om de kan ändra om adresseringen per cell i de TLC minnen som agerar SLC. Eller om man skriver samma till varje cell. Skicka samma spänningsförändring till alla tre borde nog inte vara så svårt. (sen om det är praktiskt är en annan sak)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Otch, Man blir deprimerad 😢 RAM-disk tyckte han ändå inte var en hitt men resten av datorhårdvara undrar jag över om det kommer bli mining-bristvara det också?

https://youtu.be/twwyBdsRYL4

Vem vet någonting alls? Nästa grej kanske blir att man kör mining med uppdateringsfrekvensen på skärmen (inget för epileptiker) och då blir ju gamingskärmar en bristvara, sen den som kan regga flest tryckningar på tangenterna, eller klick med musen, ja "möjligheterna" är oändliga :/

Vill man ha "grön" mining på riktigt får de hitta på något med hårdvara som annars skulle slängas, som jag varit inne på i en del andra trådar. Men att Chia skulle vara "grönt" när det inte bara sliter ur lagringsmedia fortare utan också ökar efterfrågan och därmed produktionen är ren bullshit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

I det här fallet har ju Kryptovalutor en direkt positiv effekt för de vanliga konsumenterna. Garantivilkoren är nu ärliga, tillverkaren kan inte garantera att SSDn klarar det de innan sa att de skulle klara.

Det betyder att tillverkaren helt enkelt ljög om att deras SSD garanterat skulle klara det antal skrivningarna de tidigare lovat.
Så, tacka kryptobrytarna istället.
Nu är det nog en mer realistisk siffra de valt att gå ut med, för det är väl knappast så att de helt plötsligt bestämt sig för att tillverka sämre produkter?

Så det är bättre att ha sämre villkor? Visst är det väl bra om de är mer ärliga om man vill ha stabilitet. Men i slutändan har du bara ett sämre villkor, har man viktig data har man backup på något sätt som inte ska påverkas av när disken ger upp. Så jag ser bara detta som negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, ett grafikkort som det spelas med ibland räknar man ju med att det håller bra rätt länge. Men om man börja köra mining med den så kan kortet bli kortlivat.

Ja, med tanke på att det är TBW-värdet kan man väl säga precis samma sak om disken. Vid normal användning blir den långlivad och vid mining lever den kortare.

Jag tycker det ser ut som att tillverkaren antingen har bytt innehållet i disken eller så har man angett fina skrytvärden som diskarna inte tål i verkligheten.

För en tillverkare går det jättefint att ha skrytvärden så länge det är extremt ovanligt att någon köpare kommer i närheten. Det blir helt enkelt mer fördelaktigt att ha fina skrytvärden om det bara är 1 på 10.000 kunder som når dit. Men om kundkretsen skulle utnyttja mer av hårdvaran behöver tillverkaren sätta sina värden mer realistiskt.

Om jag köper en disk för dess höga TBW-värden, gör jag det för jag behöver den hållbarheten, inte för att få ny disk på garanti när den stendör långt tidigare.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

De har här en möjlighet att framstå som white knights när de "markerar mot mining", och kommer undan med att kunna leverera en produkt där konsumenterna får ha mindre förväntningar så att produkten därmed kan vara sämre (QLC etc).

Det drabbar inte deras business på ett negativt sätt överhuvudtaget. Random små-retails går inte in och börjar plotta nu då det är på tok för sent, men även om så vore fallet så är Chia-relaterad hårdvara kanske en promille av deras försäljning. Det är bullshit och en förevändning att leverera sämre produkter i gemene mans goda minne.

"Put your money where your mouth is"! Hårdvarutillverkare har ännu inte gjort någon "markering mot mining" som inte ligger i deras egna intresse. Det möjliga undantaget kan vara NVIDIA, men det är ännu diskuterbart.

EDIT: gav mig själv in i Chia-svängen när det begav sig. Det är bs. PoW borde förbjudas.

Man kan väl sammanfatta många företag idag, även inom offentlig sektor m.m som använder corona som en ursäkt till exakt allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Det ni inte räknar med är olika användningsmönster, konsument-SSD:er är inte gjorda för att kontinuerligt skriva stora mängder, de är gjorda för att hantera enstaka större skrivningar och däremellan flertalet mindre skrivningar.
Jag antar med Chia att man överskrider den SLC-baserade skrivcachen gång på gång och därmed behöver skriva direkt till TLC/QLC som tål betydlig mindre skrivningar samt att kontrollern inte hinner städa bland NAND-cellerna och sprida ut skrivningarna till de celler som är minst slitna.

D.v.s. diskarnas TBW är beräknat på normal användning där man kan utnyttja SLC-cachen optimalt, SLC-cellerna klarar av 300 till 1000 gånger mer skrivningar än TLC och ännu mer jämfört med QLC. Block som ofta skrivs om ofta kommer förmodligen aldrig ens ut på TLC/QLC-celler utan lever sitt liv i SLC.

Så, TBW är inte totalt antalet skrivningar, det är totalt antalet skrivningar vid ett visst användarmönster.

Jag tror inte kylningen är något större problem, men att SLC-cache och att kontrollern inte hinner med att optimera datan för minst slitage på cellerna.

Skulle givetvis kunna vara det, TLC hanterar ju 3-10 gånger mer skrivningar än QLC.

SLC kan inte skrivas tusentals gånger mer än TLC. Kanske dubbelt eller möjligen 10 gånger så många, men inte tusen gångers skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Många som undrar varför garanti TBW nu ändras på samma diskar, men det måste väl bero på att om en disk ligger och nöter 24/7 så alstrar den en jävla massa ihållande värme som i sig åldrar elektronik snabbare än annars, även om den egentliga TBW faktiskt skulle vara samma som förut, förutom då detta.

Vad gäller kontrollerkretsen så kanske det kan vara så om den får gå väldigt varm utan någon form av kylning, men vad gäller nand:et så "gillar" det värme så vitt jag vet, och slits långsammare än om det är kallt.

Ur min synvinkel så har PNY antingen ljugit om TBW fram till nu, eller så har de gjort någon försämring (sämre nand-kvalité?) och använder Chia som en perfekt scapegoat. Det luktar lite illa, i vilket fall.

Förtydligande: nej, jag försvarar inte mord av konsument-ssd:er medelst Chia-plotting, det säger Chia-teamet själva att man bör låta bli hursomhelst.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja det är ganska simpelt, men ändå inte, som vanligt.
Om de inte fyller disken, helst inte ens i närheten. Och minar segment för segment och sedan flyttar datat från SSD till HDD så kommer SSD kuna fungera precis som vid gaijming.

Minnes cellerna kan bara skrivas ett antal gånger sedan är de sönder. Därav att man har extra NAND minne liggande på kontroller kortet som man kan byta ut trasiga minnes celler gentemot.

Om nu SSDn är nästan full, finns det inte så många lediga celler att skriva till.
Tänk att du har en 1000GB SSD med 980GB utrymme som du inte ändrar på och då 20GB ledigt. De 20 resterande GB är det som det konstans skriv till då du Surfar kollar på netflix eller vad det nu kan vara som dina Temp filer använder. Då kommer de sista 20GB skrivas på om och om igen. Samt bytas ut mot det extra minnet som finns på SSD för att byta it skadade celler.

Man brukade ta som exempel att varje cell klarar 1000 skrivningar. Om du då har en milijon celler 1 000 000 så skulle du kunna skriva till disken en miljard gånger innan den första cellen dör, dvs 1000 000 000. Men om du tvingar den att bara använda 20% av diskens utrymme skulle det bli 0200 000 000 skrivningar. Dvs en femtedel. Har vi TRIM och lite annat också så man kan inte räkna så exakt. Sedan lär ju det bli klart varrmare om det är en konstant last på disken. Lär inte vila i strömspar så ofta.
Vart lite långt.

Edit:
@houze SLC cashen glömde jag bort. Om jag inte minns fel körde Samsungs TLC EVO diskar TLC NAND som SLC för att det var smidigare att köra samma chipp på hela kortet. Vet du om de fortfarande gör so och i så fall om de kan ändra om adresseringen per cell i de TLC minnen som agerar SLC. Eller om man skriver samma till varje cell. Skicka samma spänningsförändring till alla tre borde nog inte vara så svårt. (sen om det är praktiskt är en annan sak)

Vet inte om ditt exempel riktigt stämmer när det gäller relativt fulla SSD:er, kontroller håller reda på cellernas slitage och flyttar runt lite data för att frigöra bättre celler och jämna ut slitaget.

När det gäller att använda TLC som SLC så är det inte bara Samsung, de flesta gör det, är ju igentligen ingen skillnad på cellerna, bara hur man läser av dem och SLC är det bara att läsa en hög eller låg spänning medans TLC har 8 olika spänningsnivåer.

Många SSD:er har dynamisk SLC-cache idag så de kan använda rätt många av cellerna när det är lite allokerat på disken, men fyller man upp disken så används det mesta som TCL/QLC-celler och SLC-cachen krymper vilket gör slitaget högre om man skriver mycket och skrivs det enorma mängder så blir cachen full så det skrivs direkt till TCL/QLC vilket ökar slitaget ännu mer.

Därav det jag skriv, under normal användning, dvs, en inte för full disk, inte så stora bursts av skrivningar och att kontrollern kan flytta runt lite data för att jämna ut slitaget så klarar de de uppfyllda TBW men om det skrivs stora mängder hela tiden så slits det snabbare och kanske bara klarar av 20% av utsatt TBW.

Skrivet av medbor:

SLC kan inte skrivas tusentals gånger mer än TLC. Kanske dubbelt eller möjligen 10 gånger så många, men inte tusen gångers skillnad

1000 kanske är lite väl att ta i, men åtminstone hundratals gånger mer, finns ju SLC som klarar upp mot 100k P/E medans TLC ligger någonstans mellan 1000-3000 P/E så 100 gånger mer är best case scenario för SLC, 30-40 gånger är nog mer realistiskt, hursomhelst handlar det inte bara om någon fördubbling eller bara 10 gånger.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra. Nu har mining alltså gått så långt att tillverkare känner sig tvungna att försämra garantin för alla kunder. Hoppas fler vaknar nu och inser vilket otyg det här är och hur mycket det skadar vårt samhälle, vår gemenskap och planeten vi bor på. Förbjud mining.

Bror. Farlig stig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem vet någonting alls? Nästa grej kanske blir att man kör mining med uppdateringsfrekvensen på skärmen (inget för epileptiker) och då blir ju gamingskärmar en bristvara, sen den som kan regga flest tryckningar på tangenterna, eller klick med musen, ja "möjligheterna" är oändliga :/

Vill man ha "grön" mining på riktigt får de hitta på något med hårdvara som annars skulle slängas, som jag varit inne på i en del andra trådar. Men att Chia skulle vara "grönt" när det inte bara sliter ur lagringsmedia fortare utan också ökar efterfrågan och därmed produktionen är ren bullshit.

Du har tagit upp det tidigare med gammal hårdvara. Jag tycker fortfarande att den inte är så grönt. El åtgång. Gamla system drar inte så mycket mer i månaden om de används då och då. Men I dessa sammanhang.

Sedan tror jag att vi är överens att om miningen hade används till annat samtidigt så som Folding@home så hade det funnits lite mer vett och reson i det hela.

Då hade man kunnat diskutera de negativa sakerna samtidgt som det de positiva var kvar. Jobb, Forskning mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu är wear-leveling på SSD:er lite mer avancerade än så. För att inte de sista 20GB i exemplet ska bli utslitna och resten inte slitna så roterar man minnet, dvs efter behov flyttar lite av de statiska 980GB till de 20GB som är slitna. På så vis kan man få alla block lika slitna. Nackdelen är att detta tar tid så man tappar i prestanda. Med trim så kan man tala om för kontrollern att vissa block är lediga så att dessa inte behöver sparas undan innan man man använda dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bror. Farlig stig.

Ja, säkert farligare än att förstöra miljön och trampa på andra för egen vinnings skull. Fanns säkert de som tyckte att antivirusprogram också var en "farlig stig" innan det var vanligt,

Tänk om de ibland identifierar saker som inte är virus som virus? Tänk om vissa företag släpper igenom skit som egentligen borde stoppas för att de fått pröjs? Ja allt det där har ju hänt och händer fortfarande, men gör det antivirusprogram på det stora hela till en dålig idé?

Skrivet av hACmAn:

Du har tagit upp det tidigare med gammal hårdvara. Jag tycker fortfarande att den inte är så grönt. El åtgång. Gamla system drar inte så mycket mer i månaden om de används då och då. Men I dessa sammanhang.

Sedan tror jag att vi är överens att om miningen hade används till annat samtidigt så som Folding@home så hade det funnits lite mer vett och reson i det hela.

Då hade man kunnat diskutera de negativa sakerna samtidgt som det de positiva var kvar. Jobb, Forskning mm.

Jag har kanske varit lite väl ospecifik. Jag menar mest gamla komponenter typ diskettstationer och sådant, inte hela system. Tänk typ ett "MSI Flyppy MASTER"-moderkort med möjlighet att koppla in massvis av diskettstationer

Och ja, angående det andra så önskar jag att typ Bill and Melinda Gates Foundation kunde ge betalt för t. ex folding@home istället för att sponsra omskärelse av pojkar i Afrika och annan skit de håller på med som ser bra ut på pappret men ger noll nytta i verkligheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ja jag fattar inte detta heller hur TBW kan ändras. Då hade de en falsk siffra från början

Men är inte så insatt hur det fungerar i detalj så kanske är något jag inte förstår om någon annan vill förklara

Kan bara anta att de:

1. Visste att de inte kunde hålla tidigare siffran ofta nog.
2. Såg ett guldläge att sänka villkor utan att sänka pris med ursäkten "miniing"

Det jag inte förstår är hur detta på något vis ska hindra att dessa används för plotting.... Om hårdvaran inte ändrats så har de ju samma endurance som de alltid hade. Om folk verkligen kör dem över ursprunliga endurance hade de ju inte fått garanti ändå.
Känns som att de enda som lär lida av detta är konsumenter och de har inte gjort något alls mot miners egentligen...

Min gissning är att de såg gott om diskar som kom in på garanti som failat innan endurance-garantin och de insåg att det skulle börja hända mer. Hoppas de sänker priser för att reflektera minskad garanterad livslängd också.

Blir ganska trött på hela denna grej överlag- är själv väldigt intresserad av chia och det finns hur mycket info som helst om vilka diskar som lämpar sig/inte lämpar sig för plotting inkluderande på Chia's hemsida, Enterprise-grade SSD's är inte ens särksilt dyra eller något, och det finns fortfarande supply. Förstår inte varför folk envisas med att använda fel hårdvara för syftet hela tiden.

WD Gold
Micron 7300 M2
Micron 7300 U2

Tre perfekta plottingdiskar med lång endurance, designade för sådana syften. Men folk vill hellre köpa billiga konsumentdiskar som de behöver byta och sannolikt lägga mer pengar på i slutändan...

Skrivet av Kaleid:

Men de jobbar väl ganska nära eller max hela tiden?
Det är egentligen samma med vissa hårddiskar. Bara vissa är gjorda för 24/7 arbete.

Max användning som i att mätaren säger 100%, ja, men den siffran betyder inte så mycket. RT och Tensor används inte för mining och inte heller motsvarande för AMD. Oftast är kärnan nerklockad redigt och korten är oftast även undervoltade. För ETH till exempel så är man även ofta nere på ~80% av powerlimit och på ergo 60% av powerlimit så de körs rätt mycket lugnare än för krävande spel. Dock oerfarna miners kanske kör dem 100% om de har gratis el och skiter i om korten håller.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Vet inte om ditt exempel riktigt stämmer när det gäller relativt fulla SSD:er, kontroller håller reda på cellernas slitage och flyttar runt lite data för att frigöra bättre celler och jämna ut slitaget.

När det gäller att använda TLC som SLC så är det inte bara Samsung, de flesta gör det, är ju igentligen ingen skillnad på cellerna, bara hur man läser av dem och SLC är det bara att läsa en hög eller låg spänning medans TLC har 8 olika spänningsnivåer.

Många SSD:er har dynamisk SLC-cache idag så de kan använda rätt många av cellerna när det är lite allokerat på disken, men fyller man upp disken så används det mesta som TCL/QLC-celler och SLC-cachen krymper vilket gör slitaget högre om man skriver mycket och skrivs det enorma mängder så blir cachen full så det skrivs direkt till TCL/QLC vilket ökar slitaget ännu mer.

Därav det jag skriv, under normal användning, dvs, en inte för full disk, inte så stora bursts av skrivningar och att kontrollern kan flytta runt lite data för att jämna ut slitaget så klarar de de uppfyllda TBW men om det skrivs stora mängder hela tiden så slits det snabbare och kanske bara klarar av 20% av utsatt TBW.

1000 kanske är lite väl att ta i, men åtminstone hundratals gånger mer, finns ju SLC som klarar upp mot 100k P/E medans TLC ligger någonstans mellan 1000-3000 P/E så 100 gånger mer är best case scenario för SLC, 30-40 gånger är nog mer realistiskt, hursomhelst handlar det inte bara om någon fördubbling eller bara 10 gånger.

Du verkar ha helt rätt, jag mindes de gamla värdena från SSD för 10 år sedan. Då var typ 10000 vanligt om jag minns rätt.

Enligt tech radar är det typ såhär:
SLC 30-100k
MLC 5-30k
TLC 2-5k
QLC 1-2k
...

Är det värt att minska skrivuthålligheten så mycket bara för att få mer utrymme? TLC vs MLC är ju ’bara’ 50% skillnad i kapacitet, men 5x skillnad i livslängd...

Permalänk
Medlem

Snart har vi mining på var enda pryl som har ett minne eller CPU inbakat någonstans. Känns som detta har spårat ur totalt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Grafikkort slits inte av mining direkt. De flesta undervoltas för att effektivisera. Fläktarna är det enda som slits, men många gamers sliter nog likvärdigt, speciellt om det klockas och spelas långa sessioner

mina fläktar (RX 480 radialfläktar) har snurrat i 4-5 år avg. ca. 40% rotationshastighet. Uptime kanske 50% av tiden. Klunkar på bra än idag. Temp 80c. Undvoltade och underclockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du verkar ha helt rätt, jag mindes de gamla värdena från SSD för 10 år sedan. Då var typ 10000 vanligt om jag minns rätt.

Enligt tech radar är det typ såhär:
SLC 30-100k
MLC 5-30k
TLC 2-5k
QLC 1-2k
...

Är det värt att minska skrivuthålligheten så mycket bara för att få mer utrymme? TLC vs MLC är ju ’bara’ 50% skillnad i kapacitet, men 5x skillnad i livslängd...

Undrar om inte QLC ligger lite högt till och med. Men ja, det finns en anledning till varför min gyllene linje går vid MLC. Sedan att det nyss kom ut en SSD-tillverkare och påstod att deras TLC klarar fler skrivningar än MLC gör det än mer mysko. Antingen blåljuger de om livslängden eller så är den konvention som gällt att livslängden går ner fort för varje bit cellen lagrar ett planned obsolescense-hittepå för att få sälja mer diskar.

Vet inte vad jag ska tycka om Chia i frågan om SSD, å ena sidan så leder det till kraftig brist på samma bedrövliga sätt som med mekaniska diskar, å andra sidan så är det här SSD-tillverkarnas syndaflod vilket behövs idag när de nått en all-time low på hållbarhet. Jag har slitit ut på tok för många SSD-diskar och det var före Chia ens existerade.

Permalänk
Medlem

Borde inte garantin på diskarna vara lite som nybilsgaranti istället? " Garantin följer bilen och upphör sju år efter första registreringsdatum eller efter 15 000 körda mil, det som först uppnås" fast med TBW istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .