Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Resa till Danmark - vad gäller?

Hej,

Har försökt läsa mig till vad som egentligen gäller om man ska turista i Danmark och bor i Skåne men helt tydligt är det inte.

Räcker det med att visa upp ett negativt svar om man loggar in på regionskåne från telefonen eller behöver man köpa de där svindyra covidtesten (1200 styck(!)) med tillhörande intyg?

Någon som varit där senaste typ 1-2 månaden och kan säga vad som gäller?

Permalänk
Medlem

Från Aftonbladet idag:
"Danmark
Färdigvaccinerade med intyg och de som kan uppvisa intyg på genomgången covid-19-infektion (antikroppar) får resa in i Danmark och slipper karantän och ytterligare testning.

För andra gäller att man måste kunna uppvisa ett negativt covidtest som är maximalt 48 timmar gammalt. Därefter uppmanas man till självisolering i tio dagar.

Danmark uppdaterar varje vecka vilka länder som omfattas av olika restriktioner."

Permalänk
Jacob Fanboy

En pålitlig källa på vad som gäller hittar du på Swedenabroad.se men konstigt nog fungerar inte länkarna för vad som gäller i Danmark vet inte om danskarna har problem med sina sidor eller för att jag sitter i Polen.

Ta reda på om du klarar dig med ett antigentest (snabbtest/ rapid) för PCR är oftast dyrt när du ska ha med reseintyg, duger det med ett antigentest så kan jag rekommendera https://www.vaccina.se/

Permalänk

https://en.coronasmitte.dk/rules-and-regulations/entry-into-d...

Du måste fortfarande testa dig, men slipper karantän.

Krav på särskilt skäl att resa in i Danmark: Nej

Krav på negativt covid-test: Ja*
Hur gammalt testet får vara, beror på var du bor.
Normalt får testet vara högst 48 timmar gammalt, men bor du i en gränsregion (Skåne, Blekinge, Halland & Västra Götaland) får det vara högst 72 timmar gammalt.

Krav på test efter inresa: Ja*

Krav på karantän i 10 dagar: Ja**

*Observera att om du är färdigvaccinerad, behöver du inte framvisa ett negativt covid-test, och är också undantagen kravet om karantän.
Om du har ett positivt covid-test som är minst 14 dagar och högst 8 månader gammalt, kan polisen göra ett undantag från kravet om ett nytt negativt test, eftersom du fortfarande riskerar att testa positivt, även om du har blivit frisk.

**Resande från Skåne, Blekinge, Halland och Västra Götaland är undantagna från kravet om karantän efter inresa i Danmark.

Permalänk
Medlem

Negativt antigentestsvar (2cm in i bägge näsborrar, svar 15 minuter senare) på papper eller elektroniskt. Max 72h gammalt vid inträde i Danmark (eller om du ska gå på lokal) gäller för de som bor i gränsregionen.
Finns teststationer där man kan pröjsa i häraden av 399:- för testet, exempelvis Scantest (https://www.scantest.se/antigen-nasal) som även har drive-through...

En bra sida: https://www.oresunddirekt.se/se/jag-arbetar-i-danmark/corona-...

Kort sagt, om du bor i Skåne/Halland/Bleking/Västra Götaland behöver du bevis på negativt antigentest som är max 72h, bor du annanstans behöver du ett max 48h gammalt provsvar och 10 dagars karantän.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Avstängd

Jag lånar denna tråd lite men om ett viktigare ämne😀

Ska åka färjan mellan Helsingborg - Helsingör imorgon, är det billigast att köpa ölen och whiskeyn på båten eller ska man springa in i någon butik i Danmark?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har åkte till Danmark ganska mycket på sistone, båda från Malmö och från Helsingborg. Har varken fått visa pass eller Covid intyg senaste månaderna, så trodde faktiskt de hade släppt på alla restriktioner.
En enkelt gång fick jag dock visa pass vid inresa i Sverige, men det verkade som de hade nån razzia eller nåt (massa tungt beväpnade poliser).

Skrivet av Stefflo:

Jag lånar denna tråd lite men om ett viktigare ämne😀

Ska åka färjan mellan Helsingborg - Helsingör imorgon, är det billigast att köpa ölen och whiskeyn på båten eller ska man springa in i någon butik i Danmark?

Lite off-tonic kanske 😊
Men det verkar alltid vara billigare att köpa i Danmark. Särskilt vin och sprit. Har dåligt koll på ölpriser.
Kolla priserna på färgen på vägen dit, så vet du vad som är värt att köpa i land. Är det nåt du inte hittar kan du köpa det på hemvägen bara…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av richie80:

Lite off-tonic kanske 😊
Men det verkar alltid vara billigare att köpa i Danmark. Särskilt vin och sprit. Har dåligt koll på ölpriser.
Kolla priserna på färgen på vägen dit, så vet du vad som är värt att köpa i land. Är det nåt du inte hittar kan du köpa det på hemvägen bara…

Tack för info, trodde inte skillnaden var så stor med tanke på danska kronan som är rätt hög.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack för info, trodde inte skillnaden var så stor med tanke på danska kronan som är rätt hög.

Okej ”alltid” var kanske att ta i. Men eftersom marknaden är lite friare där så går det alltid hitta bra erbjudande. Även om det varierar från vecka till vecka.
Sen ju högre upp du kommer i pris, ju mindre sparar du. Medan den billigaste flaska vin eller sprit kan kosta nära hälften i Danmark, så har jag ibland sett att vissa lite dyrare viner t.o.m. kan vara billigare på systemet.
Obs detta är bara observationer jag gjort genom åren. Jag har inte fört systematiskt statistik. So results may vary 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av richie80:

Okej ”alltid” var kanske att ta i. Men eftersom marknaden är lite friare där så går det alltid hitta bra erbjudande. Även om det varierar från vecka till vecka.
Sen ju högre upp du kommer i pris, ju mindre sparar du. Medan den billigaste flaska vin eller sprit kan kosta nära hälften i Danmark, så har jag ibland sett att vissa lite dyrare viner t.o.m. kan vara billigare på systemet.
Obs detta är bara observationer jag gjort genom åren. Jag har inte fört systematiskt statistik. So results may vary 😊

Oki, tanken var väl att köpa lite bättre dricka så kanske lika bra kan ta systemet hemma. Öl blir det iallafall när man ändå åker.
Alltid bra med ett par plattor hemma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Okej ”alltid” var kanske att ta i. Men eftersom marknaden är lite friare där så går det alltid hitta bra erbjudande. Även om det varierar från vecka till vecka.
Sen ju högre upp du kommer i pris, ju mindre sparar du. Medan den billigaste flaska vin eller sprit kan kosta nära hälften i Danmark, så har jag ibland sett att vissa lite dyrare viner t.o.m. kan vara billigare på systemet.
Obs detta är bara observationer jag gjort genom åren. Jag har inte fört systematiskt statistik. So results may vary 😊

En miniräknare för att räkna om kursen och systembolagets app för att jämföra priser är en bra grej om man vill jaga kronor.