Bootar inte när jag kopplar in gpun

Permalänk
Medlem

Bootar inte när jag kopplar in gpun

Hej,

Jag hade jätteproblem när jag skulle installera en ny ssd i min stationära dator. Jag skapade en mediacreation på en usb sticka och bootade från den, men det vart helt svart på skärmen. Efter mycket om och men så var det en klyftig kompis som kom på att vi kopplar ur ditt sapphire rx 570 kort så datorn går på det interna msi-moderkorts-grafiken. Sagt och gjort.. då startade wininstallationen. När win var installerat så kopplade jag in mitt grafikkort, och då kommer jag inte ens in i bios. Står bara "no display" och skärmen lyser "gul/orange". Kopplade bort 570 kortet igen och då kommer jag in i windows. Men nu behöver jag lite tips på vad jag kan testa.. har testat en ny plats till kortet, vart samma fenomen. Tar tacksamt emot andra tips?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HayWire:

Hej,

Jag hade jätteproblem när jag skulle installera en ny ssd i min stationära dator. Jag skapade en mediacreation på en usb sticka och bootade från den, men det vart helt svart på skärmen. Efter mycket om och men så var det en klyftig kompis som kom på att vi kopplar ur ditt sapphire rx 570 kort så datorn går på det interna msi-moderkorts-grafiken. Sagt och gjort.. då startade wininstallationen. När win var installerat så kopplade jag in mitt grafikkort, och då kommer jag inte ens in i bios. Står bara "no display" och skärmen lyser "gul/orange". Kopplade bort 570 kortet igen och då kommer jag in i windows. Men nu behöver jag lite tips på vad jag kan testa.. har testat en ny plats till kortet, vart samma fenomen. Tar tacksamt emot andra tips?!

Får gpu'n tillräckligt med kräm, har du kört den konfigurationen med psu och gpu innan?

Det är inte så att du ställt in att prioritera moderkortets videoutgångar i bios? Får du bild från moderkortets bildutgång även när du har gpu installerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Får gpu'n tillräckligt med kräm, har du kört den konfigurationen med psu och gpu innan?

Det är inte så att du ställt in att prioritera moderkortets videoutgångar i bios? Får du bild från moderkortets bildutgång även när du har gpu installerad?

Har kört med linux innan och det gick bra, nu kör jag med Windows och då fungerade ingenting.

Går inte att installera gpun, kan inte boota med den inkopplad och petar jag i den när Windows är igång så hittar den ingen gpu. Moderkortet är ett msi z270-a PRO om det är till någon hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av HayWire:

Har kört med linux innan och det gick bra, nu kör jag med Windows och då fungerade ingenting.

Går inte att installera gpun, kan inte boota med den inkopplad och petar jag i den när Windows är igång så hittar den ingen gpu. Moderkortet är ett msi z270-a PRO om det är till någon hjälp

Skumt om det är samma setup som innan, operativsystem ska ju inte spela någon roll för boot till bios. Kan du ha råkat förstört något fysiskt vid uppgraderingen?

Testa med en annan gpu kanske och testa din gpu i en annan dator?

Permalänk
Inaktiv

En tanke från mig är att kika på inställningen i bios om det är interna eller externa grafiken som är prio.
Linux har en förmåga att vara lite snällare ibland än windows

Permalänk

Om det inte är inställt i bios att interna gpu är prio så skulle jag tro att windows kanske inte kan ladda ner/installera drivrutinerna. Bästa sättet är att för-installera drivrutinerna innan grafikkortet är installerat så att de redan finns i windows och sedan reboota med grafikkortet installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftWotblitz:

Om det inte är inställt i bios att interna gpu är prio så skulle jag tro att windows kanske inte kan ladda ner/installera drivrutinerna. Bästa sättet är att för-installera drivrutinerna innan grafikkortet är installerat så att de redan finns i windows och sedan reboota med grafikkortet installerat.

Problemet är bara att det inte brukar gå att installera drivar utan att kortet sitter i datorn. Hade liknande problem där skärmen blev svart med enbart rx580 men det gick att ha den i som sekundärt kort och installera drivar och efter installation så fungerade kortet (dock ingen bild under boot och bios, enbart när Windows laddades).

Edit: kan det vara något fel med uefi/legend inställningen i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Problemet är bara att det inte brukar gå att installera drivar utan att kortet sitter i datorn. Hade liknande problem där skärmen blev svart med enbart rx580 men det gick att ha den i som sekundärt kort och installera drivar och efter installation så fungerade kortet (dock ingen bild under boot och bios, enbart när Windows laddades).

Aha.. jag ser inte ens kortet när de är inkopplat i datorn. Får inte ens komma in i bios när 570 kortet är inkopplat. Ska kolla om de är någon prio på interna gpun iaf. Annat förslag om de inte är någonting konstigt med prioriteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HayWire:

Har kört med linux innan och det gick bra, nu kör jag med Windows och då fungerade ingenting.

Går inte att installera gpun, kan inte boota med den inkopplad och petar jag i den när Windows är igång så hittar den ingen gpu. Moderkortet är ett msi z270-a PRO om det är till någon hjälp

Menar du att dator är igång när du kopplar in grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reko85:

Menar du att dator är igång när du kopplar in grafikkortet?

Nä eller ja.. när jag kopplar in kabeln till kortet

Permalänk
Skrivet av HayWire:

Har kört med linux innan och det gick bra, nu kör jag med Windows och då fungerade ingenting.

Går inte att installera gpun, kan inte boota med den inkopplad och petar jag i den när Windows är igång så hittar den ingen gpu. Moderkortet är ett msi z270-a PRO om det är till någon hjälp

Pci-e är inte hotswap kompatibelt(med undantag från mother boards med inbyggd funktion av pci-e hotswap), så windows kan inte se ditt grafikkort om du petar in medans det är igång.

Permalänk

Dock borde windows se ditt grafikkort om du valt interna gpu som prio och kopplar in din display i ett motherboard video output medans ditt grafikkort är installerat.

Permalänk
Medlem

Jag löste det, grafikkortet har en gång gått som miningkort och så hade den ägaren flashat bios för det ändamålet och för linux. Bytte bios så startade den direkt och Windows hittade kortet