Dålig täckning på wifi men stark mottagning via kabel

Permalänk
Medlem

Dålig täckning på wifi men stark mottagning via kabel

Flyttade in i radhus förra året. Istället för att använda telias egna router som ingår i avtalet så inhandlade jag efter ett tag https://www.inet.se/produkt/5406224/d-link-exo-dir-882-ac2600 istället. Vi har 250/250 mbit fiber in i bostaden. Har kopplat fiberdosan till routern och sedan kabel från routern till dator. Då får jag ut 250-270mbit via kabeln. I samma rum får jag ut 35-45mbit på wifi i telefonen. Går jag ut ur rummet och går genom hallen till vardagsrummet som är ca 5-6 meter bort får jag ut ca 17-20 mbit wifi. Det tar kanske 6-10 sekunder att ansluta till en webbplats. Vi har anslutit 1 tv, 2 mobiler, 1padda, 1 chrome och 1 robotdammsugare till nätet.

Jag trodde att denna routern skulle prestera bättre som wifi spridare. Jag har loggat in på adminconsolen 192.168etc. Men det är ju rena djungeln tycker jag. Så jag tänkte höra om det finns några inställningar som bör justeras i en router för att man ska få så bra styrka på wifi som möjligt.

Radhuset är byggt av träreglar med gips på. Så ingen betong.
Några tips på vad man kan göra för att förbättra signalen?

Permalänk
Medlem

Har du provat att testa om det är någon skillnad på 2.4 och 5 GHz?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatera/återställ den.
Flytta ut den från väggen och se om det hjälper.
Anslut till 2.4Ghz istället om du är långt bort, pröva 5Ghz nära.
Se till att ha separerade nät (ett för 2.4Ghz och ett för 5Ghz)

Alla andra enheter som använder just dessa kan skapa störningar för dig, speciellt om det är tätt med trådlösa nätverk på samma kanal (Pröva byt i routern till ett annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har du provat att testa om det är någon skillnad på 2.4 och 5 GHz?

Skrivet av tcntad:

Uppdatera/återställ den.
Flytta ut den från väggen och se om det hjälper.
Anslut till 2.4Ghz istället om du är långt bort, pröva 5Ghz nära.
Se till att ha separerade nät (ett för 2.4Ghz och ett för 5Ghz)

Alla andra enheter som använder just dessa kan skapa störningar för dig, speciellt om det är tätt med trådlösa nätverk på samma kanal (Pröva byt i routern till ett annat)

Aktiverade 5g och provade den med men det var inte någon direkt skillnad. Testade även att uppdatera men den hade senaste uppdateringen. Jag får väl pröva hitta annan plats för routern och se om det ändrar något.. Den sitter öppet i hörnet av rummet så jag kan tycka att den är okej.. värt att testa kanske men inte idag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Racket:

Aktiverade 5g och provade den med men det var inte någon direkt skillnad. Testade även att uppdatera men den hade senaste uppdateringen. Jag får väl pröva hitta annan plats för routern och se om det ändrar något.. Den sitter öppet i hörnet av rummet så jag kan tycka att den är okej.. värt att testa kanske men inte idag.

Det är värt att flytta på den från hörnet i några minuter för att pröva.
Hörn är inte alltid de bästa ställen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är värt att flytta på den från hörnet i några minuter för att pröva.
Hörn är inte alltid de bästa ställen heller.

Absolut!

Permalänk
Medlem

Om du inte har kollat vilka kanaler som används av andra nätverk i närheten så bör du göra det.

Ladda ner en wifi analyser på mobilen och titta.

Sen byter du till en kanal som ligger så långt borta från de andra som du kan.

Detta kan göra stor skillnad.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har du två SSID? ett för 2,4Ghz och ett för 5Ghz?

Hastigheterna du nämner är typiska för 2,4hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om du inte har kollat vilka kanaler som används av andra nätverk i närheten så bör du göra det.

Ladda ner en wifi analyser på mobilen och titta.

Sen byter du till en kanal som ligger så långt borta från de andra som du kan.

Detta kan göra stor skillnad.

Jag kollade i en app och såg att det fanns några kanaler som verkade bra. Ändrade kanal och ska se om det blir bättre.
Kan Channel Width vara något att justera?

Skrivet av jocke92:

Har du två SSID? ett för 2,4Ghz och ett för 5Ghz?

Hastigheterna du nämner är typiska för 2,4hz.

Om ssid är namnet på wifi 2.4 och 5ghz så har jag 2 olika namn på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har du provat att testa om det är någon skillnad på 2.4 och 5 GHz?

Skrivet av tcntad:

Uppdatera/återställ den.
Flytta ut den från väggen och se om det hjälper.
Anslut till 2.4Ghz istället om du är långt bort, pröva 5Ghz nära.
Se till att ha separerade nät (ett för 2.4Ghz och ett för 5Ghz)

Alla andra enheter som använder just dessa kan skapa störningar för dig, speciellt om det är tätt med trådlösa nätverk på samma kanal (Pröva byt i routern till ett annat)

Skrivet av Karaff:

Om du inte har kollat vilka kanaler som används av andra nätverk i närheten så bör du göra det.

Ladda ner en wifi analyser på mobilen och titta.

Sen byter du till en kanal som ligger så långt borta från de andra som du kan.

Detta kan göra stor skillnad.

Skrivet av jocke92:

Har du två SSID? ett för 2,4Ghz och ett för 5Ghz?

Hastigheterna du nämner är typiska för 2,4hz.

Vill bara meddela att efter att ha kollat i appen "Wifi analyzer" och sett att vissa kanaler hade mindre användning av grannarna så valde jag att byta kanal till en som låg för sig själv (5ghz). Och ute i vardagsrummet där jag fick 17-20mbit tidigare får jag nu iaf 85-95 mbit. Laddtiden till hemsidor går riktigt snabbt nu. Verkar som att det löst sig för mig. Tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racket:

Vill bara meddela att efter att ha kollat i appen "Wifi analyzer" och sett att vissa kanaler hade mindre användning av grannarna så valde jag att byta kanal till en som låg för sig själv (5ghz). Och ute i vardagsrummet där jag fick 17-20mbit tidigare får jag nu iaf 85-95 mbit. Laddtiden till hemsidor går riktigt snabbt nu. Verkar som att det löst sig för mig. Tackar för hjälpen!

Alltid kul när man kan få radikal förbättring med befintlig utrustning, istället för att bara köpa nya saker!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Alltid kul när man kan få radikal förbättring med befintlig utrustning, istället för att bara köpa nya saker!

Ja visst! Vet du vad channel width är? När jag ändå är igång tänker jag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Racket:

Ja visst! Vet du vad channel width är? När jag ändå är igång tänker jag

Det är hur stort frekvensområde varje kanal tar upp, större innebär att det kan gå snabbare om man har bra förutsättningar/är ensam i etern men risken för störningar ökar också om man breder ut sig över ett större frekvensområde så farten kan alltså även minska när man ökar kanalbredden om det är dåliga förutsättningar, dessutom kan en stor kanalbredd minska kompatibilitet med äldre prylar, standarden har länge varit 20 MHz på 2,4 GHz och 40 MHz på 5 GHz och ökar man över det så bör man prova vad som händer för det är omöjligt att förutspå hur wifi presterar utan det måste kollas på plats.
Det ger för det mesta också bäst prestanda om man inte använder delvis överlappande kanalinställningar utan det ska vara helt överlappande eller ännu bättre inget överlapp alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är hur stort frekvensområde varje kanal tar upp, större innebär att det kan gå snabbare om man har bra förutsättningar/är ensam i etern men risken för störningar ökar också om man breder ut sig över ett större frekvensområde så farten kan alltså även minska när man ökar kanalbredden om det är dåliga förutsättningar, dessutom kan en stor kanalbredd minska kompatibilitet med äldre prylar, standarden har länge varit 20 MHz på 2,4 GHz och 40 MHz på 5 GHz och ökar man över det så bör man prova vad som händer för det är omöjligt att förutspå hur wifi presterar utan det måste kollas på plats.
Det ger för det mesta också bäst prestanda om man inte använder delvis överlappande kanalinställningar utan det ska vara helt överlappande eller ännu bättre inget överlapp alls.

Tackar för ett väldigt bra och lättförståeligt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racket:

Jag kollade i en app och såg att det fanns några kanaler som verkade bra. Ändrade kanal och ska se om det blir bättre.
Kan Channel Width vara något att justera?

Om ssid är namnet på wifi 2.4 och 5ghz så har jag 2 olika namn på dom.

channel width har betydelse, ställ in 80 eller 160 OM det går, stäng av 2.4ghz helt samt se till att du inte "överlappar" 5Ghz kanalerna med grannar. Ställ gärna in DFS kanaler om det går, (allt över kanal 48). Går inte detta kör 40Mhz mef minst störning. Kolla vad dina grannar har för kanaler.

placera routern ifrån metall etc, tex mitt på ett bord i rummet för att att testa.

läs gärna mitt inlägg här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1594721-optimera-ditt-...