FX5900Ultra #1 i 3DMark '03

Permalänk
Medlem

FX5900Ultra #1 i 3DMark '03

Macci har slagit till igen, rejält den här gången:
http://service.futuremark.com/compare?2k3=1002338

Se även:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?s=&threadi...

Minnet är långt ifrån maxat, processorn bara i 3.6GHz och på ett moderkort som inte direkt är känt för maximal prestanda. Trots allt detta mer än 100 poäng över alla 9800PRO kort, med den nya patchen för 3DMark '03 som förhindrar nvidias optimeringar.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, det är bara att inse, nVidia har tagit tillbaka kronan från ATi.
Återstår bara att se hur länge...

Permalänk
Medlem

Någon som vet när nästa ATI kort kommer? har varit ganska tyst på den fronten så vitt jag vet...

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
Någon som vet när nästa ATI kort kommer? har varit ganska tyst på den fronten så vitt jag vet...

R360 är på gång. Förhoppningsvis den sista i raden av ATI's "refreshes".
Radeon 9900 Pro blir antagligen dess namn. Ingen som vet vilka specs etc ännu, men de gissar på 450/400. Frågan är bara hur mycket ATI kan kräma ur sin gamla stackare
Dags att pensionera stackaren snart

Grym klockning av FX 5900:an förövrigt. Men vad är detta? "GPU R404 cooled" Låter avancerat

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Men vad är detta? "GPU R404 cooled" Låter avancerat

Har för mig att det är benämningen på en kompressor.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har för mig att det är benämningen på en kompressor.

Det är benämningen på en gas som används i kompressor system. Om jag inte minns fel:D

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

En sak bara, visst dom kör med den nya patchen som skall förhindra optimeringar men titta vilken version av detonator han kör med. nVidia tycker ju inte att det dom har gjort är fel så varför skulle dom inte köra med optimeringar även i de senaste drivrutinerna. Det kan inte vara speciellt svårt för dom att ändra lite så dessa optimeringar även funkar med 3Dmark03 patchen.
Dom där poängen säger ingenting enligt min mening, dock så var det en imponerande överklockning på kortet måste jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomppa87
Det är benämningen på en gas som används i kompressor system. Om jag inte minns fel:D

Ok, tackar. Nu slipper jag ligga sömnlös i natt

Citat:

En sak bara, visst dom kör med den nya patchen som skall förhindra optimeringar men titta vilken version av detonator han kör med

Mjo, det är en trist soppa med dessa optimeringar
Men folk har tydligen testat 44.65 med "NVAntidetector" i 3DM-03 och få se det gamla vanliga, att scoren droppar sisådär 1500 poäng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Frågan är bara hur mycket ATI kan kräma ur sin gamla stackare
Dags att pensionera stackaren snart

Ja det är verkligen frågan. Det verkar som att gränsen ligger runt 560-570MHz på kärnan för ATI's 0.15 chip om man ser till hur högt dom kommer med prometeiakylning och macci visade idag att det inte räcker till för att hänga med nvidia's 0.13 chip.

630MHz på kärnan, och det här är bara början...

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk

Frågan är väl om ngn av nvidia eller ati släpper nya kort till agp 8x?
när PCI xpress lurar och bandbredd mm kan höjas än mera....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
R360 är på gång. Förhoppningsvis den sista i raden av ATI's "refreshes".
Radeon 9900 Pro blir antagligen dess namn. Ingen som vet vilka specs etc ännu, men de gissar på 450/400. Frågan är bara hur mycket ATI kan kräma ur sin gamla stackare
Dags att pensionera stackaren snart

Grym klockning av FX 5900:an förövrigt. Men vad är detta? "GPU R404 cooled" Låter avancerat

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

AGP8X erbjuder mer bandbredd som behövs nu och för ett bra tag framöver, PCI xpress är väl bra på sitt sätt men det behövs egentligen inte för grafikkorten.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

PCI Express= ännu en "dekaltrimmning" i stil med agp8x

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Dekaltrimmning är ordet! Ungefär som ATA100 vs. ATA133

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ati inte byggde r9800 på 0.13micron... r9600 kör ju på 0.13micron och dom klockar som faen. Iofs, kanske fler som köper r9600 och det är där pengarna finns. Oavsett så är det fint jobbat av macci.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Förstår inte varför ati inte byggde r9800 på 0.13micron... r9600 kör ju på 0.13micron och dom klockar som faen. Iofs, kanske fler som köper r9600 och det är där pengarna finns. Oavsett så är det fint jobbat av macci.

ATI ville förmodligen inte göra samma misstag som nVidia. R9600 är ett budget/mellanklasskort med mindre komplex arkitektur/PCB. Det måste vara lättare att först använda den nya tekniken på ett mindre komplext kort och sedan när tekniken är mer beprövad gå över till att använda den på mer komplexa kort.
En annan anledning är väl att de ansåg att fortfarande var möjligt att få ut mer kraft från kort tillverkade med den beprövade 0.15micron tekniken och de hade bevisligen rätt, ATI har ju knappast blivit omkört av nVidia trots att de använder en nyare teknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
Dekaltrimmning är ordet! Ungefär som ATA100 vs. ATA133

Inte riktigt. ATA133 klarar ju större hårddiskar också, eller har jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Inte riktigt. ATA133 klarar ju större hårddiskar också, eller har jag fel?

Mig veterligen är ju inte ATA133 en "riktig" standard än, även fast det finns en ata133-kontroller på de flesta nya moderkort och de flesta tillverkare har hårddiskar som stödjer det. Var ju Maxtor(?) som introducerade det till marknaden.

PCI-Express innehåller inte bara mer fart, ni som säger dekaltrim, läs någon artikel om det.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Drygar ut ledningen ytterligare:
8535 3DMarks
http://service.futuremark.com/compare?2k3=1009985

Killen är galen...

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Grym klockning av FX 5900:an förövrigt. Men vad är detta? "GPU R404 cooled" Låter avancerat

R404 är en gas som vissa modifierar in i Prometeia/Vapochill för att få ökad kyleffekt.
Han har haft Prometeia på GPUn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Inte riktigt. ATA133 klarar ju större hårddiskar också, eller har jag fel?

ATA133 har 48 bitars addresserbarhet, vilket gör att det går att boota från stora diskar från kontrollers som stödjer detta. ATA100 kan köra diskar större en 137GB, men kan som sagt inte boota från dom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Mig veterligen är ju inte ATA133 en "riktig" standard än, även fast det finns en ata133-kontroller på de flesta nya moderkort och de flesta tillverkare har hårddiskar som stödjer det. Var ju Maxtor(?) som introducerade det till marknaden.

PCI-Express innehåller inte bara mer fart, ni som säger dekaltrim, läs någon artikel om det.

Sant, ATA133 är ingen officiell standard, tveksamt om den kommer att bli det heller med SATA på ingående.

Helt rätt, PCI Express kommer att förändra en hel del, och det mesta till det positiva.
Bra mycket mer än dekaltrimm....

Visa signatur

Prometeia Cooled Intel P4 on Canterwood

Permalänk
Medlem

vad jag får ut av Macci's andra scores så verkar det som han kört ett överklockat 9700pro till 425/567 Mhz, vilket e ganska mkt, men ett radeon 9800 pro går att klocka högre, iaf. med kylningen som han verkar ha i burken.

antagligen så tolkar bara 3dmark03 ett överklockat 9700pro som ett 9800pro eftersom klockfrekvenserna verkar stämma... eller?

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

fy fan..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

FX5900 har verkligen "lyft" nVidia från deras misslyckande med FX5800

Permalänk
Medlem

Skall bli kul att se vad nästa generation kort kommer att prestera. ATi R400 och Nvidias NV40 kan bli helt hysteriska.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
FX5900 har verkligen "lyft" nVidia från deras misslyckande med FX5800

Nja, beror ju på hur man ser det. Arkitektturen är ju i stort sätt den samma (4x2), samma gamla AA-teknik som tidigare och fortfarande taskig PS2.0 prestanda. Samt att de fortfarande måste använda tvivelaktiga ”optimeringar” i drivrutinerna för att hänga med konkurrenten.

Men visst, dom har optimerat kärnan och fått bukt på de extrema värmeproblemen 5800U hade så det är ju ett stort kliv framåt. Klart imponerade att han lyckats klocka upp kortet i såna hastigheter, men vad gäller poängen i 3Dmark så tycker jag som jag sa tidigare inte är värda ett skit. Hade han nåt de poängen med Det 44.03 och patch 330 av 3Dmark03 så hade det varit mer imponerande.

Permalänk
Medlem

...undra om man ska vänta eller ska man köpa sig ett hercules 9800pro i augusti ?

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]