Söker Laptop med ljusstark skärm. Jävligt ljusstark !!

Permalänk
Medlem

Söker Laptop med ljusstark skärm. Jävligt ljusstark !!

Hej,

Ursäkta svordomen. Men ville verkligen poängtera att jag vill ha en skärm som nästan ger solbränna bara man tittar på den.
Köpte en MacBook Pro 15" för några år sedan som ska ha cirkus 450nits, vilket är bra en molnig sommardag.

Men nu sitter jag här i solen och ska koda och ser knappt något på skärmen. Vilka problem, jag vet! Katastrof

Finns det någon laptop med markant starkare skärm än 450nits där man även upplever en skillnad. Föreställer mig att jag behöver något på iaf 700-1000 nits baserat på befintlig maskin.

Det enda jag gör på "arbetsdatorn" är att koda samt surfa lite så prestandamässigt behöver det inte vara ett monster, den får faktiskt vara ganska enkel men med 16gb RAM.

Vad har ni för datorer där ni är Nöjda med ljusstyrkan en solig sommardag?

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse

Dell XPS har ljusa skärmar runt 500 nits, men några 700-1000 nits kan du glömma. Du kan liksom inte ha en skärm som är ljusare än solen. Vänd dig så du har skärmen vänd från solen istället.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Runt 800 nits borde du kunna hitta på skärmar för industri och arbetsmaskiner, hyfsat vanligt förkommande. Hade en 15" på 800 nits (enligt tillverkaren) i stålram på ett "arbetsfordon". Tillräckligt för användning i dagsljus under sommaren men inte i direkt solljus. Får nog upp i 1000 nits isåfall.

För bärbar datorn... finns men kostar. Flygvapnet hade en fin "bärbar" fältdator (släpbar skulle jag väl säga) för ledning och samband. Den fungerade utmärkt i direkt solljus... men kostar antagligen därefter.

Edit: snabb googling...https://www.anandtech.com/show/13505/dell-launches...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Jag vet inte om det finns men kolla om det kan finnas laptops med samma skärmteknik som används till GPS kartplottrar till båtar, vet inte vad det heter med det är nån typ av skärm som funkar bra i solljus, inte pga att den är så oerhört ljusstark utan nån polariserande teknik eller nåt. Kanske finns nån här som vet mer om hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Du får nog vänta på miniLED-skärmar

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Dell XPS har ljusa skärmar runt 500 nits, men några 700-1000 nits kan du glömma. Du kan liksom inte ha en skärm som är ljusare än solen. Vänd dig så du har skärmen vänd från solen istället.

Bra förslag.
Jag tittade på Dells XPS 15" som har 625nits. Den verkar i olika test överträffa Macbook Pro med stor marginal. Lutar åt en sådan, har även gått ner i pris en del sedan 2020 då den släpptes.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apple påstås komma med sin nästa MacBook pro 16" relativt snart och den ska ha minst 1000nits i ljusstyrka.

Jag kommer invänta den. Tycker det är lite löjligt att det inte finns vanliga pcs med mer kräm i, Dells värsting är okej men om Apple faktiskt levererar 1000nits+ kombinerated en M1X/M2 processor så finns det nog inget som kan jämföras med den.

Sitter Still i båten och väntar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu ska jag passa på att uppdatera tråden.

För några månader sedan skaffade jag senaste MacBook Pro M1 Max 16".
Den var/är helt fantastisk, och sedan i förrgår har jag även köpt ett program som heter Vivid som ökar på ljusstyrkan till "Jävligt stark" precis som jag önskade.

Nu behöver jag inte ens solen, jag kan sitta och sola framför skärmen för nu jävlar är det tryck i ljuset. Äntligen.

Om någon admin på SweClockers läser detta så rekommenderar jag att ni testar Vivid med en ny MacBook Pro. Tydligen så lurar programmet hårdvaran lite så den tror att den kör bildbehandling eller 4K film och då kan man få mer tryck i ljuset. Iaf så är det vad dom påstår, kanske blev jag lurad men jag upplever ljusstyrkan som starkare nu än innan och betydligt mycket högre än tidigare Pro från 2018/2019

Visa signatur