Struligt supportärende hos Bahnhof
Jag har det litet struligt med supporten hos Bahnhof just nu, och undrar litet vad jag kunnat göra annorlunda. Min residential gateway var i rätt tragiskt skick när jag flyttade in, plomberingen var bruten och den var väldigt sliten, men den fungerade. Jag hade ingen riktig koll på vem som äger den, men på den sitter ett klistermärka där det står "Tillhör hyresvärden".
I onsdags dog den knall och fall, och nu sitter jag med ett supportärende hos Bahnhof. Jag känner att jag får dåligt med information om statusen på ärendet, och hela tiden måste driva på dem för att det ska hända någonting.
Förutom mig fem andra parter i det här:
Bahnhof (min ISP)
Hyresvärden
Nätägaren (som ansvarar för det fysiska nätet)
Stadsnätet (som ansvarar för trafiken på nätet)
Bahnhofs servicepartner (som ska byta ut gateway:en)
Det är alltså Bahnhof jag ska vända mig till för att få den utbytt. Det som skett hittills är följande:
Förra onsdagen dog min residential gateway, varpå kontaktar Bahnhof och anmäler detta. Ett supportärende skapas hos dem, och supporten säger att jag ska kontakta min hyresvärd.
Samma onsdag gör jag en felanmälan hos min hyresvärd.
Måndag morgon så ringer områdesvärden (som representerar hyresvärden) mig och säger att det är till stadsnätet jag ska vända mig.
Jag ringer till stadsnätet, och de påpekar att de håller på att lägga ut nätdriften till nätägaren, men att det i alla fall är till min ISP som jag ska vända mig.
Jag ringer till Bahnhof och felanmäler på nytt. Ett andra ärende skapas hos dem.
I tisdags morse ser jag att mitt ärende hos Bahnhof har ändrat status till "Väntar på kund", men de har inte kontaktat mig.
Jag tar kontakt med Bahnhof och får veta att de behöver MAC-numret på gateway:en, men jag förklarar att det finns inte uppskrivet någonstans och att den är stendöd. Jag skickar även bilder på den till Bahnhof.
Idag, onsdag, tar jag kontakt med Bahnhof och undrar vad det är för status på ärendet. Jag får veta att det är någonting med serviceavgiften som behöver godkännas och att jag eventuellt kan bli debiterad 5000:- för att få den utbytt.
OK, jag skulle ha stått på mig vid första kontakten och inte låtit dem avfärda mig. Men jag hade dock dålig koll på vem som äger gateway:en och vilken av parterna jag skulle vända mig till. Tidigare (för många år sedan) har jag vänt mig till både hyresvärden och stadsnätet vid problem, men det har hänt mycket med ägarskapet av stadsnätet sedan dess.
Att de inte kontaktade mig när de behövde MAC-numret och att det är dåligt med information om status på ärendet kan jag inte göra någonting åt.
Men vad beträffar min gateway så känner jag litet att jag borde ha gjort något när jag flyttade in. Jag vill ju inte betala 5000:- när det inte är jag som orsakat att den är i kasst skick.
Men till vilken part skulle jag ha vänt mig? Bahnhof hade ju velat ta ut en serviceavgift för att byta den, om de överhuvudtaget skulle velat ha bytt en fungerande enhet. Hyresvärden har inspekterat lägenheten när förra hyresgästen flyttade ut, men de har ju inget med gateway:en att göra. Jag kände inte ens till att nätägaren existerade.
Bra, snabbt, billigt; välj två.
Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607