Snabbtest: Kylning av M.2-baserade SSD-enheter

Permalänk
Samsung Sverige

Det är definitivt ett intressant test. Jag har själv en Kingston KC2000 under kylflänsen på Asus Rog Strix X570-E. Det fungerar alldeles utmärkt ur ett användarperspektiv. Det som blir svårare att avgöra kontra en "naken" enhet är ju hur den åldras långsiktigt. Där krävs det nog mer kontrollerade testmiljöer med långvarig belastning för att dra slutsatser. Det är dock svårt att tänka att mer kylning skulle vara dåligt .

Och jo, för den som undrar så kanske det hade platsat bättre med en Samsung SSD med tanke på användarnamnet, men nu är jag en alldeles vanlig datornördsmänniska som är på det här uppdraget för att (än så länge) ge råd och expertis kring Samsungs mobiltelefoner, smarta klockor och tablets. Så jag kan inte gärna förneka att jag varit lite "otrogen" vad gäller enstaka komponenter

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Min M.2 ligger och idlar på ca 48 grader. Kan noteras att fläktarna på grafikkortet är avstängda vid denna värme. Kan även nämnas att ssdn sitter bakom grafikkortet, alltså inte rakt nedanför eller ovanför på moderkortet.
Testade att dra på grafikkortsfläktarna på 100% under en minut. M.2 ssdn sjönk snabbt ner till 36 grader.
Skulle dock vara intressant att se vad den ligger på när grafikkortet värmer på lite mer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Om ni väljer att montera Asus kylare för moderkortet, kolla SSD kretskortet från sidan så att det inte är böjt av trycket då kan de behövas ett stöd från undersidan om det inte redan finns ett sådant.

Det är meningen att den som monterar enheter ska anpassa trycket genom att inte dra åt skruvarna som håller kylflänsen för kung och fosterland. Samma gäller på andra moderkort med liknande kyllösningar.

Permalänk

EK är en kylfläns och Asus är en IHS.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Kan rekomendera att göra en RAMdisk för Shadowplay på 4-8GB, om du använder GFE d.v.s.

Sänker temp och sliter inte ut din NVMe i onödan.

Min temp sänktes rejält eftersom disken inte konstant skrev.

Jag slängde ihop en guide här på forumet nyligen för att sätta upp en RAM-disk för det syftet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1631595-guide-satta-up...

Skrivet av Phod:

Varje gång det här nämns på SweClockers slås jag av hur bra användning av en RAM-disk det är. Skulle jag bygga en dator idag skulle jag lätt fläska i 32 eller 64GB. Har kört RAM-diskar förr i tiden, men då var det mycket mer en avvägning av nyttan vs. vinsten, men Shadowplay o.dyl. som skriver hela tiden och möjligheten att stoppa i mer minne i en dator än vad ett genomsnittligt spel klarar av att använda är ju en oslagbar kombination.

Ja, RAM har ju dessutom varit relativt billigt på senare år så att det faktiskt är möjligt för vanliga privatpersoner att köpa större mängder. Jag hittade ImDisk Toolkit för ett antal år sedan i samband med att jag skulle cacha Shadowplay på RAM-disk, och det var den första mjukvara jag hittat för ändamålet där det är så lätt att sätta upp att man i princip inte behöver några förkunskaper. Dessutom har det visat sig ytterst stabilt och fortsatt fungera efter t.ex. stora Windows-uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag slängde ihop en guide här på forumet nyligen för att sätta upp en RAM-disk för det syftet.

Nice, jag kör med ImDisk till min RAMdisk med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Köpte en 2tb samsung pm9a1(oem version av 980 pro) och hade ej någon m2 slot kvar, så köpte en
https://www.caseking.de/en/aqua-computer-kryom.2-evo-pcie-3.0...

Alltså en pcie 4.0 x4 till m2 4.0 x4. Kylningen verkar fungera prima, tyvärr så gick det inte stänga av rgb'n på mitt exemplar, utan bara byta mellan rgb, aktivitet. Och satan vad den lyser.. Tejpade över med eltejp.
Ett till problem är att jag fortfarande sitter på pcie 3.0 plattform.
Jag märker faktiskt inte skillnaden mellan min 500gb 960 evo och 2tb pm9a1, även om det är tydligt i mina benchmarks vilken som är snabbast.
Det viktigaste var att sätta adaptern i X8 slot och inte x4 slottet längst ner på moderkortet. Prestandan blev helt handikappad när den gick via x370 chipset. Innebär även att gpun nu körs i x8, men det är inga problem

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Den här kylplåten Asus har var faktiskt ett skäl till att det blev ett Asus ROG Strix Z390-F.

Jag såg flera reviews som nämnde den goda prestandan trots det ganska blygsamma utförandet. Jag köpte en Samsung 970 Evo i samma veva och hade sett tester där de snabbt hamnade i thermal throttling, samt att flera löst det med Asus-moderkort som hade en sån kylplåt. Efter att jag hade monterat min så testade jag ett par lättare benchmarks, och noterade att enheten väldigt snabbt gick upp till 75 C. Enheten låg dessutom på en idle-temperatur runt 60 C, vilket kändes sjukt varmt för en SSD.

Med kylplåten monterad så gick den ner till 46 C vid idle och 56 C vid motsvarande belastningar som tog den till 75 C utan någon kylning, så 19 grader svalare med en bit aluplåt kändes som en väldigt bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är meningen att den som monterar enheter ska anpassa trycket genom att inte dra åt skruvarna som håller kylflänsen för kung och fosterland. Samma gäller på andra moderkort med liknande kyllösningar.

Jag menar att det är ett grundläggande designfel, kylare som monteras direkt på M2 kortet omsluter kortet och fördelar krafterna.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/e04qg8/m2_ssd_...

Jag hade samma problem med ett äldre Asus moderkort. I nästa version fanns det ett stöd under ifrån.

Permalänk
Medlem

Det blir så här när folk överger full tower lådor för mindre, mina diskar ligger på runt 60 grader full load i Crystal Disk Mark.

Edit: verkar som om den andra disken blir varmare upp till 69 grader, den sitter i och för sig under grafikkortet.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Mycket uppskattat snabbtest!

Ett förslag är att vid test av NVMe-enheter köra åtminstone ett stresstest naket och sedan bakom ASUS-flänsen, för det är högst sannolikt olika mycket påverkan på olika NVMe-enheter.

En av anledningarna till varför jag gillar 2.5-tumschassin på SSDer, de kyler väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Men de flesta gamingmoderkort idag har ju inbyggd kylning av m.2. Har denna lösning testats i jämförsle med dessa fristående lösningar? Är det någon större skillnad? Om man använder en annan lösning än moderkortets egen sabbar man oftast dessutom estetiken,

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Niolator:

Men de flesta gamingmoderkort idag har ju inbyggd kylning av m.2. Har denna lösning testats i jämförsle med dessa fristående lösningar? Är det någon större skillnad? Om man använder en annan lösning än moderkortets egen sabbar man oftast dessutom estetiken,

Ja denna lösning testas.
"Asus-moderkortet som används är bestyckat med en inbyggd kylfläns för M.2-platsen, vilken vi använder i testerna."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja denna lösning testas.
"Asus-moderkortet som används är bestyckat med en inbyggd kylfläns för M.2-platsen, vilken vi använder i testerna."

Permalänk
Medlem

Intressant test och kul att de "inbyggda" kylflänsarna verkar duga fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jag menar att det är ett grundläggande designfel, kylare som monteras direkt på M2 kortet omsluter kortet och fördelar krafterna.

Jag syftar på att M.2-standarden inte är konstuerad för att ta upp trycket från någon kylare, och att problemet kommer av att moderkortstillverkare hittat på en egen lösning. Om det hade funnits en standard att följa (som med t.ex. CPU- och GPU-kylare) så hade det inte gått att skruva ner flänsen för långt, och för kylningens skull behöver skruvarna till flänsen inte dras i botten heller.

Permalänk
Medlem

Sekventiella operationer är ju ganska slappt jobb för processorn i controllern i dessa, samma test fast med (random) 4k blocks kommer nog ge större utfall då processorkärnorna kommer må bättre med bättre kylning.
Processorn är känslig för värme, medan minnet nästan mår bra av det, inom rimlighetens gränser, iirc.

Jag testade detta med min 960pro när den var ny, skillnaden var stor, enorm dropoff i 4k write speed från start och när den blev varm. Vågar inte fritt ur minnet säga vad resultatet blev, då jag testade det i samband med ett jobbprojekt för att jämföra intern låg-latens disk mot NAS och inte längre har tillgång till den datan - men i princip när den var sval skrev den 4k blocks (inte random) med nästan sekventiell hastighet i en kort stund, sedan droppade det till betydligt lägre nivåer ganska snabbt, tills det stabiliserades.
Den gamla phoenix controllern i 960pro hade 5 cpu cores.

Permalänk
Medlem

Uppemot 100C okylt... jösses jeflar, det hade jag ingen aning om, var på väg att sätta en i en Mikrotik Router (för Dude) men det gör jag inte längre då det garanterat höjer värmeavgivningewn på ett redan känsligt ställe.

Som många andra säger finns det anledning att ta höjd för kylning av NVME, vilket jag faktiskt inte tänkt på så mycket innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hur varma blir egentligen NVME-baserade SSD-enheter och hjälper de olika kyllösningarna på marknaden? Häng med på ett snabbtest!

Läs hela artikeln här

Varför inte testa Corsair vattenkylda m.2 nvme?
https://www.inet.se/produkt/4302326/corsair-mp600-pro-hydro-x...
Så får man en till uppfattning om man ska uppgradera till vattenkylning om den kan prestera väldigt mycket bättre än luft.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Asus-moderkortet som används är bestyckat med en inbyggd kylfläns för M.2-platsen, vilken vi använder i testerna. Ovanpå detta kompletterar vi med en populär eftermarknadskylare från EK [...]

Verkar vara lite tvetydigt, sätter ni alltså EK-kylaren ovanpå Asus-kylaren? Inte enligt bilderna (och vem skulle göra något sådant) men bra om texten kan vara tydligare.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Verkar vara lite tvetydigt, sätter ni alltså EK-kylaren ovanpå Asus-kylaren?

Om du tittar på hur EK-kylaren sitter fast på SSDn så förstår du att det är omöjligt att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du tittar på hur EK-kylaren sitter fast på SSDn så förstår du att det är omöjligt att göra så.

Jo jag fattar det men texten är inte tydlig. Man kan lika gärna klistra på EK-kylaren på Asus-kylaren, mer yta = bättre right?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mörksuggan:

Varför inte testa Corsair vattenkylda m.2 nvme?
https://www.inet.se/produkt/4302326/corsair-mp600-pro-hydro-x...
Så får man en till uppfattning om man ska uppgradera till vattenkylning om den kan prestera väldigt mycket bättre än luft.

Det var lite utanför scopet för ett snabbtest att bygga ihop och slänga in en vattenloop i Vinterdatorn.

Skrivet av tomle:

Asus-moderkortet som används är bestyckat med en inbyggd kylfläns för M.2-platsen, vilken vi använder i testerna. Ovanpå detta kompletterar vi med en populär eftermarknadskylare från EK [...]

Verkar vara lite tvetydigt, sätter ni alltså EK-kylaren ovanpå Asus-kylaren? Inte enligt bilderna (och vem skulle göra något sådant) men bra om texten kan vara tydligare.

Förtydligade texten lite där!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Uppemot 100C okylt... jösses jeflar, det hade jag ingen aning om, var på väg att sätta en i en Mikrotik Router (för Dude) men det gör jag inte längre då det garanterat höjer värmeavgivningewn på ett redan känsligt ställe.

Som många andra säger finns det anledning att ta höjd för kylning av NVME, vilket jag faktiskt inte tänkt på så mycket innan.

Tänk på att det är effekt och inte temperatur som spelar roll för hur mycket den värmer övriga datorn.
En 3.5"-disk ligger på omkring 5-6 W när den bara är igång och idle. Temperaturen är låg för att det är en jätteklump med metall som värmen sprider sig över.
NVMe-SSDs verkar dra klart mindre i idle, med power management ofta under 0.1 W. De höga temperaturerna kommer från att de mäter den absolut varmaste punkten på kontrollern, som i helhet är några 100 mm^2 som mest.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

... [1] temperaturvärdena som presenteras inte är direkt jämförbara mot Samsung-enheten, då
[2] resultaten vi får är så pass låga att det pekar på att sensorn inte sitter placerad direkt mot kontrollerkretsen.

Jag håller med om 1, men drar inte slutsatsen 2.
* Det går inte att direkt jämföra mätvärdena eftersom det sannolikt är olika sensormodeller med olika placering och kalibrering.
* Det är förväntat att Kingston-enheten ska vara svalare, eftersom den har lägre prestanda.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19129475" userid="8184" name="JonasT"]
Det var lite utanför scopet för ett snabbtest att bygga ihop och slänga in en vattenloop i Vinterdatorn.

Kan ju vid ett långsamt test göra ett vattenloop när nästa scop av test för nvme enheter.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Kul med ett test där man själv faktiskt testat samma enhet bara dagar tidigare. Jag hade inte alls samma problem att montera EK-flänsen på min PNY-M2:a (minns inte modellnamn i huvudet), visst var det lite pilligt, men det berodde mest på att jag inte läste instruktionen ordentligt och monterade bottenflänsen bak-och-fram (--> utfasningen för skruven som håller fast M2:an hamnar åt fel håll).
Bortsett från den fadäsen som ju var helt min egen så tycker jag monteringen var smärtfri, särskilt med tanke på priset. Kan också tillägga att med ghettomoddningstillägget "fristående 120mm-fläkt bredvid disken i chassit" så faller plötsligt diskens temp med nästan 30C, från tidigare toppnotering på 68 till ~40, så i ett chassi med god luftgenomströmning så gör nog flänsen bättre ifrån sig än den inkluderade "plattan", men det är givetvis bara spekulation

Permalänk
Hedersmedlem

Tog inspiration och flyttade min SSD idag, till den nedre platsen som har kylflänsen (Asus B550M-Plus). Det blev rätt stor skillnad här också!
I CrystalDiskMark peakade den på 100 grader(!) innan ändringen. Nu efteråt körde jag två gånger direkt efter varandra för att verkligen få upp temperaturen. Första vändan toppade den på 77 grader, och andra vändan 83 grader. 17-23 grader svalare är ju inte att klaga på för en stunds meckande och 0 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, tyvärr inte. Det var bland det första jag kollade när jag skulle montera ihop datorn.
Den är mycket bredare än vad det finns plats för (pga x1-platsen).

Ok. Har ATX varianten & har inte den begränsningen.

Har du kollat på ICY BOX heatsinken för M2? https://www.komplett.se/product/1121615/datorutrustning/lagri...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bael:

Ok. Har ATX varianten & har inte den begränsningen.

Har du kollat på ICY BOX heatsinken för M2? https://www.komplett.se/product/1121615/datorutrustning/lagri...

Nej, men se inlägget precis ovanför ditt.
Har ju en PCIe 3.0-SSD så det bör inte vara nån nämnvärd nackdel att ha den där nere.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200