Vem tjänar på att folk köar längre än nödvändigt? Du som sitter i kön tjänar inget på det, den som kommer på påfarten tjänar inget på det och miljön tjänar inget på det så varför skall man pressa sig in ? Bättre då att köra fram och snällt vänta på att någon släpper en lucka.
Nja, totalt sett så förlorar vi ju inte på att vara hövliga heller liksom. Däremot förlorar jag om jag följer trafiken och väver tillsammans med övriga och sen blåser det förbi 25 stora Audi-suvar en efter en och pressar sig in i kön så långt fram de kan komma. Jag får stå i kön längre än om de hade betett sig aningen mindre egoistiskt. Rent allmänt så gör det ju också de som sitter i kön irriterade vilket kan skapa diverse problem.
Generellt så släpper jag inte in de bilar som har kört om mig på vägrenen eller den strax avstängda filen utan håller mig nära bilen framför. Jag har fått en del tutningar, blinkningar och obscena gester på grund av det men det bryr jag mig inte om.
Om de öppnar en ny kassa på ICA precis när du går förbi på väg att betala, går du då och ställer dig sist i den långa kön eller stannar du i den nyöppnade kassan?
Tja, om den som står längst bak i den långa kön gör en ansats på att ta den nyöppnade kassan så låter jag förstås hen gå före mig som inte har stått i kö alls. Däremot skulle jag inte släppa före någon som kommer när jag redan är framme vid kassan. Men det är också en annan situation än en bilkö. Alla måste ju igenom samma flaskhals där liksom.