Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Vem tjänar på att folk köar längre än nödvändigt? Du som sitter i kön tjänar inget på det, den som kommer på påfarten tjänar inget på det och miljön tjänar inget på det så varför skall man pressa sig in ? Bättre då att köra fram och snällt vänta på att någon släpper en lucka.

Nja, totalt sett så förlorar vi ju inte på att vara hövliga heller liksom. Däremot förlorar jag om jag följer trafiken och väver tillsammans med övriga och sen blåser det förbi 25 stora Audi-suvar en efter en och pressar sig in i kön så långt fram de kan komma. Jag får stå i kön längre än om de hade betett sig aningen mindre egoistiskt. Rent allmänt så gör det ju också de som sitter i kön irriterade vilket kan skapa diverse problem.

Generellt så släpper jag inte in de bilar som har kört om mig på vägrenen eller den strax avstängda filen utan håller mig nära bilen framför. Jag har fått en del tutningar, blinkningar och obscena gester på grund av det men det bryr jag mig inte om.

Citat:

Om de öppnar en ny kassa på ICA precis när du går förbi på väg att betala, går du då och ställer dig sist i den långa kön eller stannar du i den nyöppnade kassan?

Tja, om den som står längst bak i den långa kön gör en ansats på att ta den nyöppnade kassan så låter jag förstås hen gå före mig som inte har stått i kö alls. Däremot skulle jag inte släppa före någon som kommer när jag redan är framme vid kassan. Men det är också en annan situation än en bilkö. Alla måste ju igenom samma flaskhals där liksom.

Permalänk
Inaktiv

Idag är det för varmt.
Imorgon är det för kallt.
🥵🥶🤬

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon236072:

Idag är det för varmt.
Imorgon är det för kallt.
🥵🥶🤬

Yes. Fyller år nästa vecka, tänkte ha kalas ute. Igår stod det att det skulle bli varmt och hyfsat soligt, i morse skulle det regna, nu ska det vara mulet och 18 grader men regnfritt...

Permalänk
Medlem

Hur fan kan tv4 sända fotbollen i 576i??? Har jag missat någon inställning. Eller kan man komma åt den någon annanstans. Har en 75" och det ser ju förjävligt ut.
Man ser ju inte ens vilka nummer det är på ryggarna.
Så... slutgnällt. Ha en go kväll allihopa.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

En gång under mitt yrkesliv besökte jag en korv/bacon/köttbullefabrik och jag käkade inte fabriksköttbullar på ett tag efter det.

En gång i min dagisålder var vi på besök på Gomans storkök i Luleå där jag bodde en gång i tiden, fram tess 11 års ålder; har inte så jättestora minnen av besöket (som utfördes för att köket i det dagis jag gick på vid den tiden skulle stängas, för pengar skulle sparas såklart - vi fick världens käk där innan, handlagat till 100% av en riktig kokerska, hembakad paj till efterrätt osv), förutom EN GREJ:

Kycklinggrillen.

Den såg ut som vilken kycklinggrill som helst man brukar se i manuella charkdiskar i större mataffärer, men den stod på ett buckligt klinkergolv, och i en sänka under grillen hade en hel SJÖ av stelnat kycklingflott samlat sig. SKITÄCKLIGT, tyckte typ 6-åriga jag, och det har lett till en livslång bojkott av allting Goman. Ett företag som jag inte ens är säker på om det fortfarande existerar förresten - men jag skulle ändå inte frivilligt äta deras mat, allt på grund av en kycklinggrill anno 1978... lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

En gång i min dagisålder var vi på besök på Gomans storkök i Luleå där jag bodde en gång i tiden, fram tess 11 års ålder; har inte så jättestora minnen av besöket (som utfördes för att köket i det dagis jag gick på vid den tiden skulle stängas, för pengar skulle sparas såklart - vi fick världens käk där innan, handlagat till 100% av en riktig kokerska, hembakad paj till efterrätt osv), förutom EN GREJ:

Kycklinggrillen.

Den såg ut som vilken kycklinggrill som helst man brukar se i manuella charkdiskar i större mataffärer, men den stod på ett buckligt klinkergolv, och i en sänka under grillen hade en hel SJÖ av stelnat kycklingflott samlat sig. SKITÄCKLIGT, tyckte typ 6-åriga jag, och det har lett till en livslång bojkott av allting Goman. Ett företag som jag inte ens är säker på om det fortfarande existerar förresten - men jag skulle ändå inte frivilligt äta deras mat, allt på grund av en kycklinggrill anno 1978... lol

Jodå, Goman (Coopföretag) finns kvar men såldes till Spira som senare bytte namn till Kronfågel. Har jag sabbat allt nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Jodå, Goman (Coopföretag) finns kvar men såldes till Spira som senare bytte namn till Kronfågel. Har jag sabbat allt nu?

Nej, nej... Inte alls!

Äcklig kycklinggrill och kronfågel går ju som hand i handske, såg du den vidriga slaktmaskinen på TV-nyheterna häromveckan täckt av ett lager fluffig gräslig blod-puré? Behöver natronlut för hjärnan för att tvätta bort de minnesbilderna tror jag...

Köper för övrigt inte kronfågels grejs heller, Annas ugnskyckling eller vad fan färdigmaten i djupfryst aluminiumform nu hette (fanns på 90-talet typ) lyckades med det unika konststycket att göra kyckling nästintill oätlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, totalt sett så förlorar vi ju inte på att vara hövliga heller liksom. Däremot förlorar jag om jag följer trafiken och väver tillsammans med övriga och sen blåser det förbi 25 stora Audi-suvar en efter en och pressar sig in i kön så långt fram de kan komma. Jag får stå i kön längre än om de hade betett sig aningen mindre egoistiskt. Rent allmänt så gör det ju också de som sitter i kön irriterade vilket kan skapa diverse problem.

Jag brukar droppa av hastigheten om jag är i vänsterfilen, men samtidigt ligga kvar lite längre än att merga in så tidigt som möjligt (dock utan att köra så långt det går då). Ofta blir det ju som så att en bil mergar från vänster på ett ställe, nästa bil kör nästan samtidigt in en bit längre bak osv. Så mergen flyttar sig längre och längre bak med varje bil som mergar, med effekten att det till slut blir väldigt långt mellan där de med samvete mergar och den plats där vänsterfilen faktiskt tar slut.

Hade fler gjort det hade både köbildningen blivit kortare (definitivt i längd, troligen också tid då bilar som kör hela vägen och måste stanna rubbar flödet i högerfilen när de väl släpps in), samt mindre risk för frustration hos de med samvete då det blir en kortare sträcka med kö i endast högerfilen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Jag brukar droppa av hastigheten om jag är i vänsterfilen, men samtidigt ligga kvar lite längre än att merga in så tidigt som möjligt (dock utan att köra så långt det går då). Ofta blir det ju som så att en bil mergar från vänster på ett ställe, nästa bil kör nästan samtidigt in en bit längre bak osv. Så mergen flyttar sig längre och längre bak med varje bil som mergar, med effekten att det till slut blir väldigt långt mellan där de med samvete mergar och den plats där vänsterfilen faktiskt tar slut.

Hade fler gjort det hade både köbildningen blivit kortare (definitivt i längd, troligen också tid då bilar som kör hela vägen och måste stanna rubbar flödet i högerfilen när de väl släpps in), samt mindre risk för frustration hos de med samvete då det blir en kortare sträcka med kö i endast högerfilen.

Tja, samtidigt tror jag man överskattar hur mycket en bit fil hjälper med trafikstockningar. Flaskhalsen är ju ändå där liksom, att den hamnar ett par hundra meter längre fram eller bak påverkar inte alls trafikflödet så mycket som man tror, och andra aspekter kan göra det mer eller mindre lönsamt att liksom nyttja hela vägytan som ifall det är mycket tung trafik eller hur mycket trafik det är. En intressant artikel: https://www.workzonesafety.org/training-resources/fhwa_wz_gra...

Sen kommer ju de psykologiska aspekterna, folk vill gärna "väva" så tidigt som möjligt för att inte behöva stanna bland annat, ska man få alla att nyttja filens hela längd så behöver man skylta om det. Artikeln ovan behandlar detta ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, samtidigt tror jag man överskattar hur mycket en bit fil hjälper med trafikstockningar. Flaskhalsen är ju ändå där liksom, att den hamnar ett par hundra meter längre fram eller bak påverkar inte alls trafikflödet så mycket som man tror, och andra aspekter kan göra det mer eller mindre lönsamt att liksom nyttja hela vägytan som ifall det är mycket tung trafik eller hur mycket trafik det är. En intressant artikel: https://www.workzonesafety.org/training-resources/fhwa_wz_gra...

Sen kommer ju de psykologiska aspekterna, folk vill gärna "väva" så tidigt som möjligt för att inte behöva stanna bland annat, ska man få alla att nyttja filens hela längd så behöver man skylta om det. Artikeln ovan behandlar detta ganska bra.

Visst, därför jag skrev att det minskar längden, men inte nödvändigtvis tiden. Tror dock att man minskar risken att folk försöker tränga sig före om kön ser kortare ut, och därför ökar flödet. Ska kolla länken senare.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Visst, därför jag skrev att det minskar längden, men inte nödvändigtvis tiden. Tror dock att man minskar risken att folk försöker tränga sig före om kön ser kortare ut, och därför ökar flödet. Ska kolla länken senare.

Lite så jag menar. Om alla hjälps åt att fylla filerna så det blir någorlunda jämnt fördelat och sedan använder blixtlåsprincipen där de går ihop så minskar risken att folk blir sura och vägrar släppa in osv. Chansen att trafiken ska flyta bättre ökar. Det finns ju alltid de som tycker sig ha större rätt att passera så helt smärtfritt kommer det aldrig bli.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Lite så jag menar. Om alla hjälps åt att fylla filerna så det blir någorlunda jämnt fördelat och sedan använder blixtlåsprincipen där de går ihop så minskar risken att folk blir sura och vägrar släppa in osv. Chansen att trafiken ska flyta bättre ökar. Det finns ju alltid de som tycker sig ha större rätt att passera så helt smärtfritt kommer det aldrig bli.

Det är dock lättare sagt än gjort, att förändra folks beteenden alltså. Man kan förstås tvinga fram det genom typ heldragna linjer tills de sista tio metrarna eller liknande, men det kan förstås skapa andra problem, inte minst när trafiken inte är så intensiv.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte ta och skapa en tråd för bittra bilförare istället?

Mitt gubbgnäll för idag

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv

Varenda gång det pratas bygga vindkraftverk någonstans vare sig det är i kustbandet eller i fjällen någonstans så ser och hör man dessa gråhåriga gamla skitgubbar som gnäller och klagar som skivspelare med hack i skivan. Bara denna eviga klagolåt gång på gång hela jävla tiden om obruten horisont hit och orörd natur dit, och bara grå gamla gubbar som gnäller, var eviga gång.

Någon gång på vägen så nämns ofta orden "ja det är klart vi måste ha ström, men...", och så återupptas klagandet och ojandet igen. Översatt: jo, jag vill såklart ha el i väggen, men inga vindkraftverk just precis där just precis jag bor/lever/verkar.

FATTA!!! Era jäkla gamla dönickar, att allt kan inte vara precis som det var på 50-talet när ni var unga. DET GÅR INTE! Vi måste göra en grön omställning av energiförsörjningen för att trygga vår framtid på den här planeten, så det blir att bygga vindkraftverk någonstans för de kan inte existera bara i fantasin och inte göras osynliga heller, och det bor folk precis överallt som kommer att se de här kraftverken. Så ni får fan finna er i det punkt slut, för det finns ingenstans i det här landet där det blåser som är helt öde där inga människor bor eller rör sig.

Skotta upp en grav åt er och släng er i den snälla, ni skulle göra det här landet en tjänst! Jag önskar inte livet ur er; jag kommer med mat och vatten åt er, och så slipper ni se några vindsnurror på horisonten när ni kurar där nere i jorden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Varenda gång det pratas bygga vindkraftverk någonstans vare sig det är i kustbandet eller i fjällen någonstans så ser och hör man dessa gråhåriga gamla skitgubbar som gnäller och klagar som skivspelare med hack i skivan. Bara denna eviga klagolåt gång på gång hela jävla tiden om obruten horisont hit och orörd natur dit, och bara grå gamla gubbar som gnäller, var eviga gång.

Någon gång på vägen så nämns ofta orden "ja det är klart vi måste ha ström, men...", och så återupptas klagandet och ojandet igen. Översatt: jo, jag vill såklart ha el i väggen, men inga vindkraftverk just precis där just precis jag bor/lever/verkar.

FATTA!!! Era jäkla gamla dönickar, att allt kan inte vara precis som det var på 50-talet när ni var unga. DET GÅR INTE! Vi måste göra en grön omställning av energiförsörjningen för att trygga vår framtid på den här planeten, så det blir att bygga vindkraftverk någonstans för de kan inte existera bara i fantasin och inte göras osynliga heller, och det bor folk precis överallt som kommer att se de här kraftverken. Så ni får fan finna er i det punkt slut, för det finns ingenstans i det här landet där det blåser som är helt öde där inga människor bor eller rör sig.

Skotta upp en grav åt er och släng er i den snälla, ni skulle göra det här landet en tjänst! Jag önskar inte livet ur er; jag kommer med mat och vatten åt er, och så slipper ni se några vindsnurror på horisonten när ni kurar där nere i jorden...

Kärnkraftverk är ju annars en ganska bra grej om man vill ha el, då slipper man både att gräva sig en grop, eller vara beroende av blåst och vad som även emellanåt verkar vara tveksam lönsamhet

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Får vara lite elak och hålla med gnällgubbarna.
Det enda som är bra med vindkraftverk är att de dagar då det inte blåser tillräckligt för att generera el, eller att de har frysit fast så slipper man iaf all reklam på youtube.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Får vara lite elak och hålla med gnällgubbarna.

Ja, vindkraftverk kan de ställa (så långt bort att vi slipper se och höra dem) i grannkommunen . Var de inte störande för Donald Trumps golfbana i Skottland också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Mina föräldrar ser nio kraftverk från verandan. De låter mycket.

Och bitterheten hos de som inte gillar dem handlar mindre om "när jag var ung" och mer om en förskjutning av resurser och en känsla av att bli styrda av folk som omöjligen kan ha förståelse. Först försvann forsarna, skogen försvinner stadigt och banker och post läggs ner och nu läggs mackar ner dessutom, och nu säger stadsbor att de snällt ska hålla käften och helt enkelt acceptera allt som andra människor fattar beslut om, därför att ingen bryr sig om vad de tycker. Samerna blir hyffsat lyssnade på då de har en rätt stark politisk makt nu, men alla andra då, som kanske inte uppskattar att de måste lägga dyra pengar de inte har på att byta fönster till sovrummet därför att kraftverken lever om så mycket (man får bidrag för sånt men inte fullt ut och har man lite inkomst är alla utgifter stora)? De ska hålla käften och gärna helt enkelt försvinna (du önskar bokstavligt talat livet ur dem). Det är attityder som din som skaver riktigt ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Förklara gärna hur vindkraftverk är lösningen på Tellus energiproblem?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Meathim:

Det hörbara spektrat är en sak men det infraljud som genereras vet man tyvärr väldigt lite om - annat än att skogens djur undviker dess omedelbara närhet - till skillnad mot fåglar. Min mor i Läppe är granne med tre snurror och när vinden ligger på är det inte alls trevligt. Visuell och ljudlig nedskräpning. Mer kärnkraft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Och bitterheten hos de som inte gillar dem handlar mindre om "när jag var ung" och mer om en förskjutning av resurser och en känsla av att bli styrda av folk som omöjligen kan ha förståelse.

Sen kan det ju te sig ganska avlägset för en landbygdsbo varför denne ska ha 9 vindkraftverk utanför verandan för att det på något vis ska "rädda miljön" och uppepå detta blir uppmanade att gräva sig en grop att sitta i.
Samtidigt som köphets av elektronik och nya fordon uppmuntras, och Kina knör upp ett nytt kolkraftverk i veckan (2020)

Blir intressant hur analysen av 2020 års politik ser ut om 30 år.

Citat:

Vi måste göra en grön omställning av energiförsörjningen för att trygga vår framtid på den här planeten, så det blir att bygga vindkraftverk någonstans.

Skrivet av Mauk:

Förklara gärna hur vindkraftverk är lösningen på Tellus energiproblem?

jo, vi i Sverige bygger vindkraftverk och importerar vid behov istället kolkraft från andra länder.
Men vi föregår med gott exempel, och det är vad som räknas!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ungdomars, liksom dåliga företagskulturers, överslätande ordval. Problem benämns, ständigt, som så kallade utmaningar. Att bestiga Mount Everest (eller vad fan du nu gillar att göra på fritiden) kan vara en utmaning. Att du har skitit i det blå skåpet kan, i min bok, inte det. Som riktigt gubbabitter vill jag även påstå att detta är en del av en bred samhällstrend som sträcker sig hela vägen till toppen av det styrande politiska skicket (och trenden är tyvärr inte ny, utan snarare urgammal). För böfvulen; har det gått åt helvete - säg som det är.

Detta får mig att tänka på gammal god sovjetisk byråkrati. Jaha, hur då undrar du säkert? Jo, att det, trots att dina arbetsinstruktioner var uppenbart åt helvete, var bättre att fortsätta göra fel och rapportera det som förväntades (om än "misstag") snarare än att rapportera upp det som en felaktighet som genomsyrar hela verksamheten (med uppenbar risk för sanktioner). Kanske är det så att diverse organisationers dyrkan av plattityder är ryssarnas egentliga hämnd?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Jag hoppas att du har minst tre stora vindsnurror på din tomt så du får el till dig och dina grannar.

Vindsnurror är jättebra när det blåser men det går inta att tro att vind och sol ska lösa Sveriges energiproblem.
Solen ger effekt mellan mars till oktober, det är i oktober till mars vi här i landet gör av med mest el.
Vindsnurror genererar bra med el när det blåser men vi har tyvärr inte vind varje dag. Blåser det för mycket en dag så måste man ibland stoppa snurrorna. Detta gäller också om det blir för kallt ute då risken till haveri ökar.
Så mellan oktober till mars så genererar snurror och solceller för lite och på tok för ojämt. Ska det finnas någon nytta så behövs någon form av energilagring vid varje anläggning.

Vi har höga elpriser just nu och då pratar vi sent i juni då det ska vara som lägst då vi inte gör av med så mycket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Göteborg borde väl vara en ypperlig plats för vindkraftverk för där blåser ju mer eller mindre för jämnan. Bara sätta upp dem lite varstans i stan. Det låter perfekt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fantastiskt när gröna storstadsbor kastade ut sitt förakt mot allt utanför som att de är ett herrefolk och alla som bor utanför är bara ett patrask som ska gräva ner sig en grop och helst självdö.

Edit: Kanske var lite hårt, men det blåser väl rätt bra i Göteborg så det måste ju gå att bygga ett par hundra snurror längs vattnet där? Alla måste vi dra vårt strå till stacken!

Permalänk
Medlem

Varje gång någon gnäller på ungdomar så tänker jag på detta klassiska citatet om ungdomar från Aristoteles ca 322 B.C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Varför måste alla flytta till Göteborg? Ska vi avfolka hela landet i övrigt för att fylla det med vindsnurror?

Permalänk
Medlem

Jag avskyr alla webbplatser där man anses ha blivit medlem i någon obskyr "community" bara för att man klickade på en länk. Nu senast när jag gjorde en sökning fick jag träff på en sida där sammanställningen verkade helt OK för det jag sökte men jag omdirigerades till en asiatisk handelsplats kallad carousell.com och får nu massor med epost om allt möjligt som är till salu i Singapore, Australien m. flera platser, alla i Asien. Det finns en länk "unsubscribe here" som inte fungerar och går man in på de sidor som hanterar mitt s.k. medlemsskap kan jag ange en del preferenser men jag kan inte avsluta mitt "medlemsskap". Så jag markerar deras epost som spam och får skräpkorgen full av deras "erbjudanden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, fabriksgjorda bullar är inte så råa.

En gång under mitt yrkesliv besökte jag en korv/bacon/köttbullefabrik och jag käkade inte fabriksköttbullar på ett tag efter det. Inte för att det var äckligt eller skitigt där eller så, men lukten av billig frityrolja var hemsk alltså. Jag spenderade också en tid på Santa Maria då och äter fortfarande inte tacokrydda om jag kan undvika det, trots att det har gått minst femton år.

Köper man en köttbullsmacka så föredrar jag nästan Mamma Scan då de ställen som gör köttbullsmackor inte verkar vara så bra på att göra köttbullar som smakar gott.

När jag gick i gymnasiet jobbade jag på Findus ärtodling på somrarna. Än i dag kan jag inte äta ärtor pga det.
Ärtor går igenom tvätt etc för att bli riktigt fräscha, men biprodukterna av det, slime och lukt. FYFAN.

Permalänk
Medlem

Väderappar och SMHI i synnerhet. Kan inte ställa en prognos som gäller för en halvdag framåt längre, knappt några timmar framåt. Som i går kväll. Tyckte det började bli bra mörkt ute. Moln. Kollade SMHIappen, "solig och fin kväll och natt". Efter ett kort tag började det hällregna och åska. Fick dra ur allt i småpanik, som boendes på landet så. Kollade appen och på bara fem minuter hade de ändrat till "Någon skur kan dyka upp under kvällen" när det redan skett.

Är kört att planera något efter vad alla väderappar säger för det ändras "allt eftersom" vädret "sker".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk